Gå til innhold

Hvorfor har vi kun én rotte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vi har en rotte på kjøkkenet. Den er under vaskemaskin og diverse, veldig ekkelt. Den går ikke i fellen, vi har prøvd mange forskjellige. Uansett, vi har satt opp kamera på kjøkkenet, og ser den styre på hver natt. Den har bare ett øye, eller iallfall lyser bare det ene øyet i kameraet. Vi har aldri sett flere sammen og regner da med at vi har en enslig rotte. Mannen mener at den må ha en inn/utgang til utsiden av huset. Men jeg tenker; hvorfor kommer det da ikke flere? 

Er det ikke mer sannsynlig at denne rotten har forvillet seg inn gjennom hoveddøren og ikke kommer seg ut igjen? (Den må da flykte gjennom stuen og det vil den nok ikke, pluss at vi lukker kjøkkendøren om natten slik at hunden vår ikke skal gå i fellen). Hunden vår kan åpne ytterdøren og har stadig gjort dette om nettene når vi har glemt å låse. Jeg tenker den kan ha kommet inn da. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 7af04...013

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg aner ikke hvorfor dere bare har en. Men det sies at de er veldig vare for forandringer, så om dere skal ha håp om å få tatt den i en felle må dere la fella få stå i ro en stund så rotta venner seg til at den står der. 

Og så må dere ha fristende åte i fella. Da jeg hadde rotter i kjelleren brukte skadedyrfirmaet peppermakrell. Det skal være noe av det beste som finnes for å lokke rotter i fella. :) 

Anonymkode: 90666...633

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg aner ikke hvorfor dere bare har en. Men det sies at de er veldig vare for forandringer, så om dere skal ha håp om å få tatt den i en felle må dere la fella få stå i ro en stund så rotta venner seg til at den står der. 

Og så må dere ha fristende åte i fella. Da jeg hadde rotter i kjelleren brukte skadedyrfirmaet peppermakrell. Det skal være noe av det beste som finnes for å lokke rotter i fella. :) 

Anonymkode: 90666...633

Takk 😀 Vi er kanskje litt utålmodige, man vil jo gjerne bli kvitt den. Peppermakrell skal testes ut!

Skrevet

Rotter er veldig smarte. Kanskje dere må fange den i et sånt spesielt bur. Rart at den er alene. Den kan være en speider, for resten av flokken.  Best å få tettet der den har gått inn så familien ikke kommer inn også

Anonymkode: 45da0...b77

• Liker 2
Skrevet

Bruk hansker når dere tar på maten og fellen så det ikke lukter parfyme osv. Peanøttsmør er de veldig glad i.

At dere bare ser en betyr ikke at det bare er en. De kan jo gå i skuffer/skap osv der de finner mat. En rotte trenger vel ikke mer enn 1 cm åpning for å komme seg inn. De spiser seg igjennom nesten alt om de vil inn. I tillegg er de smarte. Sett flere som "lurer" fellene for å få maten.

De bor mest sannsynlig i huset deres om de ikke har enkel vei inn/ut av huset. Da gjerne i isolasjonen i vegger/tak/gulv. 

Mitt tips er å ta kontakt med forsikringen å håpe dere har dekning for skadedyr. De kan gjøre mye skade, lukter gjør de også. Og om dere bruker gift og en rotte dør i i veggene så lukter det helt forferdelig etterhvert.

Men der skal være mulig å høre rotter om de bor i veggen, de lager mye krafselyd.

• Nyttig 1
Skrevet

Vil dere ha fler? 

Anonymkode: 4232c...8b7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vil dere ha fler? 

Anonymkode: 4232c...8b7

Haha nei😆 Jeg er jo bekymret for at det er en inngang et sted og at det kommer flere. Men så har jeg et håp, siden det foreløpig kun er ett individ (tilsynelatende, og særlig med tanke på at vi ser den på kamera hver natt og at den alltid er alene og alltid mangler et øye) om at den kanskje bare er stuck hos oss og ikke kommer seg ut. 

Vil gjerne ta kverken på den altså. Fine dyr, men grådig ekkelt å ha i hus.

• Liker 1
Skrevet

Den bor trolig i vegg/tak. At den observeres i nærheten av oppvaskmaskin/utslagsvask er ikke så rart: den kommer sannsynligvis inn på kjøkkenet via rørgjennomgang til avløpsrør. Selv om det er fristende å tette med en gang, forskyver du bare problemet. Rotta er jo uansett i hus...

Til tetting (når den tid kommer) anbefaler jeg grov stålull, og aller helst stålspon slik som brukes til skrubbing av gryter.

Det er selvsagt mange steder den/de kan komme inn i huset. Sjekk krypkjeller hvis der har en slik. Sjekk at det ikke er sprekker i gulvet der avløpsrør går det i bakken (i kjelleren). 

På kjøkkenet har de det utmerket under sokkel på innredningen. Kan dere lirke av dette på dagtid så dere får inspisert?

Rotter er forbausende smarte. De sender gjerne svake eller uerfarne artsfrender for å rekognosere. Rotter i hus beveger seg gjerne langs vegger. De liker trygghet, og er vare for forandring. Siden dette tydeligvis er en "luring", foreslår jeg følgende:

Bruk er skikkelige klappfeller fra Rapp, ikke slike kina-greier.

Hvis det er plass under sokkelen på kjøkkeninnredningen (pass på høyden slik at fella har plass til å slå), så nært utslagssvask/avløp som mulig, så er dette god plassering. Inntil veggen. Gjerne på hver side av der du tror de kommer opp. Jeg setter forresten gjerne muse- og rottefeller rygg mot rygg, slik at jeg er mest mulig sikker på godt resultat enten byttet kommer den ene eller andre veien.

Få tak i en liten plankebit mest mulig lik en felle i fasong. Legg ut LITT åte på den. Ikke mye: du vil at dyret skal være sultent og føle seg trygg. La den forsyne seg et par ganger. Så setter du opp fellene med samme åte. Unngå lukter av parfyme og vaskemidler.

Lykke til.

Anonymkode: 3341f...34d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

– og ikke bruk gift før alt annet er testet. Å ha den søte liklukta i huset i 2 mnd er bare ubehagelig...

Anonymkode: 3341f...34d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Takk 😀 Vi er kanskje litt utålmodige, man vil jo gjerne bli kvitt den. Peppermakrell skal testes ut!

Peanøttsmør fungerer også veldig bra

Anonymkode: 5827b...981

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...