Gå til innhold

Mat i hverdagen og budsjett.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye bruker dere i mnd på mat, og hva spiser dere k løpet av en uke. Dere som har et matbudsjett på rundt 10 000, må  dere planlegge grundig slik at dere bruker de samme matvarene til forskjellige måltider? Og hva spiser dere utenom middag?
Hvordan løser dere det med barn som ikke «liker» så mye forskjellig? 

Anonymkode: 1f518...d68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Matbudsjett kommer helt ann på hvor mange man er i husholdningen da 🙃 

Vi  er to voksene og et barn i barnehagen.bruker 10000 i mnd på matbutikk. Inkluderer alt av husholdning (bleier,  sjampo, rengjøring ect).

Vi planlegger og kjøper ting på tilbud. Planlegger utfra hva vi har i kjøleskapet og fryser.Samtidig har vi prioritert et romslig matbudsjett fremfor andre ting.  Kjøper fek. Mye kjøtt via reko ringen og fisk fra fiskehandler i byen. 

Mye brødmat utenom middag, baker stort sett brød selv.  Av og til yoghurt/smoothie. Til lunsj ofte middagsrester .

Veldig heldig og har ikke kresen barn. Han spiser det aller meste 

Anonymkode: b5a71...4c6

Skrevet

Familie med 2 voksne og fire store barn. Vårt matbudsjett er på 14 000. Vi planlegger ikke så mye, men ukehandler så da blir rammen for uka lagt. Fyller på med frukt og grønt en dag i uka. Det samme med melk.

Middag varieres gjennom uka. Vi lager ikke mer middag enn hva som blir spist. Torsdag er ofte restedag. Grønnsaker i suppe eller gryterett, andre rester f.eks i en pastarett. 

Ellers er det brødmat eller havregrøt til frokost. Brødmat til lunsj, med frukt eller gulrot/kålrot el. Melk til frokost. Ellers drikker vi te/vann.

Anonymkode: cc8ee...bc0

Skrevet

Vi er to voksne, to tenåringer og et lite barn. Vi spiser for 3000 kr i uka, altså 12.000 i måneden. Noen ganger litt over. Da spiser vi bra og variert, fisk en-til to ganger i uken. Taco på fredag og biff lørdag. Vanlig hverdagsmat i ukedagene, alt fra spagetti til indisk tikka masala. Vi planlegger jo litt, som for eksempel- en stor kyllingfiletpakke til en rett, også passer til en annen dagen etter. Si at det er indisk en dag da, og wok dagen etter. Ellers så planlegger vi ikke så mye annet enn at vi ukeshandler en dag i uken, så ikke vi småhandler så mye. Andre måltid er brødmat til frokost og lunsj/skolemat med mye godt pålegg, evt frokostblanding. Samme på kvelden eller lager noe annet godt av det vi har som ommelett. 

Vi løser det med barn som ikke liker så mye, at vi lager mat som vi vet barna liker. Vi gidder ikke lage noe som vi mener ungene burde like, det er bare bortkasta. 

Anonymkode: 7f24a...b02

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Matbudsjett kommer helt ann på hvor mange man er i husholdningen da 🙃 

Vi  er to voksene og et barn i barnehagen.bruker 10000 i mnd på matbutikk. Inkluderer alt av husholdning (bleier,  sjampo, rengjøring ect).

Vi planlegger og kjøper ting på tilbud. Planlegger utfra hva vi har i kjøleskapet og fryser.Samtidig har vi prioritert et romslig matbudsjett fremfor andre ting.  Kjøper fek. Mye kjøtt via reko ringen og fisk fra fiskehandler i byen. 

Mye brødmat utenom middag, baker stort sett brød selv.  Av og til yoghurt/smoothie. Til lunsj ofte middagsrester .

Veldig heldig og har ikke kresen barn. Han spiser det aller meste 

Anonymkode: b5a71...4c6

Wops, trodde jeg skrev hvor mange vi var i første innlegg. Vi er også to voksne og ett bar. i barnehagealder. 
Og så må jeg spørre, synes du 10 000 er romslig? Jeg synes det er drit vanskelig å holde det under 15 000! Men ser jo at folk klarer det uten problem.

Her om dagen skulle vi lage form med pølse og pasta… billig middag tenkte jeg. Men summen på butikken ble likevel 500kr! Kjøpte da pøler, en boks tomater, pastaskruer, brokkoli, rømme, og litt utenom som melk, biola, Paracet. Dette var da én middag som skulle være rimelig og litt påfyll av hverdagsvarer. Klarer ikke å forstå hva andre gjør som får det til å være så lett å holde seg til budsjett 😄🤔

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vi er to voksne, to tenåringer og et lite barn. Vi spiser for 3000 kr i uka, altså 12.000 i måneden. Noen ganger litt over. Da spiser vi bra og variert, fisk en-til to ganger i uken. Taco på fredag og biff lørdag. Vanlig hverdagsmat i ukedagene, alt fra spagetti til indisk tikka masala. Vi planlegger jo litt, som for eksempel- en stor kyllingfiletpakke til en rett, også passer til en annen dagen etter. Si at det er indisk en dag da, og wok dagen etter. Ellers så planlegger vi ikke så mye annet enn at vi ukeshandler en dag i uken, så ikke vi småhandler så mye. Andre måltid er brødmat til frokost og lunsj/skolemat med mye godt pålegg, evt frokostblanding. Samme på kvelden eller lager noe annet godt av det vi har som ommelett. 

Vi løser det med barn som ikke liker så mye, at vi lager mat som vi vet barna liker. Vi gidder ikke lage noe som vi mener ungene burde like, det er bare bortkasta. 

Ser du skriver at dere har for eksempel fiks 2 ga her i uka. Men fisk er jo svindyrt, det koster vel flere hundrelapper bare i fisk for familien din?  Takk for svar! Tror kanskje en del av problemet vårt er at ungen omtrent ikke liker noe annet enn pasta og pizza og rent kjøtt uten marinade, krydder eller saus, og at vi likevel ønsker å eksponere henne for annen mat. 

Skrevet

To voksne, to barn. Vi bruker ca 10.000kr i mnd. 

Anonymkode: 2ff0b...361

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Familie med 2 voksne og fire store barn. Vårt matbudsjett er på 14 000. Vi planlegger ikke så mye, men ukehandler så da blir rammen for uka lagt. Fyller på med frukt og grønt en dag i uka. Det samme med melk.

Middag varieres gjennom uka. Vi lager ikke mer middag enn hva som blir spist. Torsdag er ofte restedag. Grønnsaker i suppe eller gryterett, andre rester f.eks i en pastarett. 

Ellers er det brødmat eller havregrøt til frokost. Brødmat til lunsj, med frukt eller gulrot/kålrot el. Melk til frokost. Ellers drikker vi te/vann.

Er dere flinke til å lage mat? Jeg hadde aldri klart å slenge sammen en suppe uten oppskrift 🫣  og så har vi pleid å ta med middagsrester til lunsj, men kanskje det er bedre å spare restene til en restemiddag og gå for brød/knekkebrød til lunsj.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ser du skriver at dere har for eksempel fiks 2 ga her i uka. Men fisk er jo svindyrt, det koster vel flere hundrelapper bare i fisk for familien din?  Takk for svar! Tror kanskje en del av problemet vårt er at ungen omtrent ikke liker noe annet enn pasta og pizza og rent kjøtt uten marinade, krydder eller saus, og at vi likevel ønsker å eksponere henne for annen mat. 

Hvor gammelt er barnet? Jeg tenker det er en litt annen diskusjon å eksponere barn for mat. Det varierer jo fra både når man har startet, hvordan man har gått frem og hva barnet faktisk liker. Vårt barn på 2 år spiser helst fisk, kjøtt, matretter (indisk, fiskegrateng, hva enn) og frukt, blir ikke særlig begeistret for pasta og pizza. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er dere flinke til å lage mat? Jeg hadde aldri klart å slenge sammen en suppe uten oppskrift 🫣  og så har vi pleid å ta med middagsrester til lunsj, men kanskje det er bedre å spare restene til en restemiddag og gå for brød/knekkebrød til lunsj.

Å lage suppe er det enkleste man gjør syns jeg. Man må bare prøve seg frem. Jeg liker ikke å lage mat. Likevel er suppe mega enkelt, man trenger så og si ingenting. Grønnsaker (blomkål, brokolli, asparges, hva enn), kok i buljong, sleng oppi litt matfløte / kremfløte om man vil. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ingen av oss bruker oppskrift når vi lager middag, unntatt når vi skal prøve noe helt nytt. 

Grønnsaksuppe er ikke værre enn en buljongterning, og fyll på med grønnsaker som begynner å bli litt vasne/dvaske (gulrøtter, diverse typer kål og andre rotfrukter). Rå grønnsaker kuttes og kokes med, kokte grønnsaker hives i til slutt for å bli varme.

Vi unngår å lage for mye middag. Trenger man mer, ta ei brødskive. Så lite middagsrester når det ikke er en plan for videre bruk.

• Liker 4
Skrevet

Skal ikke påstå at jeg er god på å spare penger, men det jeg er god på er å sjekke tilbud. Hver mandag kommer det tilbudsaviser,og da sammenligner jeg priser i de forskjellige butikkene vi har her. Vi har flere butikker i nærheten av hverandre, og en som ligger nær min jobb,så da handler jeg fisk der det er billig fisk,og ost der det er billig ost feks. Jeg har altså ingen fast butikk jeg handler i.

Også setter jeg opp matplan for en uke om gangen,og er da bevisst på å bruke opp alt. Kjøper jeg salat,har vi salat til middag til den er spist opp. Rester brukes til nye middager eller lunsj.

Anonymkode: e476f...237

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Vi er en familie på fem (to tenåringer) og bruker ca 12-13000 i mnd på dagligvarehandel (det inkluderer såpe, toalettpapir og annet som kjøpes i dagligvare, men ikke lunsj på jobb). En typisk ukemeny hos oss kan være: Stekt ris, torsk m/poteter, grønnsaker og aïoli, gulrotsuppe m/hvitløksbrød, wok m/svinekjøtt, grønnsaker og nudler, nachos, pizza, kyllingcurry m/ris, naan og raita. Vi lager så godt som alle middager fra bunnen av og jeg baker rundstykker og matpakkeruter til barnas matpakker.

Ett av barna er veldig kresen, men det går veldig fint så lenge han slipper blandet mat og saus. Så han spiser både kjøtt, fisk, grønnsaker, pasta, ris ++ og velger bare vekk saus og hvis vi har blanderetter som lasagne eller gryteretter så tar jeg til side litt av alt til ham før jeg blander. Jeg har alltid fiskepinner og kyllinglår i fryseren (og så får han samme tilbehør som oss eller jeg koker litt grønnsaker til ham) hvis vi skulle ha noe han absolutt ikke klarer å få i seg.

Utenom middag går det i diverse brødmat, middagsrester, nudler, egg i ulike varianter, havregrøt, ostesmørbrød, yoghurt med havregryn eller granola, frukt/grønnsaker, pitapizza, frokostblanding e.l. alt etter om det er frokost, lunsj/matpakke, mellommåltid, etter skoletid-mat eller kvelds. 

Endret av Arkana
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vi spiser da laks/ørret og torsk. Kjøper frossen, like god. Så svindyrt er det ikke, og vi spiser bare et stykke fisk hver. Ingen av oss er veldig storspist, og det hjelper jo på 😊 

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vi spiser da laks/ørret og torsk. Kjøper frossen, like god. Så svindyrt er det ikke, og vi spiser bare et stykke fisk hver. Ingen av oss er veldig storspist, og det hjelper jo på 😊 

Det er også fisketirsdag på Meny med 30%, og det finnes nedsatt fisk med 40-50% i kort-holdbarhetdisken!

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Wops, trodde jeg skrev hvor mange vi var i første innlegg. Vi er også to voksne og ett bar. i barnehagealder. 
Og så må jeg spørre, synes du 10 000 er romslig? Jeg synes det er drit vanskelig å holde det under 15 000! Men ser jo at folk klarer det uten problem.

Her om dagen skulle vi lage form med pølse og pasta… billig middag tenkte jeg. Men summen på butikken ble likevel 500kr! Kjøpte da pøler, en boks tomater, pastaskruer, brokkoli, rømme, og litt utenom som melk, biola, Paracet. Dette var da én middag som skulle være rimelig og litt påfyll av hverdagsvarer. Klarer ikke å forstå hva andre gjør som får det til å være så lett å holde seg til budsjett 😄🤔

Hadde du byttet ut pølse med bønner/linser hadde det blitt 400. Biola er jo kjempe dyrt. Revurder hva du kjøper. Og regn på det. 

Anonymkode: 32d7f...2b8

• Liker 1
Skrevet

2 voksne, en gutt på 18 som trener mye og en i barneskole. Vi bruker rundt 18.000 i måneden på dagligvarebutikk, vi pleide ligge rundt 15 men det er ikke nok lengre. Ikke røyk eller snus, men mannen drikker mye brus og kapselkaffe. Ungene spiser mest polarbrød (fullkorn), jeg og mannen vanlig fullkornbrød med skorpe. Vi handler aldri billig pålegg som familieskinke, jeg kjøper roastbeef eller skinke som jeg kutter opp selv med maskin. Det går mye egg her i huset.

Middag er mye grønnsaker, rent kjøtt eller fisk. Lite stivelse som ris, potet eller pasta. I helga går det fort 2 poser med potetgull og litt smågodt.

Frukt og grønt handler jeg mye på innvandrerbutikk, de er ikke bare litt billigere men har mer utvalg. Jeg følger med tilbud og da kan jeg hamstre litt men det er jo begrenset hvor mange pakker med Jarlsberg man har plass til i kjøleskapet.

Jeg elsker å lage mat, det er lite halv- eller helfabrikat og jeg mener at livet er for kort til billig drittmat. Mat er ikke bare brensel til kroppen men noe man nyter og setter høyt. Derfor bruker vi ganske mye penger på mat.

Anonymkode: d203b...b64

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Kjøpt frossen laksefilet, et stykke per pers. Siden dere er tre kan dere fryse ned siste stykket, etter 3 sånne middager vil dere da ha «gratis» fisk til er måltid

Anonymkode: 83fce...95c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kjøpt frossen laksefilet, et stykke per pers. Siden dere er tre kan dere fryse ned siste stykket, etter 3 sånne middager vil dere da ha «gratis» fisk til er måltid

Anonymkode: 83fce...95c

Jeg gjør det samme med kjøttdeig. Bruker feks 1,5 pk til middag og putter en halv pk i fryseren. Etter tre ganger har jeg til en middag til. 

Anonymkode: e476f...237

Skrevet

Wow😳 vi er 2 voksne og 1 barn på 4 år. Vi bruker ca 1000 kroner i uken på matbutikken +500 kr mnd i husholdningsvarer. Kan selvsagt bli mer hvis det er noe ekstra og vi går ut og spiser, har gjester, eller vil kose oss med biff liksom. Men hvordan klarer dere å bruke så mye penger? 🤔 Hva kjøper dere? 😅 Synes vi bruker mye penger på mat 😂 vi skriver ned hva vi mangler på handleliste, men måltidene og slik bestemmer vi på butikken. Handler mandag og fredag. Tenk å ha hele 10000 kr å bruke på mat i mnd 😳

Jeg har kantine trekk på jobben på 30 kr dagen så da blir det + 600 kr ca. + 450 kr for mat i barnehage. Spiser enkel frokost, mannen tar med seg rester, brød eller grøt til lunsj. God middag med masse grønt. Frukt og grønnsaker til kvelds som oftest. Barnet får brød eller grøt i tilegg hvis hun er sulten. Kjøper også en del snacks til helgen, som oftest det som er på tilbud på europris 🤷‍♀️

Skal sies at vi er en ganske altetende familie, så det å velge mat som er billig er ganske enkelt da vi klarer å lage noe godt uansett 😊

Anonymkode: 1f9fc...149

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...