AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #1 Skrevet 11. januar 2024 Hva gjør dere andre som er mørkeredde og husredde for å holde ut? Trenger tips. Det er omtrent mørkt ute døgnet rundt. Er så redd nå som det blir mørkt igjen. Hvordan bor dere? Enebolig, tomannsbolig, rekkehus eller leilighet? Bor dere i byen eller på landet? Mange naboer eller ikke? Hva trygger dere? Anonymkode: dab4e...6ee
K.B. Skrevet 11. januar 2024 #3 Skrevet 11. januar 2024 Det er jo ikke så mye annet å gjøre en å ta deg samme. Hvorfor er du husredd i utgangspunktet da? 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #4 Skrevet 11. januar 2024 Hva er grunnen til at du er mørkredd og husredd? Tror du bør starte med grunnen til dette. Anonymkode: 1e9bb...734 5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #5 Skrevet 11. januar 2024 Jeg ble mye mindre redd da vi flyttet fra enebolig til leilighet i fjerde etasje. Jeg hører lyder fra andre (minner meg på at jeg ikke er alene) og trenger ikke bekymre meg for at noen står utenfor vinduene. Anonymkode: cb191...07c 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #6 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er grunnen til at du er mørkredd og husredd? Tror du bør starte med grunnen til dette. Anonymkode: 1e9bb...734 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ble mye mindre redd da vi flyttet fra enebolig til leilighet i fjerde etasje. Jeg hører lyder fra andre (minner meg på at jeg ikke er alene) og trenger ikke bekymre meg for at noen står utenfor vinduene. Anonymkode: cb191...07c Enig med begge disse to. Du må finne ut hvorfor du er redd. En midlertidig løsning er jo å bo et sted hvor det er andre folk i nærheten, som i en blokk f.eks. Anonymkode: 6dfa5...bc9 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #7 Skrevet 11. januar 2024 Smekklås på ytterdøra (da vet jeg at den er låst), dørklokke med kamera. Bruker loftsstua mye når jeg er alene hjemme, da kan ingen se meg utenfra. Enebolig på landet. Har naboer, men ingen ser om noen går ned veien vår på kveldstid. Føler meg tryggere her enn i blokk og 4-mannsbolig der jeg ikke hadde kontroll på hvem som ble sluppet inn i oppgangen. Anonymkode: 89a5e...02a
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #8 Skrevet 11. januar 2024 Hvordan bor du, Ts? Jeg er husredd. Jeg har lystett gardiner/rullegardiner så jeg slipper å føle at noen står utenfor og ser inn på meg. Jeg har tidligere tenkt på lyskaster med sensor rundt huset, men katter og andre dyr kan trigge disse, og det vil kun gjøre meg mer paranoid om lyset utenfor plutselig slår seg på fordi nabokatta har trasket forbi. Generelt unngår jeg løsninger som kun vil mate frykten. Jeg har hunder, men disse bjeffer heldigvis ikke på lyder når vi er inne, men er rolige og reagerer aldri på noe. Det hjelper. Andre ting jeg gjør, er at jeg har på mye lys inne når det er mørkt ute. Om jeg føler meg ekstra paranoid en kveld, kan jeg finne på å låse noen av dørene inne (gangen, soveromsdøra etc) bare for litt ekstra følelse av sikkerhet. Anonymkode: 230a7...564
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #9 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Smekklås på ytterdøra (da vet jeg at den er låst), dørklokke med kamera. Bruker loftsstua mye når jeg er alene hjemme, da kan ingen se meg utenfra. Enebolig på landet. Har naboer, men ingen ser om noen går ned veien vår på kveldstid. Føler meg tryggere her enn i blokk og 4-mannsbolig der jeg ikke hadde kontroll på hvem som ble sluppet inn i oppgangen. Anonymkode: 89a5e...02a Ingenting av dette hjelper hvis TS er som meg og er redd for spøkelser Anonymkode: 597ac...061 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #10 Skrevet 11. januar 2024 41 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ble mye mindre redd da vi flyttet fra enebolig til leilighet i fjerde etasje. Jeg hører lyder fra andre (minner meg på at jeg ikke er alene) og trenger ikke bekymre meg for at noen står utenfor vinduene. Anonymkode: cb191...07c Dette! Jeg bodde for i rekkehus i første i etasje, og syntes det var kjempeekkelt at folk kan stå ute i mørket og titte inn. Følte også at alle vinduer og utgangsdører var potensielle innbruddssteder. Nå bor jeg i tredje etasje uten innsyn. Det føles trygt og godt så lenge jeg vet at døra ut til oppgangen er låst. Det er dessuten fint å høre naboer over og under. ☺️ Anonymkode: 2fa85...f8c 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #11 Skrevet 11. januar 2024 før*, ikke for. Anonymkode: 2fa85...f8c
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #12 Skrevet 11. januar 2024 Hvor er det værste stedet å bo da? Er det en enebolig uti skogen? Anonymkode: dab4e...6ee
Bøtteballetten Skrevet 11. januar 2024 #13 Skrevet 11. januar 2024 Bor i våningshus på gård. Langt til nærmeste nabo. Er heldigvis ikke husredd. Ikke uvanlig at jeg kan sovne fra tv, full belysning og ytterdøra stående oppe på vidt gap pga at kattene er ute. Jeg sover godt gjennom natta. Så klokka kan være halv seks på morgenen når jeg våkner stiv og støl. 😂 Hvis man er redd, så er tipset å låse ytterdøra. Evt trekke for gardinene der det er mulig å se inn vinduet hvis man føler det hjelper. 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #14 Skrevet 11. januar 2024 Men er det værst å bo i en enebolig uti skogen? Anonymkode: dab4e...6ee
Mardina Skrevet 11. januar 2024 #15 Skrevet 11. januar 2024 Jeg er ikke mørkredd. Men for et par år siden så var jeg husredd i en liten periode. Jeg leide da en leilighet i en tomannsbolig og huseier (som bodde i 2 etasje) hadde flyttet til en annen bolig. Jeg var i prosessen med å flytte jeg også, men i en periode var jeg altså husredd. Tror ikke jeg gjorde noe spesielt, bortsett fra å holde meg sysselsatt med noe, når jeg kjente at redselen kom snikende. Jeg har hund, så det hjalp jo en del. Ellers gjorde jeg husarbeid, gikk en tur med hunden og tekstet med kjæresten. Brukte tid på nettet, for å få tankene over på noe annet. Hele denne følelsen med å være husredd, forsvant når jeg flyttet. Og jeg har ikke vært husredd siden. Hva som nøyaktig utløste det den gangen er jeg ikke sikker på, men jeg tror nok at jeg følte meg ensom. Å ha huseier oppe i 2 etasje var en trygghet for meg.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #16 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men er det værst å bo i en enebolig uti skogen? Anonymkode: dab4e...6ee Er mye lyd i skogen da, så om du er mørkredd og husredd så kan nok fantasien din løpe løpsk Anonymkode: 1e9bb...734 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #17 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ingenting av dette hjelper hvis TS er som meg og er redd for spøkelser Anonymkode: 597ac...061 Spøkelser finnes ikke (sa hun som av og til ser en grå skygge i trappa, og kjenner lukta av Rød 3 i garasjen som om svigerfar nettopp har vært der…). Anonymkode: 89a5e...02a 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #18 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er mye lyd i skogen da, så om du er mørkredd og husredd så kan nok fantasien din løpe løpsk Anonymkode: 1e9bb...734 Er det lyd i skogen? Hvilke lyder da? Jeg har overnattet ute i skog flere steder og det har vært dørgende stille. Anonymkode: 80f9b...9c0 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #19 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men er det værst å bo i en enebolig uti skogen? Anonymkode: dab4e...6ee Det kommer an på hvordan eneboligen ligger. Om den ligger helt alene ved en gjennomkjøringsvei så vet man jo ikke hvem som kan kjøre forbi, og ingen hører deg om du skriker. Men om den ligger i enden av en vei der det er andre hus i nærheten er det mindre sjanse for at noen kommer dit i det hele tatt, og det er folk som hører. Men jeg er kun husredd/mørkeredd om jeg vet at huset kan bli utsatt for innbrudd uten at noen andre legger merke til det. Andre ting er ikke spesielt skremmende for meg. Anonymkode: 80f9b...9c0
Maskinfører Skrevet 12. januar 2024 #20 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det lyd i skogen? Hvilke lyder da? Jeg har overnattet ute i skog flere steder og det har vært dørgende stille. Anonymkode: 80f9b...9c0 Den skogen jeg har overnattet i er det mye lyd 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå