AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #1 Skrevet 9. januar 2024 Inspirert av tråden under her, hva er (dine) pro og cons ved Vedovn og Gasspeis? Ser at flere foretrekker Vedovn. Det gjør jeg og. Men ble litt overrasket. Anonymkode: 9b3f3...66f
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #2 Skrevet 9. januar 2024 Gassovn lager mye fuktighet, en jeg kjenner varmet opp med gassovn og slike gassflasker, det holdt på å ødelegge den ene veggen pga all fukten, så en må ha god lufting og passe godt på Anonymkode: a7e9b...4a0 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #3 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Gassovn lager mye fuktighet, en jeg kjenner varmet opp med gassovn og slike gassflasker, det holdt på å ødelegge den ene veggen pga all fukten, så en må ha god lufting og passe godt på Anonymkode: a7e9b...4a0 Men er ikke gassovnen lukket? Hvor kommer fukten fra? Anonymkode: 9b3f3...66f
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #4 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men er ikke gassovnen lukket? Hvor kommer fukten fra? Anonymkode: 9b3f3...66f Søkte det opp og det er forskjellige typer. Fet er frittstående gassovner som slipper co2 og vanndamp ut i rommet og så er det integrerte gassovner som har pipe og tar gass og damp ut av huset Anonymkode: 9b3f3...66f
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #5 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Søkte det opp og det er forskjellige typer. Fet er frittstående gassovner som slipper co2 og vanndamp ut i rommet og så er det integrerte gassovner som har pipe og tar gass og damp ut av huset Anonymkode: 9b3f3...66f Ja nettopp, han jeg snakker om hadde en man kunne flytte rundt så var den koblet til flasken. De integrerte er nok bedre på det. Anonymkode: a7e9b...4a0
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #6 Skrevet 9. januar 2024 Vedovn. Hadde aldri vurdert noe annet. Anonymkode: 23272...353 3
newman01 Skrevet 10. januar 2024 #7 Skrevet 10. januar 2024 Gass er grisedyrt, så ser ingen god grunn til å betale over dobbelt så mye for å varme opp et rom sammenlignet med en elektrisk panelovn. Man kan ihvertfall ikke klage over høy strømpris når man frivillig betaler masse mer for å varme opp med gass. En løsning er selvfølgelig å stjele gassen fra de skapene utafor Plantasjen osv, men det er ikke moralsk riktig
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #8 Skrevet 10. januar 2024 newman01 skrev (25 minutter siden): Gass er grisedyrt, så ser ingen god grunn til å betale over dobbelt så mye for å varme opp et rom sammenlignet med en elektrisk panelovn. Man kan ihvertfall ikke klage over høy strømpris når man frivillig betaler masse mer for å varme opp med gass. En løsning er selvfølgelig å stjele gassen fra de skapene utafor Plantasjen osv, men det er ikke moralsk riktig prøvde å Google og det står at det koster 1 kr per kW med tank og 2 kr per kW med flaske, og så er det rundt 200 øre per kW for ved. Så det er jo absolutt billigere. haha tror ikke jeg hadde gjort meg til tjuv for så lite da. Anonymkode: 9b3f3...66f
Bombasi Skrevet 10. januar 2024 #9 Skrevet 10. januar 2024 Gass er dyrt, og du må ta mange forbehold. Og fyrer du med gass så bør du alltid ha et vindu stående på gløtt, samt sjokklufte innimellom, for å få nok oksygen i rommet. Vedovn 100 av 100 dager i året foran gass. 1
newman01 Skrevet 10. januar 2024 #10 Skrevet 10. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: prøvde å Google og det står at det koster 1 kr per kW med tank og 2 kr per kW med flaske, og så er det rundt 200 øre per kW for ved. Så det er jo absolutt billigere. haha tror ikke jeg hadde gjort meg til tjuv for så lite da. Anonymkode: 9b3f3...66f Det er 12,86kWh energi pr kg gass. Det er 10kg i en komposittflaske. Å fylle en komposittflaske koster rundt 350kr. Det skulle bli 270 øre pr kWh ved 100% forbrenning og energiutnyttelse. Vi får 90% rabatt på strømprisen når den overstiger 87 øre, og betaler rundt 44øre i nettleie på toppen. Strømprisen skal være rimelig høy før man sparer penger på gass. Med mindre man får den billigere. En gasspeis vil antagelig sende noe av varmen ut av pipa, slik at noe svinn i varmen blir det. Fyrer man med flyttbar gassovn stiger luftfuktigheten betraktelig i rommet. Tror det kan være lurt å regne på det i det minste.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #11 Skrevet 10. januar 2024 trodde ikke gasspeis var engang lovlig i Norge? Det gjør bare mening i en nyere blokk, der det er så varmt og isolert, at peis blir for varmt pluss at det er ingen pipeløp, selvsagt. Men der er det ikke lov med gaispeis. I enebolig ønsker man jo peis, med ved, ikke bare for kos men som et alternativ måte å varme opp huset. Så gaspeis gir ikke mening i det hele tatt. Anonymkode: 91dff...b25
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #12 Skrevet 10. januar 2024 Bombasi skrev (1 time siden): Gass er dyrt, og du må ta mange forbehold. Og fyrer du med gass så bør du alltid ha et vindu stående på gløtt, samt sjokklufte innimellom, for å få nok oksygen i rommet. Vedovn 100 av 100 dager i året foran gass. det er ikke helt riktig. Hvis du har en frittstående gassovn (typ de som selges på power for 1500 kr) så må man det. men man må jo sammenligne samme ting altså en peis som drives av gass og de er jo helt lukket. Må ikke lufte da, for gassen går ut gjennom pipa. Anonymkode: 9b3f3...66f
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #13 Skrevet 10. januar 2024 newman01 skrev (35 minutter siden): Det er 12,86kWh energi pr kg gass. Det er 10kg i en komposittflaske. Å fylle en komposittflaske koster rundt 350kr. Det skulle bli 270 øre pr kWh ved 100% forbrenning og energiutnyttelse. Vi får 90% rabatt på strømprisen når den overstiger 87 øre, og betaler rundt 44øre i nettleie på toppen. Strømprisen skal være rimelig høy før man sparer penger på gass. Med mindre man får den billigere. En gasspeis vil antagelig sende noe av varmen ut av pipa, slik at noe svinn i varmen blir det. Fyrer man med flyttbar gassovn stiger luftfuktigheten betraktelig i rommet. Tror det kan være lurt å regne på det i det minste. Jeg er ikke så god på utregning av sånt bare skrev det jeg fant på Google. jeg vil tro at det er lurt å ha strøm i tillegg til gass. Men man fyrer vel i gasspeisen på samme måte som ved ovnen, for kos? De færreste har vel vedovn som eneste oppvarming? Anonymkode: 9b3f3...66f
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #14 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): trodde ikke gasspeis var engang lovlig i Norge? Det gjør bare mening i en nyere blokk, der det er så varmt og isolert, at peis blir for varmt pluss at det er ingen pipeløp, selvsagt. Men der er det ikke lov med gaispeis. I enebolig ønsker man jo peis, med ved, ikke bare for kos men som et alternativ måte å varme opp huset. Så gaspeis gir ikke mening i det hele tatt. Anonymkode: 91dff...b25 Jo med biogass. Jeg ser på nett at mange selger det og har også sett det på noen hoteller. Slik jeg ser det til nå: Vedovn PRO: - kan varme ved strømbrudd. - har behagelig varme og varmer lenge. - ved er billig. Vedovn CONS: - må ha ved inne og det kan være insekter på det. - er dårlig for inneklima og miljøet ute. - må vente til ilden brenner ut for å legge seg. - kan ikke regulere varmen uten å åpne vindu. Gasspeis PRO - kan varme ved strømbrudd. - har høyere varmeeffekt enn ved. - kan skrus av og bli kald med en gang. - kan regulere varmen som man vil. - er bra for miljøet ute og inne (CO2-nøytral) Gasspeis CONS - det koster mer for gass enn ved. - må grave tank under bakken eller kjøpe gassbeholdere. - hvis man har billig frittstående ovn må man lufte ofte. har dere punkter som jeg kan tilføre? Anonymkode: 9b3f3...66f
skrue Skrevet 10. januar 2024 #15 Skrevet 10. januar 2024 Greit å ha en gassovn som beredskapsovn. Selve ovnen trenger koster ikke mye og gass fra flasker har mange allerede for griller mm. Skal man bruke en slik inne (altså en ovn uten pipe) bør man også ha en CO-måler, kun bruke den mens man er tilstede og sørg for grei luftutskiftning. Skal man ha det permanent så finnes gasspeiser/ovner mm og da med fast utlufting som vedpeiser. Er det ren kos som er formålet kan gass være like greit mtp tilsotning, rask oppstart mm (økt pris betyr ikke så mye).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå