Gå til innhold

Noen som kan synge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å lære meg å synge. Vet at en del kor har prøveopptak her, men er ikke god nok til det, vil gjerne lære meg det først. Har ikke funnet noe kor som tar inn nybegynnere. Når jeg synger for meg selv, får jeg på en måte vondt i halsen. Forstår det slik at det er fordi jeg er anspent. Jeg har en anspent kropp, puster overfladisk osv pga mye. Prøver å ta avspenning, puste med magen, men er lettere sagt enn godt. Skjønner ikke konkret hvordan jeg skal slappe av i halsen for å ikke få vondt/bli anspent. Noen som kan fortelle? Jeg trenger jo å lære det helt fra bunnen. Vet mange har slike kura, emn ingenting er gratis lenger, og har ikke råd til å betaler over 1000 kr..

Anonymkode: 82985...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har lyst å lære meg å synge. Vet at en del kor har prøveopptak her, men er ikke god nok til det, vil gjerne lære meg det først. Har ikke funnet noe kor som tar inn nybegynnere. Når jeg synger for meg selv, får jeg på en måte vondt i halsen. Forstår det slik at det er fordi jeg er anspent. Jeg har en anspent kropp, puster overfladisk osv pga mye. Prøver å ta avspenning, puste med magen, men er lettere sagt enn godt. Skjønner ikke konkret hvordan jeg skal slappe av i halsen for å ikke få vondt/bli anspent. Noen som kan fortelle? Jeg trenger jo å lære det helt fra bunnen. Vet mange har slike kura, emn ingenting er gratis lenger, og har ikke råd til å betaler over 1000 kr..

Anonymkode: 82985...ea3

Jeg synger i flere kor. Blant annet i operakor. Jeg vil anbefale deg å bli med i et vanlig kor med lavere terskel for å bli med. Et kor som har opptaksprøver er nok litt mer avansert. Jeg tror du kan sjekke hvilke kor som finnes i din kommune inne på korfordbundets nettsider. 

Når det gjelder sangteknikk er det veldig vanskelig å fortelle og forklare gjennom skriftlig media. Det finnes mange "vocal coaches" på både tiktok og youtube som legger ut en del ting man kan bruke for å øve og trene opp stemmen. Vil allikevel slå et slag for å investere i timer hos en sangpedagog. 

Selv gikk jeg ett år som voksen elev på kulturskolen. Om det er ledige plasser så fyller de opp med voksenelever her i alle fall, selv om barn selvsagt prioriteres. Det er litt rimeligere enn timer hos privat sangpedagog. 

Jeg vet at jeg blir veldig sliten når jeg synger lenge i øverste delen av stemmeregisteret mitt. Så kanskje du skal forsøke å gå ned en oktav når du synger?

 

Anonymkode: 1b54d...1f7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg synger i flere kor. Blant annet i operakor. Jeg vil anbefale deg å bli med i et vanlig kor med lavere terskel for å bli med. Et kor som har opptaksprøver er nok litt mer avansert. Jeg tror du kan sjekke hvilke kor som finnes i din kommune inne på korfordbundets nettsider. 

Når det gjelder sangteknikk er det veldig vanskelig å fortelle og forklare gjennom skriftlig media. Det finnes mange "vocal coaches" på både tiktok og youtube som legger ut en del ting man kan bruke for å øve og trene opp stemmen. Vil allikevel slå et slag for å investere i timer hos en sangpedagog. 

Selv gikk jeg ett år som voksen elev på kulturskolen. Om det er ledige plasser så fyller de opp med voksenelever her i alle fall, selv om barn selvsagt prioriteres. Det er litt rimeligere enn timer hos privat sangpedagog. 

Jeg vet at jeg blir veldig sliten når jeg synger lenge i øverste delen av stemmeregisteret mitt. Så kanskje du skal forsøke å gå ned en oktav når du synger?

 

Anonymkode: 1b54d...1f7

Jeg har sjekket det med kor, og finner ingen sånne lavterskelkor. Vet man kan finne mye engelsk/amerikansk på youtube, men de snakker så utrolig myeom alt mulig rundt, og det tar så mye tid😅 Litt utålmodig, men vil lære det som er aktuelt for meg.

Anonymkode: 82985...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som vil hjelpe er øving over tid. Så det er ikke noen kvikk fix. Syng et par timer hver dag. Bruk tid på oppvarmingsøvelser. Jeg har sunget i kor i flere år og det skjer fortsatt ting med stemmen min. 

Anonymkode: 1b54d...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale timer hos sangpedagog. Da kan du lære riktig teknikk. 

Anonymkode: bdd5d...b36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det eneste som vil hjelpe er øving over tid. Så det er ikke noen kvikk fix. Syng et par timer hver dag. Bruk tid på oppvarmingsøvelser. Jeg har sunget i kor i flere år og det skjer fortsatt ting med stemmen min. 

Anonymkode: 1b54d...1f7

Jeg har su grt i bilen lenge, og jeg vet ikke hva jeg gjør siden jeg blir så anspent i halsen😅

Anonymkode: 82985...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vil anbefale timer hos sangpedagog. Da kan du lære riktig teknikk. 

Anonymkode: bdd5d...b36

Skulle gjerne gjort det hvis det ikke var så dyrt.

Anonymkode: 82985...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skulle gjerne gjort det hvis det ikke var så dyrt.

Anonymkode: 82985...ea3

Som nevnt i en kommentar over, finnes det også mange amatørkor - øvingene i det lokale kirkekoret kan være et sted der man kan spørre om man får bli med; de er trolig åpne for alle. En annen mulighet er hobbyband som mangler en vokalist; man lærer mye av å stå på scenen, eller å bare øve med andre.

Forstår godt pengespørsmålet - rådet man vanligvis får, er å begynne med privatundervisning, men dette koster.

En ting som likevel ikke er så dumt å investere noen kroner i, er en stemmemaskin med en liten mikrofon; da vet man når man treffer en tone, og når man ikke gjør det - den på bildet koster 280 kroner, så prisen er til å leve med.

Vil også anbefale å lære å lese noter; har funnet mange notebøker for sangøvelser på loppemarkeder. Og YouTube-videoer kan man definitivt lære mye av; skjønner at du er utålmodig, men musikk er noe man lærer gradvis, man må regne med at dette tar litt tid.

Fra min tid i skolens kor husker jeg at en sangøkt alltid begynte med oppvarming, og kraften i sangen skulle komme fra magen - mer husker jeg dessverre ikke, for jeg både var og er håpløs til å synge; tre-oktavers hylene mine i åpningslåten vår fikk folk til å holde seg for ørene, og kunne sikkert ha vekket en vampyr.

Lykke til ...!

w1100h739.png

Anonymkode: 0a4f3...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synge og synge jeg sang vel ikke høyest i pappas begravelse 29 Desember 2023

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synger i flere kor. Blant annet i operakor. Jeg vil anbefale deg å bli med i et vanlig kor med lavere terskel for å bli med. Et kor som har opptaksprøver er nok litt mer avansert. Jeg tror du kan sjekke hvilke kor som finnes i din kommune inne på korfordbundets nettsider. 

Når det gjelder sangteknikk er det veldig vanskelig å fortelle og forklare gjennom skriftlig media. Det finnes mange "vocal coaches" på både tiktok og youtube som legger ut en del ting man kan bruke for å øve og trene opp stemmen. Vil allikevel slå et slag for å investere i timer hos en sangpedagog. 

Selv gikk jeg ett år som voksen elev på kulturskolen. Om det er ledige plasser så fyller de opp med voksenelever her i alle fall, selv om barn selvsagt prioriteres. Det er litt rimeligere enn timer hos privat sangpedagog. 

Jeg vet at jeg blir veldig sliten når jeg synger lenge i øverste delen av stemmeregisteret mitt. Så kanskje du skal forsøke å gå ned en oktav når du synger?

 

Anonymkode: 1b54d...1f7

Som lærer selv på Kulturskole vil jeg si at det er MYE billigere😀

Jeg (Og andre jeg vet om)tar veldig mye mer for privattimer enn det noen betaler for timene vi gir via en kulturskole

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...