Gå til innhold

Annonsere forlovelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor/hvordan blir en annonsering på sosiale medier 'stor'? Og hvorfor kan dere ikke bare være likeglade med folk som eventuelt ikke bryr seg? 

Anonymkode: ed1d8...d39

Vi vil ikke såre familien. Tankene var rundt hvorvidt vi skulle involvere flere enn barna (foreldre og søsken).

En annonsering på for eksempel FB vil involvere mange, fordi jo begge har jobber med store nettverk. Vi ønsker ikke så mye styr rundt dette. 

Og at en bruker på KG synes vi er absurde og ikke «godtar» måten vi gjør det på gjør ikke fryktelig inntrykk. Vi anser at vi blir forlovet kommende helg uansett. 

Anonymkode: 75631...a63

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi vil ikke såre familien. Tankene var rundt hvorvidt vi skulle involvere flere enn barna (foreldre og søsken).

En annonsering på for eksempel FB vil involvere mange, fordi jo begge har jobber med store nettverk. Vi ønsker ikke så mye styr rundt dette. 

Man kan lage oppslag på FB som kun kan ses av en håndplukket gruppe.

Men hvor "ømskinnet" er familien for slike ting? Er det folk som mener de bør få vite [ting] minst fire dager før visse andre..? Bare en melding, "FYI, vi har forlovet os", rekker det? Blir det helt krise ved neste familieselskap hvis dere gjør det på "feil" måte?

1 hour ago, AnonymBruker said:

Og at en bruker på KG synes vi er absurde og ikke «godtar» måten vi gjør det på gjør ikke fryktelig inntrykk. Vi anser at vi blir forlovet kommende helg uansett. 

Er det rettet mot meg? Jeg har ikke støttet slike utsagn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna må få vite. Barnas andre foreldre, deres ekser, bør få vite gjennom dere, så barna slipper å være budbringer dersom nyheten er hard å svelge for eksen, eller slik at barna har noen å snakke med det om. Det kan jo være sårt for noen. Foreldre eller nære søsken kan få en SMS. Alle andre får vite når dere treffes tilfeldig likevel. 

Smått absurd hvor mange som tror at deres syn på forlovelse er det riktige i denne tråden, forresten. 

Anonymkode: 16189...c3f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy så slemme folk er her inne altså!! Ingen bryr seg, simple gullringer, hvem forlover seg og attpåtil setter dato osv osv. 

Gratulerer, TS ❤️ En forlovelse er alltid koselig, om det er venner eller familie. Hvordan dere ønsker å annonsere det er helt opp til dere. Vi sendte snap med bilde av hendene og en tekst om at han hadde fridd til familie. 
Utover det endret vi bare status på FB. 

Anonymkode: 7b04c...936

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fy så slemme folk er her inne altså!! Ingen bryr seg, simple gullringer, hvem forlover seg og attpåtil setter dato osv osv. 

Gratulerer, TS ❤️ En forlovelse er alltid koselig, om det er venner eller familie. Hvordan dere ønsker å annonsere det er helt opp til dere. Vi sendte snap med bilde av hendene og en tekst om at han hadde fridd til familie. 
Utover det endret vi bare status på FB. 

Anonymkode: 7b04c...936

Enig, jeg skjønner ikke hva folk synes er så merkelig med dette? 😅 men litt på siden, ang ordet simpel - vi bruker det også i betydningen enkel her jeg bor ( og  også slik du mener det, men man merker forskjell utav konteksten ) , så kanskje det er regionale forskjeller? Tror ikke den som skrev det mente dårlige ringer slik jeg las det 😊

Anonymkode: 5876e...2cd

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er lov å syns det er rart å planlegge å reise bort for å forlove seg på en bestemt dato, men man kan jo skrive med litt respekt uansett i tråden. Man kan jo tenke seg at en del familie og venner, vil syns det er rart også når de spør om forlovelsen, selv om de syns det er hyggelig, så da har man fått testet det og ulike reaksjoner på forhånd. Men utover det ville jeg bare fortalt det til de nærmeste og tatt det naturlig med alle andre. Ikke forvent at folk skal se ringene og tenke noe mer over det; med mindre dere går for en annonsering. 

Anonymkode: c1dad...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du var ung på 90-tallet. Jeg er også i femtiåra, det var aldri vanlig i min krets at foreldre satt annonse eller bilde av paret i avisa. Det var vanlig å være samboer med både en og to den gangen også. Jeg kjenner egentlig ingen som forlovet seg da jeg var ung. Folk var enten kjærester, samboere eller så giftet de seg. Føler at et voldsomt forlovelsesstyr enten var noe man drev med på 50-tallet eller noe nytt amerikanskinspirert/sosiale medier-generert. Men kanskje du er fra landet? Eller fra et veldig tradisjonelt/religiøst miljø? 

Anonymkode: f8181...15b

Neida, ikke religiøs 🙂. Bodde i Oslo da jeg ble forlovet. Var ikke vanlig i min vennegjeng å være samboer mange ganger. Mange av oss ble riktignok skilt etter noen år da 🙃. Født i 1966.

Anonymkode: b9711...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på HI: vi forlovet oss ikke. Vi bestemte en dato for å inngå ekteskap, og så bestilte vi time på rådhuset. 

Anonymkode: f49a1...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/9/2024 at 8:48 AM, AnonymBruker said:

Ja? Som i å sette på ringene en valgt dato. 

Hadde du annonsert det for meg på forhånd slik jeg leser innleggene tidligere hadde jeg tenkt mitt om deg. Det er ikke den vanlige måten å gjøre det på. Hva dere gjør for dere selv ville jeg ikek brydd meg om, men ikke annonser det og gjør noe stort ut av det. Så viktig er dere nok ikke. 

Men gratulerer med forlovelsen da, om dere har avtalt å sette på ringer er dere forlovet i mine øyne :)

Anonymkode: 65db1...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig, jeg skjønner ikke hva folk synes er så merkelig med dette? 😅 men litt på siden, ang ordet simpel - vi bruker det også i betydningen enkel her jeg bor ( og  også slik du mener det, men man merker forskjell utav konteksten ) , så kanskje det er regionale forskjeller? Tror ikke den som skrev det mente dårlige ringer slik jeg las det 😊

simpel har egentlig bare en betydning på norsk, og det er ikke enkelt. De som bruker enkel har blitt påvirkelt av engelsk. Mange (jeg og) bruker det også for enkel, men jeg passer 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

De er sikkert sjalu eller noe, forstår ikke hva annet som kan gjøre at noen reagerer så negativt på at noen skal forlove seg. 

Anonymkode: b431c...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hadde du annonsert det for meg på forhånd slik jeg leser innleggene tidligere hadde jeg tenkt mitt om deg. Det er ikke den vanlige måten å gjøre det på. Hva dere gjør for dere selv ville jeg ikek brydd meg om, men ikke annonser det og gjør noe stort ut av det. Så viktig er dere nok ikke. 

Men gratulerer med forlovelsen da, om dere har avtalt å sette på ringer er dere forlovet i mine øyne :)

Om du leser enkelte av de andre innleggene i tråden var det en helt vanlig måte å gjøre det på før alle så for mange amerikanske filmer. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

simpel har egentlig bare en betydning på norsk, og det er ikke enkelt. De som bruker enkel har blitt påvirkelt av engelsk. Mange (jeg og) bruker det også for enkel, men jeg passer 

Da synes jeg du skal ta kontakt med ordbokredaktørene så de kan få rettet opp feilene i ordbøkene sine. :opplyser:

Anonymkode: 1fd8e...b79

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nei det stemmer ikke, jeg er voksen og husker besteforeldre også brukte ordet i betydning «enkel». Dette er nok et ord vi deler med engelsk, i likhet med mange mange andre ord ( norsk og engelsk har mange like ord) .  Og jeg henviser til innlegg nr 27 i denne tråden, som har vært litt flinkere enn meg, og lagt med link til ordboken 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

men litt på siden, ang ordet simpel - vi bruker det også i betydningen enkel her jeg bor ( og  også slik du mener det, men man merker forskjell utav konteksten ) , så kanskje det er regionale forskjeller? Tror ikke den som skrev det mente dårlige ringer slik jeg las det 😊

Jeg der skrev det..

Takk. Nei, jeg forsøkte bare å forklare at typiske forlovelsesringer den gangen var ringer «uten dikkedarer» og at begge parter fikk forlovelsesring. Det er en vesentlig forskjell i den symbolske betydningen av forlovelsesring(er) mellom gammel/nordisk og ny/amerikansk tradisjon, som mange tilsynelatende ikke er klar over. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

De er sikkert sjalu eller noe, forstår ikke hva annet som kan gjøre at noen reagerer så negativt på at noen skal forlove seg. 

Anonymkode: b431c...886

Sjalu fordi man syns det er rart å arrangere forlovelsen, fremfor at det skjer naturlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjalu fordi man syns det er rart å arrangere forlovelsen, fremfor at det skjer naturlig? 

Det skjer naturlig, vi har valgt en dato og reiser bort for å markere det. Annonseringen kommer i så fall i etterkant. 

Det er ikke aktuelt å informere eksene, og «ungene» er myndige. Bitre ekser får furte i fred. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...