Gå til innhold

Alderdom og sykehjem i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er med ujevne mellomrom artikler og dokumentarer om at det er et dårlig liv for eldre på sykehjem rundt omkring i landet. Det gjør at jeg gruer meg til å bli gammel.

Jeg har ikke så mye førstehåndskunnskap om eldreomsorgen i Norge i dag. Hadde en bestemor som bodde på sykehjem/omsorgsbolig de siste 5-6 årene av livet sitt. Bodde ikke i hjembygda lenger da hun kom på sykehjem, var i 20-årene og studerte og begynte å jobbe. Men husker jeg var på besøk hos henne sammen med mamma da jeg var hjemme noen ganger i året. Det virket så ensomt der. Bestemor hadde sin egen lille leilighet der, og hun satt nok der mesteparten av dagen. Iblant kom det helsepersonell med mat inn på stua hennes, andre ganger ble hun hentet for å spise i fellesarealet.

De siste par årene var hun blitt litt senil og klarte ikke lenger å strikke som hun likte så godt før. Hun satt for det meste i sofaen med TV-en på fikk jeg inntrykk av. Mamma var den eneste av barna som bodde i hjembygda, så hun måtte ordne med regninger og klesvask for henne. Trodde at slikt ble tatt hånd om helsepersonell der, men slik var det ikke.

Begge foreldrene mine er døde dessverre. Pappa døde for over 30 år siden, mamma døde for fire år siden som 69-åring. Jeg kommer derfor ikke til å ha en foreldregenerasjon på sykehjem, og det er kanskje like bra når jeg leser om hvordan det står til på mange sykehjem? Eller er det ikke så ille?  Flertallet av eldre havner vel ikke på sykehjem? Er det mindretallet som egentlig havner der?

Jeg er 41, så er jo noen år til jeg skal på sykehjem. Er det fantasi å tenke at noen har det fint på sykehjem? At jeg f.eks kan lese alle bøkene jeg ikke fikk anledning til å lese tidligere i livet, at jeg kan sitte på "rommet mitt" og spille PC-spill og slike ting?

Hvor ofte får den gjennomsnittlige beboer på sykehjem besøk av slektninger? En gang i uka, sjeldnere? Har en partner som er ca. 20 år eldre enn meg, og jeg ønsker jo heller ikke sykehjem for han sånn som de fremstilles. Et sted å vente på døden bare? Ikke få dusje eller gå på do når du vil og trenger det? Ikke få gå ut i frisk luft hver dag?

Håper noen kan gi litt innsikt i hvordan livet på sykehjem er.

Anonymkode: a2afa...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er så oppegående i hodet at du kan lese bøker i fleng på sykehjemmet kan jeg nesten garantere deg at du ikke er aktuell for noen sykehjemsplass. Hvertfall ikke 30 år fram i tid.

Men det er mulig å leve et bra liv på sykehjem. Selv med demens. Kommer an på menneskene rundt deg, ansatte og pårørende.

Beboere på sykehjem skal få gå på do når de trenger det, men mange er inkontinente. Du har noen som ikke kommer seg på toalettet av praktiske årsaker, fex hvis du er 150 kg og ikke gangfør. De må bruke bleie, kateter osv. Det kan sikkert også hende at andre heller ikke får hjelp til å gå på do av ulike grunner (bemanning) men det skal ikke forekomme. 
Dusj, igjen de som er 150 kg og trenger hjelp av to pleiere i to timer og løfteheis for å få dusja kan man dessverre ikke få dusje daglig med dagens bemanning, og hvertfall ikke med morgendagens. 
Har erfaring med at beboere på sykehjem får hjelp til dusj 1-2 ggr i uka, og det har jeg aldri hørt noen klage på. Aller minst beboerne selv. 
 

Det er individuelt hvor ofte det kommer besøk. Noen får aldri besøk, andre får daglig. 
 

Jeg er 50 og tror ikke jeg kommer på sykehjem. Tror ikke sykehjem slik vi kjenner de i dag eksisterer i framtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor mangel på sykehjemsplasser i de fleste kommuner. Du får plass hvis du er dement, helt ute av stand til å klare deg selv eller er døende. Leser du bøker og spiller PC- spill fortsatt, så må du nok klare deg hjemme, eventuelt med assistanse fra hjemmesykepleien.

Anonymkode: da497...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er stor mangel på sykehjemsplasser i de fleste kommuner. Du får plass hvis du er dement, helt ute av stand til å klare deg selv eller er døende. Leser du bøker og spiller PC- spill fortsatt, så må du nok klare deg hjemme, eventuelt med assistanse fra hjemmesykepleien.

Anonymkode: da497...fc6

Når jeg blir gammel, så har man vel funnet en måte å stappe hjernen i en robotkropp. Teknologien endrer seg veldig fort.

Anonymkode: 21a98...851

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehjem er ikke en verdig avslutning på livet. Derfor mener jeg man bør åpne for aktiv dødshjelp for de av oss som ønsker den muligheten til å gå ut av livet før man blir hjelpetrengende på et sykehjem.

Anonymkode: a4631...db3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sykehjem er ikke en verdig avslutning på livet. Derfor mener jeg man bør åpne for aktiv dødshjelp for de av oss som ønsker den muligheten til å gå ut av livet før man blir hjelpetrengende på et sykehjem.

Anonymkode: a4631...db3

Det er mange som har et verdig liv på sykehjem,.ikke alle,.Men svært mange har det bra

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må ikke tro media gir et bilde av alle sykehjem i landet, det er alltid det som er verst og ille som kommer i media. Heldigvis finns det mange utmerkede sykehjem med hjemmelaget mat og verdige liv. 

Anonymkode: 2c162...498

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far hadde det bra på sykehjemmet til han gikk bort i Desember 2023 men det burde vært mere aktiviteter der for utenom Bingo som han aldri var med på mitt inntrykk er nok at det var nok litt bedre på 1990 tallet i valg av aktiviteter håndarbeid etc etc etc bedre mat har jeg aldri smakt 😀

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...