AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #21 Skrevet 12. januar 2024 En baby på 4 mnd bør ikke passes av noen den ikke er trygg på og har møtt mange ganger. Det hjelper ikke at personen som vil passe er biologisk far eller annen familie. Man må først bli kjent med babyen og den må få en liten tilknytning. Anonymkode: 5240c...fd6 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #22 Skrevet 12. januar 2024 Jeg ble selv skilt da baby var 2 måneder gammel, vi hadde eldre barn også(som far hadde 50/50). Den uken han ikke hadde de eldste barna kom han 2 dager å spiste middag hos oss. Etterhvert ble han også værende for å ta kveldsstell og legge babyen feks mens jeg var på fotballtrening eller handler. da baby var 4 måneder begynte han å ta henne med hjem noen timer, og 6 måneder overnattet hun en natt. 8 måneder overnattet hun en annenhver helg sammen med søsknene. 1 år var hun der annenhver torsdag-søndag. Vi trappet opp i hennes tempo, det er jo pappaen og ville de skulle få et godt forhold❤️ med det sagt, jeg HATET pappaen det første året. Han forlot meg til fordel for kollegaen. Heldigvis respekterte han at jeg ikke ville hun skulle ha noe med babyen å gjøre i starten, og st jeg ikke ville se de på trilletur med babyen før jeg var klar for det. Da hadde jeg fått en mental breakdown. Han hadde full forståelse for det😅 han betaler også barnebidrag. Anonymkode: d67fc...ed1 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #23 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg ble selv skilt da baby var 2 måneder gammel, vi hadde eldre barn også(som far hadde 50/50). Den uken han ikke hadde de eldste barna kom han 2 dager å spiste middag hos oss. Etterhvert ble han også værende for å ta kveldsstell og legge babyen feks mens jeg var på fotballtrening eller handler. da baby var 4 måneder begynte han å ta henne med hjem noen timer, og 6 måneder overnattet hun en natt. 8 måneder overnattet hun en annenhver helg sammen med søsknene. 1 år var hun der annenhver torsdag-søndag. Vi trappet opp i hennes tempo, det er jo pappaen og ville de skulle få et godt forhold❤️ med det sagt, jeg HATET pappaen det første året. Han forlot meg til fordel for kollegaen. Heldigvis respekterte han at jeg ikke ville hun skulle ha noe med babyen å gjøre i starten, og st jeg ikke ville se de på trilletur med babyen før jeg var klar for det. Da hadde jeg fått en mental breakdown. Han hadde full forståelse for det😅 han betaler også barnebidrag. Anonymkode: d67fc...ed1 Takk for at du forteller🥰 har dere lang avstand mellom hverandre? Ja det er dwt jeg ikke vil ha heller… et sammenbrudd fordi han evt skal hoppe i dette med ny dame nå. Viktig å trappe opp i babyen sitt tempo ja. Ble baby ammet? Sov i egen seng før hun var fast hos far? Anonymkode: 2403d...529
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #24 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 12.1.2024 den 20.00): Takk for svar! Nei.. jeg har også sagt han ikke har noe med mitt liv. Men det er vanskelig. Han prøvde å låne baby for noen uker tilbake for å ha han med til familien, og ble da sur fordi jeg allerede hadde planer hos min familie med baby. Området jeg bor i er også feil ifølge han å vokse opp i, da han mener jeg som mor også bør flytte på meg der for å bo nærmere han. På toppen av dette mener han at jeg som mor lager dårlige vaner for barnet da jeg ved visse anledninger har latt barnet se litt på barne-TV så jeg som mor alene med barnet skal få hendene 10 min frie til å dusje/ pusse tenna/ spise uten baby i hendene da baby smiler og ler av tven. Dette gjør meg også til en dårlig mor. Baby er veldig aktiv på mange måter med meg i hverdagen, men jeg trenger henda frie til tider og da har dette vært en fin løsning. Anonymkode: 2403d...529 Ikke det du spør om i hovedinnlegget, men tv og skjerm er ikke anbefalt under tre år. Det finnes en mengde andre ting du kan gjøre enn å sette barnet foran tv. Skjønner det er tungt å være alene, men her bille jeg lest meg opp og funnet andre rutiner. Anonymkode: ba78c...f98
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #25 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 12.1.2024 den 18.31): Hei! Jeg er i behov av litt råd/ tips. Gjerne fra andre som har vært i lignende situasjon. Jeg ble uplanlagt gravid for et år tilbake, og fant ut av graviditeten litt ute i graviditeten. Babyen fylte 4 mnd idag, og far har kun møtt babyen et par ganger siden fødsel. Far har ikke bidratt noe økonomisk siden fødsel. Far var og er enda bitter for valget om å beholde barnet, men ønsker å være tilstede i livet, og med tiden eventuelt ha 50/50. Da jeg gikk høygravid fra uke 35 møtte han ei han idag er sammen med. Hvilket jeg synes er veldig koselig. Jeg har forstått det slik at det ikke er anbefalt med 50/50 på en god stund enda, men at man kan trappe opp samvær med far litt og litt. Far ønsker ikke betale normalt barnebidrag da han heller ønsker å spare penger til barnet fast, hvilket jeg også er veldig enig i at er en god ide (å spare penger fra nå hver mnd). Far mener også at jeg som mor har uorden på livet mitt og har lite «på stell», da jeg er ung. Jeg er 25 år med fast bosted, fast stilling og bil, men far mener at dette er dårlig da mor ikke har en utdanning og betalt jobb på høyskolenivå. Problemstillingen her er at jeg som mor mener far og mor såklart bør spare til barnet på en sparekonto, men at far skal betale normalt bidrag (gjennom nav) i mnd en periode fremover for å dekke litt økonomisk i hverdagen. Far mener at det holder med å spare til barnet på en sparekonto men at mor som sitter igjen med 11 tusen i mnd kan dekke alt av utgifter til barnet en periode fremover uten at far bidrar til noe annet enn sparekonto, før barnet begynner på diverse idretter som eventuelt vil koste. Far ønsker også å passe barnet (som fullammes men tar flaske ok), noen timer her og der alene for å bli kjent med barnet, men da gjerne også med ny kjæreste, hvilket jeg som mor synes er for tidlig. Jeg som mor er nok litt redd for at far skal bruke det at han er bitter mot mor ovenfor barnet. Far ønsker ikke noe familievernkontor samtale. hva tenker dere? Anonymkode: 2403d...529 1 - sparing til barnet erstatter IKKE barnebidrag. 2 - krev bidragsfastsettelse via NAV - da får du rett sum basert på inntekt og samvær. 3 - 50/50 betyr ikke at f.eks barnebidrag ikke skal betales. 4 - Helt ok at far vil se og ha barnet noen timer, men mens barnet er så lite så er det på dine premisser. Ikke hans. 5 - spiller INGEN rolle om far ikke ønsker samtale på familievernkontoret. Mest sannsynlig er dette fordi han tror han kan lure deg med på ting som passer han. 6 - Familievernkontoret er en SUPER resurs som jeg 100% anbefaler deg å benytte deg av. De har ingen bestemmelsesmakt, men er der for å veilede dere og hjelpe til. 7 - Har far skrevet under på farskap? Han har ingen rettigheter på noe nivå før dette - men du har heller ingen krav før farskap er bekreftet/godtatt/signert på. 8 - Du som mor kan dessverre ikke bestemme hvem barnet omgås den tiden barnet er med far - (med mindre det er noe som er til skade for barnet) - tenker da altså på kjæresten hans. Sånn vil det være resten av livet ditt. Fars samværstid er fars tid og han som styrer. Du kan komme med ønsker og lage avtaler, men han er på ingen måte forpliktet til å følge dette. 9 - 25 år er ikke UNGT, DU har ikke lite på stell. Man må ikke være høgskoleutdanning og 800k i årsinntekt for å være en god forelder eller å ha ting på stell. Du har bosted, jobb, inntekt. Han gaslighter deg så det synger etter.. Manipulerer deg. 10 - vit dette. Det er forskjell på samvær og foreldreansvar. Ved delt bosted har far krav på halve barnetrygden. Valgfri sparing, kjøp av utstyr etc er VEDSIDEN av bidrag. Han kan ikke spare penger på en konto for å slippe bidrag. Man kan lage privat bidragsavtale, men dersom han da ikke betaler får du ingenting. Gå via NAV da krever de inn pengene og du vet du får rett sum i forhold til barnet alder etc. Anonymkode: 94525...5c3 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #26 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 1 - sparing til barnet erstatter IKKE barnebidrag. 2 - krev bidragsfastsettelse via NAV - da får du rett sum basert på inntekt og samvær. 3 - 50/50 betyr ikke at f.eks barnebidrag ikke skal betales. 4 - Helt ok at far vil se og ha barnet noen timer, men mens barnet er så lite så er det på dine premisser. Ikke hans. 5 - spiller INGEN rolle om far ikke ønsker samtale på familievernkontoret. Mest sannsynlig er dette fordi han tror han kan lure deg med på ting som passer han. 6 - Familievernkontoret er en SUPER resurs som jeg 100% anbefaler deg å benytte deg av. De har ingen bestemmelsesmakt, men er der for å veilede dere og hjelpe til. 7 - Har far skrevet under på farskap? Han har ingen rettigheter på noe nivå før dette - men du har heller ingen krav før farskap er bekreftet/godtatt/signert på. 8 - Du som mor kan dessverre ikke bestemme hvem barnet omgås den tiden barnet er med far - (med mindre det er noe som er til skade for barnet) - tenker da altså på kjæresten hans. Sånn vil det være resten av livet ditt. Fars samværstid er fars tid og han som styrer. Du kan komme med ønsker og lage avtaler, men han er på ingen måte forpliktet til å følge dette. 9 - 25 år er ikke UNGT, DU har ikke lite på stell. Man må ikke være høgskoleutdanning og 800k i årsinntekt for å være en god forelder eller å ha ting på stell. Du har bosted, jobb, inntekt. Han gaslighter deg så det synger etter.. Manipulerer deg. 10 - vit dette. Det er forskjell på samvær og foreldreansvar. Ved delt bosted har far krav på halve barnetrygden. Valgfri sparing, kjøp av utstyr etc er VEDSIDEN av bidrag. Han kan ikke spare penger på en konto for å slippe bidrag. Man kan lage privat bidragsavtale, men dersom han da ikke betaler får du ingenting. Gå via NAV da krever de inn pengene og du vet du får rett sum i forhold til barnet alder etc. Anonymkode: 94525...5c3 Gode svar! Tusen takk. Ja han har skrevet under på farskap men står registrert uten foreldreansvar. Anonymkode: 2403d...529
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #27 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Gode svar! Tusen takk. Ja han har skrevet under på farskap men står registrert uten foreldreansvar. Anonymkode: 2403d...529 Han har foreldreansvar ved å vedta farskap. Forskjell på foreldreansvar og foreldreomsorg. Ansvar har han som far. Hvor stor omsorgsdel han skal ha er opp dere å bli enig om. 50/50 ordning er ikke anbefalt før tidligst ved 3 års alder. Og selv da varierer det fra barn til barn. Men er frarådet før 3 år. For noen barn er aldri 50/50 rett ordning. Og han som far har ingen rett til å si noe om hvor du velger å bo. Han sier slikt for å manipulere og gaslighte deg til de grader. Ikke greit i det hele. Hans fokus bør være å ha best mulig samarbeid. Utover det har han ikke noe han skulle sagt om hvor du bor, jobber eller slik. Null niks nada rett.. For din egen del og for å få alt på det rene - kall inn til samtale hos familievernkontoret. Da har dere en nøytral part som er til veldig god nytte. Barnefar her og var villig til å inngå alle mulige avtaler dersom jeg ikke blandet inn familievernkontoret.. Men smarteste valget jeg noen gang har tatt. Vi har hatt ett velfungerende samarbeid de siste 9 årene etter det. Anonymkode: 94525...5c3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #28 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han har foreldreansvar ved å vedta farskap. Forskjell på foreldreansvar og foreldreomsorg. Ansvar har han som far. Hvor stor omsorgsdel han skal ha er opp dere å bli enig om. 50/50 ordning er ikke anbefalt før tidligst ved 3 års alder. Og selv da varierer det fra barn til barn. Men er frarådet før 3 år. For noen barn er aldri 50/50 rett ordning. Og han som far har ingen rett til å si noe om hvor du velger å bo. Han sier slikt for å manipulere og gaslighte deg til de grader. Ikke greit i det hele. Hans fokus bør være å ha best mulig samarbeid. Utover det har han ikke noe han skulle sagt om hvor du bor, jobber eller slik. Null niks nada rett.. For din egen del og for å få alt på det rene - kall inn til samtale hos familievernkontoret. Da har dere en nøytral part som er til veldig god nytte. Barnefar her og var villig til å inngå alle mulige avtaler dersom jeg ikke blandet inn familievernkontoret.. Men smarteste valget jeg noen gang har tatt. Vi har hatt ett velfungerende samarbeid de siste 9 årene etter det. Anonymkode: 94525...5c3 Kalte du bare inn til møte på fVK så møtte han opp der? Nei, han har jo ikke noe med det, men påstår det er bedre for barnet å vokse opp i hans område enn rundt her jeg bor. Litt mer «standard» i hans område😅 ts Anonymkode: 2403d...529
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #29 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Kalte du bare inn til møte på fVK så møtte han opp der? Nei, han har jo ikke noe med det, men påstår det er bedre for barnet å vokse opp i hans område enn rundt her jeg bor. Litt mer «standard» i hans område😅 ts Anonymkode: 2403d...529 Ja jeg ringte familievernkontoret, sa jeg ønsket en time - forklarte kort situasjonen og problemstillingene jeg ønsket hjelp med - samværsavtale etc.. De sendte ut innkalling. Far kan nekte å møte opp, men da stiller han en del svakere i forhold til å kreve noe som helst og er ikke med på å bidra til et godt samarbeid og løsning på ting. Han kan bo et slott for den del - har ikke noe å si, eller noe han skulle sagt. Burde tenkt seg om før han låg med noen "utenfor" hans standard og nabolag da 😂 Anonymkode: 94525...5c3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #30 Skrevet 16. januar 2024 https://advokatoslo.no/advokattjenester/mekling/obligatorisk-mekling-ved-samlivsbrudd/plikt-til-a-mote-til-mekling/ https://www.bufdir.no/familie/samlivsbrudd/bosted-samvar-og-tidsfordeling/ Anonymkode: 94525...5c3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #31 Skrevet 16. januar 2024 Ta det gjennom NAV og fvk. Her prøvde barnefar seg på det samme. Han er gjerrig og vil helst ha minst mulig med barnet å gjøre og samtidig betale lite bidrag. Dro på seg gjeld som han skjelte meg ut for. Hvis han blir usaklig så trenger du ikke å snakke med han. Legg på og si at dere kan snakkes når han har en greiere tone. (Tenker da på bosted, jobb osv.) Hadde heller ikke hatt han på sosiale medier eller oppdatert han på barnet. Han kan oppsøke dere selv. Lykke til, vet hvordan du har det! Nå er barnet mitt 14 år og barnefar har ikke forandret seg. Det er bare klaging på økonomi og tidsklemma (2 nye barn), men jeg gidder ikke å respondere når han begynner med det. At han aldri lærer 😂 Barnet vårt vil heller ikke til han da pappa bare er sur og klager. Anonymkode: 9d150...688 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #32 Skrevet 16. januar 2024 Beregn bidrag via nav. Samvær noen timer på ettermiddagen et par-tre ganger i uka feks. Trilletur etc Anonymkode: ce343...f52 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #33 Skrevet 16. januar 2024 Selvsagt skal han ikke ha noe samvær med en baby på fire måneder han aldri har møtt! Han kan besøke babyen hos deg, men ellers er det ALT for tidlig. Hvis han klager på deg og manipulerer deg, kutt han ut av livet ditt. Det høres ut som han vil leke familie med den nye dama si, lite sympatisk. Og klart han skal betale bidrag. Send søknad via nav, be om at de krever inn også. Anonymkode: 4b5c7...2f6 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #34 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ta det gjennom NAV og fvk. Her prøvde barnefar seg på det samme. Han er gjerrig og vil helst ha minst mulig med barnet å gjøre og samtidig betale lite bidrag. Dro på seg gjeld som han skjelte meg ut for. Hvis han blir usaklig så trenger du ikke å snakke med han. Legg på og si at dere kan snakkes når han har en greiere tone. (Tenker da på bosted, jobb osv.) Hadde heller ikke hatt han på sosiale medier eller oppdatert han på barnet. Han kan oppsøke dere selv. Lykke til, vet hvordan du har det! Nå er barnet mitt 14 år og barnefar har ikke forandret seg. Det er bare klaging på økonomi og tidsklemma (2 nye barn), men jeg gidder ikke å respondere når han begynner med det. At han aldri lærer 😂 Barnet vårt vil heller ikke til han da pappa bare er sur og klager. Anonymkode: 9d150...688 Enig enig. Har han hatt barnet 50/50 osv tidligere? Han er på sosiale medier, samme med familien hans. Og er jo ok at dem får med seg bilder av barnebarnet (familien)… men han selv som far bryr seg ikke helt Anonymkode: 2403d...529
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #35 Skrevet 16. januar 2024 Han trenger ikke å ville betale bidrag, han skal betale bidrag. Søk gjennom nav så krever de det inn for deg fra han og utbetaler det til deg! 😊 angående 50/50 så er det ikke sånn at man bare kan komme å skal ha det sånn helt uten videre, spesielt siden han aldri har bodd sammen med barnet. Det er heller ikke anbefalt for små barn, hovedregelen er vel under 3 år. Men min erfaring er at det blir ikke anbefalt for barn over 3 år bestandig heller. Utdannelse og hvilken jobb du har trenger du heller ikke bekymre deg over, jeg vet om alene mødre som har knust sine eks menn i retten der de har hatt «dårlige» jobber og mannen har hatt bedre der han tjener mer. De ser ikke på hva du jobber med, med mindre det er i kategorien prostituert eller dop langer. Mitt råd til deg er vær knallhard, han får forholde seg til deg og dine regler. Og drit i om han blir sur hvis du søker bidrag, sånn er livet og bidraget skal ikke gå til sparing men til livsopphold Anonymkode: 05dfc...b7e 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #36 Skrevet 16. januar 2024 Ville tatt bidrag via nav. Forsøt å legge tilrette for samvær Mye "White trash" mødre på kg som ikke ser hvilken ressurs det er for barnet å ha tilknytning til begge sider av en familie og størst mulig nettverk Anonymkode: ce343...f52
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå