Gå til innhold

Paramedisiner eller anestesisykepleier?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann! Håper på svar fra folk med erfaring fra ambulansen, og fra anestesisykepleiere. 

Jeg jobber for øyeblikket i en annen yrkesgruppe på sykehuset, men ønsker å jobbe mer direkte med pasienter og gjerne med akuttmedisin og prehospitalt. I mitt yrke har vi en liten rolle i situasjoner med traumer, o.l., og jeg tenker alltid at jeg burde vært med på andre siden. 

Den store drømmen er å bli redningsmann i luftambulansen. Jeg vet hva som skal til, og er i gang med å jobbe mot kravene som stilles, selv om jeg ikke er i gang med utdannelse enda. 

Men jeg vegrer meg også litt fra å velge paramedisin, selv om det egentlig er prehospitalt jeg hovedsakelig vil jobbe. Jeg vet ikke om jeg vil "låse" meg til ambulanse og/eller AMK hele livet. Det er ambulanse jeg har lyst til nå, med luftambulansen som det store målet. Men skulle ikke det gå, og jeg vil ut av ambulansen, har jeg egentlig andre muligheter som paramedisiner? Utdanningsinstitusjonene nevner både akuttmottak, legevakt og offshore. Jeg kunne tenkt meg å ha muligheten til å jobbe som medic i andre situasjoner enn ambulanse også. F.eks. på skip, offshore, innen friluft, osv. Er det noen her som kjenner til eksempler på paramedisinere/ambulansearbeidere som har fått slike jobber? 

Det virker som man har mye mer muligheter som sykepleier! Jeg har observert litt hvordan anestesisykepleiere jobber, og lest litt på nett, og det virker som en ganske spennende jobb. Spesielt på et større sykehus! Mitt inntrykk er at de er med på langt mer enn "kun" bedøvelse av pasienter. Det virker som en ganske variert hverdag. 

For ei som er interessert i akuttmedisin, traumer, mennesker og glad i action, er anestesisykepleier noe for meg? Jobber det anestesisykepleiere prehospitalt? Veien dit er jo en del lenger enn ambulansen. 3 år bachelor + 2 år jobb, før jeg i det hele tatt kan begynne på videreutdanningen. Mens jeg kan være i ambulansen og komme i gang med å få verdifull prehospital erfaring til luftambulansen etter kun 3 år. Jeg er 33 år, så må komme i gang i år.

Og spiller det noen rolle hva slags jobb man får seg etter bachelor i sykepleie? Kan jeg jobbe 2 år i akuttmottak? Jeg vil være helt ærlig å si at jeg er overhodet ikke interessert i å jobbe på sengepost.

Noen som har erfaring med den ene eller den andre retningen? Eller begge? Fortell gjerne litt om jobben din hvis du jobber med en av delene, pros and cons. 

Anonymkode: 3b75f...f7f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sykepleiere har gode jobbmuligheter innenfor anestesi, og behovet vil øke i fremtiden. Lønnsnivået kan også være riktig bra. Men som du selv er inne på, veien dit er lang. Bachelorutdannelsen er stappfull av praksis på sengepost og det er mye stell og mating. Jobb på akuttmottak er en stor fordel, men de jobbene er svært ettertraktet og vanligvis ikke noe du får med rykende fersk autorisasjon. Generelt kan jeg vel si at sykepleiere har et hav av muligheter for å bygge seg en svært god karriere, men du kan være sikker på at alle som har fått en kul jobb har skiftet mange bleier og servert mye kaffe før de landet kremjobben. 

Anonymkode: 77390...8fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville gått for anestesi, uten tvil. Vet om flere redningsmenn i NLA som er anestesisykepleiere. Det er dog ikke et krav å ha videreutdanning etter grunnutdanningen i sykepleie for å jobbe i luftambulansen, så lenge kravet om 2 år prehospitalt er nådd. Er selv sykepleier og har alltid hatt en drøm om luftambulansen, har foreløbig lagt det på hyllen da jeg har tvunget meg selv til å innse hvor trangt nåløyet er og hvor mange ekstremt dyktige folk som fins der ute. Er vanskelig å få jobb i ambulansen som sykepleier, ihvertfall om du bor i eller i nærheten av en storby. Men du har mange flere alternativer som sykepleier enn som paramedic, så ville så absolutt gått for det. Kjenner ikke til alle akuttmottak og legevakter i landet men har ikke hørt om noen paramedics som jobber der. Har ingen hos oss ihvertfall (mottak). 

Men du kan ta videreutdanning i anestesi etter 2 år i mottak, må ikke være på sengepost. Kan også være heldig å få jobb i mottak som fersk sykepleier, ihvertfall når du ikke er 23 år og nyutdannet. Alderen er din venn her😊

Anonymkode: c0bf8...5d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Sykepleiere har gode jobbmuligheter innenfor anestesi, og behovet vil øke i fremtiden. Lønnsnivået kan også være riktig bra. Men som du selv er inne på, veien dit er lang. Bachelorutdannelsen er stappfull av praksis på sengepost og det er mye stell og mating. Jobb på akuttmottak er en stor fordel, men de jobbene er svært ettertraktet og vanligvis ikke noe du får med rykende fersk autorisasjon. Generelt kan jeg vel si at sykepleiere har et hav av muligheter for å bygge seg en svært god karriere, men du kan være sikker på at alle som har fått en kul jobb har skiftet mange bleier og servert mye kaffe før de landet kremjobben. 

Anonymkode: 77390...8fc

Takk for svar :)

Ja, jeg vet jeg må gjennom mye praksis på sengepost. Jeg har heldigvis jobbet i pleien før (gikk helsefagarbeider på vgs, tok ikke fagbrev), så jeg vet hva det går i. Det er egentlig ikke bleier og servering av kaffe som skremmer meg, det er bare ikke sengepost som tiltaler meg i det hele tatt. Og etter litt mer lesing så skjønner jeg også at jeg nok må få litt mer erfaring før en jobb i akuttmottak er aktuelt. 

Men det er vel en del av prosessen i mye her i livet. Man skal gjennom mye kjedelige greier før belønningen kommer! 

Godt jeg fortsatt har litt tid på meg til å bestemme meg. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ville gått for anestesi, uten tvil. Vet om flere redningsmenn i NLA som er anestesisykepleiere. Det er dog ikke et krav å ha videreutdanning etter grunnutdanningen i sykepleie for å jobbe i luftambulansen, så lenge kravet om 2 år prehospitalt er nådd. Er selv sykepleier og har alltid hatt en drøm om luftambulansen, har foreløbig lagt det på hyllen da jeg har tvunget meg selv til å innse hvor trangt nåløyet er og hvor mange ekstremt dyktige folk som fins der ute. Er vanskelig å få jobb i ambulansen som sykepleier, ihvertfall om du bor i eller i nærheten av en storby. Men du har mange flere alternativer som sykepleier enn som paramedic, så ville så absolutt gått for det. Kjenner ikke til alle akuttmottak og legevakter i landet men har ikke hørt om noen paramedics som jobber der. Har ingen hos oss ihvertfall (mottak). 

Men du kan ta videreutdanning i anestesi etter 2 år i mottak, må ikke være på sengepost. Kan også være heldig å få jobb i mottak som fersk sykepleier, ihvertfall når du ikke er 23 år og nyutdannet. Alderen er din venn her😊

Nei, det er sant. Det er bare litt vanskeligere å få prehospital erfaring som sykepleier, som du sier. Ei venninne av meg var heldig og fikk plass på vikarkurs rett ut av sykepleier bacheloren, og jobber nå i ambulanse. Så det er jo en mulighet, og jeg er også villig til å flytte på meg for den riktige jobben og erfaringen. Har ikke noe som holder meg igjen, og jeg skal heller ikke ha barn. 

Nåløyet i NLA er trangt, ja. Jeg er i prosessen med å jobbe med opptakskravene, så planen har egentlig vært å være klar til å kunne søke om 5 år. Men så var det jo hvis det ikke skulle gå da. Det skal nok gå greit å jobbe i ambulanse, men vil som sagt ikke være "låst" til det. Så alternativene er jo mye bedre som sykepleier. Grunnlønna til en spesialsykepleier er jo også vesentlig bedre enn en ambulansearbeider med full ansiennitet. Kanskje det kommer noen videretudanninger i paramedisin som endrer på det, men jeg skal ikke holde pusten. 

Kjenner du til ferske sykepleiere som har fått jobb i mottak? :) Jeg ser at det er noen stillingsannonser ute der de søker nyutdannede, men også der de krever to års erfaring for å jobbe i akuttmottak. 

Jeg ser at noen av videretudanningene i anestesi krever kun ett års arbeidspraksis? UiS og USN krever minimum ett år, mens OsloMet, UiA og NTNU krever to år. Hvorfor opererer de ulikt? 

Og vet du hvor gode karakterer må man ha på bacheloren i sykepleie for å komme inn på videreutdanning i anestesi? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det er sant. Det er bare litt vanskeligere å få prehospital erfaring som sykepleier, som du sier. Ei venninne av meg var heldig og fikk plass på vikarkurs rett ut av sykepleier bacheloren, og jobber nå i ambulanse. Så det er jo en mulighet, og jeg er også villig til å flytte på meg for den riktige jobben og erfaringen. Har ikke noe som holder meg igjen, og jeg skal heller ikke ha barn. 

Nåløyet i NLA er trangt, ja. Jeg er i prosessen med å jobbe med opptakskravene, så planen har egentlig vært å være klar til å kunne søke om 5 år. Men så var det jo hvis det ikke skulle gå da. Det skal nok gå greit å jobbe i ambulanse, men vil som sagt ikke være "låst" til det. Så alternativene er jo mye bedre som sykepleier. Grunnlønna til en spesialsykepleier er jo også vesentlig bedre enn en ambulansearbeider med full ansiennitet. Kanskje det kommer noen videretudanninger i paramedisin som endrer på det, men jeg skal ikke holde pusten. 

Kjenner du til ferske sykepleiere som har fått jobb i mottak? :) Jeg ser at det er noen stillingsannonser ute der de søker nyutdannede, men også der de krever to års erfaring for å jobbe i akuttmottak. 

Jeg ser at noen av videretudanningene i anestesi krever kun ett års arbeidspraksis? UiS og USN krever minimum ett år, mens OsloMet, UiA og NTNU krever to år. Hvorfor opererer de ulikt? 

Og vet du hvor gode karakterer må man ha på bacheloren i sykepleie for å komme inn på videreutdanning i anestesi? 

Jeg og søkte vikarkurs før jeg var ferdig utdannet sykepleier men fikk ikke plass fordi de kun tok inn parmedicstudenter den sommeren (og dermed sparre penger fordi de ikke trengte kurset). Med ingen barn har du helt klart større muligheter enn de som velger å få barn og familie oppi det hele!

Vil nok tro det tar mer enn 5 år før du er klar for luftambulansen med tanke på at du ikke har begynt utdanning enda, men det er bra du er tidlig ute med å nå de formelle kravene!

Både jeg og noen av mine kollegaer fikk jobb nyutdannet. Men ingen av oss var i 20 årene da vi var ferdig utdannet sykepleiere og alle hadde noen år erfaring fra pleien fra før. Ville aldri anbefale å begynne i mottak uten noen erfaring fra helse, da det er ekstremt krevende og man kan få inn absolutt alt mulig, noe som kan være både skremmende og sette en støkk i de fleste. 

Aner ikke hvorfor de opererer med ulike krav på de forskjellige institusjonene. 

Karakterkrav er ulikt fra sted til sted, og er du heldig kan du utdanne deg gjennom arbeidsgiver (helseforetak) mot bindingstid - dermed få en del lønn under utdanning. Men er minimum C i snitt for å kunne søke uansett. Snittet pleier å ligge på mellom B og A for de fleste som tilbyr anestesiutdanning. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg og søkte vikarkurs før jeg var ferdig utdannet sykepleier men fikk ikke plass fordi de kun tok inn parmedicstudenter den sommeren (og dermed sparre penger fordi de ikke trengte kurset). Med ingen barn har du helt klart større muligheter enn de som velger å få barn og familie oppi det hele!

Vil nok tro det tar mer enn 5 år før du er klar for luftambulansen med tanke på at du ikke har begynt utdanning enda, men det er bra du er tidlig ute med å nå de formelle kravene!

Både jeg og noen av mine kollegaer fikk jobb nyutdannet. Men ingen av oss var i 20 årene da vi var ferdig utdannet sykepleiere og alle hadde noen år erfaring fra pleien fra før. Ville aldri anbefale å begynne i mottak uten noen erfaring fra helse, da det er ekstremt krevende og man kan få inn absolutt alt mulig, noe som kan være både skremmende og sette en støkk i de fleste. 

Aner ikke hvorfor de opererer med ulike krav på de forskjellige institusjonene. 

Karakterkrav er ulikt fra sted til sted, og er du heldig kan du utdanne deg gjennom arbeidsgiver (helseforetak) mot bindingstid - dermed få en del lønn under utdanning. Men er minimum C i snitt for å kunne søke uansett. Snittet pleier å ligge på mellom B og A for de fleste som tilbyr anestesiutdanning. 

Ja, det kommer nok til å ta mer enn 5 år, men går jeg ambulanseveien, kan jeg i hvert fall søke på eventuelle stillinger rundt 2030. Det blir noe mer komplisert med sykepleieveien om jeg ikke klarer å få prehospital erfaring. Men forhåpentligvis går det også bra hvis jeg får tatt et vikarkurs. 

Godt å høre at alderen min er en fordel :fnise: Jeg har ca 10 års erfaring fra helse. Noe fra pleie på sykehjem, men mest som bioingeniør på et stort sykehus. Vår rolle er jo ikke spesielt stor (prøvetaking), men jeg har sett alt fra fødsler til stans. Jeg tåler sånt bra, men det er jo klart det er annerledes å ha en aktiv rolle oppi det. Jeg tror likevel jeg har de personlige egenskapene til å takle arbeid i akuttmottak bra. 

Blir å jakte veldig gode karakterer hvis det blir sykepleien da. 

Tusen takk for svar! Nå har jeg noen måneder på å bestemme meg... :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hører gjerne fra noen i ambulansen også! Gjerne noen som har gått paramedisin :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet mange år som sykepleier innen akuttmottak, legevakt og ambulanse, har når en annen spesialisering enn anestesi, men jobber med og kjenner flere anestesisykepleiere, kjenner flere redningsmenn og folks om jobber offshore. Du har mange flere muligheter som sykepleier enn med paramedisin, rett og slett fordi sykepleier er en mer allsidig utdannelse. Er det derimot i ambulansen du vil jobbe bør du satse på paramedisin, for de ansetter i utgangspunktet ikke sykepleiere (og sykepleiere er heller ikke kvalifisert slik utdanningen er lagt opp). De sykepleierne jeg kjenner i ambulansen har i tillegg fagbrev som ambulansearbeidere, eller de begynte å jobbe den gang regelverket var annerledes (gjelder også meg). De redningsmennene jeg kjenner i luftambulansen har alle fagbrev som ambulansearbeider, men det er ekstremt mye mer enn det du skal inneha for å være interessant i den jobben, ikke minst mengder av erfaring. Du får ikke jobb i luftambulansen som paramedisiner med et par års arbeidserfaring. Kjenner flere som har jobbet i mange år for kvalifisering og opptak uten å komme inn.

De vi hadde inne fra ambulansen som jobbet i akuttmottak var sykepleiere, ingen med kun fagbrev eller paramedisin fikk jobbe der. Når det gjelder akuttmottak ansettes det noen ganger folk rett fra bachelor, men det er ofte en farlig gjeng. De mangler klinisk blikk og basiskunnskaper/ferdigheter man bør ha som sykepleier før man kommer til pasienter med akutte, uavklarte tilstander. For øvrig er det ikke mange som holder et helt arbeidsliv i akuttmottak, det er et vanvittig tempo og veldig stort ansvar på en helt annen måte enn post. Anestesisykepleier er en fin utdannelse, der profitterer du også på å ha et godt utviklet klinisk blikk og trygghet som sykepleier før du begynner. Karaktersnittet er høyt, du bør ligge mellom A og B for å ha sjans. De jeg kjenner som jobber offshore som sykepleiere/redningsmenn er alle anestesisykepleiere. Kort sagt er det hva du vil jobbe med som bør legge føringene for hvilken utdannelse du tar, men det må også være et snev av realisme i det, for hvor mye du enn drømmer om å bli redningsmann, så er det ikke en supersannsynlig karrierevei. 

Anonymkode: ae020...51b

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...