Gå til innhold

Hvordan regne ut kalorier i felles middager osv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å prøve og tracke maten min for å vite mer nøyaktig hva jeg får i meg, for å forhåpentligvis få bedre resultater av styrketrening. Men så er vi en familie på 3, og jeg synes middager er vanskelig å regne ut næringsholdet i - særlig om det er mange ingredienser mikset sammen. Frokost, lunsj og kvelds er for så vidt enkelt.

Hvordan gjør folk det? Blir feil å for eksempel dele middagsoppskriften på 3, da vi spiser ulik mengde alle sammen… 

Anonymkode: e426a...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner hva du mener.. Men hvis du ikke må vite det 100% nøyaktig så kan du skrive opp alle ingrediensene og så deler du gjennom 3, da vet du omtrent hvor mange kalorier en porsjon har. Du får jo da fremdeles en bedre forståelse, selv om det ikke stemmer 100%. Lykke til! Jeg personlig bruker lifesum som hjelp og er veldig fornøyd med appen 😊

Anonymkode: ee508...195

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager to middager. Jeg niteller kalorier så jeg vet nøyaktig hva jeg får i meg. Litt mer styr, oppvask og strøm, men da har jeg fullstendig kontroll over mitt inntak.

Anonymkode: 17705...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner hva du mener.. Men hvis du ikke må vite det 100% nøyaktig så kan du skrive opp alle ingrediensene og så deler du gjennom 3, da vet du omtrent hvor mange kalorier en porsjon har. Du får jo da fremdeles en bedre forståelse, selv om det ikke stemmer 100%. Lykke til! Jeg personlig bruker lifesum som hjelp og er veldig fornøyd med appen 😊

Anonymkode: ee508...195

Takk for tips! Har vurdert om jeg skal betale for appen, og virker som flere synes det er verdt det, så da skal jeg prøve!

Og ja, bedre innsikt og forståelse får man jo, selv om det ikke er 100% 😊

Ts

Anonymkode: e426a...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg lager to middager. Jeg niteller kalorier så jeg vet nøyaktig hva jeg får i meg. Litt mer styr, oppvask og strøm, men da har jeg fullstendig kontroll over mitt inntak.

Anonymkode: 17705...6e0

Nja, dette blir litt voldsomt for meg.

Ts

Anonymkode: e426a...7fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En normal-porsjon har ca 400-500 kalorier. Hvis du regner 500 er det skjeldent skivebom, og mye enklere enn å ødelegge måltid med detaljstyring.

Anonymkode: cd96c...ccd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

En normal-porsjon har ca 400-500 kalorier. Hvis du regner 500 er det skjeldent skivebom, og mye enklere enn å ødelegge måltid med detaljstyring.

Anonymkode: cd96c...ccd

Men jeg er like interessert i de andre makroene.. særlig proteininnhold. Og en middag kan vel lett komme over 4-500 kalorier..

Ts

Anonymkode: e426a...7fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for tips! Har vurdert om jeg skal betale for appen, og virker som flere synes det er verdt det, så da skal jeg prøve!

Og ja, bedre innsikt og forståelse får man jo, selv om det ikke er 100% 😊

Ts

Anonymkode: e426a...7fc

Gratistjeneste hos Lifesum fungerer mer enn bra nok for meg.

Spiser barnet mindre enn deg, kan du også f.eks legge inn 2/5 av kaloriene. Da får du kanskje for høyt kaloriinntak. Se på verdiene. Ved en svært kaloririk rett vil det være viktigere å få tallet. Du kan da veie det du tar på egen tallerken. 

Anonymkode: 72747...ed7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å telle kalorier er bare effektivt hvis du er villig til og i stand til gjøre det nøyaktig. Når du spiser sammen med andre, kan du ikke det. Du kan gjøre et overslag, men du trenger å være ærlig med deg selv når du gjør det. 

De aller færreste trenger å telle kalorier. De som trenger det mest, er minst villige til å gjøre det skikkelig. De som ikke trenger det, er ofte alfor ivrige på å gjøre det.

Men det er ikke i prinsippet noe galt i å telle kalorier. Å telle kalorier en stund kan gi deg en bedre forståelse av hvor mye mat som er passe for deg. Å telle kalorier uten legge merke til hvor mye mat som er passe for deg, er bortkastet. Å telle kalorier hvis du allerede vet hvor mye mat som er passe for deg, er bortkastet. 

Hvis du spiser passe porsjoner, eller greit kan regulere inntaket til å ditt behov, trenger du ikke telle kalorier. Det er en ekstra innsats som du må avgjøre om du har ressurser til, og vil bruke ressurser på, der du mentalt er nå.

Finesser man betaler for, er av og til nyttige. Ofte er de bare bling. Kalori- og makroregistrering kan du gjøre gratis, så premium-funksjonene her er bare bling. Men mange mennesker liker bling, og å betale for ting, de føler at selve det å betale mer, gir en merverdi. Hvis du vil betale for å bruke en app, så er det verdt det for deg.

Anonymkode: 58195...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/12/2024 at 10:51 AM, AnonymBruker said:

Å telle kalorier er bare effektivt hvis du er villig til og i stand til gjøre det nøyaktig. Når du spiser sammen med andre, kan du ikke det. Du kan gjøre et overslag, men du trenger å være ærlig med deg selv når du gjør det. 

De aller færreste trenger å telle kalorier. De som trenger det mest, er minst villige til å gjøre det skikkelig. De som ikke trenger det, er ofte alfor ivrige på å gjøre det.

Men det er ikke i prinsippet noe galt i å telle kalorier. Å telle kalorier en stund kan gi deg en bedre forståelse av hvor mye mat som er passe for deg. Å telle kalorier uten legge merke til hvor mye mat som er passe for deg, er bortkastet. Å telle kalorier hvis du allerede vet hvor mye mat som er passe for deg, er bortkastet. 

Hvis du spiser passe porsjoner, eller greit kan regulere inntaket til å ditt behov, trenger du ikke telle kalorier. Det er en ekstra innsats som du må avgjøre om du har ressurser til, og vil bruke ressurser på, der du mentalt er nå.

Finesser man betaler for, er av og til nyttige. Ofte er de bare bling. Kalori- og makroregistrering kan du gjøre gratis, så premium-funksjonene her er bare bling. Men mange mennesker liker bling, og å betale for ting, de føler at selve det å betale mer, gir en merverdi. Hvis du vil betale for å bruke en app, så er det verdt det for deg.

Anonymkode: 58195...515

Dette var ekstremt bastant. Fleire apper har ein oppskriftsfunksjon som støtter næringsinnhald pr porsjon/gram, og når ein lager mat sjølv veit ein jo kva som er i. Kan jo veie porsjonen, eller dele porsjonar likt, i verste fall. Og ein 95% nøyaktig peikepinn er betre enn ei magekjensle, eller ingenting. Eg har telt kcal i litt over to år pga vektnedgang og -vedlikehald, har funka knall og gjeve meg eit heilt nytt liv. Eg er ikkje åleine. Du har kanskje ikkje behov for noko ekstern kontroll av næringsinntak, men mange av oss har det.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 20.16):

Har bestemt meg for å prøve og tracke maten min for å vite mer nøyaktig hva jeg får i meg, for å forhåpentligvis få bedre resultater av styrketrening. Men så er vi en familie på 3, og jeg synes middager er vanskelig å regne ut næringsholdet i - særlig om det er mange ingredienser mikset sammen. Frokost, lunsj og kvelds er for så vidt enkelt.

Hvordan gjør folk det? Blir feil å for eksempel dele middagsoppskriften på 3, da vi spiser ulik mengde alle sammen… 

Anonymkode: e426a...7fc

du bør gå vekk fra ideen om at det er mulig å beregne kaloriinntaket sitt helt presist.

Du kan aldri finne ut hva forbrenningen din er helt presist, og det er en myte at vi egentlig vet hva hver bidige matvare har i kalorier. Noen av disse ble regnet ut på 1800-tallet, og vi bruker dem fortsatt.

Det å logge maten sin er en nyttig øvelse, men hvis du tror det blir presist, så kommer du til å bli veldig skuffet når du opplever avvik mellom det matematikken sier du skal gå ned, og det du faktisk går ned.

Bruk det som en pekepinn, men ikke legg mer i det.

Anonymkode: 5cfe1...bd2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostholdverktøyet.no

Grete rhoede.

Lifesum kaloriteller app.

Anonymkode: 08778...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kostholdverktøyet.no

Grete rhoede.

Lifesum kaloriteller app.

Anonymkode: 08778...20a

foreslår at du leser HI før du svarer ....

Anonymkode: 5cfe1...bd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 21.36):

Jeg lager to middager. Jeg niteller kalorier så jeg vet nøyaktig hva jeg får i meg. Litt mer styr, oppvask og strøm, men da har jeg fullstendig kontroll over mitt inntak.

Anonymkode: 17705...6e0

Dette kan umulig være sunt for deg, og det kan ikke være sunt for barna dine å se at du gjør det.

Anonymkode: 2a384...3aa

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 20.16):

Har bestemt meg for å prøve og tracke maten min for å vite mer nøyaktig hva jeg får i meg, for å forhåpentligvis få bedre resultater av styrketrening. Men så er vi en familie på 3, og jeg synes middager er vanskelig å regne ut næringsholdet i - særlig om det er mange ingredienser mikset sammen. Frokost, lunsj og kvelds er for så vidt enkelt.

Hvordan gjør folk det? Blir feil å for eksempel dele middagsoppskriften på 3, da vi spiser ulik mengde alle sammen… 

Anonymkode: e426a...7fc

Du får det ikke nøyaktig uten å veie din porsjon, men øv deg på øyemål.

Om du og mannen spiser ca likt, og barnet halvparten, så spiser du 2/5 og kan beregne kaloriene. Eller om mannen spiser halvparten, du spiser litt mindre enn han og barnet halvparten av deg, så spiser du ca 1/3.

AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 21.36):

Jeg lager to middager. Jeg niteller kalorier så jeg vet nøyaktig hva jeg får i meg. Litt mer styr, oppvask og strøm, men da har jeg fullstendig kontroll over mitt inntak.

Anonymkode: 17705...6e0

Er det ikke lettere å lage en middag, og heller veie din porsjon?

Anonymkode: d98f8...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror neppe en middag der du ikke har 100% kontroll velter hele styrketreningen.... 

Om du spiser godt med grønnsaker... proteiner samt karbo og fett i det som på øyemål er normale mengder så kan det ikke bli så ille. 

Evt får du ta jobben med å veie, regne og lage eget måltid...om du skal ha det helt ned på kalorien. 

 

Anonymkode: d87a5...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...