Gå til innhold

Er maktelitens sparetips - Ring bestemor eit bra tips ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foreldre / besteforldre skal  vere  eit forbilde for barn, og barnebarna i noen  grunnleggende holdninger også når det handler om økonomi.  Det har lenge vert diskutert om personleg økonomi burde vert tatt inn som obligatorisk fag i grunnskulen, men sålangt har det ikkje blitt politisk semje om det.

Spørsmålet  er om du synes maktelitens råd om å spørre bestemor  om sparetips har noe for seg, ?

Har  dine  foreldre /besteforeldre vert noe  forbilde for deg  på noe vis når det handler om måtehold,, sparsomlighet, i din  økonomi ?. 

Har du fått  noen  tips  og veileding  i håndtering av din privatøkonomi fra dine foreldre/ besteforeldre som du synes har vert nyttige ? 

Har du hatt ein åpen dialog med dine foreldre under oppveksten  eller tabubelagd tema.  ?   

Anonymkode: 76d37...3a1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lært det meste jeg kan om penger fra mine foreldre, og delvis besteforeldre. Vi er helt åpne om økonomi i vår "kjernefamilie" (min mor, far og mine besteforeldre på morssiden). Det vil si at de vet hva jeg har av midler, og jeg vet hva de har av midler. Hvis noen av oss skal gjøre noen store økonomiske valg så er det vanlig kutyme å ringe en eller annen for å få innspill på den avgjørelsen. Alle er jevnt over sparsomme, har samme tanker rundt økonomi og investering. 

Skrevet

Ingen i min familie har noen gang snakket om penger. 

Har gått på noen smeller selv og snakker hyppig om økonomi til mine barn! Er også åpen om min egen økonomi overfor barna. De er tenåringer 

Anonymkode: 480f5...202

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Foreldre / besteforldre skal  vere  eit forbilde for barn, og barnebarna i noen  grunnleggende holdninger også når det handler om økonomi.  Det har lenge vert diskutert om personleg økonomi burde vert tatt inn som obligatorisk fag i grunnskulen, men sålangt har det ikkje blitt politisk semje om det.

Spørsmålet  er om du synes maktelitens råd om å spørre bestemor  om sparetips har noe for seg, ?

Har  dine  foreldre /besteforeldre vert noe  forbilde for deg  på noe vis når det handler om måtehold,, sparsomlighet, i din  økonomi ?. 

Har du fått  noen  tips  og veileding  i håndtering av din privatøkonomi fra dine foreldre/ besteforeldre som du synes har vert nyttige ? 

Har du hatt ein åpen dialog med dine foreldre under oppveksten  eller tabubelagd tema.  ?   

Skjønner ikke helt hva makteliten har med dette og gjøre, og de fleste voksne mennesker har vel ikke så mange besteforeldre i live at de bare kan ringe dem?

Mine besteforeldre levde ekstremt nøkternt, og de kunne absolutt vært gode forbilder dersom jeg hadde ønsket å være husmor (bestemor) eller jobbe i det offentlige (bestefar). De brukte minimalt med penger på seg selv, bygget huset selv, fisket selv og dyrket frukt og bær i hagen. Husker bestemor sa til meg at jeg skulle slutte å ønske meg ting, fordi det var tydeligvis et tegn på grådighet (hos en 10-åring). De hadde ikke mye, men gav likevel massive summer til kirken.

Så nei... Jeg ville ikke brukt dem som forbilder.

Skrevet

Sjølvprodusert mat preget hverdagen både hos mine foreldre, og besteforeldre. 

Kombinasjon gårdsbruk-og fiske var livsgrunnlaget til ein mange nordmenn tidligere. De  bakte egen brødmat, og  lagde fiskekaker, fiskeboller, kjøttkaker fra eget gårdsbruk, pinnekjøtt, smør ,frukt, grønnsaker, poteter, jordbær, rispsbær, solbær, kål, rabbe,etc  fra egen hage.  Selvproduksjon av mat preget i stor grad hverdagen hos mange rundt om på gårdene, 

Konfirmasjonspengene ble satt på høgrentekonto med sikte på den dagen ein skulle flytte hjemmefra til videregående skole, og betale, hybel, reise til /fra, skolebøker, etc. Sparsomlighet, nøkternhet, nøysomhet, igjennbruk av klær, leker, m.m preget også  hverdagen.  Under oppveksten hadde vi barna aldri innsyn i foreldrenes økonomi, og ligningsprotukollen (idag skattelistene) ble utlagd på butikken første dagene i januar.  Når ein handlet på samvirkelaget tok alle møysaommeleg vare på kontantlappene de fekk, og levert dem til butikken v/ årskiftet. Kontantrabatten ble satt på egen sparekonto i butikkene som aksjepost i butikkene. Samvirkelaget ( idag Coop-butikkene) var eid av  folket.  

• Nyttig 1
Skrevet
Knirke skrev (16 minutter siden):

Skjønner ikke helt hva makteliten har med dette og gjøre, og de fleste voksne mennesker har vel ikke så mange besteforeldre i live at de bare kan ringe dem?

Mine besteforeldre levde ekstremt nøkternt, og de kunne absolutt vært gode forbilder dersom jeg hadde ønsket å være husmor (bestemor) eller jobbe i det offentlige (bestefar). De brukte minimalt med penger på seg selv, bygget huset selv, fisket selv og dyrket frukt og bær i hagen. Husker bestemor sa til meg at jeg skulle slutte å ønske meg ting, fordi det var tydeligvis et tegn på grådighet (hos en 10-åring). De hadde ikke mye, men gav likevel massive summer til kirken.

Ulike foreininger var vanleg m/ tilhørende bassarer rundt omkring  i hygdene, og det var god oppsluttning om dem m/ åresalg, utlodning på bøker, matsalg m.v. Husker min mor var medlem i en foreining som m/n  navnet "Israel misjonen "

Skrevet

Jeg har vokst opp i et raust hjem hvor det aldri manglet noe, men fikk innprentet at jeg aldri  måtte kjøpe noe på avbetaling.

Anonymkode: 65772...494

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det konkrete rådet var:

Sitat

Den tidligere statsministeren mener folk selv vet best hvor de kan kutte i pengebruken, men kommer likevel med ett råd.

– Noen av de gamle «bestemor-oppskriftene» på restemat kan kanskje være en god idé å lære seg på ny. Så ring bestemor, og spør hvordan man tar vare på rester, oppfordrer hun.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/maktelitens-beste-okonomitips-ring-bestemor/16360929/

Og ja, jeg har lært mye om husholdningsøkonomi fra bestemor og mor.

Anonymkode: 53451...e25

• Liker 2
Skrevet

Eg er sunnmøring, og min far var økonom. Så måtehald og nøysomhet har eg fått inn med morsmelka. Handla i store kvanta, leita etter tilbod, reparerte og tok vare på det vi hadde og kjøpte nytt berre når det trengdes. Men når dei kjøpte nytt, kjøpte dei kvalitet, ikkje nødvendigvis det som var billigast.

Mine foreldre var aldri åpne om sin eigen økonomi, med unntak av en kort kommentar og et smil den dagen dei hadde innfridd huslånet. Men alle innkjøp vart diskutert og vurdert. "Jammen, TRENG du den? Finst det ein billigare? "

Eg har aversjon mot avbetaling og kredittkort, fordi eg fekk innprenta å aldri bruke pengar eg ikkje har. "Har du ikkje råd til å kjøpe sofa kontant, så får du sitte på golvet til du har spart opp" var min fars råd til meg da eg flytta heimafrå. Og til dags dato har eg aldri kjøpt noko på kreditt (kun studielån og huslån).

Sofaen til mine foreldre er forresten over 35 år gamal, og fortsatt fin, nettopp fordi dei tenkte langsiktig når dei først kjøpte noko, og tek godt vare på tinga sine.

Dei hjalp meg også å sette opp fast sparing, og forklarte meg fordelen med f.eks. BSU. Begrep som renter, avdrag, renters renter, prosentpoeng, skattemelding, fradrag, fondsandel og inkasso vart diskutert og forklart rundt middagsbordet.

Mi bestemor skrella aldri poteter og gulrøter (unntatt på julaftan). "Skalet er mat, vi kaster ikkje mat".

Anonymkode: 56f76...fa4

• Liker 3
Skrevet

Tja... Har vel vært mer "learning by doing". Vi snakket egentlig aldri om penger eller politikk hjemme hos meg. Det var "å bygge sten på sten", men vi fikk tidlig forstå at det var en konkret sammenheng mellom arbeidsinnsats og inntjening, og det å ha muligheter, frihet og anledning til å bruke penger. I min barndom sparte man penger, og SÅ brukte man dem.   Forsto tidlig at likviditet er viktig nøkkel til god økonomi. Spare. Det er dyrt å ha lite penger.

Vi var heldigvis ikke i den situasjonen, det var raust, og som barn hadde vi mer "greier" og var på mer spennende ferieturer enn de fleste andre. 

Er du likvid kan du f.eks. agere på gode tilbud når du dukker opp, og du kan handle inn stort. Jeg er en slik som fyller fryseren og kjøleskapet, handler 6 sekker toalettpapir, 5 kilo ost, 50 flasker mineralvann, et brett m dusjsåpe, 15 tannbørster i slengen etc etc når det er gode tilbud.😅

Julepynt handles i januar, sportsutstyr på slutten av sesongen, tanken fylles når det er billigst osv. Det blir ikke alltid fryktelig mye penger av det, men det er en mentalitet, og en sunn sådan.

En eneste uttalt økonomisk formaning fikk jeg med meg hjemmefra: Penger låner man ikke, bortsett fra til bolig, utdanning og til nød litt til en bil – hvis du virkelig trenger en. Det har alltid vært hugget i sten.

Så til det du tar opp: Ja, foreldre og muligens besteforeldre bør være gode forbilder for oppvoksende generasjon. Problemet her tror jeg er at svært mange foreldre til tenåringer sitter i klisteret selv. De er superkonsumenter, lever på krita, lever over evne. De er rett og slett ikke gode forbilder, og mangler trolig innsikten og mentaliteten som må til for å ha positiv innflytelse på ungdommene.

Ja, jeg mener at personlig økonomi bør inn i undervisningen. Selv med sløve foreldre fortjener i alle fall ungdommene muligheten til å forstå hvordan alt henger i hop. Men om det hjelper? Tja...

Anonymkode: 0783c...6a6

• Hjerte 1
Skrevet

Mine foreldre har ikke lært meg noe om økonomi. De bruker det de har. Jeg har aldri blitt lært å spare eller budsjettere. Alt jeg har lært er selvlært. Og jeg er av de som var ung og dum. Men nå er jeg forsiktig, sparer og budsjetterer. Jeg elsker å være kvitt kredittkortgjeld, og fylle opp sparekontoer og fond i steden. Jeg føler meg så mye roligere. Målet mitt nå er å komme dit at pengene jobber for meg, ikke jeg for pengene. Dyrekjøpt visdom som jeg blir å lære mine barn - og som jeg håper vil gi grunnlag for et godt liv når de er voksene.

Anonymkode: 96e11...f65

• Liker 2
Skrevet

Kommer litt an på hvilken generasjon man er, mine besteforeldre var nøysomme og hardtarbeidende folk som jeg har lært mye av. Ikke sikkert dagens unge lærer like mye av sine :D i tillegg til at det selvsagt er store variasjoner fra person til person. Man kan godt ha en self made millionær til bestefar og en tindersvindlet bestemor i luksusfellen, eller omvendt. 

Anonymkode: f569c...41d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Eg er sunnmøring, og min far var økonom. Så måtehald og nøysomhet har eg fått inn med morsmelka. Handla i store kvanta, leita etter tilbod, reparerte og tok vare på det vi hadde og kjøpte nytt berre når det trengdes. Men når dei kjøpte nytt, kjøpte dei kvalitet, ikkje nødvendigvis det som var billigast.

Mine foreldre var aldri åpne om sin eigen økonomi, med unntak av en kort kommentar og et smil den dagen dei hadde innfridd huslånet. Men alle innkjøp vart diskutert og vurdert. "Jammen, TRENG du den? Finst det ein billigare? "

Eg har aversjon mot avbetaling og kredittkort, fordi eg fekk innprenta å aldri bruke pengar eg ikkje har. "Har du ikkje råd til å kjøpe sofa kontant, så får du sitte på golvet til du har spart opp" var min fars råd til meg da eg flytta heimafrå. Og til dags dato har eg aldri kjøpt noko på kreditt (kun studielån og huslån).

Sofaen til mine foreldre er forresten over 35 år gamal, og fortsatt fin, nettopp fordi dei tenkte langsiktig når dei først kjøpte noko, og tek godt vare på tinga sine.

Dei hjalp meg også å sette opp fast sparing, og forklarte meg fordelen med f.eks. BSU. Begrep som renter, avdrag, renters renter, prosentpoeng, skattemelding, fradrag, fondsandel og inkasso vart diskutert og forklart rundt middagsbordet.

Mi bestemor skrella aldri poteter og gulrøter (unntatt på julaftan). "Skalet er mat, vi kaster ikkje mat".

Anonymkode: 56f76...fa4

Er selv sunnmøring, kjenner meg godt igjenn i mye av det du her skriver. 

Det er vel kanskje ikkje så merkeleg at  dei fleste sunnmøringer derfor har eit annet forhold til penger en mange andre, og de har fått pengene til å yngle.  En profilert industrileder sa engang at det er sparing, og nøysemd som gjør at ein får eit bevist forhold til penger, og gjør ein rik. Det var hos sunnmøringer Kjell i Røkke hadde læretida sin.  

Eit ordtak seier at "selv om du spikrar ein sunnmøring fast på låveveggen får han pengene til å yngle"

Ein sunnmøring ser ofte mulighetene der andre ser negativt på det meste.  

Skrevet
Knirke skrev (3 timer siden):

Du skjønner ikkje hva makteliten har med dette å gjøre !  Nei du har nok ikkje skjønt poenget  med makteliten sin oppfordring.  Mine foreldre / besteforeldre  var hardtarbeidende foreldre, og  det var aldri noen diskusjon om arbeidsfordeling i hjemmet, og hørte aldri noen foreldre som kranglet om det slik mange gjør idag.  

De aller fleste har vel hatt  foreldre /besteforeldre, og noen relasjoner til dem  "før" de kommer i voksenalderen,

Der er verdt å minne om at mange  av dem som er i  makteliten i Norge  har  hatt foreldre / besteforeldre som  la  grunnlaget for den bedriften / vediskapningen mange av dem fortsatt lever av, og mange av oss andre.  

Grunderen og første genrasjon  la grunnsteinen, og  etablerete  /startet bedrifta, 

Andre genrasjonen videreførte  bedrifta. 

Tredje genrasjon, og deres arviinger  er mest intrs.  i  formuen , verdienskapningen, og  pengene.  

• Liker 1
Skrevet

Født på 60-tallet. Foreldre og besteforeldre med gode jobber/god råd. Men fornuftige med penger. De lærte oss om økonomi. Hvordan disponere lønna slik at den holdt ut mnd osv. Aldri kjøpe (nødvendige) sko, klær eller utstyr før rett før neste lønn. For da så man hvor mye penger det var igjen den mnd. Lærte oss om renter. Nå hadde jeg både far og bestefar som jobbet med økonomi da 🙂

Anonymkode: 921fe...0c1

• Nyttig 1
Skrevet

Hahahaha, tror jeg tar denne anonymt. Min far lærte meg mye om økonomi. Han lærte min søster god økonomisk styring også. Derfor litt sjokk å oppdage at han overhodet ikke lever som han lærer. Han som styrer økonomi hos min mor og far. De har arvet sine foreldre begge to, noen millioner, samt har begge tjent godt. Vi døtre har ikke mottatt noe økonomisk støtte eller arv, men har begge i 40 årene betydelig mer egenkapital enn våre foreldre har. 

Min søster vet ikke dette, og tror nok at det vil bli en stor arv etter dem. Har aldri føltes som et riktig tidspunkt å opplyse henne om dette, som jeg egentlig ikke skulle visst heller, men som min økonomisk naive mor røpet ved å be meg sjekke noe for henne da min far var bortreist. Det blir ingen stor arv, siden han ikke lever som han lærer, men han lærte oss hvordan det bør gjøres i det minste. 😄

Han styrte også min bestemors økonomi, for hun var som min mor, og han fremstår jo som en som kan dette. Håper og tror han gjorde det klokere enn angående egen økonomi, men mange år siden hun er død. 

Anonymkode: c8ea2...5f3

Skrevet

Leste du i det hele tatt artikkelen?
Det handlet om å redusere MATSVINN, for å kunne spare noen kroner. Derav spørr bestemor hvordan hun brukte RESTER, de var faktisk mye flinkere til å utnytte all mat tidligere.

Det handlet ikke om å spørre besteforeldre om aksjeråd.

Anonymkode: 089e6...ec1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Født på 60-tallet. Foreldre og besteforeldre med gode jobber/god råd. Men fornuftige med penger. De lærte oss om økonomi. Hvordan disponere lønna slik at den holdt ut mnd osv. Aldri kjøpe (nødvendige) sko, klær eller utstyr før rett før neste lønn. For da så man hvor mye penger det var igjen den mnd. Lærte oss om renter. Nå hadde jeg både far og bestefar som jobbet med økonomi da 🙂

Anonymkode: 921fe...0c1

Mange av "før" genrasjonen hadde ein holdning i å ikkje bruke penger ein ikkje hadde, og de betalte stein for stein eller matrialer når de bygde opp sine boliger.

Mine besteforeldre /foreldre dyrket opp  gårdene, med mye  fysisk tungt arbeide, og var jordnære. Min  far hadde odelsrett , og  videreførte. drifta, og det var ingen 08-16.30 jobb, og vi borna måtte selvsagt ta del i dette arbeide. Det  la borna ta del idet det daglige arbeide gjør at borna får  god voksenkontakt, og lærdom 

Sommerferier, juleferier, etc var ukjent for veldi mange, men de klaget aldri på høyt arbeidspress, men de tok seg tid til en middaghvil. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Leste du i det hele tatt artikkelen?
Det handlet om å redusere MATSVINN, for å kunne spare noen kroner. Derav spørr bestemor hvordan hun brukte RESTER, de var faktisk mye flinkere til å utnytte all mat tidligere.

Det handlet ikke om å spørre besteforeldre om aksjeråd.

Anonymkode: 089e6...ec1

Du virker nokså historieløs  og usikker på hvilken tidsalder du  snakker om ettersom  før genrasjonen ikkje hadde noe forhold til aksjer, fond m.v.

Matsvinn handler selvsagt om sparsomlighet, og når vi borna gradvis ble "matvande" ble vi minnet om alle dem som ikkje hadde råd til mat på bordet.

Nå opplever vi matkøer lengre  ein under 2 verdenskrig. medan mange andre lever i overflod av mat på bordet. De kan gå på resturanter og unne seg eit bedre måltid fra øverste hylle, medan andre er prisgitt matsentralene Butikken har også igjennom  tidene  kastet mye mat "utgått på dato" som de med  fordel kunne solgt til reduserte priser. 

Holbarhetsdatoen er bare "antagelser" bassert på noen erfaringer, men legger ein varer i fryser er holbarhetsdatoen forlenget.  Alt har en holdbarhetsdato men ikkje dermed sagt den er uspiseleg. Det er mattilisynet som har det overordnede ansvaret, og  det er idag uloveleg å selge hjemmelagde bløtkaker,til 17 mai o.l, og rart folk har overlevd.

Skrevet

Besteforeldrene mine var sikkert gode på å unngå matsvinn, men personlig økonomi i vid forstand vet jeg ikke om de kunne så mye om. Ingen av dem var høytlønnete, så de hadde ikke akkurat så mye å investere heller.

Foreldrene mine derimot, lærte jeg mye av. Først og fremst at det var viktig å få en jobb og at det er en avveing mellom å ta en kort utdanning og komme i jobb raskt, men tjene relativt dårlig, eller å ta en lang utdanning og få en bedre betalt og tryggere jobb på sikt. (Dette er ikke hele sannheten, men det er en god start.) 

I tillegg lærte de meg om renter og inflasjon. Det kunne se ut som om sparepengene mine vokste på sparekontoen, men i virkeligheten falt de i verdi siden inflasjonen var høyere enn rentene jeg fikk. Å ta opp lån for å kjøpe hus kunne lønne seg, ettersom inflasjonen reduserte verdien på lånet mens huset holdt seg i verdi.

De gjorde en god jobb, tror jeg. Jeg hadde nok vært rikere i dag om jeg hadde turt å ta risiko ved investering og boligkjøp i yngre alder, men det har mer med min personlighet å gjøre enn mangel på informasjon. 

Anonymkode: 402ba...3b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...