Gå til innhold

Annonsere forlovelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det var da veldig som noen henger seg opp i akuratt forlovelse-begrepet her 😅 Jeg tolker HI enkelt og greit som at enten har en av partene fridd, eller de er et etablert par som er enige om å gifte seg ( begge deler like ok). Så har de lyst å ha en litt høytidelig/romantisk anledning ( privat ) der de setter på hverandre ringene, og da anser seg som «formelt» forlovet ❤️ så koselig. Det hun lurer på er hvordan de så skal annonserer at de da HAR forlovet seg, for det er jo naturlig å fortelle de nærmeste på en eller annen måte. Hvorfor er noe av dette kontroversielt på noen måte? 😅

Anonymkode: 5876e...2cd

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Foreslår å sette bryllupsdato, og sende ut "save the date" til alle dere tenker det er viktig at vet, og som skal komme i bryllupet. 

Og for meg er "forlover oss snart" en av de mest bisarre uttrykkene jeg har sett. 

For meg blir det "vi blir snart enige om at vi skal gifte oss", som om dette var en forhandling som nærmer seg enighet, eller et press, der den ene snart gir seg. 

Forlovelse er en enighet om å gifte seg. Frem til man er enige om å gifte seg, så er man ikke forlovet. Når man har snakket om det, og blitt enige om at man vil gifte seg (en gang i fremtiden), så er man i praksis forlovet. Både med og uten noe frieri eller ringer. 
Forlovelsen er kun denne enigheten. "Vi har snakket om det, og blitt enige om at vi har lyst til å gifte oss." 

Det at du allerede vet at "dere snart kommer til å bli enige om å gifte dere", hvordan kan du vite det når dere ikke har snakket om det? 
Eller har dere snakket om det, men den ene var bare "snart klar"? 

Ang. annonsering, så ville jeg fortalt barna om det når det hadde skjedd. Altså " Mamma og pappa har blitt enige om å gifte seg"  eller "Pappa her fridd til mamma", eller hva nå som faktisk har skjedd. 
Resten av verden kunne ventet til de fikk se ringene eller høre om bryllupsdato. 

Anonymkode: 4872e...af1

Vi forlover oss på en dato som er viktig for oss, den er snart. Vi reiser bort for å feire. Derav uttrykket «forlover oss snart». Jeg ser fremdeles ikke det absurde i det, men det er ikke så viktig. For oss gir det mening at vi diskuterte det først. Det var ikke en forhandling, nei. 

Anonymkode: 75631...a63

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Og for meg er "forlover oss snart" en av de mest bisarre uttrykkene jeg har sett. 

Anonymkode: 4872e...af1

Det var den vanlige måte å gjøre ting på, før folk begynte med amerikanske frierier og forlovelsesring med diamant/sten kun til kvinnen. En forlovelse innebar at begge tok på seg forlovelsesringer, som var inngravert med partners navn og dato. (Simple gullringer, typisk, som det man nåtildags tenker på som gifteringer). Og fordi disse ringene skulle bestilles i forkant av forlovelsen, måtte man velge en offisiell forlovelsesdato i forkant.

Med andre ord, det var faktisk "a thing" å bli forlovet back in the day. :)

Anonymkode: ed1d8...d39

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var den vanlige måte å gjøre ting på, før folk begynte med amerikanske frierier og forlovelsesring med diamant/sten kun til kvinnen. En forlovelse innebar at begge tok på seg forlovelsesringer, som var inngravert med partners navn og dato. (Simple gullringer, typisk, som det man nåtildags tenker på som gifteringer). Og fordi disse ringene skulle bestilles i forkant av forlovelsen, måtte man velge en offisiell forlovelsesdato i forkant.

Med andre ord, det var faktisk "a thing" å bli forlovet back in the day. :)

Simple gullringer blir litt feil her, du mener nok enkle gullringer, ikke elendige? 

Anonymkode: 4595a...993

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi valgte å vente til vi hadde satt dato med å si noe om det. Å være forlovet betyr i mitt hode ingenting frem til man begynner å planlegge et bryllup. Frem til da er man samboere eller eventuelt kjærester. 

Anonymkode: 016ed...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg er det vanlig at man er forlovet i det øyeblikket en frir og den andre sier ja. Har aldri hørt om noen som planlegger en forlovelse frem i tid.

Jeg er i 50-årene, og da jeg var ung var det vanlig at foreldrene til paret satte inn en annonse i lokalavisen om forlovelsen. Og også bilde av ekteparet etter bryllupet. Nå er det jo vanlig at folk er samboere med flere partnere mens de er unge, kanskje en forlovelse her og der, og et ekteskap eller tre i løpet av livet. Derfor har slike ting ikke noe særlig betydning lengre. Kun paret som bryr seg.

Anonymkode: b9711...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Simple gullringer blir litt feil her, du mener nok enkle gullringer, ikke elendige? 

Anonymkode: 4595a...993

Mente selvklar simpel i betydningen 'enkel'. Betydning 1) herunder. 

image.png.0ce47502b4cc37bec764dbb81deaefa5.png

Har aldri opplevd en missforståelse med simpel/enkel før. Note to self. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen bryr seg så trener ikke proklamere dette. Hva forventer dere egentlig? Vill glede og bølgen?

Hadde noen kommet til meg og sagt de var forlovet ville jeg sagt gratulerer og ikke noe mer. Kanskje spurt i samme slengen om jeg skal sette på kaffen.

Anonymkode: 0438a...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns det er koslig å se forlovelser bli annonsert 😊

Anonymkode: b431c...886

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trenge bare fortelle til en person, hun på jobben som sladrer mest. Vips så vet alle det 🙂

Anonymkode: 1939a...279

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er sikkert absurd og tåpelig som synes forlovelser er hyggelig, ikke nødvendigvis annonsert i avisa men delt på et vis med venner og familie ☺️

Jeg kommer neppe til å gifte meg selv noensinne men synes alikevel slikt er koselig. Det er en livshendelse på linje med andre livshendelser så jeg tenker det er naturlig å dele det selv om «ingen bryr seg». Folk kan godt få bry seg litt mer om andre og ihvertfall om de tinga som omhandler noe positivt.

Anonymkode: c8652...30d

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ingen bryr seg så trener ikke proklamere dette. Hva forventer dere egentlig? Vill glede og bølgen?

Hadde noen kommet til meg og sagt de var forlovet ville jeg sagt gratulerer og ikke noe mer. Kanskje spurt i samme slengen om jeg skal sette på kaffen.

Anonymkode: 0438a...fad

Det er jo nettopp det som er utganspunktet for grubleriet, at det er viktigst for oss og dermed avstår vi fra for eksempel stor annonsering på sosiale medier. 

Utfordringen er nær familie, søsken og foreldre. Vi vil ikke at de skal bli såret av å ikke få vite, vi ser ikke alle så ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sendte en snap til våre nærmeste, slik at de skulle få vite det. Ellers har vi vært sammen så lenge at jeg tror ikke noen bryr seg om om vi er gift, forlovet eller «bare» kjærester😉

Anonymkode: 9a897...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vi forlover oss på en dato som er viktig for oss, den er snart. Vi reiser bort for å feire. Derav uttrykket «forlover oss snart». Jeg ser fremdeles ikke det absurde i det, men det er ikke så viktig. For oss gir det mening at vi diskuterte det først. Det var ikke en forhandling, nei. 

Det absurde er at dersom dere allerede er enige om dette, så er dere pr definisjon forlovet nå. Helt greit å sette på ringer i etterkant, da man ikke kjøper ringer før man faktisk vet at man skal gifte seg. 

Så beklager at dere ble forlovet på en annen dag enn dere ville, men dere kan jo velge dato for bryllupet iallefall. 

Ang annonsering så husk at dette ikke er en big deal for noen andre enn dere. Sånn helt seriøst.
Når dere har dato for bryllup, kan dere jo dele den med de nærmeste, så de kan notere i kalenderen? Hvis dere har dato nå kan dere dele allerede, for dere er som sagt forlovet. 

Anonymkode: 10475...f64

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss ble det sånn sett annonsert ved «hold av datoen» til de som skal i bryllupet. Fortalte det til våre foreldre og søsken personlig. Resten av verden så det på ringene.

Anonymkode: da7dc...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

For meg er det vanlig at man er forlovet i det øyeblikket en frir og den andre sier ja. Har aldri hørt om noen som planlegger en forlovelse frem i tid.

Jeg er i 50-årene, og da jeg var ung var det vanlig at foreldrene til paret satte inn en annonse i lokalavisen om forlovelsen. Og også bilde av ekteparet etter bryllupet. Nå er det jo vanlig at folk er samboere med flere partnere mens de er unge, kanskje en forlovelse her og der, og et ekteskap eller tre i løpet av livet. Derfor har slike ting ikke noe særlig betydning lengre. Kun paret som bryr seg.

Anonymkode: b9711...b61

Du var ung på 90-tallet. Jeg er også i femtiåra, det var aldri vanlig i min krets at foreldre satt annonse eller bilde av paret i avisa. Det var vanlig å være samboer med både en og to den gangen også. Jeg kjenner egentlig ingen som forlovet seg da jeg var ung. Folk var enten kjærester, samboere eller så giftet de seg. Føler at et voldsomt forlovelsesstyr enten var noe man drev med på 50-tallet eller noe nytt amerikanskinspirert/sosiale medier-generert. Men kanskje du er fra landet? Eller fra et veldig tradisjonelt/religiøst miljø? 

Anonymkode: f8181...15b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man annonserer vanligvis ved å sende "save the date" for bryllupet :) Ev. kan man jo endre sivilsatus på Facebook.

Anonymkode: ff752...af2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo nettopp det som er utganspunktet for grubleriet, at det er viktigst for oss og dermed avstår vi fra for eksempel stor annonsering på sosiale medier. 

Utfordringen er nær familie, søsken og foreldre. Vi vil ikke at de skal bli såret av å ikke få vite, vi ser ikke alle så ofte. 

Hvorfor/hvordan blir en annonsering på sosiale medier 'stor'? Og hvorfor kan dere ikke bare være likeglade med folk som eventuelt ikke bryr seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (På 9.1.2024 den 8.35):

Det er vel ingen som annonserer en forlovelse i disse dager. Hvis man da ikke tilhører Kongefamilien. 

90 % i min krets har annonsert forlovelse ved å oppdatere forholdstatus på FB. 

Anonymkode: 3347a...8a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...