AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #21 Skrevet 13. januar 2024 Jeg tenker også at det er mange årsaker til at datoen blir viktig for noen. Det kan være et behov for kontroll i noe nytt og ukjent i livet. Det kan føles som en konkret sluttstrek for et slitsomt svangerskap. Det kan handle om bekymring for at noe er galt hvis termindatoen fra ultralyd avviker veldig fra det en selv mener er termindato. De kan frykte at barnet skal bli født alt for tidlig. Eller frykte å gå så lenge på overtid at det blir farlig (jeg kjenner noen som var sikre på at de hadde fått termindato to uker etter det de mente den reellt sett var og som var veldig redde for at fødselen ikke skulle starte av seg selv, og at de ikke ble satt i gang fordi legene mente det var for tidlig ut i fra satt dato og at det skulle skje noe med babyen). Men ellers så er jo den datoen bare et estimat. Jeg fødte første barn 40+0 etter OUL-dato (og vet at jeg egentlig var 40+3 fordi det var etter prøverør, så jeg vet nøyaktig når befruktningen skjedde). Da sa jordmoren at det var økt sannsynlighet for at min neste også kom ca etter 40 uker, mens min venninne som fødte første i uke 38 kunne regne med å føde neste også etter ca 38 uker. Anonymkode: fd1c6...810 1
Ny Bruker Skrevet 13. januar 2024 #22 Skrevet 13. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 12.1.2024 den 6.46): Jeg fødte for litt siden. Hadde en dato for menstermin, men fikk som de fleste andre en annen dato på OUL. Jeg ble satt i gang på overtid, og barnet ble født to uker etter termin. Hele veien fikk jeg høre at "termindato er bare en dato for når barnet kommer sånn ca, de færreste føder på termin.". Jeg husket heller ikke hvilken dato vi hadde hatt sex, husker bare når jeg fikk mensen. Ellers brydde jeg meg ikke så mye. Barnet kommer når det kommer. Men så har jeg lest og hørt mye der andre gravide er veldig opptatt av denne datoen. De mener selv de er helt sikre på når unnfangelsen fant sted, mens legen gir en annen termindato, og dermed blir de litt frustrerte og må finne ut av hvorfor. Jeg har også lest om de som har prøverør eller hva man kaller det om dagen. Da vet man jo hvertfall hvilken dato det skjedde. Likevel oppdager noen at termindato ikke stemmer med dette, og dette syns de også er litt frustrerende og ønsker hjelp til å finne ut av hva dom er greia. Jeg har alltid trodd at termindato bare er en estimert dato, den er aldri sikker, for det kan vi ikke vite. Selv om vi vet akkurat hvilken dag og klokkeslett man hadde sex. Vi er vel alle forskjellige og kroppene våre bruker ulik tid på å "bli gravide". Men dette vet jeg egentlig ikke så mye om. Er det noen som vet hvordan dette faktisk fungerer? Og hvorfor er folk så opptatt av det? Det er vel ikke så vanlig at barnet kommer på termindatoen uansett, så et par dager usikkerhet er vel ikke så nøye? Det er ikke kritikk, bare nysgjerrighet. Noen er kanskje bare opptatt av det fordi de syns det er interessant å finne ut av sånt. Anonymkode: ad71e...66c Overtid betyr 15+ dager etter termindato. Alt mellom 3 uker før termindatoen og 2 uker etter termindatoen heter "til termin". Kun 5% av barn blir født på selve termindatoen. Endret 13. januar 2024 av Ny Bruker
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #23 Skrevet 13. januar 2024 13 hours ago, AnonymBruker said: Nei, jeg opplever at man ikke får noen oppfølging hvis det er forskjell. Her brukte sykehuset sin egen dato for når det ble overtid; det utgjorde en uke forskjell. Men husk man kan bomme med mensdato også. Anonymkode: eea9b...c38 Men hvis legene ikke mener det er noe risiko ved at datoene er så ulike, hvorfor er noen så redde da? Bør man ikke stole på legene? Noen skriver at de er redde for at de skal gå langt over tiden om datoene spriker veldig. Men er det en ubegrunnet frykt, eller er det noe forskning på det? Ja, det er ikke lett å vite akkurat når mensen starta heller. Med innsett er det jo enklere å vite når befruktning finner sted. Men starter svangerskapet alltid det tidspunktet de setter egget inn? Eller er det noen mekanismer som må settes i gang i kroppen først? Og dermed kan det ta litt lenger tid før svangerskapet liksom starter? Haha skjønner om ikke noen vet dette, men syns bare det er så interessant. Anonymkode: ad71e...66c
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #24 Skrevet 13. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Men hvis legene ikke mener det er noe risiko ved at datoene er så ulike, hvorfor er noen så redde da? Bør man ikke stole på legene? Noen skriver at de er redde for at de skal gå langt over tiden om datoene spriker veldig. Men er det en ubegrunnet frykt, eller er det noe forskning på det? Ja, det er ikke lett å vite akkurat når mensen starta heller. Med innsett er det jo enklere å vite når befruktning finner sted. Men starter svangerskapet alltid det tidspunktet de setter egget inn? Eller er det noen mekanismer som må settes i gang i kroppen først? Og dermed kan det ta litt lenger tid før svangerskapet liksom starter? Haha skjønner om ikke noen vet dette, men syns bare det er så interessant. Anonymkode: ad71e...66c Jeg kan ikke svare på hvorfor noen er bekymret. Antakeligvis at man er redd for å gå for lenge overtid, som kan være farlig. Når det gjelder IVF så er allerede egget befruktet når det settes inn, så man legger til 5 dager på beregningen (ofte dyrker man egget 5 dager før det settes inn, andre ganger noe kortere), prosessen er allerede i gang, men egget må bare feste seg. Anonymkode: eea9b...c38
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #25 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Men hvis legene ikke mener det er noe risiko ved at datoene er så ulike, hvorfor er noen så redde da? Bør man ikke stole på legene? Noen skriver at de er redde for at de skal gå langt over tiden om datoene spriker veldig. Men er det en ubegrunnet frykt, eller er det noe forskning på det? Ja, det er ikke lett å vite akkurat når mensen starta heller. Med innsett er det jo enklere å vite når befruktning finner sted. Men starter svangerskapet alltid det tidspunktet de setter egget inn? Eller er det noen mekanismer som må settes i gang i kroppen først? Og dermed kan det ta litt lenger tid før svangerskapet liksom starter? Haha skjønner om ikke noen vet dette, men syns bare det er så interessant. Anonymkode: ad71e...66c Det er en økt risiko når svangerskapet varer lenger enn 42+0, og det er sterkt anbefalt at fødsler settes i gang senest 42+0 dersom det ikke har startet av seg selv da. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/fodselsomsorgen-horingsutkast/svangerskap-passert-termin#gravide-som-har-passert-termin-bor-senest-igangsettes-for-fodsel-uke-42-0-begrunnelse. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å stole på legene om en har en sterk frykt for at noe skal skje, og/eller tror de må ha vurdert feil og satt feil termin. Termin satt ved OUL vurdere som oftest som den mest nøyaktige. Om det handler om at man som regel ikke vet nøyaktig når eggløsningen fant sted, og at kvinner har ulike sykluslengde slik at menstermin ikke vil være helt nøyaktig, vet jeg ikke. Jeg tror ikke fagfolk er helt enig seg imellom heller. Jeg vet flere sykehus forholder seg IVF-terminen selv om en kommer frem til en annen termin på OUL, fordi en vet nøyaktig når fosteret ble unnfanget. Men det sykehuset vi sokner til, bruker OUL-termin også når kvinnen er gravid etter IVF, så da antar jeg de mener fosterets størrelse ved OUL sier mer om hvor lenge som gjenstår av svangerskapet enn befruktingstidspunktet gjør. Hvis det er IVF, så starter svangerskapet i det egget blir befruktet. Embryoet kan til og med fryses ned etter f.eks. to dager i laboratoriet, og så tas opp to år senere og settes inn samme dag, og da starte to dager ut i svangerskapet (dag 2+2). Jeg har blitt fortalt av fagfolk at alle embryo/foster utvikler seg likt og i samme tempo frem til etter tiden for OUL, og at man dermed kan anslå fosterets alder nøyaktig ut i fra mål da, mens at senere i svangerskapet er veksten individuell. Men jeg har ikke inntrykk av at alle er enige i det. Anonymkode: fd1c6...810
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #26 Skrevet 14. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er en økt risiko når svangerskapet varer lenger enn 42+0, og det er sterkt anbefalt at fødsler settes i gang senest 42+0 dersom det ikke har startet av seg selv da. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/fodselsomsorgen-horingsutkast/svangerskap-passert-termin#gravide-som-har-passert-termin-bor-senest-igangsettes-for-fodsel-uke-42-0-begrunnelse. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å stole på legene om en har en sterk frykt for at noe skal skje, og/eller tror de må ha vurdert feil og satt feil termin. Termin satt ved OUL vurdere som oftest som den mest nøyaktige. Om det handler om at man som regel ikke vet nøyaktig når eggløsningen fant sted, og at kvinner har ulike sykluslengde slik at menstermin ikke vil være helt nøyaktig, vet jeg ikke. Jeg tror ikke fagfolk er helt enig seg imellom heller. Jeg vet flere sykehus forholder seg IVF-terminen selv om en kommer frem til en annen termin på OUL, fordi en vet nøyaktig når fosteret ble unnfanget. Men det sykehuset vi sokner til, bruker OUL-termin også når kvinnen er gravid etter IVF, så da antar jeg de mener fosterets størrelse ved OUL sier mer om hvor lenge som gjenstår av svangerskapet enn befruktingstidspunktet gjør. Hvis det er IVF, så starter svangerskapet i det egget blir befruktet. Embryoet kan til og med fryses ned etter f.eks. to dager i laboratoriet, og så tas opp to år senere og settes inn samme dag, og da starte to dager ut i svangerskapet (dag 2+2). Jeg har blitt fortalt av fagfolk at alle embryo/foster utvikler seg likt og i samme tempo frem til etter tiden for OUL, og at man dermed kan anslå fosterets alder nøyaktig ut i fra mål da, mens at senere i svangerskapet er veksten individuell. Men jeg har ikke inntrykk av at alle er enige i det. Anonymkode: fd1c6...810 Takk for utfyllende svar. Dette visste jeg ikke om IVF. Men så har jeg ikke trengt det og dermed ikke satt meg noe inn i det. Har hørt at man fryser embryoer, men ikke tenkt noe mer over hva det innebærer. Men som du sier så gir det jo da mening at befruktningen starter før det settes inn i kroppen. Så det er altså en sak ikke alle leger er enige i. Da er det jo lettere å forstå at folk blir bekymret, om de kanskje får forskjellig svar eller ikke noe svar fra legene. Anonymkode: ad71e...66c 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #27 Skrevet 14. januar 2024 Nå er det jo regler på hvor lang tid på overtid man bør gå, går det for langt over kan det øke sjansen for dødfødsel så termindato er jo viktig for at sykehuset skal ha noe å forholde seg til om baby ikke vil ut og du må igangsettes. Anonymkode: da345...360
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå