Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det helt slutt på tradisjonen med juletrefest?

Har noen vært på det nå?

Når jeg vokste opp (født i 82) så var dette en selvfølgelighet rett etter jul. Da gikk vi rundt juletreet og vi fikk besøk av nissen. Og så var det litt underholdning med musikk og diverse.

Anonymkode: 2aef5...8b8

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Organisasjoner og lokale idrettslag etc organiserer da dette fortsatt, i det minste her jeg bor. Har sett det "annonsert" på fb og har også sett venner har deltatt på det. Spørs hvordan det annonseres kanskje? I lokalavis? FB? Da må en i så fall følge med/være medlem tenker jeg... 

Anonymkode: 2b381...3f6

• Liker 1
Skrevet

Trist at det er slutt på dette er født i 1988 og var på mange sånne på 1990 tallet 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Organisasjoner og lokale idrettslag etc organiserer da dette fortsatt, i det minste her jeg bor. Har sett det "annonsert" på fb og har også sett venner har deltatt på det. Spørs hvordan det annonseres kanskje? I lokalavis? FB? Da må en i så fall følge med/være medlem tenker jeg... 

Har ikke set noen arrangere det her hvor jeg bor. Kikket på den lokale oppslagstavlen på nærbutikken sist idag. Heller ikke på oppslagstavlen for kommunen på facebook har det vært annonsert. Og når jeg tenker meg om har jeg ikke hørt om det på mange år. Er innflytter her hvor jeg bor nå, bodd her i 5 år. 

Og når man ser svarprosenten i denne tråden så sier det vel seg at dette ikke er vanlig lengre.

Skrevet

Vellet her holdt juletrefest i helga, det var veldig koselig, 

• Liker 2
Skrevet

Det er jo juleavslutning i alle kanter hele desember, kanskje det er der de tar juletrefesten?
Jeg husker også juletrefest på pappas jobb, store greier!
Men nå er det jo avslutninger i bhg, skolen, fotballen, balletten, sfo… 

De fleste lag ser seg vel ferdig når januar begynner

Skrevet
Januar2 skrev (1 minutt siden):

Vellet her holdt juletrefest i helga, det var veldig koselig, 

Så hyggelig 🤩

Skrevet
Hurrahei skrev (1 minutt siden):

Det er jo juleavslutning i alle kanter hele desember, kanskje det er der de tar juletrefesten?
Jeg husker også juletrefest på pappas jobb, store greier!
Men nå er det jo avslutninger i bhg, skolen, fotballen, balletten, sfo… 

De fleste lag ser seg vel ferdig når januar begynner

Mulig det er den nye trenden. Vi hadde ikke noe slikt (har barnehagebarn).

Jeg synes det er noe med den gode gamle juletrefesten som var åpen for alle, det er den jeg savner. 

Men nå er det vel som du sier; ulike lag, foreninger og klubber etc som har sine egne avslutninger.

• Liker 2
Skrevet

Her i byen har det vært flere juletrefester. Både lokale for foreninger osv og offentlig i byens storstue.

Men tenker nok at mange av oss har mange flere avslutninger nå, enn vi hadde da vi vokste opp. Husker også godt juletrefestene på jobben til mamma og pappa, samt bedehuset. Lokalene fylt til trengsel. Sint storesøster som trampet rund juletreet med meg.... 

• Liker 2
Skrevet

Mitt firma skal ha juletrefest på lørdag. 

Anonymkode: ee4d1...a11

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet om minst tre kirker i Bergen som  har holdt juletrefest i januar. Dette ble annonsert på deres FB-sider. Veldig koselig, og helt likt som når vi var små. Men er nok langt færre arbeidsplasser som arrangerer juletrefest nå, kontra tidligere. 

• Liker 2
Skrevet

Var to juletrefester her i bygda i romjulen, det var åpent for alle, arrangert av ulike foreninger/lag. Veldig trivelig for barna. 

Anonymkode: 3919a...79d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så hyggelig 🤩

Ja veldig hyggelig. Sånn gammeldags med gang rundt treet, pølser og kaker, nissen tok turen, lodd salg osv

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har ikke set noen arrangere det her hvor jeg bor. Kikket på den lokale oppslagstavlen på nærbutikken sist idag. Heller ikke på oppslagstavlen for kommunen på facebook har det vært annonsert. Og når jeg tenker meg om har jeg ikke hørt om det på mange år. Er innflytter her hvor jeg bor nå, bodd her i 5 år. 

Og når man ser svarprosenten i denne tråden så sier det vel seg at dette ikke er vanlig lengre.

Da er det nok store lokale forskjeller... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var to juletrefester her i bygda i romjulen, det var åpent for alle, arrangert av ulike foreninger/lag. Veldig trivelig for barna. 

Anonymkode: 3919a...79d

Så hyggelig.

Anonymkode: 6eb9c...1e6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det helt slutt på tradisjonen med juletrefest?

Har noen vært på det nå?

Når jeg vokste opp (født i 82) så var dette en selvfølgelighet rett etter jul. Da gikk vi rundt juletreet og vi fikk besøk av nissen. Og så var det litt underholdning med musikk og diverse.

Født i 1989 og var alltid på slike før tusenårsskiftet. 

Det jeg dog aldri har forstått, er hvorfor dette ble feiret i januar. Virker jo rart å ha juletrefest der nissen kommer og deler ut gaver/godteri i januar. Har dette å gjøre med den gamle tradisjonen der man feiret advent fra 1. til 23. desember, så feiret man jul fra 24. desember til 13. januar?

Anonymkode: e2446...8d8

• Liker 2
Skrevet

Jeg savner ikke denne tradisjonen. Holde svette og klamme fremmede sine hender mens en går rundt et tre når julen er ferdig er ikke noe jeg vil frivillig delta på.

Anonymkode: b8a95...b8e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Født i 1989 og var alltid på slike før tusenårsskiftet. 

Det jeg dog aldri har forstått, er hvorfor dette ble feiret i januar. Virker jo rart å ha juletrefest der nissen kommer og deler ut gaver/godteri i januar. Har dette å gjøre med den gamle tradisjonen der man feiret advent fra 1. til 23. desember, så feiret man jul fra 24. desember til 13. januar?

Anonymkode: e2446...8d8

Jeg tror det er inspirert av Hellige tre kongers dag, 6. januar. Mange steder var det den dagen barna fikk gaver (av de hellige tre konger).

Anonymkode: f174e...aa2

• Liker 4
Skrevet

Her på bygda er det fortsatt juletrefester. Tror kirka hadde en, og ellers var det på noen grendehus via lokale vel og foreninger.

• Liker 2
Skrevet

Mannen og barna var på juletrefest forrige helg i regi av den lokale losjen. Ingen av oss er medlem der, så tror det er åpent for alle. Var akkurat samme opplegg som på nittitallet. Og jeg fikk pakket ned jula hjemme uten at lille herr jula er ikke over før bursdagen min fikk protestert - helt perfekt! (Til mitt forsvar er han født i mai!)

Anonymkode: e3702...d04

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...