Lillix Skrevet 10. januar 2024 #1 Del Skrevet 10. januar 2024 Ok, først og fremst! Null konspirasjoner her fra min side altså.. men jeg kikket litt på nyhetene som kom ut fra forsvaret i Sverige angående «det kan bli krig i Sverige». Første klipp jeg så, virket nesten som om det var tatt ut av kontekst. Kikket på flere kommentarer fra forsvaret og alt tyder på at «nå må svenskene virkelig forberede seg». Så jeg er rett og slett litt forvirret? Jeg har skjønt det slik at Svenskene selv blir bekymret av uttalelsene. Så hvorfor er det «krise» først nå, hvorfor så hardt ut med dette akkurat nå? Hvorfor ikke for 5 måneder siden? Og ja, jeg vet at Sverige ikke er med i NATO (enda) og at selvfølgelig situasjonen i verden ifh til Ukraina og Russland + Israel og Palestina er veldig alvorlig. Men jeg kan likevel ikke se for meg at det er noe mer fare for Sverige nå kontra 1 år siden. Noen vil si at dette er avledning pga alt som skjer innad i Sverige, men jeg kjøper ikke helt den heller altså. Da bekymring og stress er definitivt er motpart til fred innad i landet, det vet de fleste. Så det ville vært en dum strategi. Vet de mer enn de sier? Eller vet jeg mindre enn folk flest? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HemmeligSpion Skrevet 10. januar 2024 #2 Del Skrevet 10. januar 2024 Det er sivilforsvarsminister Carl-Oskar Bohlin som sa det under rikskonferansen Folk och försvar. Sitat – Många har sagt det före mig, men låt mig göra det med ämbetets kraft. Mindre inlindat, och med en osminkad tydlighet: Det kan bli krig i Sverige! Bohlin unngikk å direkte peke ut Russland, men han tok til orde for å ruste opp det svenske forsvaret (Eh, litt sent, min anm.). Noen som imidlertidig pekte ut Russland direkte var sjefen for Militära Underrättelsetjänsten (Must). Han advarte folk i salen mot å tro at Russland ikke kommer til å angripe Sverige bare fordi landet allerede driver krig i Ukraina. Sitat – Rysslands förmåga att genomföra ett militärt angrepp mot Sverige är den dimensionerande hotbilden för Försvarsmakten. Sitat Så hvorfor er det «krise» først nå, hvorfor så hardt ut med dette akkurat nå? Hvorfor ikke for 5 måneder siden? Det kan jeg ikke svare på, men det er ikke uvanlig at sikkerhetstjenestene får høre rykter eller mottar tips. Dette er da rykter og tips og indicium. Hadde PST gått ut i media hver gang det var fare for muslimsk terrorangrep hadde vi gjort lite annet enn å kjøpe jodtabletter og fyrstikker. Men nå er det altså en såpass reell trussel de har registrert (i Sverige) at de ser det som hensiktsmessig å advare svenskene. I dag 10. januar kl. 12:00 testet også det norske politiet ut nødvarslingssystemet, noe jeg i mine 30 år aldri har opplevd andre ganger enn på sommeren. Sitat Vet de mer enn de sier? Ja. Alltid. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillix Skrevet 10. januar 2024 Forfatter #3 Del Skrevet 10. januar 2024 56 minutter siden, HemmeligSpion said: Det er sivilforsvarsminister Carl-Oskar Bohlin som sa det under rikskonferansen Folk och försvar. Bohlin unngikk å direkte peke ut Russland, men han tok til orde for å ruste opp det svenske forsvaret (Eh, litt sent, min anm.). Noen som imidlertidig pekte ut Russland direkte var sjefen for Militära Underrättelsetjänsten (Must). Han advarte folk i salen mot å tro at Russland ikke kommer til å angripe Sverige bare fordi landet allerede driver krig i Ukraina. Det kan jeg ikke svare på, men det er ikke uvanlig at sikkerhetstjenestene får høre rykter eller mottar tips. Dette er da rykter og tips og indicium. Hadde PST gått ut i media hver gang det var fare for muslimsk terrorangrep hadde vi gjort lite annet enn å kjøpe jodtabletter og fyrstikker. Men nå er det altså en såpass reell trussel de har registrert (i Sverige) at de ser det som hensiktsmessig å advare svenskene. I dag 10. januar kl. 12:00 testet også det norske politiet ut nødvarslingssystemet, noe jeg i mine 30 år aldri har opplevd andre ganger enn på sommeren. Ja. Alltid. Okay, i mitt hoder tenker jeg at dette er noe Sverige har vært klar over lenge? I og med at de ikke er med i NATO. Så jeg bare sliter litt med å forstå, som du sier, at «nå» må forsvaret ruste opp. Skulle vel nesten vært satt i gang før. Så hva er det som «plutselig» gjør dette til en reell trussel nå kontra 3 mnd/5mnd /1 år siden? Det er det jeg sitter å lurer på. For det var en ganske «diffus» advarsel. Personlig har jeg trappet veldig ned på nyheter i det siste, bortsett fra de store overskriftene. Jeg trodde at Russland hadde mere nok med Ukraina. Og det er vel andre land som er mer attraktive for Russland enn Sverige? Er rett og slett veldig forvirra. 😅 Hva mener du med at politiet teste ut nødvarslingssystemet? Og hvorfor er så dette uvanlig? sorry for så mye spørsmål her! Kjenner jeg er veldig nysgjerrig 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 10. januar 2024 #4 Del Skrevet 10. januar 2024 Står mer om det her https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/8J21PW/kan-det-bli-krig-i-Sverige Den svenske regjeringen vet nok helt klart mer enn de sier. Men hva, aner man jo ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humas Skrevet 10. januar 2024 #5 Del Skrevet 10. januar 2024 Vi mennesker vil helst ikke ta inn over oss ubehageligheter og satse på at ‘alt blir bra’.. Kan ikke skylde på politikere, man må se på historien. En ‘artig’ ting er å se på video av hvordan landegrensene har endret seg de siste århundrene. Det er aldri stabilt veldig lenge. Og nå er ting på bristepunkt. Økonomisk vekst som kan bli brutalt andre veien. Det skrives om klimaet, uten å nevne at klimaet land og folk i mellom nå er viktigere å redde enn jordkloden - på kort sikt, er min tanke. Flyktningestrømmen destabiliserer også land, det vil bli mer klart at svært forskjellige kulturer ikke klarer å forenes. Jeg er glad i utlendinger og kjenner mange, men man må skille det, og samtidig kunne løfte blikket og se totalen. For å ikke si så mye mer: Ja, det kan bli krig i Norge også. Vi har f eks en ettertraktet kystlinje og har en gunstig delelinjen i Barentshavet. Ikke glem 2015 hvor det syklet mange over Storskog. Hackerangrep er farlig (offentlige sider er stadig forsøkt angrepet) og strøm kan bli kuttet. Hilsen en realist 5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NordicViking Skrevet 10. januar 2024 #6 Del Skrevet 10. januar 2024 HemmeligSpion skrev (3 timer siden): I dag 10. januar kl. 12:00 testet også det norske politiet ut nødvarslingssystemet, noe jeg i mine 30 år aldri har opplevd andre ganger enn på sommeren. Sivilforsvaret tester sirenene for varsling av befolkningen to ganger i året. Vanligvis klokken 12.00 andre onsdag i januar og juni. Slik har det vært i mange år. https://www.sivilforsvaret.no/dette-er-sivilforsvaret/varslinger/ 15 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalmusrot Skrevet 10. januar 2024 #7 Del Skrevet 10. januar 2024 Lillix skrev (6 timer siden): Ok, først og fremst! Null konspirasjoner her fra min side altså.. men jeg kikket litt på nyhetene som kom ut fra forsvaret i Sverige angående «det kan bli krig i Sverige». Første klipp jeg så, virket nesten som om det var tatt ut av kontekst. Kikket på flere kommentarer fra forsvaret og alt tyder på at «nå må svenskene virkelig forberede seg». Så jeg er rett og slett litt forvirret? Jeg har skjønt det slik at Svenskene selv blir bekymret av uttalelsene. Så hvorfor er det «krise» først nå, hvorfor så hardt ut med dette akkurat nå? Hvorfor ikke for 5 måneder siden? Og ja, jeg vet at Sverige ikke er med i NATO (enda) og at selvfølgelig situasjonen i verden ifh til Ukraina og Russland + Israel og Palestina er veldig alvorlig. Men jeg kan likevel ikke se for meg at det er noe mer fare for Sverige nå kontra 1 år siden. Noen vil si at dette er avledning pga alt som skjer innad i Sverige, men jeg kjøper ikke helt den heller altså. Da bekymring og stress er definitivt er motpart til fred innad i landet, det vet de fleste. Så det ville vært en dum strategi. Vet de mer enn de sier? Eller vet jeg mindre enn folk flest? Myndigheter vet alltid mye mer enn folk flest. Men hva som slipper ut, er politisk bestemt. Nå er faren kommet opp et så høyt nivå at befolkningen må forberedes på harde omprioriteringer og beredskap. Selvfølgelig hadde det vært bedre å starte for 1 år siden, men antakelig visste man mye mindre da. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillix Skrevet 10. januar 2024 Forfatter #8 Del Skrevet 10. januar 2024 5 hours ago, Sirisiri10 said: Står mer om det her https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/8J21PW/kan-det-bli-krig-i-Sverige Den svenske regjeringen vet nok helt klart mer enn de sier. Men hva, aner man jo ikke. Ja, har lest den der. Men ble ikke noe klokere. Er bare nysgjerrig på om hva som har utløst dette i Sverige først nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 10. januar 2024 #9 Del Skrevet 10. januar 2024 Tenker det er lurt at svenske myndigheter sier slikt for å få folk til å ta beredskap langt mer alvorlig. Svenske tall har vist at store deler av den svenske befolkningen i dag 14 dager fra sult hvis noe skulle gjøre at landet ikke får importert mat fra utlandet. Da tar det bare 14 dager før alle matvarebutikker går tomme for mat. 14 dager fra sult. Sverige har ca 50 % selvforsyningsgrad av mat. Norge har ca 40 % selvforsyningsgrad av mat... 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillix Skrevet 10. januar 2024 Forfatter #10 Del Skrevet 10. januar 2024 12 minutter siden, Frisk Frosk said: Tenker det er lurt at svenske myndigheter sier slikt for å få folk til å ta beredskap langt mer alvorlig. Svenske tall har vist at store deler av den svenske befolkningen i dag 14 dager fra sult hvis noe skulle gjøre at landet ikke får importert mat fra utlandet. Da tar det bare 14 dager før alle matvarebutikker går tomme for mat. 14 dager fra sult. Sverige har ca 50 % selvforsyningsgrad av mat. Norge har ca 40 % selvforsyningsgrad av mat... Tja, godt de har viking gener da, de må sikkert ut å jakte sin egen mat da. Fra spøk til alvor. Ser jo den.. men det er vel svært usannsynlig at Sverige ikke skulle fått import fra andre land.. spesielt fra Norge..altså, jeg personlig hadde ikke latt svenskene sultet rett på grensa liksom. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 10. januar 2024 #11 Del Skrevet 10. januar 2024 Lillix skrev (1 minutt siden): Tja, godt de har viking gener da, de må sikkert ut å jakte sin egen mat da. Fra spøk til alvor. Ser jo den.. men det er vel svært usannsynlig at Sverige ikke skulle fått import fra andre land.. spesielt fra Norge..altså, jeg personlig hadde ikke latt svenskene sultet rett på grensa liksom. Hvis det skulle bli krig i Sverige, da vil vel Norge bli påvirket og potensielt delaktig også. Og joda, om verden kunne fortsatt å fungere som den normalt gjør, vi kunne importert alt vi selv trengte og alt 10,4 millioner svensker trengte for å få nok mat, så hadde det sikkert gått bra. Men om Sverige skulle komme i krig, da vil det eskalere, og ikke minst, nå er verden så ustabil at vi faktisk ikke kan regne med å få alt vi trenger når vi trenger det. Du personlig ville ikke latt svenskene sulte rett på grensa, liksom... men hva skulle du matet dem med når Norge har 20 % dårligere selvforsyningsgrad enn svenskene har, om også vår import av mat hadde stoppet opp eller blitt betraktelig redusert? I dag er Russland og Ukraina i krig, noe som påvirker sterkt verdens korn- og matoljeproduksjon. Transporten gjennom Rødehavet hindres. Det skal lite ekstra konflikter til før land som har lav selvforsyningsgrad vil merke det sterkt. For det trenger ikke en gang være krig, det kan være naturkatastrofer eller miljøkatastrofer som gjør at land som i dag eksporterer mye til oss ikke lenger kan eller vil eksportere mat til oss. Skulle det skje at vi ikke får importert fôr til oppdrettslaksen, så har ikke Norge lenger 40 % selvforsyningsgrad, da faller vi ned på 35 % selvforsyningsgrad. Det tilsvarer sånn omtrent at vi vil ha nok mat for 1,5 dag pr uke... Og Norges faktiske beredsskapslager for mat, det er nok til å fø 30 000 personer i tre dager, eller noe slikt, så offentlige beredskapslagre er pr. i dag så å si ikke-eksisterende. Når har Støre-regjeringen heldigvis besluttet at Norge skal bygge opp igjen kornlagre, slik vi hadde frem til 2004 (tror jeg det var). Problemet nå er at det vil ta lang tid, trolig mange år, å bygge slike lagre opp igjen, spesielt så lenge det er krig mellom Russland og Ukraina, og hvis kornavlinger andre steder svikter i tillegg. Men regjeringens plan går i snegletempo (selv om den faktisk gjør noe, i motsetning til Erna Solberg som gikk til valg på at hun skulle øke beredskapen i 2013 og brukte de neste åtte årene ved makten for å bygge ned landets beredskap på en rekke områder). Innen 2029 er planen at Norge skal ha hvete nok til tre måneders forbruk for befolkningen. Da andre verdenskrig startet hadde Norge kornlagre for et år. Vi var dessuten heldige den gangen, hadde noen plantesykdommer kommet under krigen, og ikke 1-3 år etter krigen, så ville nok mange sultet i Norge også under andre verdenskrig. Det at vi den gangen hadde et kornlager for et helt år gjorde at vi greide omstillingen. Nå vil vi først i 2029 ha kornlager for tre måneder. Så lenge folket ikke presser politikerne til å gjøre noe som monner, så vil folket lide om en krise oppstår, enten det er krig eller annet. Ta f.eks. et såkalt supervulkanutbrudd - det kan gjøre at matproduksjon slås ut i hele eller store deler av verden i et par år. Da hjelper det lite med tre måneders kornlagre. Tenk nøye gjennom hva dere stemmer ved valget i 2025! Erna Solberg viste at hennes beredskapslovnader bare var løgner for å vinne valget i 2013, for i praksisk valgte hun å bruke de neste åtte årene på å bygge ned mye av beredskapen. Deriblant valgte hun å IKKE prioritere oppgradering av landets vann- og kloakkledningsnett. Det systemet vi har er ikke dimmensjonert for fremtiden, ikke for det været/klimaet vi vil få fremover. Med dagens tempo vil det ta 150 år før vi har et vann- og kloakkledningsnett som er oppgradert til den kvaliteten vi trenger i dag... Uten rent vann kommer vi enda kortere enn uten matlagre. Og med nest dårligste intensivkapasitet i Europa, og sykehus som de siste 40 år er bygget for små, så ligger vi svært dårlig an mtp. helsevesenet også om det skulle bli en krise. Beredskap er å tenke bredt, det er å forberede seg. Vi må begynne å kreve mer av politikerne våre! For skjer det en krise er det for sent å reagere... 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 11. januar 2024 #12 Del Skrevet 11. januar 2024 Frisk Frosk skrev (11 timer siden): Tenker det er lurt at svenske myndigheter sier slikt for å få folk til å ta beredskap langt mer alvorlig. Svenske tall har vist at store deler av den svenske befolkningen i dag 14 dager fra sult hvis noe skulle gjøre at landet ikke får importert mat fra utlandet. Da tar det bare 14 dager før alle matvarebutikker går tomme for mat. 14 dager fra sult. Sverige har ca 50 % selvforsyningsgrad av mat. Norge har ca 40 % selvforsyningsgrad av mat... Ser ikke helt hvordan Russland skulle angrepet Sverige. Da måtte de begrense seg til Østersjøen med skip, og bare det kunne blitt stor nok provokasjon til at NATO så seg nødt til å respondere, for de andre landene i NATO i området er neppe interessert i å ha fremmede krigsskip tett på sine kyster i Østersjøen. Skulle de brukt fly, måtte de over Finland, som nå er et NATO territorie, så altså vil det kunne anses som et angrep mot Finland også. Samme med personell eller kjøretøy, Sverige har ikke landgrense mot Russland, så da må man via Finland eller Norge, som begge nå er NATO land. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalmusrot Skrevet 11. januar 2024 #13 Del Skrevet 11. januar 2024 Lillix skrev (13 timer siden): Tja, godt de har viking gener da, de må sikkert ut å jakte sin egen mat da. Fra spøk til alvor. Ser jo den.. men det er vel svært usannsynlig at Sverige ikke skulle fått import fra andre land.. spesielt fra Norge..altså, jeg personlig hadde ikke latt svenskene sultet rett på grensa liksom. Forsyningskjeder går ofte via båt. En russisk angrepsubåt ute i Nordsjøen kunne ødelagt mye på egen hånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktusbror Skrevet 11. januar 2024 #14 Del Skrevet 11. januar 2024 (endret) Det går nok bra. Endret 11. januar 2024 av Baktusbror 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HemmeligSpion Skrevet 11. januar 2024 #15 Del Skrevet 11. januar 2024 NordicViking skrev (20 timer siden): Sivilforsvaret tester sirenene for varsling av befolkningen to ganger i året. Vanligvis klokken 12.00 andre onsdag i januar og juni. Slik har det vært i mange år. https://www.sivilforsvaret.no/dette-er-sivilforsvaret/varslinger/ Kanskje de har sparetiltak nord for Lillehammer og bare tilbyr 50% av ordningen. 🤭 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 11. januar 2024 #16 Del Skrevet 11. januar 2024 Baktusbror skrev (3 timer siden): Den eneste krigen som er realistisk for Sverige er borgerkrig som skyldes at man har ødelagt landet med innvandring fra MENA. Dette er absolutt ikke utenkelig i Sverige, og heller ikke i resten av vesten. Tenk å ødelegge eget land sånn, og det samme gjelder her hjemme også. Konsekvensene er tydelige. Schempereellt. Har du kilder paa dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 11. januar 2024 #17 Del Skrevet 11. januar 2024 Okay, I mitt hode ser det slik ut: Sverige har alltid vært nøytrale, ingen har kødda med dem. Putin sier at han ikke ønsker Nato som nabo, da må han gjøre noe med det. Sverige er redd og vil nå bli med i Nato, som er alene grunn for putin til å gå imot dem. What?!? Hvorfor må man hisse på seg? Hvorfor må Sverige være med i Nato? De har klart seg godt uten. Lukter snålt det der... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 11. januar 2024 #18 Del Skrevet 11. januar 2024 Jeg tenker litt sånn; hvis den svenske regjeringen virkelig visste mer enn de sier, hvorfor i alle dager har de i løpet av de siste årene, importert så mange innvandrere fra MENA land at de nå må leve med daglige eksplosjoner, vold og attentat mellom klaner? Man trengte vel ikke være synsk for å forutse det. Får jo håpe det ikke blir krig, men alltid greit å være forberedt. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillix Skrevet 11. januar 2024 Forfatter #19 Del Skrevet 11. januar 2024 6 minutter siden, Callisto83 said: Jeg tenker litt sånn; hvis den svenske regjeringen virkelig visste mer enn de sier, hvorfor i alle dager har de i løpet av de siste årene, importert så mange innvandrere fra MENA land at de nå må leve med daglige eksplosjoner, vold og attentat mellom klaner? Man trengte vel ikke være synsk for å forutse det. Får jo håpe det ikke blir krig, men alltid greit å være forberedt. Alltid greit å være forberedt. Bare stusset på hvor hardt de gikk ut med at «alle må forberede seg på krig». Var ikke en liten overskrift, men forsvaret/regjering som kom ut med det, med begrunnelse at det er så mye uro i verden. De oppfordrer innbyggerne til å følge med da det virker som det nesten er «rett rundt hjørnet». litt rart at Norge ikke har fått samme talen, selv om vi er i nato. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 11. januar 2024 #20 Del Skrevet 11. januar 2024 Lillix skrev (4 minutter siden): Alltid greit å være forberedt. Bare stusset på hvor hardt de gikk ut med at «alle må forberede seg på krig». Var ikke en liten overskrift, men forsvaret/regjering som kom ut med det, med begrunnelse at det er så mye uro i verden. De oppfordrer innbyggerne til å følge med da det virker som det nesten er «rett rundt hjørnet». litt rart at Norge ikke har fått samme talen, selv om vi er i nato. Det er på gang her også, selv om det går tregere: https://www.dsb.no/horinger-og-vedtak/reviderte-rad-om-egenberedskap---horing/ Selv det å øke anbefaling om egenberedskap fra tre til syv dager er nesten latterlig mildt, om man begynner å sette seg inn i hvor dårlig beredt samfunnet faktisk er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå