Gå til innhold

Dismissive avoidant - hva gjør jeg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan jeg spørre hva din ukentlige skjermtid på TikTok er i uka, TS?

Anonymkode: cdeb9...2c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil bare gjenta, for diskusjonens skyld, at det er vesentlig forskjell på Dissmissive Avoidant og Fearful Avoidant. Det siste tror jeg er det klart vanligste. Løselig oversatt kan man godt snakke om "Avvisende" kontra "Unnvikende".  Avvisende tror jeg sitter mer i holdninger man har, og jeg tror ikke de er ulykkelige. Følgelig heller ikke så lett å endre på. De må ville det selv. 

Fearful Avoidants friker ut når ting blir for nært av ren usikkerhet. Altså usikkerhet på hvordan de skal takle nære forhold. Disse er ofte ulykkelige mtp hvordan de håndterer situasjonen. Mange av dem mangler kunnskap på dette området og begynner å kalle seg "introvert" i stedet. Det er viktig at de som er Fearful Avoidant / Usikker Unnvikende, trenger ikke være spesielt usikre personer egentlig. De kan være ledere og stabile personer til vanlig, men blir usikre mtp å takle nære forhold. Det "trygge" for dem er å være overlatt til seg selv, for det er det de er mest vant til fra barndommen. 

Hvordan ser dette ut? Eksempel En kamerat kommer støttende til og sier "Slapp av.  Du må ikke være så redd for avvisning. Hva er det værste som kan skje?".  Du ser på ham og svarer "Jeg er ikke redd for å bli avvist! Jeg er redd for at han liker meg og vil møtes mer!!". Når relasjonen begynner å gløde, føler de seg usikre, kvalt, stressa og de tenker at det er mye tryggere og bedre å sitte hjemme under pleddet og drikke te alene, enn "alt det her". Samtidig drømmer man om å møte ham og få et forhold... Men... (Det er ren aktivering av fight or flight)

Hvis fearful avoidants lærer å kjenne igjen sitt eget reaksjonsmønster er det ganske enkelt å endre på det. I hvert fall hvis de ikke har masse andre issues i tillegg. 

Anonymkode: c5561...953

Skrevet

Syns dette høres litt søkt ut. At ts bare har googla litt på nett eller set for mange av disse tik tok videoene som snakker unvikende tilknytningsstil. Sette diagnoser sånn ut fra sånne ting er litt søkt da. 

Kan ikke være så enkelt da at han ikke er interessert ideg og hadde du vært rette dama så hadde han ikke hatt dette mønstret??? 

Anonymkode: 98b47...f8d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...