Gå til innhold

Bør jeg ta manuell eller automat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AllahBallah skrev (På 15.1.2024 den 22.22):

Alle vet dessuten at manuelt gir i 2024 er et bygde-fenomen. 

Unge som tar lappen handler fossilbiler fra 20-50k, hvor 3 av 4 biler har manuelt gir.

Anonymkode: 032d6...0e0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ekstremt stor ulempe å kjøre opp til manuell når man kun har bil med automat hjemme. Hadde dere hatt en bil av hver, så hadde det vært lettere. Men når du må veksle mellom å kjøre automat hjemme og manuell på kjøreskole så vil du nok måtte ta flere timer enn du trenger på kjøreskolen bare for å lære kjøretøyshåndtering siden du ikke kan øve på manuell hjemme. Så da blir lappen samlet sett dyrere.

Den lille fordelen ved å ha kunne kjøre alle biler er nok sterkt overdrevet. Husk at bilparken med tiden skal skiftes ut for fossilkjøretøy og da kommer det ikke til å eksistere så mange biler med manuell gir. De fleste nybilkjøp i dag er automat.

Man blir gjerne gående så lenge uansett mellom hver gang man kjører manuell om man har automatbil at det ikke hjelper så mye å ha kjørt opp på manuell, da må man starte litt på nytt igjen og bli vant.

Hilsen bilfører som har automatbil, men som kjørte opp manuell. Den gangen i 2009 var det nødvendig, men hadde jeg tatt lappen i dag hadde jeg kun tatt automat med tanke på hvordan ting har utviklet seg.

Anonymkode: 9ad62...ead

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Unge som tar lappen handler fossilbiler fra 20-50k, hvor 3 av 4 biler har manuelt gir.

Dette er faktisk det eneste argumentet jeg klarer å finne for å eventuelt ta billappen manuelt dersom planen er å kjøpe seg en bruktbil innenfor realistisk prisklasse for ungdommen.

Men, dette forutsetter at man faktisk har tenkt å kjøpe bil også rett etter man har tatt lappen. De fleste unge gjør ikke det, og det billigeste er jo åpenbart å ikke kjøpe bil når man er så ung og vente til man faktisk har fått jobb og heller tenker mer langsiktig når man kjøper sin første bil. Mange skal jo rett over på studiene og har ikke behov for å kjøpe bil selv om man har tatt lappen.

De ungdommene som faktisk skal kjøpe sin første bruktbil raskt, de tror jeg nok også er litt bilinteressert og det er vel ikke noe spørsmål for dem om de skal ta manuell eller automat.

Det som da er viktig i denne sammenhengen når man ikke har planer om snarlig bilkjøp er at ungdommen kan kjøre bilen hjemme, og i dette tilfellet blir dette behovet dekket ved å kjøre opp til automat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta førerkort på manuell da har du mer å velge i tar du på Automat hva da hvis du finner drømmebilen og den har manuell ? da blir det flere kjøretimer ny oppkjøring = mere kostnader ;) 

Endret av Maskinfører
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar lappen nå. Automat. Kjøreskolen har kun en bil med manuell gir. De sier det blir færre og færre biler som er manuell nå. Alt kommer til å gå over til automat. Biler med manuell gir er også vanskeligere å få solgt. Manuell er som hest og kjerre.

Anonymkode: 293f6...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det er nok regionalt,

her i distriktet kjører unge bilen til mor og far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AllahBallah skrev (7 minutter siden):

Det er nok regionalt,

her i distriktet kjører unge bilen til mor og far.

Jeg kommer fra bygda selv og jeg kjøpte ikke bil da jeg tok lappen i 2009. Jeg tok manuelt da, for det var bilene vi hadde hjemme. Så det gikk i lån av bil hjemme når jeg trengte det.

Dette handler nok mer om behov enn bygd versus by. Akkurat første året etter at jeg tok billappen så hadde jeg friår med jobbing og hadde noen vakter på et sted der det var veldig praktisk å kjøre selv pga. at bussene gikk så sjeldent (teoretisk sett kunne jeg ta buss men det var litt stress og masse venting). Siden jeg jobbet og hadde ok inntekt og bodde hjemme så kunne jeg nok teoretisk sett kjøpt meg en billig bruktbil. Heldigvis hadde moren min gåavstand til jobben sin, så bilen var nesten alltid ledig når jeg hadde vakter der. Ellers var den andre jobben min i gåavstand. 

Jeg hadde planer om å flytte til storby for å studere etter dette friåret, så derfor var det ikke noe poeng i å skaffe seg bil. 

Dersom jeg hadde blitt værende, og hadde jobbet mest på det andre stedet med sjeldne bussavganger så hadde jeg nok kjøpt en bruktbil. Så kommer det jo også an på hvor mye kan låne av mor og far. Feks. faren min bor et stykke opp i en grend der det er 2 km ned til bussholdeplass og 10 km til nærmeste butikk, og da sier det seg selv at far er avhengig av bilen av mesteparten av tiden. Men om det er slik som med moren min som går til jobb og kan gå til butikken og ikke egentlig er særlig avhengig av bilen selv, så er det jo lettere. Så kommer det jo an på hvor mye man trenger å låne bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok førerkort på manuell. Skal man leie en billig lånebil i enn eller utland er de ofte manuelle. Og plutselig trenger man hjelpe til for noen med kun manuell. Synes det er godt å ha muligheten for manuell hvis ting skjer. 

Anonymkode: 0dc39...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg ønsker alle 18 åringer jeg kjenne å ta på manuell bil. 

Anonymkode: 0dc39...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 10.16):

Vi bor på landet, og det er nesten ingen med manuell gir. Kanskje en firmabil eller en ungdomsbil her og der. Ingen i vår familie har bil med manuell gir. Jeg har hatt lappen i 30 år, og Jar kun kjørt med manuell gir 4-5 år av den tiden. Har vi leiebil, har det også vært med automat. 

Anonymkode: f8a71...aa6

Ja, jeg kommer fra en gård og pappa har brukt automatgir i over 30 år. Jeg «introduserte» automat for min mann for 15-16 år og han har aldri sett seg tilbake. Faktisk introduserte han sin far også for automatgir og han ble også konvertert 😄

Anonymkode: 24f84...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså hvorfor gjøre det vanskelig, når flertallet kjører det lettere alternativet? Manuell kommer til å dø helt ut. De fleste kjører automat i utlandet også.

Anonymkode: 293f6...ba6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2024 den 19.59):

Det er det VERSTE jeg har hørt!!! Her må forsvaret ta tak. Hvorfor skriver ikke media om dette?!

Anonymkode: 0dbec...6a0

Enig !! På høy tid at forsvaret kjøper inn flere kjøretøy med automat. 

Anonymkode: a0cd3...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.1.2024 den 21.32):

Strømmen kan bli kuttet og er viktigt å komme seg.ut av byene om det blir krig. Jeg går for hybrid.

Anonymkode: aaad1...0a2

Og det kan gå tomt for bensin. Husker du de laaange køene på bensinstasjonene med folk som ikke kom seg av flekken når krigen i Ukraina brøt ut?

Anonymkode: 3f20a...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med diesel og bensin ville jeg brukt manuell , det kan spare fuel , en god motorbrems har man og man KJØRER bilen slik man ønsker å kjøre den i større grad...har kjørt begge deler men liker manuell aller best..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa til begge mine at dem skulle kjøre opp på manuell. Største er i militæret no og hun er så glad for at jeg sa hun måtte det. For hun er en av de få som kan det og får langt mere kjøre oppdrag der fordi hun kan kjøre alle bilene dem har. Dem har kun noen få automatbiler i staben. Vi har å manual biler på arbeid her jeg jobber. Så du må se hele bildet tenker jeg. Hva skal du i fremtiden? Trenger du manuell? Kanskje du kan prøv det først og se om du behersker det? Blir det for mye så gå over til automat. 

Anonymkode: 0ae5f...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Annonse

Kjøreskolene pusher automat på alle. Ta manuell. Det er kjipt å ikke kunne kjøre med gir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ebbeliten skrev (1 minutt siden):

Kjøreskolene pusher automat på alle. Ta manuell. Det er kjipt å ikke kunne kjøre med gir. 

Er det? Har hatt lappen i 11 år, og aldri hatt behov for å kjøre manuell. Hva slags ekstremt spesielle situasjoner er det man kan risikere å oppleve der det er "kjipt å ikke kunne kjøre med gir"?

Anonymkode: 37666...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At økonomien bare tillater kjøp av billig bil. Spesielt aktuelt for unge som har tatt lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At økonomien bare tillater kjøp av billig bil. Spesielt aktuelt for unge som har tatt lappen.

Min første bil kosta 18.000,- Det var en -99 modell. Automat. 

Anonymkode: 37666...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...