AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #21 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Elsker egoismen din. Anonymkode: 6e632...d0f Ego fordi jeg ikke vil den skal bli sladet eller påkjørt? Anonymkode: 24d9a...e71
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #22 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ego fordi jeg ikke vil den skal bli sladet eller påkjørt? Anonymkode: 24d9a...e71 Du nevte pengene dine som grunn først. Anonymkode: 6e632...d0f 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #23 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du nevte pengene dine som grunn først. Anonymkode: 6e632...d0f Ja. Men jeg setter ikke pengene først. Anonymkode: 24d9a...e71
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #24 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du nevte pengene dine som grunn først. Anonymkode: 6e632...d0f Men om du skal avspore diskusjonen så kan du gå ut av tråden min. Anonymkode: 24d9a...e71
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #25 Skrevet 8. januar 2024 Katten min kom inn med to ekorn i 2023. Dor ikke å snakke om de 29 musene og 8 fuglene. Mye natur her inne også gitt. 3 av fuglene levde, og det samme gjaldt 10 av musene. Jepp, førte oversikt. Vi bor i gokk med masse skog rundt oss. Og det er en rasekatt (hørte det var en ting her inne). Anonymkode: a0728...f22 6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #26 Skrevet 8. januar 2024 Ja, jeg har sett rev luske rundt kaninburet, og katt med mus og fugl som fangst. Naturen er da sånn. Selv om jeg ikke liker at kattene dreper, så er det nødvendig for oss at de fanger mus. Fuglene kunne de latt være å ta, da Når vi kan så lar vi fangsten få leve, f.eks. når de tar med seg levende mus og fugl hjem. De som er døde gir vi til skjærene eller begraver dem i hagen. Jeg vil helst ikke at kattene skal spise fangsten pga mark og slikt, men det skjer noen ganger allikevel. De som overlever blir forhåpentligvis klokere, sunnere og sterkere Anonymkode: c5472...f86 4
jordbær86 Skrevet 8. januar 2024 #27 Skrevet 8. januar 2024 De som slipper ut kattene sine i den kulda vi har nå, også fryser kattene ihjel. Det er mer dyreplageri en å gå ute med katten sin i bånd.
Nowayback Skrevet 8. januar 2024 #28 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Satt på kjøkkenet igår og så ut på to ekorn som spiste fuglefrø som falt ned på bakken. De koste seg sammen med fuglene. Plutselig kom det en katt og bet over nakken på det ene ekornet og tok det med seg og løp sin vei. Det andre ekornet løp i en annen retning. Idag har ikke det andre ekornet vært her. Før det så var de her hver dag. Jeg vet naturen er sånn, men jeg syns det var forferdelig å se. Jeg har katt selv, men den er innekatt, (rasekatt, hellig birma) og er bare ute sammen med meg og da har han sele på seg. Flere som har sett noe lignende før? Anonymkode: 24d9a...e71 Mange mennesker er også sånn. 1
jordbær86 Skrevet 8. januar 2024 #29 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du nevte pengene dine som grunn først. Anonymkode: 6e632...d0f 🤣
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #30 Skrevet 8. januar 2024 jordbær86 skrev (1 time siden): De som slipper ut kattene sine i den kulda vi har nå, også fryser kattene ihjel. Det er mer dyreplageri en å gå ute med katten sin i bånd. Katter klarer da å gå ut på do og gå inn igjen uten å fryse ihjel... Anonymkode: c5472...f86 1 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #31 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Katter klarer da å gå ut på do og gå inn igjen uten å fryse ihjel... Anonymkode: c5472...f86 Ja så klart. Men min vil ikke gå ut på do heller. Å sette potene i snøen nekter han. Derfor kasse. Anonymkode: 24d9a...e71
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #32 Skrevet 9. januar 2024 9 hours ago, AnonymBruker said: Ja, jeg har sett rev luske rundt kaninburet, og katt med mus og fugl som fangst. Naturen er da sånn. Selv om jeg ikke liker at kattene dreper, så er det nødvendig for oss at de fanger mus. Fuglene kunne de latt være å ta, da Når vi kan så lar vi fangsten få leve, f.eks. når de tar med seg levende mus og fugl hjem. De som er døde gir vi til skjærene eller begraver dem i hagen. Jeg vil helst ikke at kattene skal spise fangsten pga mark og slikt, men det skjer noen ganger allikevel. De som overlever blir forhåpentligvis klokere, sunnere og sterkere Anonymkode: c5472...f86 Dessverre blir de nok ikke det. Det blir bare færre av dem. Tamkatt gjør veldig stor skade på småfuglbestanden, og naturen klarer ikke gjenopprette balansen fordi det er altfor mange katter. Enkelte steder i verden, primært på øyer, har tamkatt fullstendig utryddet hele bestander. Mer detaljert informasjon her: https://www.nature.com/articles/ncomms2380 Hold av utekatt er forferdelig uansvarlig, ikke bare for kattens egen helse og sikkerhet, men for naturens skyld også. Tamkatt som tar villfugl og smågnagere er ikke naturlig, det er en invasiv art som mennesker har påført biotoper som ikke kan håndtere store antall av så effektive jegere. Anonymkode: 8d379...0eb 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #33 Skrevet 9. januar 2024 Det er livets sirkel. Anonymkode: a3c36...69e 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #34 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dessverre blir de nok ikke det. Det blir bare færre av dem. Tamkatt gjør veldig stor skade på småfuglbestanden, og naturen klarer ikke gjenopprette balansen fordi det er altfor mange katter. Enkelte steder i verden, primært på øyer, har tamkatt fullstendig utryddet hele bestander. Mer detaljert informasjon her: https://www.nature.com/articles/ncomms2380 Hold av utekatt er forferdelig uansvarlig, ikke bare for kattens egen helse og sikkerhet, men for naturens skyld også. Tamkatt som tar villfugl og smågnagere er ikke naturlig, det er en invasiv art som mennesker har påført biotoper som ikke kan håndtere store antall av så effektive jegere. Anonymkode: 8d379...0eb Du glemte denne delen, som ikke passer med narrativet ditt: Sitat Un-owned cats, as opposed to owned pets, cause the majority of this mortality. Altså gatekatter og gårdskatter, ikke katter som får lov til å gå ut. Det er katter som bare lever ute som dreper de fleste villdyr. Still deg som fosterhjem, og/eller adopter en kastrert katt, så hjelper du småfuglbestanden. Og fôret til katten har også noe å si. Katter som får en kjøttrik diett uten korn hjemme jakter mindre, fordi de får næringen de trenger hjemme. Hvis man i tillegg leker med dem i 5-10 minutter får man en ytterligere reduksjon i jakt. Hvis man også har en aktivitetsfôrer, så reduserer man enda mer. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0960982220318960 Sitat Households where a high meat protein, grain-free food was provided, and households where 5–10 min of daily object play was introduced, recorded decreases of 36% and 25%, respectively, in numbers of animals captured and brought home by cats, relative to controls and the pre-treatment period. Introduction of puzzle feeders increased numbers by 33%. Fitting Birdsbesafe collar covers reduced the numbers of birds captured and brought home by 42% but had no discernible effect on mammals. Cat bells had no discernible effect. Reductions in predation can be made by non-invasive, positive contributions to cat nutrition and behavior that reduce their tendency to hunt, rather than impede their hunting. Anonymkode: 6477e...3b7 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #35 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dessverre blir de nok ikke det. Det blir bare færre av dem. Tamkatt gjør veldig stor skade på småfuglbestanden, og naturen klarer ikke gjenopprette balansen fordi det er altfor mange katter. Enkelte steder i verden, primært på øyer, har tamkatt fullstendig utryddet hele bestander. Mer detaljert informasjon her: https://www.nature.com/articles/ncomms2380 Hold av utekatt er forferdelig uansvarlig, ikke bare for kattens egen helse og sikkerhet, men for naturens skyld også. Tamkatt som tar villfugl og smågnagere er ikke naturlig, det er en invasiv art som mennesker har påført biotoper som ikke kan håndtere store antall av så effektive jegere. Anonymkode: 8d379...0eb AnonymBruker skrev (1 time siden): Du glemte denne delen, som ikke passer med narrativet ditt: Altså gatekatter og gårdskatter, ikke katter som får lov til å gå ut. Det er katter som bare lever ute som dreper de fleste villdyr. Still deg som fosterhjem, og/eller adopter en kastrert katt, så hjelper du småfuglbestanden. Og fôret til katten har også noe å si. Katter som får en kjøttrik diett uten korn hjemme jakter mindre, fordi de får næringen de trenger hjemme. Hvis man i tillegg leker med dem i 5-10 minutter får man en ytterligere reduksjon i jakt. Hvis man også har en aktivitetsfôrer, så reduserer man enda mer. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0960982220318960 Anonymkode: 6477e...3b7 Katter som får god mat jakter mindre ja. Selv om vi må ha katt pga mus, så er de for det meste kjæledyr. Om katten ikke tar den så tar vel reven dem. Kattene mine er for det meste inne av fri vilje - de får masse oppmerksomhet og mat med stor andel kjøtt. Likevel blir det et par mus her og der. Når man bor såpass tett til skog så blir det gjerne sånn. Å kontrollere litt hva katta holder på med, f.eks. ikke sende katta ut sulten når fuglene er mest aktive, er da en fin start. Å redusere antall hjemløse katter (som MÅ jakte for å få i seg mat) tror jeg vil være til større hjelp enn å forby katter generelt fra å gå ut. Nå er vel mennesker de som ødelegger mest her i verden. Vi har jo utryddet en god del arter (eller har fått arter på grensa til å bli utryddet), og mange jakter som hobby når det kastes tonnevis av kjøtt/mat. Og at Kåre skal bruke jakthunden til å drepe er helt greit, men katten skal ikke få lov til å bruke seg, nei! En annen ting som kan redde fugler er jo dette med fyrverkeri... men det blir for drøyt. Vi får ha det moro mens katter skal nektes å gå ut. Jadda... Anonymkode: c5472...f86 4
Portia Catonis Skrevet 9. januar 2024 #36 Skrevet 9. januar 2024 53 minutter siden, AnonymBruker said: Katter som får god mat jakter mindre ja. Selv om vi må ha katt pga mus, så er de for det meste kjæledyr. Om katten ikke tar den så tar vel reven dem. Kattene mine er for det meste inne av fri vilje - de får masse oppmerksomhet og mat med stor andel kjøtt. Likevel blir det et par mus her og der. Når man bor såpass tett til skog så blir det gjerne sånn. Å kontrollere litt hva katta holder på med, f.eks. ikke sende katta ut sulten når fuglene er mest aktive, er da en fin start. Å redusere antall hjemløse katter (som MÅ jakte for å få i seg mat) tror jeg vil være til større hjelp enn å forby katter generelt fra å gå ut. Nå er vel mennesker de som ødelegger mest her i verden. Vi har jo utryddet en god del arter (eller har fått arter på grensa til å bli utryddet), og mange jakter som hobby når det kastes tonnevis av kjøtt/mat. Og at Kåre skal bruke jakthunden til å drepe er helt greit, men katten skal ikke få lov til å bruke seg, nei! En annen ting som kan redde fugler er jo dette med fyrverkeri... men det blir for drøyt. Vi får ha det moro mens katter skal nektes å gå ut. Jadda... Anonymkode: c5472...f86 Mennesket er verst, ja, der er vi enige. Både når det gjelde antall dyr vi dreper, måten vi gjør det på (industrielt landbruk), men også på grunn av våre holdninger til hvilke dyr som er søte nok til å fortjene å bli beskyttet fra oss og kjæledyrene våre. Har ikke musa sitt liv noen verdi? Vi kaller den "skadedyr", men den skader jo bare ting som har verdi for mennesker. Hvorfor er det greit at katten dreper mus, men ikke småfugl og ekorn? 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #37 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Diskusjonen handler ikke om min katt går i sele. Som sagt har han en stor utegård. Jeg syns synd på ekornet uansett om du mener jeg ikke får lov. Hvis du skal krangle så gå ut av tråden. Anonymkode: 24d9a...e71 Dette er KG. Du kommer bare til å få pes på en så uskyldig tråd. Det er til slutt din feil alt sammen. Anonymkode: 4b212...a09
umAxa Skrevet 9. januar 2024 #38 Skrevet 9. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er KG. Du kommer bare til å få pes på en så uskyldig tråd. Det er til slutt din feil alt sammen. Anonymkode: 4b212...a09 Alle har et ansvar over hva tankegods de kommer med og valget til å bruke energien sin til å skrive og dele. Men er det virkelig hennes feil at du benytter deg av KG til å spre din kvalme som du gjør nå? Tvang hun deg?
mellomtomater67 Skrevet 9. januar 2024 #39 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Kanskje du skulle vært i et slakteri en gang. Menneske er det verste rovdyret. På en feig og unaturlig måte. Katten fanget ekornet i det minste selv Anonymkode: 8b823...72f Så sant! Mennesker er de som er verst. Mennesker har ingen rett til å «dømme « dyr, fordi mennesker er de verste og mest ondskapsfulle skapningene på jorda 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #40 Skrevet 9. januar 2024 umAxa skrev (5 minutter siden): Alle har et ansvar over hva tankegods de kommer med og valget til å bruke energien sin til å skrive og dele. Men er det virkelig hennes feil at du benytter deg av KG til å spre din kvalme som du gjør nå? Tvang hun deg? Hva har dette med henne å gjøre? Jeg siktet til alle lavpannede kommentarer hun får i tråden. Anonymkode: 4b212...a09
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå