Gå til innhold

Stressa for barnas fremtid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så stressa for fremtiden og barna mine. Alt man leser i nyhetene om dagen om at Sverige må forberede seg på krig, Russland kan angripe NATO dersom de vinner i Ukraina osv gjør meg så bekymret. Har en sønn på 13 og en datter på 11 og ser for meg at han må i militæret og forsvare Norge osv. Føler ikke det er håp. Gruer meg til å være borte fra dem når jeg går på jobben. 

Er alle bare helt rolige? Kan noen evt berolige meg? 

Anonymkode: 79d62...8ce

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men vi spiser kjøtt og meieriprodukter, flyr masse med fly og kjøper alt mulig av tekstiler og elektronikk uten å tenke på barnas fremtid🤷‍♀️ vet ikke hvor mye det hjalp akkurat, men vil mene det er en større trussel..

Anonymkode: 25a07...ac7

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Hva ville beroliget deg? Et svar om at det skjer ikke fæle ting? Realiteten er at det er ingen garanti for fremtiden for noen. Man lever her og nå, alt annet er usikkert. 

Anonymkode: 5509f...fb5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva ville beroliget deg? Et svar om at det skjer ikke fæle ting? Realiteten er at det er ingen garanti for fremtiden for noen. Man lever her og nå, alt annet er usikkert. 

At noen sier at det er veldig liten sjanse for det.. Og kommet med argumenter 

Skrevet

Jeg er ikke så veldig urolig for at Russland skal angripe et Nato land. Jo da, putin er en fæl maktsyk mann, som ikke burde angrepet Ukraina, men dum er han ikke. Han vet at hvis han finner på å angripe et Nato land, så vil Russland også slutte å eksistere etterhvert. Han risikerer nok mye, men ikke sitt eget land.

Når det gjelder det andre så kan man aldri vite hva fremtiden bringer. Enn har både Nord Korea og Kina som er potensielle startere av en stor krig i fremtiden. Når det er sagt så kan konflikter også bygge seg opp mellom nabo land i Europa i fremtiden, og det eskalerer til å bli stor krig.

Uansett kan man ikke vite noe om fremtiden, så det beste er å leve i nuet og slutte med å tenke katastrofe tanker på alt som evt kan skje.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
tussi84 skrev (4 minutter siden):

Jeg er ikke så veldig urolig for at Russland skal angripe et Nato land. Jo da, putin er en fæl maktsyk mann, som ikke burde angrepet Ukraina, men dum er han ikke. Han vet at hvis han finner på å angripe et Nato land, så vil Russland også slutte å eksistere etterhvert. Han risikerer nok mye, men ikke sitt eget land.

Når det gjelder det andre så kan man aldri vite hva fremtiden bringer. Enn har både Nord Korea og Kina som er potensielle startere av en stor krig i fremtiden. Når det er sagt så kan konflikter også bygge seg opp mellom nabo land i Europa i fremtiden, og det eskalerer til å bli stor krig.

Uansett kan man ikke vite noe om fremtiden, så det beste er å leve i nuet og slutte med å tenke katastrofe tanker på alt som evt kan skje.

Nei men ifølge såkalte eksperter kan det skje dersom Russland vinner i Ukraina. Og dum som jeg er svelger jeg alt ekspertene sier 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/MoVpxK/dette-skjer-om-russland-vinner-trusselen-oeker-drastisk

Skrevet

Hvis du tenker i de baner så håper jeg du taler Ukrainas sak på alle mulige måter. Dess mer de ødelegger Russlands militære ressurser, dess tryggere er vi.

De russiske styrkene er borte fra norskegrensa det minste vi kan gjøre er å støtte Ukraina på alle mulige måter slik at Russland ikke får anledning til å bygge seg opp igjen på svært lang tid.

• Liker 4
Skrevet

Uff, det høres ut som du sliter litt med bekymringstanker og katastrofetanker, det er slitsomt. 

Det er nok ikke det at alle andre er helt beroliget og ikke ser at det er noen skjær i sjøen. Men det handler om å ta kontroll på det man har kontroll over, og gi slipp på kontroll på det man ikke har kontroll over. Disse tankene dine ødelegger for deg! 

Kanskje disse tankene ødelegger både for arbeidsdagen, gjør deg mer sliten enn du trenger, som gjør at du i mindre grad greier å være til stede sammen med barna dine når du er med dem. Det er ingen som vet hva fremtiden bringer, både med tanke på krig, men også av ulykker og all slags faenskap. Tror du det hadde vært en idé å teste ut noen kognitive strategier for å få hjelp med automatiske negative tanker og bekymringstanker? 

Håper du finner en løsning som fungerer for deg, og gjør hverdagen din alene og sammen med barna bedre. ❤️ 

• Liker 1
Skrevet
Nymerïa skrev (39 minutter siden):

Hvis du tenker i de baner så håper jeg du taler Ukrainas sak på alle mulige måter. Dess mer de ødelegger Russlands militære ressurser, dess tryggere er vi.

De russiske styrkene er borte fra norskegrensa det minste vi kan gjøre er å støtte Ukraina på alle mulige måter slik at Russland ikke får anledning til å bygge seg opp igjen på svært lang tid.

Du er sååååå langt ute på viddene at det er latterlig. Tror du virkelig Ukraina vinner mot Russland? Verdens største atommakt? Russland har tatt det de ønskeg i Ukraina og vil beholde det.. det er ingenting NATO kan gjøre med det. 

Anonymkode: 5708c...640

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du er sååååå langt ute på viddene at det er latterlig. Tror du virkelig Ukraina vinner mot Russland? Verdens største atommakt? Russland har tatt det de ønskeg i Ukraina og vil beholde det.. det er ingenting NATO kan gjøre med det. 

Anonymkode: 5708c...640

Hvis de har tatt det de ville, hvorfor prøvde de å komme seg til Kyiv i 2022? Du må nesten forklare meg det siden jeg er langt ute på viddene og du er så uendelig smart at du føler du må gjemme deg bak anonymknappen slik at vi ikke føler oss underlegne når vi ser historikken din av den ene sylskarpe posten etter den andre. Jeg er sikker på at absolutt alt du har skrevet om dette de siste 2 årene har slått til.

Skrevet

Jeg tror ingen av dere som diskuterer detaljene i krigen beroliger ts og svarer på spørsmålet hun har. Kanskje dere kan hoppe over til Aktuelle?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er så stressa for fremtiden og barna mine. Alt man leser i nyhetene om dagen om at Sverige må forberede seg på krig, Russland kan angripe NATO dersom de vinner i Ukraina osv gjør meg så bekymret. Har en sønn på 13 og en datter på 11 og ser for meg at han må i militæret og forsvare Norge osv. Føler ikke det er håp. Gruer meg til å være borte fra dem når jeg går på jobben. 

Er alle bare helt rolige? Kan noen evt berolige meg?

Jeg kan garantere at det ikke blir noen krig mellom NATO og Russland. Det vinner ingen side på. Så du kan slappe helt av. Sønnen din kan si at han røyker hasj på session hos militæret. Da blir han  tjenesteudyktig.

Anonymkode: 438f8...065

• Nyttig 1
Skrevet

Du må snu litt på det; det at du bekymrer deg vil overhode ikke påvirke hvordan fremtiden blir. Jeg er nok litt fatalistisk, ikke i betydningen at alt er forutbestemt, men mer at min bekymring betyr fuck all.

Det som skjer det skjer, frem til det ev. går galt må vi bare leve livene våre som best vi kan. Tilbring tid med barna dine, gjør dem til trygge voksne som tar gode valg for seg selv.

Selvfølgelig kan du gjøre ting som å ha et kriselager tilgjengelig, forurense og forbruke minst mulig ol., men det eneste som skjer når du bekymrer deg er at du forringer din egen livskvalitet.

Anonymkode: ac287...f8d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei men ifølge såkalte eksperter kan det skje dersom Russland vinner i Ukraina. Og dum som jeg er svelger jeg alt ekspertene sier 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/MoVpxK/dette-skjer-om-russland-vinner-trusselen-oeker-drastisk

Se på det slik. HvA er risikoen for Russland selv hvis de angriper et eneste Nato land?  Et angrep på Nato land vil tilsvare at samtlige medlemmer av Nato angriper Russland. Russland er Kanskje et stort land med mange innbyggere, men det har ikke sjans til å føre krig alene mot hele Nato alliansen. Så det vil si at Russland sin eksistens vil slutte å eksistere. Landet betyr mye for Putin, og hans regime så de kommer ikke til å gjøre noe som kan sørge for at landet blir utslettet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
tussi84 skrev (7 minutter siden):

Se på det slik. HvA er risikoen for Russland selv hvis de angriper et eneste Nato land?  Et angrep på Nato land vil tilsvare at samtlige medlemmer av Nato angriper Russland. Russland er Kanskje et stort land med mange innbyggere, men det har ikke sjans til å føre krig alene mot hele Nato alliansen. Så det vil si at Russland sin eksistens vil slutte å eksistere. Landet betyr mye for Putin, og hans regime så de kommer ikke til å gjøre noe som kan sørge for at landet blir utslettet.

Det er vel ikke helt slik? Dersom et NATO land blir angrepet så er det ikke automatisk slik at alle land angriper Russland. Tror mer at noen land bistår på å forsvare det landet som blir angrepet. Alle går ikke automatisk og angriper Russland. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel ikke helt slik? Dersom et NATO land blir angrepet så er det ikke automatisk slik at alle land angriper Russland. Tror mer at noen land bistår på å forsvare det landet som blir angrepet. Alle går ikke automatisk og angriper Russland. 

Et angrep på et Nato land er det samme som at man angriper alle Nato land. Nato vil derfor både forsvare seg i de landene som er i allianse, og angripe landet som angrep et Nato land.  

Anbefaler deg kanskje å lese om den kalde krigen, som varte i flere 10 år der Både Russland og USA truet hverandre med atomvåpen flere ganger. Ble det brukt? Nei. Skapte det frykt = ja. Og det er nettopp denne strategien Putin holder på med. Frykt er et pressmiddel. Det er derimot stor forskjell mellom trusler og det å bruke. Putin er som sagt tidligere ikke dum.

Og så vil jeg anbefale deg å prøve å legge fra deg alle katastrofe tankene. De fleste ting man tenker på skjer ikke.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Russland vil aldri angripe et natoland. Det er selvmord for Russland. Det forstår selv pappskallen Putin.

• Liker 1
Skrevet
tussi84 skrev (12 minutter siden):

Et angrep på et Nato land er det samme som at man angriper alle Nato land. Nato vil derfor både forsvare seg i de landene som er i allianse, og angripe landet som angrep et Nato land.  

Anbefaler deg kanskje å lese om den kalde krigen, som varte i flere 10 år der Både Russland og USA truet hverandre med atomvåpen flere ganger. Ble det brukt? Nei. Skapte det frykt = ja. Og det er nettopp denne strategien Putin holder på med. Frykt er et pressmiddel. Det er derimot stor forskjell mellom trusler og det å bruke. Putin er som sagt tidligere ikke dum.

Og så vil jeg anbefale deg å prøve å legge fra deg alle katastrofe tankene. De fleste ting man tenker på skjer ikke.

Joda. Men hvorfor lages det da nyhetssaker hvor eksperter tror at de kan finne på å angripe NATO dersom de vinner i Ukraina? Dersom Russland kun prøver å skape frykt, hvorfor biter da de på? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Joda. Men hvorfor lages det da nyhetssaker hvor eksperter tror at de kan finne på å angripe NATO dersom de vinner i Ukraina? Dersom Russland kun prøver å skape frykt, hvorfor biter da de på? 

Media tjener på frykt. Folk leser mer saker om ting de er redde for. KREFT,KRIG, SEX SELGER dessverre.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Media tjener på frykt. Folk leser mer saker om ting de er redde for. KREFT,KRIG, SEX SELGER dessverre.

Du glemte å nevne sykdom.

Anonymkode: 4637c...3fd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...