Gå til innhold

Hva spiser du på nattevakt?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jobber som nattevakt på en langtidsavdeling. Trives godt med å jobbe natt, men jeg har lagt så på meg etter jeg begynte på natt. 

Har bestemt meg flere ganger at jeg ikke skal spise usunne ting på natt, men så blir klokka 03-04 og jeg får så lyst på noe søtt.. har tydeligvis lite selvdisiplin🙈 

Jeg ønsker gå ned i vekt, men hva lønner seg å spise på natt? Som man ikke legger på seg av? Hva funker for deg?

Anonymkode: a3fd7...a13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noen mat som passer bedre om natten. Det er ingen mat man ikke legger på seg av hvis man spiser for mye av den. Du legger på deg fordi du spiser for mye. Klart du trives med å jobbe natt 😉 Finn noe å være opptatt av, hvis jobben ikke er spennende nok.

Anonymkode: 27262...ef6

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke noen mat som passer bedre om natten. Det er ingen mat man ikke legger på seg av hvis man spiser for mye av den. Du legger på deg fordi du spiser for mye. Klart du trives med å jobbe natt 😉 Finn noe å være opptatt av, hvis jobben ikke er spennende nok.

Anonymkode: 27262...ef6

Dette var et merkelig svar. 

Til ts: Jeg jobber på samme type avdeling. Mange netter er travle og da spiser jeg ofte mindre, men kjenner jeg har lavt blodsukker på vei hjem. Andre netter er roligere og da merker jeg sulten oftere. Før prøvde jeg å spise minst mulig. Feks et par frukt, et par knekkebrød, yoghurt og frukt. Men jeg merket at det ikke holdt. Nå har jeg endret litt på måltidene gjennom dagen. Hvis jeg har nattevakt spiser jeg en halv porsjon middag til vanlig tid også tar jeg med halve porsjonen på nattevakt (spiser rubdt 01). Ellers har jeg knekkebrød og smøreost, yoghurt (Uten sukker) eller frukt med som jeg spiser når sulten kommer i 4-tiden.

Men jeg har måtte endre vanene de dagene jeg jobber netter. Kan ikke spise frokost, lunsj, middag, kvelds + 2 måltider på natten.

Anonymkode: 94fe3...9d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette var et merkelig svar. 

Til ts: Jeg jobber på samme type avdeling. Mange netter er travle og da spiser jeg ofte mindre, men kjenner jeg har lavt blodsukker på vei hjem. Andre netter er roligere og da merker jeg sulten oftere. Før prøvde jeg å spise minst mulig. Feks et par frukt, et par knekkebrød, yoghurt og frukt. Men jeg merket at det ikke holdt. Nå har jeg endret litt på måltidene gjennom dagen. Hvis jeg har nattevakt spiser jeg en halv porsjon middag til vanlig tid også tar jeg med halve porsjonen på nattevakt (spiser rubdt 01). Ellers har jeg knekkebrød og smøreost, yoghurt (Uten sukker) eller frukt med som jeg spiser når sulten kommer i 4-tiden.

Men jeg har måtte endre vanene de dagene jeg jobber netter. Kan ikke spise frokost, lunsj, middag, kvelds + 2 måltider på natten.

Anonymkode: 94fe3...9d7

Det høres fornuftig ut. 

Når jeg skal på nattevakt pleier jeg å spise frokost og middag. Ikke mer før jeg skal på jobb. Men da er jeg sulten på natten, og det er liksom lett å ty til småspising.. skal begynne å ta med mer frukt, bare ikke ha med ting med sukker. Da er det hvertfall lettere å unngå det.

Anonymkode: a3fd7...a13

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Dette var et merkelig svar. 

Til ts: Jeg jobber på samme type avdeling. Mange netter er travle og da spiser jeg ofte mindre, men kjenner jeg har lavt blodsukker på vei hjem. Andre netter er roligere og da merker jeg sulten oftere. Før prøvde jeg å spise minst mulig. Feks et par frukt, et par knekkebrød, yoghurt og frukt. Men jeg merket at det ikke holdt. Nå har jeg endret litt på måltidene gjennom dagen. Hvis jeg har nattevakt spiser jeg en halv porsjon middag til vanlig tid også tar jeg med halve porsjonen på nattevakt (spiser rubdt 01). Ellers har jeg knekkebrød og smøreost, yoghurt (Uten sukker) eller frukt med som jeg spiser når sulten kommer i 4-tiden.

Men jeg har måtte endre vanene de dagene jeg jobber netter. Kan ikke spise frokost, lunsj, middag, kvelds + 2 måltider på natten.

Anonymkode: 94fe3...9d7

Jeg gjorde ca samme når jeg jobbet natt. Flyttet måltider til når jeg faktisk var våken og trengte ordentlig mat for å fungere. Akkurat som en ikke trenger en stor kveldsmat før en skal sove, så trenger en heller ikke masse mat når en kommer hjem fra jobb, men en trenger ofte noe på jobb, selv om det er midt på natten. Jeg spiste selv gjerne en porsjon med middag, og hadde ting som gulrøtter, agurk og paprika jeg spiste som knask. Gjerne noe med protein til også. 
Også spist havregrøt på natten, og visste jeg det ville bli travelt, så hadde jeg gjerne med meg en stor smoothie, med proteinpulver og det hele i. 
Lett å bli litt fysen på morgenkvisten, og er det lenge siden du har spist, så spis heller noe for å få deg over når beboerne begynner å våkne, og det alarmene går. Bedre med noe «ordentlig», enn alt det «små», som ofte ikke er så «smått» tilsammen. 

Skrevet

Spiser ikke på natt. Ingen av de på min jobb gjør det. Det er jo natt. 

Anonymkode: 9b53e...81e

Skrevet

Ingenting før frokost kl 6-7. Da spiser jeg noe lett slik at jeg slipper å legge meg veldig sulten 

 

Anonymkode: 617aa...b24

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Spiser ikke på natt. Ingen av de på min jobb gjør det. Det er jo natt. 

Anonymkode: 9b53e...81e


har du ikke fornuftig å komme med er det bedre å bare holde munn.

Anonymkode: 47c23...be4

  • Liker 4
Skrevet

Problemet mitt som nattevakt på sykehjem er at det alltid er så mye kaker og dessertrester i kjøleskapet 🫣

Anonymkode: c1307...0ed

  • Liker 1
Skrevet

Jeg spiser en stor middag i 1-2-tiden.  Jeg spiser ett måltid om dagen, også når jeg jobber natt. Jeg er aldri sulten når jeg våkner, så jeg føler ikke for å spise middagen min da. Jeg må være våken noen timer før jeg orker å spise. Hvis jeg jobber dagskift så hopper jeg over frokost og lunsj og spiser middag hjemme rundt kl 16, så jeg forskyver bare måltidet slik at det passer med døgnrytmen. Det skal sies at når vi jobber natt, så jobber vi tre eller fire nattevakter på rad. Så vi snur. En annen gruppe hos oss jobber nesten bare springskift. De pleier ikke å spise noe på natta, bare litt frokost noen minutter før de legger seg.

I dag spiste jeg taco av 500 gram kjøttdeig på nattevakt.

Anonymkode: 71085...f3a

Skrevet

Jeg snur bare alt på hodet og lager en helt vanlig dag, på natten, med faste rutiner, samt ett ca fast dagsøvnmønster. Vet ikke når du jobber men f.eks sove 09-16, middag 17, kvelds 22, jobb 23, lunsj 03, hjem 07, frokost 08, seng 09, eller hvordan enn du vil strukturere det og om du foretrekker 2, 3 eller 4 måltider for dagen. Litt værre om man har et familieliv da og må delta i noen dagrutiner.

Anonymkode: ce303...f1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...