Gå til innhold

Vet den svenske regjering mer enn de sier?


Lillix

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Babushka skrev (22 timer siden):

«Professor Øystein Tunsjø ved Institutt for forsvarsstudier mener at Europa undervurderer Russlands evne til å ruste opp.»
 

 

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/stor-risiko-for-krig-igjen-i-europa-om-5-10-ar/16367900/

Og med 36-40 % selvforsyningsgrad, så opplever Norge nå melk-, egg- og potetmangel...

Skulle noe skje som skipler forsyningslinjene våre og/eller matproduksjon i andre land som vi handler mat fra, da ligger vi tynt av.

Og folket sover videre og unnlater å stille politikerne til ansvar for for dårlig planlegging i flere tiår.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vintersolverv
Frisk Frosk skrev (På 11.1.2024 den 23.31):

Det er på gang her også, selv om det går tregere:

https://www.dsb.no/horinger-og-vedtak/reviderte-rad-om-egenberedskap---horing/

Selv det å øke anbefaling om egenberedskap fra tre til syv dager er nesten latterlig mildt, om man begynner å sette seg inn i hvor dårlig beredt samfunnet faktisk er.

Man skulle tro at det å produsere og lagre mat var en del av beredskapen. Det at det er så lite fokus på dette at det er på minussiden, det at norsk landbruk faktisk blir motarbeidet, får meg til å tro at regjeringen vår planlegger en matkrise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (31 minutter siden):

Og med 36-40 % selvforsyningsgrad, så opplever Norge nå melk-, egg- og potetmangel...

Skulle noe skje som skipler forsyningslinjene våre og/eller matproduksjon i andre land som vi handler mat fra, da ligger vi tynt av.

Og folket sover videre og unnlater å stille politikerne til ansvar for for dårlig planlegging i flere tiår.

Det var overskudd av egg i markedet i 2022, og det ble gjort tiltak for å få markedet i balanse. Nå er det mangel på egg og må muligens importere ost pga melkemangel. 
 

https://www.bondelaget.no/nyhetsarkiv/nye-tiltak-for-a-fa-eggmarkedet-i-balanse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vintersolverv skrev (9 minutter siden):

Man skulle tro at det å produsere og lagre mat var en del av beredskapen. Det at det er så lite fokus på dette at det er på minussiden, det at norsk landbruk faktisk blir motarbeidet, får meg til å tro at regjeringen vår planlegger en matkrise.

Det er helt håpløst dårlig! Det er bønder i dag som sliter så mye med å greie seg at de mister familie og står i fare for selvmord - og i mellomtiden svikter dagligvarebaronene landet og stikker til utlandet med sine milliardformuer opparbeidet i det norske oligarkiet som de har utviklet dagligvarebransjen til å bli.

I fjor ble rundt 400 gårdsbruk lagt ned, som er omtrent samme tall som året før. Norsk landbruk bygges ned, matjord tas i bruk til næringsbygg og veier. Blir mye asfaltspising på oss om det blir krise...

Problemet er ikke den regjeringen vi har nå - de har i hvert fall satt igang noen tiltak, i motsetning til hva Solberg gjorde på åtte år. Problemet er tiår med forsømmelse fra politikernes side.

Men det er skremmende hvor lite forberedt myndighetene er og hvor bevisstløse store deler av befolkningen er.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Babushka skrev (11 minutter siden):

Det var overskudd av egg i markedet i 2022, og det ble gjort tiltak for å få markedet i balanse. Nå er det mangel på egg og må muligens importere ost pga melkemangel. 
 

https://www.bondelaget.no/nyhetsarkiv/nye-tiltak-for-a-fa-eggmarkedet-i-balanse

Det er tydeligvis et helt håpløst lite fleksibelt system. Når vi har tatt inn så mange flyktninger som vi har gjort siste par årene, så sier det seg selv at også forbruket vil gå opp, spesielt siden egg er en forholdsvis billig og bra proteinkilde. Samme når det er blitt dyrtid, prisene øker og folk får dårligere råd, da må produksjonen opp.

Siden egg fra Norge er et rent produkt uten salmonella, så antar jeg eksport av egg kunne fungert. Eller de kunne begynt å lage pulver/mel av egg som kan lagres og has i en beredskapspakke. Det er også et produkt som man kan ha rotasjon av, siden det er et produkt som kan gå inn i annen matproduksjon hjemme og i industri.

Men problemet er at Norge uten lakseoppdretten kun har 36 % selvforsyningsgrad (40 % med), Sverige har 50 % selvforsyningsgrad og vil gå tom for mat i butikkene på 14 dager. Hva mener politikerne folk da skal spise? De jobber jo fremdeles med å vurdere om skal anbefale folk å ha et beredskapslager av mat på én uke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regjeringene vet alltid mer enn de sier offentlig. Alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (12 timer siden):

Problemet er ikke den regjeringen vi har nå - de har i hvert fall satt igang noen tiltak, i motsetning til hva Solberg gjorde på åtte år. Problemet er tiår med forsømmelse fra politikernes side.

Dagens regjering legger ned flere gårdsbruk og matproduksjonen faller, under Solberg og den borgerlige regjeringen økte norsk matproduksjon og selvforsynsing.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (2 timer siden):

Dagens regjering legger ned flere gårdsbruk og matproduksjonen faller, under Solberg og den borgerlige regjeringen økte norsk matproduksjon og selvforsynsing.

Under Solberg økte aksjeandelen i statsministerboligen, like mye som mat og beredskap ble bygd ned. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vintersolverv
Frisk Frosk skrev (19 timer siden):

Det er helt håpløst dårlig! Det er bønder i dag som sliter så mye med å greie seg at de mister familie og står i fare for selvmord - og i mellomtiden svikter dagligvarebaronene landet og stikker til utlandet med sine milliardformuer opparbeidet i det norske oligarkiet som de har utviklet dagligvarebransjen til å bli.

I fjor ble rundt 400 gårdsbruk lagt ned, som er omtrent samme tall som året før. Norsk landbruk bygges ned, matjord tas i bruk til næringsbygg og veier. Blir mye asfaltspising på oss om det blir krise...

Problemet er ikke den regjeringen vi har nå - de har i hvert fall satt igang noen tiltak, i motsetning til hva Solberg gjorde på åtte år. Problemet er tiår med forsømmelse fra politikernes side.

Men det er skremmende hvor lite forberedt myndighetene er og hvor bevisstløse store deler av befolkningen er.

Ja det er helt katastrofalt og skremmer vettet av meg. Det er alle regjerninger i mange år som har forårsaket dette her, ikke den siste regjeringen. Jeg skulle skrevet "regjeringene", "myndighetene" eller "de som til enhver tid styrer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vintersolverv skrev (56 minutter siden):

Ja det er helt katastrofalt og skremmer vettet av meg. Det er alle regjerninger i mange år som har forårsaket dette her, ikke den siste regjeringen. Jeg skulle skrevet "regjeringene", "myndighetene" eller "de som til enhver tid styrer".

Ja, det er virkelig skremmende.

Skulle en krise oppstå er vi helt avhengig av å kunne utnytte lokal matjord over hele landet maksimalt. Men, det krever at det finnes nok lokal matjord. Det krever at det finnes kunnskap, redskap, frø, fôr, næringsstoffer, kompetent arbeidskraft, energi m.m.

Istedenfor forsvinner det fagkunnskap, matjord, redskap i skremmende fart. Og norsk landbruk er avhengig av altfor mye importert arbeidskraft som vi ikke kan regne med vil være tilgjengelig i en krisesituasjon.

Med klimaforandringer må vi vente med at dyrkingsforhold endrer seg.

Firmaet Solhatt - som i høst ble kåret til Årets Produsent under Matprisen 2023 - produserer økologiske frø i Norge og redder norske frøvarianter som av ulike årsaker har vært i ferd med å gå tapt, og de dyrker frem egne frø av utenlandske sorter som er spesielt godt egnet for norske klimaforhold. Alle frøene fra Solhatt.no er frøfaste, som betyr at man kan kan utvikle frø fra plantene man får, noe som vil være helt avgjørende i en krisesituasjon hvor tilgang på frø fra utlandet kan bli sterkt redusert eller falle bort. Så vil man støtte opp om videre norsk frøproduksjon, så bør man kjøpe fra fra Solhatt.no https://solhatt.no/

Datsja.no har også mye nyttig kunnskap for nybegynnere innen hagedyrking, eller for de som ønsker å være litt bedre forberedt til å bidra til selvforsyning, hvis det oppstår en krise. Det er mye man kan dyrke på en liten hageplass eller veranda og vinduskarmer - hvis man har frø. Men det hjelper lite med stor hage om man hverken har frø, kunnskap eller redskap. Datsja.no har som formål å spre kunnskap, skape lokale og nasjonale kunnskapsnettverk, opprette og ta vare på lokal kunnskap, bidra til å rense norske sorter for virus og spre sorter som er motstandsdyktig mot plantesykdommer til hele landet m.m. Dette er kunnskapsrike fagpersoner og ildsjeler som gjør en fantastisk jobb!

(Jeg har ingen tilknytning til hverken Solhatt eller Datsja.)

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vintersolverv
Frisk Frosk skrev (2 timer siden):

Ja, det er virkelig skremmende.

Skulle en krise oppstå er vi helt avhengig av å kunne utnytte lokal matjord over hele landet maksimalt. Men, det krever at det finnes nok lokal matjord. Det krever at det finnes kunnskap, redskap, frø, fôr, næringsstoffer, kompetent arbeidskraft, energi m.m.

Istedenfor forsvinner det fagkunnskap, matjord, redskap i skremmende fart. Og norsk landbruk er avhengig av altfor mye importert arbeidskraft som vi ikke kan regne med vil være tilgjengelig i en krisesituasjon.

Med klimaforandringer må vi vente med at dyrkingsforhold endrer seg.

Firmaet Solhatt - som i høst ble kåret til Årets Produsent under Matprisen 2023 - produserer økologiske frø i Norge og redder norske frøvarianter som av ulike årsaker har vært i ferd med å gå tapt, og de dyrker frem egne frø av utenlandske sorter som er spesielt godt egnet for norske klimaforhold. Alle frøene fra Solhatt.no er frøfaste, som betyr at man kan kan utvikle frø fra plantene man får, noe som vil være helt avgjørende i en krisesituasjon hvor tilgang på frø fra utlandet kan bli sterkt redusert eller falle bort. Så vil man støtte opp om videre norsk frøproduksjon, så bør man kjøpe fra fra Solhatt.no https://solhatt.no/

Datsja.no har også mye nyttig kunnskap for nybegynnere innen hagedyrking, eller for de som ønsker å være litt bedre forberedt til å bidra til selvforsyning, hvis det oppstår en krise. Det er mye man kan dyrke på en liten hageplass eller veranda og vinduskarmer - hvis man har frø. Men det hjelper lite med stor hage om man hverken har frø, kunnskap eller redskap. Datsja.no har som formål å spre kunnskap, skape lokale og nasjonale kunnskapsnettverk, opprette og ta vare på lokal kunnskap, bidra til å rense norske sorter for virus og spre sorter som er motstandsdyktig mot plantesykdommer til hele landet m.m. Dette er kunnskapsrike fagpersoner og ildsjeler som gjør en fantastisk jobb!

(Jeg har ingen tilknytning til hverken Solhatt eller Datsja.)

Ja dette er sinnssykt.

Jeg kjøper frø fra Solhatt nettopp av den grunnen du nevner, følger Datsja og har konsumert allslags youtube-videoer om dyrking de siste årene. Det er bortimot det eneste som gir mening for meg, å dyrke egen mat. Jeg leier nå hos noen som driver småbruk, og som har gjort utradisjonelle valg for å få det til å gå rundt. De er selvsagt også veldig skremt over hva som skjer, og tenker faktisk på å flytte utenlands til varmere strøk, der det er lettere å klare seg om det blir en krise. Her i Norge har vi jo så mye vinter at det krever en enorm innsats for å klare seg gjennom året med mat. 
Jeg føler jeg er f**ed i en krise uansett, men jeg forsøker i alle fall å bidra litt med å lære, praktisere og utveksle kunnskap om dyrking, og å handle på Solhatt. Under plandemien var det mange som begynte med dyrking i hagen, jeg håper denne trenden har fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...