Gå til innhold

Slitenhet i hele kroppen i flere år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i begynnelsen av 30 årene, og i minst 10 år (som jeg kan huske), har jeg hatt en mild diffus "vondt" i hele kroppen. Det føles som en slags slitenhet i alle muskler, og kjenner det helt ut i fingrene, ansikt og over alt. 

Det er verst på morgenen og blir bedre utover dagen. Verst er det i perioder hvor jeg har feks jobbet mye, større fysiske anstrengelser eller lite søvn. 

Jeg har vært hos lege og tatt flere blodprøver, som av og til har vist lave nivåer av D-vitamin og B12. Det ble noe bedre når jeg fikk tilskudd, men er fortsatt ikke kvitt det. Lav/høy stoffskifte er utelukket.

Jeg har aldri vært sykemeldt fra jobb eller noe pga dette, men føler jeg er mye mer sliten enn jeg burde - orker ofte ikke annet enn å sitte i sofaen resten av dagen etter jobb. Og morgenene (når jeg har fri) sliter jeg med å stå opp  for jeg ligger bare å kjenner hvordan kroppen "verker" (det er på nedre skalaen av vondt, så ordet verk føles overdrevent ut å bruke egentlig 😅). Kan godt ligge et par timer 😕

Noe som kjenner seg som vet hva dette er?

Har egentlig ikke tatt dette noe på alvor før, siden det er så mildt og ikke feks hindret meg fra å jobbe. Men så har jeg i det siste tenkt over hvor lenge jeg har levd med dette, og at det kanskje har preget meg mer enn jeg har tenkt over 🙈

Tusen takk til dere som orket å lese alt 🙏

Anonymkode: fe9b2...785

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er: hvor lavt lå d-vitamin og b-12, hvor høyt kom det opp etter tilskudd, og fortsatte du å ta tilskudd/spise mat rikt på disse vitaminene? 

Jeg snakker av erfaring når jeg sier at man kan bli VELDIG utmattet og få smerter av for lite av disse over tid. For lite, kan også være innenfor normalen, men i det nedre sjiktet. Jeg må ta høye doser av særlig d vitamin året rundt, selv om jeg spiser mye fet fisk og egg. I tillegg tar jeg b-12 i perioder, men prøver å få i meg nok rødt kjøtt og fet fisk (som er den beste kilden). 

Vær klar over at kroppen må ha nok magnesium for å ta opp d vitamin, og blodprøver viser egentlig ikke hvor mye magnesium som faktisk er i kroppen. Magnesium er også viktig mtp smerter og utmattelse. I tillegg; kalsium, og k2. 

Anonymkode: 600f6...738

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest tidsfordriv2023
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er i begynnelsen av 30 årene, og i minst 10 år (som jeg kan huske), har jeg hatt en mild diffus "vondt" i hele kroppen. Det føles som en slags slitenhet i alle muskler, og kjenner det helt ut i fingrene, ansikt og over alt. 

Det er verst på morgenen og blir bedre utover dagen. Verst er det i perioder hvor jeg har feks jobbet mye, større fysiske anstrengelser eller lite søvn. 

Jeg har vært hos lege og tatt flere blodprøver, som av og til har vist lave nivåer av D-vitamin og B12. Det ble noe bedre når jeg fikk tilskudd, men er fortsatt ikke kvitt det. Lav/høy stoffskifte er utelukket.

Jeg har aldri vært sykemeldt fra jobb eller noe pga dette, men føler jeg er mye mer sliten enn jeg burde - orker ofte ikke annet enn å sitte i sofaen resten av dagen etter jobb. Og morgenene (når jeg har fri) sliter jeg med å stå opp  for jeg ligger bare å kjenner hvordan kroppen "verker" (det er på nedre skalaen av vondt, så ordet verk føles overdrevent ut å bruke egentlig 😅). Kan godt ligge et par timer 😕

Har egentlig ikke tatt dette noe på alvor før, siden det er så mildt og ikke feks hindret meg fra å jobbe. Men så har jeg i det siste tenkt over hvor lenge jeg har levd med dette, og at det kanskje har preget meg mer enn jeg har tenkt over 🙈

Er du vegetarianer eller veganer? Vanskelig å få b-12 underskudd hvis du ikke er en av de to tingene. Ble du isåfall veganer for 10 år tilbake?

AnonymBruker
Skrevet
tidsfordriv2023 skrev (15 minutter siden):

Er du vegetarianer eller veganer? Vanskelig å få b-12 underskudd hvis du ikke er en av de to tingene. Ble du isåfall veganer for 10 år tilbake?

B-12 underskudd kan også kjøttspisere få, det er ikke så unormalt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Depresjon er ofte verst på morgenen. Har du snakket skikkelig med noen om hvordan du egentlig har det?

Anonymkode: cf3fa...8d8

Gjest tidsfordriv2023
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

B-12 underskudd kan også kjøttspisere få, det er ikke så unormalt. 

Sant, men dette er mer veganer problem enn kjøtt spiser problem. 

AnonymBruker
Skrevet
tidsfordriv2023 skrev (18 minutter siden):

Sant, men dette er mer veganer problem enn kjøtt spiser problem. 

Har vært veganer, folk flest tar b12 tilskudd når de eliminerer animalsk. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Spørsmålet er: hvor lavt lå d-vitamin og b-12, hvor høyt kom det opp etter tilskudd, og fortsatte du å ta tilskudd/spise mat rikt på disse vitaminene? 
D-vit mangelen var helt ned i 12 på det verste og fikk dråper mot det (10k IE istedenfor 2k som er vanlig i divisun feks).  Har siden tatt tilskudd, men tok for lavt/perioder uten siden jeg ikke fikk nok info om det. Nå tar jeg fast 40 i oljeform, siden kroppen ikke tok nok opptak i tablettform. Tar 1-2 ganger årlig blodprøve for å passe på at jeg ligger over 75.

B12 husker jeg ikke nivået av, men det var så lavt at jeg var  nær å sykemelde meg av utmattelse. Jeg fikk opp nivået og følte meg bedre, men ble etter et halvår dårlig igjen og gikk tilbake til legen. Hun sa det var over normalen, men på nedre sjikt så jeg skulle fortsette tablettkur med 2 istedenfor 1 tablett.

Etter en ny sjekk et halvår etter skulle det være bra mente legen. Hun ville ikke utrede meg med mindre det falt igjen 😅 Dette er faktisk 1 år siden nå, så burde nok få det sjekket på nytt når jeg tenker meg om 🤔

nakker av erfaring når jeg sier at man kan bli VELDIG utmattet og få smerter av for lite av disse over tid. For lite, kan også være innenfor normalen, men i det nedre sjiktet. Jeg må ta høye doser av særlig d vitamin året rundt, selv om jeg spiser mye fet fisk og egg. I tillegg tar jeg b-12 i perioder, men prøver å få i meg nok rødt kjøtt og fet fisk (som er den beste kilden). 

Vær klar over at kroppen må ha nok magnesium for å ta opp d vitamin, og blodprøver viser egentlig ikke hvor mye magnesium som faktisk er i kroppen. Magnesium er også viktig mtp smerter og utmattelse. I tillegg; kalsium, og k2. 

Tusen takk for utfyllende svar.😊 Visste faktisk ikke det du nevner av magnesium (pluss kalsium og k2). Jeg spiser godt og variert med kjøtt, mye egg, makrell i tomat på skiva hver dag, samt tilskudd. Men skal jammen en tur til innom apoteket. :)

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, tidsfordriv2023 said:

Jeg er ikke det nei. Spiser godt og variert av både kjøtt, fisk, egg og grønnsaker. :) Men har ikke blitt utredet om hvorfor, som jeg kanskje burde.

AnonymBruker
Skrevet

Er du generelt stresset? Puster du godt nok? Trener du noe? Hvis du har mulighet, så prøv yoga. Meld deg på et nybegynnerkurs. ❤️

Anonymkode: 7353b...9dc

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
tidsfordriv2023 skrev (1 time siden):

Jeg kjenner/vet om ganske mange som har eller har hatt B-12-mangel, eller ligget for lavt på referanseområdet for deres kropp.

Ingen av dem har vært hverken vegetarianere eller veganere.

Noen har hatt cøliaki, men de fleste har ikke fått noen grunn for det, men går med kronisk lave nivåer om de ikke tar tilskudd og store nok tilskudd.

Anonymkode: 08851...7f2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sengeliggende i mange år, og kan tilsynelatende ikke fungere normalt dersom D-vitaminnivået mitt går under 120. Folk har ulikt behov, og ditt nivå kan være alt for lavt selv om legen sier det er ok. 

B12-mangel hvis man spiser animalsk henger ofte sammen med cøliaki eller ikke-cøliakisk glutenintoleranse. 

Hvordan er fordøyelsen din? 

Anonymkode: f73b5...d63

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Depresjon er ofte verst på morgenen. Har du snakket skikkelig med noen om hvordan du egentlig har det?

Anonymkode: cf3fa...8d8

Jeg er ikke deprimert nei. Selv om jeg har mye "støy" i livet (forelder med alkoholisme, jobbsituasjon jeg ikke er tilfreds med osv) har jeg mye glede i livet. :) ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som fibromyalgi. 
Hilsen noen som har det, og som får B12-sprøyter og vitamin D på blå resept…

Anonymkode: e44c8...2b9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sengeliggende i mange år, og kan tilsynelatende ikke fungere normalt dersom D-vitaminnivået mitt går under 120. Folk har ulikt behov, og ditt nivå kan være alt for lavt selv om legen sier det er ok. 

B12-mangel hvis man spiser animalsk henger ofte sammen med cøliaki eller ikke-cøliakisk glutenintoleranse. 

Hvordan er fordøyelsen din? 

Anonymkode: f73b5...d63

Oj, såpass! Kanskje det kan være tilfelle for meg ja 🤔 Takk for svar!

Har ikke cøliaki og har god fordøyelse. Har 1 solid bæsj til dagen 😄👍

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Argh, det går ikke an å sitere kommentaren din når du svarer på den måten.

Men. Du har altså hatt alvorlig d vitaminmangel, du fikk høye doser med tilskudd, og du sjekker regelemessig for å sørge for at du ligger over 75 nmol. 75 nmol er akkurat nedre del av normalen, sikt etter 100 + nmol. 

Det jeg lurer på er om du fikk resept på høye doser med kalsium etter at d vitaminnivået ditt ble ok og stabilt? For kroppen er helt avhengig av nok d vitamin for å ta opp kalsium, og når du har hatt så alvorlig mangel så vil nok kalisum lageret ditt trenge en boost. Til sammenligning hadde jeg d vitamin på 20 nmol, fikk 10 000 IU i flere mnd, så fikk jeg resept på calcigran forte som jeg tok i lengre tid. 

Det er ikke alt av tilskudd som er bra fra apoteket, jeg sluttet å handle der pga dårlige ingredienser og dårligere opptak. 

Mtp b-12 så bør legen din ta en omfattende test rundt b-12. Altså ikke bare cobalamin, men aktivt b12, homocystein. Det kan være du bør ta b-12 sprøyter, og da i et hyppig intervall på 2-3 ganger ukentlig til du har fått optimale verdier (5-600), så hver 3dje mnd/etter behov. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oj, såpass! Kanskje det kan være tilfelle for meg ja 🤔 Takk for svar!

Har ikke cøliaki og har god fordøyelse. Har 1 solid bæsj til dagen 😄👍

Fordøyelse handler om mer enn antall doturer per dag. Det handler også om tarmens evne til å ta opp næring. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres ut som fibromyalgi. 
Hilsen noen som har det, og som får B12-sprøyter og vitamin D på blå resept…

Anonymkode: e44c8...2b9

Har vært innom tanken, men det går vel også ut på bl.a stive ledd? For det har ikke jeg. 🫣

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at det er noe unormalt da? Det høres ganske normalt ut slik du skisserer det. 

Anonymkode: b4e43...4ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fibromyalgi?

Anonymkode: ef44b...bba

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...