Gå til innhold

Kondisjon vs. styrke med 30 kg. overvekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Jeg veier ca. 30 kg. for mye, og ønsker å gjøre noe med dette. Men er selvfølgelig bekymret for løs hud osv. Er 37 år gammel.

Så det jeg lurer på er:

1. Hva skjer hvis jeg bare trener styrke? Vil dette gjøre sjansen for løs hud mindre, men føre til at jeg går mye saktere ned i vekt?

2. Er det beste å kombinere styrke og kondisjon?

Anonymkode: 9c421...5c7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil si at det aller viktigste er at du finner en treningsform du synes er gøy 👍

Sånn generelt vil jeg si ja takk begge deler. Det med løs hud er vanskelig forutsi og gjøre noe med det er så ulikt fra person til person. 

Du kan også helt fint gå ned i vekt med kun styrke. Generelt så tar muskler mindre plass enn fett. 

Jeg ville tenkt mer på helse fordelene fysisk og psykisk enn vekten. Prøv ulike former for trening og gå for det som gir mest glede. 

Kosthold er og veldig viktig i vektnedgang her finnes det mange veier til målet. 

Personlig har jeg prøvd mye forskjellig både av trening og kosthold gjennom livet. Jobbet en periode på trening senter ☺️

Kosthold ville jeg anbefalt spis deg fri eller lavkarbo, etter min erfaring. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye å si for huden eller hvor fort vektnedgang går, men ved vektnedgang er styrketrening ekstra positivt for å begrense mengden muskelmasse som går tapt. 

Men hvis du ikke trener fra før ville fokusert på gradvis endring. Begynn med det du trives best med, enten det er styrke eller kondisjon. Eller begynn med en styrkeøkt og en kondisjonsøkt i uka hvis du synes begge deler er greit. Bare ikke gå så hardt ut. 

Kondisjon er viktig for hjertet, styrke for muskelmasse og benskjørhet (særlig oss kvinner), så en kombinasjon er supert. 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kondisjon (oppvarming) og mest styrke tror jeg er fasiten din, i hvert fall til du har gått ned si halvparten av overvekten. Men kostholdet er aller viktigs når det gjelder vektnedgang, selv om også treningen er et stort pluss.

Lykke til, dette klarer du!

Anonymkode: d1fe5...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrke, da muskler forbrenner energi.. 

Men, eneste måte å få ned i vekt på er kosthold! Du får ikke til å trene vekk 30kg. 

Kosthold er både den enkleste veien, og den mest givende veien til vektnedgang. 

Anonymkode: 01d6b...216

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Styrke, da muskler forbrenner energi.. 

Men, eneste måte å få ned i vekt på er kosthold! Du får ikke til å trene vekk 30kg. 

Kosthold er både den enkleste veien, og den mest givende veien til vektnedgang. 

Anonymkode: 01d6b...216

Hvor mye energi vil 10 kg ekstra muskler forbrenne?

Anonymkode: 134c4...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor mye energi vil 10 kg ekstra muskler forbrenne?

Anonymkode: 134c4...e24

Jeg har hørt 40 kcal/kg. Så 10 kg mer muskler = 400 kcal ekstra. Men tar lang tid å legge på seg 10 kg med muskler som kvinne.

Anonymkode: dfa07...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hei dere!

Jeg veier ca. 30 kg. for mye, og ønsker å gjøre noe med dette. Men er selvfølgelig bekymret for løs hud osv. Er 37 år gammel.

Så det jeg lurer på er:

1. Hva skjer hvis jeg bare trener styrke? Vil dette gjøre sjansen for løs hud mindre, men føre til at jeg går mye saktere ned i vekt?

2. Er det beste å kombinere styrke og kondisjon?

Anonymkode: 9c421...5c7

Hadde ikke trent en gang, gå ned med kost endring , start å tren når du skal gå ned de siste 5-7 kg

Anonymkode: 3600a...546

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du først og fremst må se på kostholdet for å oppnå selve vektnedgangen.

Når det gjelder trening så må man trappe opp litt gradvis for å ikke få skader. Det er lettere å brenne kalorier etter at du har gått ned en del.

Jeg ville prioritert kondisjonstrening fremfor styrketrening (selv om jeg vet at styrke er veldig in). Begge deler er viktig, men hjerte og blodomløp er viktigst, spør du meg. For å brenne kalorier er det ingen ting som slår lengre turer på ski eller i fjellet. Du må bare ha en viss form først.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har hørt 40 kcal/kg. Så 10 kg mer muskler = 400 kcal ekstra. Men tar lang tid å legge på seg 10 kg med muskler som kvinne.

Anonymkode: dfa07...242

Nei det er bare ca 12-13 per kilo. Og det er ikke mange kvinner som går opp 10 kg i muskelmasse... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde ikke trent en gang, gå ned med kost endring , start å tren når du skal gå ned de siste 5-7 kg

Anonymkode: 3600a...546

Da kommer alt til å henge. Klart jeg skal trene.

Men tusen takk for så mange gode innspill, folkens 😄

Anonymkode: 9c421...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer ikke å gå opp nok i muskelmasse til at det vil påvirke for forbrenningen din i særlig grad, men styrketrening vil begrense hvor mye muskelmasse du mister. Lurt med en kombinasjon av styrke og kondisjon, og at du gjør noe du trives med slik at du får kontinuitet. Det meste virker. Kosthold er det absolutt viktigste for vektnedgang og det et der du må legge mest av fokuset og prioriteringene dine. 🙂

Anonymkode: 8e019...be8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombiner styrke og kondisjon. Styrke gir muskler, mens kondisjonen virkelig forbrenner kaloriene. Det er også morsommere å merke at man kak løpe lenger og raskere etter hvert som formen går opp og vekta ned. Du trenger selvsagt ikke løp som kondisjonstrening, men jeg ville gjort det etter hvert.  Løping forbrenner mye.

Anonymkode: 5b344...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Starte med å løpe.

Men start skikkelig fra bunn. Løp rolig i et minutt, så går du i 3. Første uken. Men konsistent. Minst 4 ganger. Gradvis større andel av tiden til løping.

Løping bruker mye energi. Gir deg rask følelse av mestring hvis du er konsistent men samtidig øker. Ikke kun mestring når du trener, men så fort du beveger på kroppen din. 

Funksjonell styrketrening bygger du på når du begynner å bli bitt av treningsbasilen. 

Husk å gå kraftig ned i hva du spiser. Det er som vanlig det viktigste. Ha som mål at løping og redusert spising skal gi deg et underskudd på ca 7000 kalorier i uken. Det vil si et kilo ned i vekt i uken. I sommer vil du da trives med deg selv, og legge et godt grunnlag til en livsstil med mye trening, som er det beste for å holde vekten. 

Lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.1.2024 den 20.26):

Hadde ikke trent en gang, gå ned med kost endring , start å tren når du skal gå ned de siste 5-7 kg

Anonymkode: 3600a...546

Beklager dette var et dårlig råd. 

Hvis man er konsistent og har fokus på å ikke få belastningsskader så er det ikke vanskelig å bruke 2-3000 kalorier ekstra i uken med nybegynner løping. Som er med å både øke vektnedgangen pluss at man føler at kroppen fungerer bedre, pluss at det er bra for den mentale helsen generelt.

Finnes ikke noe saklig argument mot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Fremmed fugl said:

Beklager dette var et dårlig råd. 

Hvis man er konsistent og har fokus på å ikke få belastningsskader så er det ikke vanskelig å bruke 2-3000 kalorier ekstra i uken med nybegynner løping. Som er med å både øke vektnedgangen pluss at man føler at kroppen fungerer bedre, pluss at det er bra for den mentale helsen generelt.

Finnes ikke noe saklig argument mot. 

Det er ca 3 timer med løping, det er ganske heftig for en overvektig nybegynner som skal unngå belastningsskader. 😳

Det er vanskelig å starte så hardt jo! 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...