AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #1 Skrevet 9. januar 2024 De mener at hvis man er sint eller lei seg skal man ikke vise det. Jeg og samboer mener at barna skal komme til oss når de er lei seg eller sint. Her en dag var en av barna litt lei seg for noe og da var besteforeldrene her (mine foreldre). Kom bort til meg og fikk trøst. Da sier bestemor til barnet at hun skal slutte å gråte og gå opp på rommet sitt, og bestefar sa helt enig! Jeg snakket med dem etterpå, men de sa at vi ikke kunne dulle sånn med barna. Og så sa de at de er skuffer over måten vi oppdrar på. Barna er ikke så store. 3 og 5 år. Noen tips? Anonymkode: fc0f5...b33 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #2 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De mener at hvis man er sint eller lei seg skal man ikke vise det. Jeg og samboer mener at barna skal komme til oss når de er lei seg eller sint. Her en dag var en av barna litt lei seg for noe og da var besteforeldrene her (mine foreldre). Kom bort til meg og fikk trøst. Da sier bestemor til barnet at hun skal slutte å gråte og gå opp på rommet sitt, og bestefar sa helt enig! Jeg snakket med dem etterpå, men de sa at vi ikke kunne dulle sånn med barna. Og så sa de at de er skuffer over måten vi oppdrar på. Barna er ikke så store. 3 og 5 år. Noen tips? Anonymkode: fc0f5...b33 Be de holde kjeft! Å vise omsorg og kjærlighet for barna sine og la de utrykke følelser er viktig! Mange fra generasjoner før gjorde ikke det og se hbordan det gikk med mange av de.. Anonymkode: ecf33...7cf 11 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #3 Skrevet 9. januar 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: De mener at hvis man er sint eller lei seg skal man ikke vise det. Jeg og samboer mener at barna skal komme til oss når de er lei seg eller sint. Her en dag var en av barna litt lei seg for noe og da var besteforeldrene her (mine foreldre). Kom bort til meg og fikk trøst. Da sier bestemor til barnet at hun skal slutte å gråte og gå opp på rommet sitt, og bestefar sa helt enig! Jeg snakket med dem etterpå, men de sa at vi ikke kunne dulle sånn med barna. Og så sa de at de er skuffer over måten vi oppdrar på. Barna er ikke så store. 3 og 5 år. Noen tips? Anonymkode: fc0f5...b33 Tips? De får ikke være med dem alene, og de får ikke blande seg i oppdragelsen. Anonymkode: f5318...211 11
jordbær86 Skrevet 9. januar 2024 #4 Skrevet 9. januar 2024 Da må dere ta en ordentlig alvorsprat med dem! Om det hjelper vet jeg ikke, men verdt et forsøk. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #5 Skrevet 9. januar 2024 Det var jo sånn før. Du husker sikkert selv hvordan du ble behandlet som barn? Hvordan er du følelsesmessig i dag? Det er jo en av de store forskjellene på oppdragelse før og nå. Nå anerkjenner vi og møter alle følelser. Før fikk man kjeft for at man viste følelser. Anonymkode: 73a8a...4a5 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #6 Skrevet 9. januar 2024 Hadde bedt de klappe igjen, tatt på seg skoene og reist hjem. Aldri la barna være alene med de. Anonymkode: 98d5c...cf9 5
Rucula Skrevet 9. januar 2024 #7 Skrevet 9. januar 2024 Det er dine barn og dine regler. Det er ikke deres plass å oppdra dine barn uten at du har bedt om det. Her må du oppdra besteforeldrene! Be dem klappe igjen og gå på rommet sitt 6
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #8 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det var jo sånn før. Du husker sikkert selv hvordan du ble behandlet som barn? Hvordan er du følelsesmessig i dag? Det er jo en av de store forskjellene på oppdragelse før og nå. Nå anerkjenner vi og møter alle følelser. Før fikk man kjeft for at man viste følelser. Anonymkode: 73a8a...4a5 Det er vel individuelt. Jeg er født på 70-tallet, og jeg ble møtt på følelsene mine, både fra foreldre og besteforeldre. Når det gjelder oppdragelse må man bare sette foten ned. Si at jeg skjønner at dere er gamle og bare gjør det dere tror er riktig, men i verden har gått litt fremover, så nå vet vi at dette er skadelig. Vil dere henge med vår familie må dere følge våre regler, og det betyr at vi møter barna på følelsene deres, bruker sikkerhetsbelte i bilen og ikke gir hunden sjokolade. Anonymkode: fd3fc...cac 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #9 Skrevet 9. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: De mener at hvis man er sint eller lei seg skal man ikke vise det. Jeg og samboer mener at barna skal komme til oss når de er lei seg eller sint. Her en dag var en av barna litt lei seg for noe og da var besteforeldrene her (mine foreldre). Kom bort til meg og fikk trøst. Da sier bestemor til barnet at hun skal slutte å gråte og gå opp på rommet sitt, og bestefar sa helt enig! Jeg snakket med dem etterpå, men de sa at vi ikke kunne dulle sånn med barna. Og så sa de at de er skuffer over måten vi oppdrar på. Barna er ikke så store. 3 og 5 år. Noen tips? Anonymkode: fc0f5...b33 Tips? Ta oppdragelsen privat. Ha mindre med disse folkene å gjøre.d Anonymkode: 6920a...f4b 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #10 Skrevet 9. januar 2024 39 minutter siden, AnonymBruker said: Det var jo sånn før. Du husker sikkert selv hvordan du ble behandlet som barn? Hvordan er du følelsesmessig i dag? Det er jo en av de store forskjellene på oppdragelse før og nå. Nå anerkjenner vi og møter alle følelser. Før fikk man kjeft for at man viste følelser. Anonymkode: 73a8a...4a5 Det rettferdiggjør ikke å fortsette i samme spor. Anonymkode: f5318...211 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #11 Skrevet 9. januar 2024 Hva så? De sa sin mening, du sa vel (og hadde jo vist i praksis) at du er uenig. Dette er jo ingen konflikt som må løses. Hvis barna en eller annen gang blir lei seg i fremtiden, vet de at de kan komme til deg, men at besteforeldrene vil reagere annerledes. Det er vel ikke så farlig, med mindre de skal være dagmamma på heltid? Anonymkode: c68e0...697 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #12 Skrevet 9. januar 2024 16 minutter siden, AnonymBruker said: Hva så? De sa sin mening, du sa vel (og hadde jo vist i praksis) at du er uenig. Dette er jo ingen konflikt som må løses. Hvis barna en eller annen gang blir lei seg i fremtiden, vet de at de kan komme til deg, men at besteforeldrene vil reagere annerledes. Det er vel ikke så farlig, med mindre de skal være dagmamma på heltid? Anonymkode: c68e0...697 Nei, vet du hva, om de sa sin mening til de voksne hadde det vært en ting. «Jeg ville gjort det på en annen måte». Å be et barn, som får trøst fra en av sine foreldre, om å slutte gråte og sende det på rommet, det er ikke innafor i mine øyne. Det er å blande seg i oppdragelse og det skaper forvirring for barnet. Jeg syns ikke det er greit at barn skal lære at besteforeldre sender deg på rommet om du er lei deg og søker trøst hos en voksen. Om de hadde fortsatt etter at vi har sagt at det er ikke greit, så hadde jeg begrenset tiden vi brukte med dem og barna. Anonymkode: f5318...211 6
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #13 Skrevet 9. januar 2024 Si tydelig i fra, foran barna, om at de får lov å vise følelser og komme til dere, alltid! Og be besteforeldrene blande seg ut. Anonymkode: 746dc...893 1
Amossa Skrevet 9. januar 2024 #14 Skrevet 9. januar 2024 Dere må snakke med disse besteforeldrene. Gjør det helt klart at dere ikke aksepterer undergraving av den oppdragelsen dere vil gi barna deres. At det ikke aksepteres at de blander seg inn. Du skriver ingenting om hvor ofte de treffer barna. Problemet er selvfølgelig størst om de bor nær dere. 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #15 Skrevet 9. januar 2024 Husker når jeg var barn. Av og til fikk jeg neskjed om å skjerpe meg og slutte å syte. Det trengte jeg egentlig av og til å høre..... Men jeg syntes disse håndterye dettte litt feil Anonymkode: ce7f3...e77 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #16 Skrevet 10. januar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Husker når jeg var barn. Av og til fikk jeg neskjed om å skjerpe meg og slutte å syte. Det trengte jeg egentlig av og til å høre..... Men jeg syntes disse håndterye dettte litt feil Anonymkode: ce7f3...e77 Jeg syns det er egentlig greit å si «Jeg ser du syns dette var vanskelig, men sånn er det» hvis det gjelder en beslutning eller andre ting, mens man trøster. Men det finnes måter å gjøre det enn å straffe barnet på rommet. Barn er ikke alltid like gode på å regulere følelser, spesielt ikke alene. Anonymkode: f5318...211 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #17 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): De mener at hvis man er sint eller lei seg skal man ikke vise det. Jeg og samboer mener at barna skal komme til oss når de er lei seg eller sint. Her en dag var en av barna litt lei seg for noe og da var besteforeldrene her (mine foreldre). Kom bort til meg og fikk trøst. Da sier bestemor til barnet at hun skal slutte å gråte og gå opp på rommet sitt, og bestefar sa helt enig! Jeg snakket med dem etterpå, men de sa at vi ikke kunne dulle sånn med barna. Og så sa de at de er skuffer over måten vi oppdrar på. Barna er ikke så store. 3 og 5 år. Noen tips? Anonymkode: fc0f5...b33 bruk deres egen strategi på dem da. "slutt å klag- gå hjem til dere selv om dere ikke kan oppføre dere!" Anonymkode: 6674a...a39 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #18 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 9.1.2024 den 20.20): Det var jo sånn før. Du husker sikkert selv hvordan du ble behandlet som barn? Hvordan er du følelsesmessig i dag? Det er jo en av de store forskjellene på oppdragelse før og nå. Nå anerkjenner vi og møter alle følelser. Før fikk man kjeft for at man viste følelser. Anonymkode: 73a8a...4a5 Jeg ble aldri møtt på følelsene mine. Var jeg lei meg eller sint ble jeg sendt på rommet med beskjed om at sånt var ikke lov her i huset. Var jeg veldig glad fikk jeg beskjed om å skjerpe meg/roe meg ned. De mener at følelser ikke skal vises. Jeg bestemte meg for å aldri behandle barna mine sånn. De er uenig med meg og samboer og prøver å motarbeide oss. Anonymkode: fc0f5...b33 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #19 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 9.1.2024 den 22.10): Hva så? De sa sin mening, du sa vel (og hadde jo vist i praksis) at du er uenig. Dette er jo ingen konflikt som må løses. Hvis barna en eller annen gang blir lei seg i fremtiden, vet de at de kan komme til deg, men at besteforeldrene vil reagere annerledes. Det er vel ikke så farlig, med mindre de skal være dagmamma på heltid? Anonymkode: c68e0...697 Men vi vil ikke at barna skal lære at man skal gå på rommet når man er lei seg osv. Vi vil ikke at de skal tro at man må holde følelser inni seg. Så jeg syns ikke dette var greit av besteforeldrene deres. Anonymkode: fc0f5...b33
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #20 Skrevet 11. januar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ble aldri møtt på følelsene mine. Var jeg lei meg eller sint ble jeg sendt på rommet med beskjed om at sånt var ikke lov her i huset. Var jeg veldig glad fikk jeg beskjed om å skjerpe meg/roe meg ned. De mener at følelser ikke skal vises. Jeg bestemte meg for å aldri behandle barna mine sånn. De er uenig med meg og samboer og prøver å motarbeide oss. Anonymkode: fc0f5...b33 Da må dere si ifra til dem tydelig, og hvis de fortsetter, ta avstand fra det. Et annet alternativ hvis det skjer igjen i situasjonen er å si «Det er slik bestemor ville løst det; det er ikke slik vi løser det i vår familie [sett inn blikk mot bestemor]. Som vi har snakket om, kan dere alltid komme til oss når dere er lei dere / andre følelser». MEN - jeg hadde helt ærlig begrenset kontakt og ikke latt dem være alene med barna om de har tendens til å be glade barn om å roe seg og skjerpe seg. Anonymkode: f5318...211 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå