Gå til innhold

Overdreven optimisme i mediene - hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tror de at de vil oppnå? Tror de at vi er dumme?

Jeg ser det overalt om dagen, en slags overdreven optimisme. I går sto Støre på landsmøtet til nho og sa at ‘nå er vi over kneika, nå går det oppover,’ samtidig som sentralbanksjefen var noe mer dempet og ikke fullt så positiv. Hvorfor skulle han være det?

I dag i nrk skriver de at de tror bunnen er nådd i norske fødselstall, at det herfra vil fødes flere barn. Hvorfor skulle det det?

Rentetoppen er nådd, inflasjonen har vi kontroll på, lønningene skal opp og strømprisen ned. Nja, er det egentlig det?

Rundt meg er folk generelt skrapa. Folk i alle klasser, rike som fattige, snur på hver en krone. Det er ikke mye optimisme, mens i mediene skrives det at alt skal bli så mye bedre i 2024. Hvorfor? Hva får dem til å mene det?

Anonymkode: f7421...4b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel motsatt? Mediene er kronisk pessimistiske når det gjelder. Det var sånn de skremte folk til å gå med tiltakene under pandemien.

Anonymkode: d1c61...bbd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er vel motsatt? Mediene er kronisk pessimistiske når det gjelder. Det var sånn de skremte folk til å gå med tiltakene under pandemien.

Anonymkode: d1c61...bbd

Ja, en skulle tro det, men plutselig er det så mye som er rosenrødt. Hva skjer liksom?

ts

Anonymkode: f7421...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Media vil bare ha klikk. Hver ende av skalaen gir klikk. 

Anonymkode: a2666...8bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Media vil bare ha klikk. Hver ende av skalaen gir klikk. 

Anonymkode: a2666...8bf

Må jo ha troverdighet også. Får ikke klikk uten troverdighet. Ikke fra denne karen hvertfall!

Men i våre dager er ordet kildekritikk glemt og klikkhysteriet rår.....

Anonymkode: aab6f...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ingen som sliter. Vi har det veldig, veldig bra i Norge. Derav optimisme.

Anonymkode: 0d0d0...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må jo ha troverdighet også. Får ikke klikk uten troverdighet. Ikke fra denne karen hvertfall!

Men i våre dager er ordet kildekritikk glemt og klikkhysteriet rår.....

Anonymkode: aab6f...166

Jeg er helt enig med deg, men de får klikk. Sensasjoner selger. I Dagbladet er alt 'sjokkerende' for tiden, men jeg åpner likevel flere saker fra dagbladet enn f.eks VG 🤦‍♀️ jeg skammer meg, i det minste! 

Anonymkode: a2666...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/10/2024 at 8:31 PM, AnonymBruker said:

Jeg er helt enig med deg, men de får klikk. Sensasjoner selger. I Dagbladet er alt 'sjokkerende' for tiden, men jeg åpner likevel flere saker fra dagbladet enn f.eks VG 🤦‍♀️ jeg skammer meg, i det minste! 

Anonymkode: a2666...8bf

Samme konseptene som ble brukt på gamle spillemaskiner er i dag fult i bruk på de fleste nyhetssider og ingen ser ut til å reagere. Hver farge spiller på emosjoner og påvirker hvordan personen agerer.

Psychology : Effects of Color Infographic - InfographicNow.com | Your ...
Så legges det på en blinkende effekt, skrollende, pulsende tekst osv for å fremheve det ekstra og for å sørge for fokus dit det ønskes. Hjerne blir manipulert til å føle at det er viktig og spennende. Etter å ha lest mye slike nettsider, så vil du merke at du "bare må sjekke om noe nytt er kommet" og det ganske ofte. Det skaper en avhengighet og er vanskelig å overstyre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.1.2024 den 8.01):

Hva tror de at de vil oppnå? Tror de at vi er dumme?

Jeg ser det overalt om dagen, en slags overdreven optimisme. I går sto Støre på landsmøtet til nho og sa at ‘nå er vi over kneika, nå går det oppover,’ samtidig som sentralbanksjefen var noe mer dempet og ikke fullt så positiv. Hvorfor skulle han være det?

I dag i nrk skriver de at de tror bunnen er nådd i norske fødselstall, at det herfra vil fødes flere barn. Hvorfor skulle det det?

Rentetoppen er nådd, inflasjonen har vi kontroll på, lønningene skal opp og strømprisen ned. Nja, er det egentlig det?

Rundt meg er folk generelt skrapa. Folk i alle klasser, rike som fattige, snur på hver en krone. Det er ikke mye optimisme, mens i mediene skrives det at alt skal bli så mye bedre i 2024. Hvorfor? Hva får dem til å mene det?

Anonymkode: f7421...4b3

dude.. 

Anonymkode: 419e9...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...