Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noen gang stusset på hvordan kollegaer kler seg? Hvilke ting var det i så fall? For mye eller lite farger/for formelt og snobbete/ for lurvete, slitt og møkkete?

Jeg er nervøs for garderoben når jeg skal starte i ny jobb, men håper at folk først og fremst er opptatt av seg selv. Er derfor nysgjerrig for å høre hva folk henger seg opp i. 

Anonymkode: 4da93...2b0

Skrevet

Aldri vært plaget av andres klesstil nei. Utenom ekstremt lettkledd vet jeg ikke hvordan det kunne vært plagsomt.. 

Anonymkode: dd518...86f

• Liker 24
Skrevet

Nei, kan ikke si det. Nå har jeg aldri opplevd at noen kommer på jobb i møkkete og slitte klær. Alle kler seg pent, men ikke stivpyntet.

Anonymkode: 0074f...3f8

Skrevet

Tenker ikke så mye over hva folk har på seg. Men jeg har en del Amerikanere på jobb, og der legger jeg merke til kulturforskjellen; menn i skjorte og slips, nystrøkne bukser, damer i skjørt og heler osv. Så sitter vi nordmenn der da med jeans og strikkajakke :D Noen av dem har flyttet hit mer eller mindre permanent, og da pleier slipset og høye heler å forsvinne ganske kjapt.

Anonymkode: 3601c...2a8

• Liker 8
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er nervøs for garderoben når jeg skal starte i ny jobb, men håper at folk først og fremst er opptatt av seg selv. Er derfor nysgjerrig for å høre hva folk henger seg opp i.

På hver arbeidsplass finner du en kultur. Det gjelder også stilen folk møter opp med. Noen plasser er det greit med hull i buksen, andre plasser burde du ha dress på deg for å bli tatt seriøs. Noen arbeidsgiver foretrekker uniform mens noen faktisk krever det. 

Hva skal vi her på KG nå se i glasskulen vår? 

Hvordan var folk kledd når du var på intervju? 

Hvordan var folk kledd ellers i organisasjonen/teamet du blir en del av?

Er du usikker, så anbefaler jeg en fin men samtidig nøytral stil for å starte med. 

:skya:

Anonymkode: df24c...9a5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenker ikke så mye over hva folk har på seg. Men jeg har en del Amerikanere på jobb, og der legger jeg merke til kulturforskjellen; menn i skjorte og slips, nystrøkne bukser, damer i skjørt og heler osv. Så sitter vi nordmenn der da med jeans og strikkajakke :D Noen av dem har flyttet hit mer eller mindre permanent, og da pleier slipset og høye heler å forsvinne ganske kjapt.

Ja, og kanskje joggesko/sneakers 😅

Anonymkode: d466f...be8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Haha det er litt morsomt da😊 Deilig at vi ikke har så strenge kleskoder. Franskmenn er og ganske konservative der har jeg sett.

• Liker 3
Skrevet

Jeg bryr meg veldig lite om hva andre har på seg. Eneste jeg vil sette fingeren på er han kollegaen med ekstremt udelikate føtter som går rundt med flipflops (selvsagt ingen sokker) hver dag fra mai til september 😩 Nå er jeg generelt ikke fan av føtter, men altså hallo...

Anonymkode: 7fd4c...5fd

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På hver arbeidsplass finner du en kultur. Det gjelder også stilen folk møter opp med. Noen plasser er det greit med hull i buksen, andre plasser burde du ha dress på deg for å bli tatt seriøs. Noen arbeidsgiver foretrekker uniform mens noen faktisk krever det. 

Hva skal vi her på KG nå se i glasskulen vår? 

Hvordan var folk kledd når du var på intervju? 

Hvordan var folk kledd ellers i organisasjonen/teamet du blir en del av?

Er du usikker, så anbefaler jeg en fin men samtidig nøytral stil for å starte med. 

:skya:

Anonymkode: df24c...9a5

Ja, var bevisst at jeg ikke skrev noe om hva slags bransje jeg starter i eller hva jeg forventer der, fordi jeg ville ha innspill fra alle typer erfaringer. Kanskje noen reagerer på at elektriker kollegaen aldri vasker arbeidsbuksa si for eks, så er det fortsatt interresant å høre, selv om jeg skal jobbe på kontor.

Jeg var vel litt nysgjerrig på om det alikevel er en del «uskrevne» regler, og at folk har forventninger til kollegaer, der noen kanskje stikker seg litt ut. Men pent, helt og rent tenker jeg får bli regelen min i starten og heller tilpasse etterhvert.

Skrevet

Aldri lagt merke til annet enn de som ikke dusjer eller vasker klærne sine.

I akademia finnes det noen sånne, og de kommer unna med det fordi de er geniale typer sånn ellers. 

Anonymkode: 2be1f...d19

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, og kanskje joggesko/sneakers 😅

Anonymkode: d466f...be8

Jepp, gjerne året rundt til deres forskrekkelse :fnise:

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Haha det er litt morsomt da😊 Deilig at vi ikke har så strenge kleskoder. Franskmenn er og ganske konservative der har jeg sett.

Men ja, elsker at vi ikke har så strenge kleskoder! Selv om jeg jo faktisk går med bluse og blazer selv, ikke fordi jeg må, men fordi jeg liker det:) Da jeg var på intervju så spionerte jeg på hva folk hadde på seg da jeg ble tatt med til intervjurommet, da skal man jo kle seg litt ordentlig uansett.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er ikke så lett å sjenere, så for min del kan kollegaene møte opp i klovnedrakt på jobb. Jeg hadde nok syntes det hadde vært litt kleint om en kollega møtte opp veldig lettkledd (type kledd for stranda på en glovarm dag) eller naken på jobb, men ellers bryr jeg meg ikke.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Allikevel kom amerikaneren i et bryllup jeg var i kledd som om de skulle på stranda, mens de fra Norge kom dolla opp i full pakke finstas.

Anonymkode: 3229d...e15

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Allikevel kom amerikaneren i et bryllup jeg var i kledd som om de skulle på stranda, mens de fra Norge kom dolla opp i full pakke finstas.

Anonymkode: 3229d...e15

😂 Samme med hjemlandet til min mann i midtøsten; kan fint dukke opp i bryllup i shorts og tskjorte liksom, eller i begravelse! Kultur er så sjukt fascinerende:D 

Skrevet

Kun en gang da jeg jobbet hos en pizzakjede og hun ene kom i en shorts som gikk opp i rumpa og en bhtopp. Hun tok på kjedens forkle og lot resten av uniformen ligge. Da satt jeg strek. Var jo flaut for oss andre.

Anonymkode: 9b6be...693

• Liker 3
Annonse
Skrevet

Folk får gå i hva dem vil for meg. Men opplevde på en arbeidsplass der det var normalt at kvinnene hadde skjørt eller kjole på fredager. Alle kom i vanlige typiske kontorskjørt , fin bluse eller en fin kjole som passer inn i kontormiljøet.

Men ei ung dame kom med en veldig tettsittende kjole som er typisk å ha på seg på nattklubb og ei annen kom en slags gallakjole (tror begge skjønte at dem hadde bommet på kleskode og har ikke kledd seg slik i ettertid). 

Anonymkode: c44b8...69b

Skrevet

Hadde en ung (kvinnelig) kollega som gikk i hotpants og utringede topper med bar mage for en del år siden. Da måtte vi innføre en grunnleggende kleskode i bedriften. Kundene (i stor grad menn 20-40 år) elsket det, men de fikk ikke med seg noe av det hun sa. 😂😂😂

Skrevet

Psykisk helsevern. Reagerer kun på utringede topper, bar mage og kort shorts. Ellers er det meste ok. 

Skrevet (endret)

Jeg hever litt på øyebrynet om en kollega dukker opp i joggebukse. Synes man i alle fall skal ta seg bryet med å kle seg litt ordentlig når man jobber på kontor. Ellers klær som er veldig utfordrende som korte kjoler uten strømper (snakker om der det er få cm fra frislipp av rumpeball), utringede klær og magetopp. Det kan man spare til fritid.

Men alt kommer an på jobben. I barnehage ville jeg nok ikke tenkt over det om noen møtte i joggebukse, da kan jo jeans bare være upraktisk og ukomfortabelt.

Endret av Khloe
Skrevet

Sjenerende? Kun hvis klærne viser kroppsdeler de ikke skal vise. 

Anonymkode: bf37d...0c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...