AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #1 Skrevet 8. januar 2024 Hvordan gjorde/gjør dere det om natten og når man begynner å øve på å være alene hjemme? Har en voksen hund som aldri har brukt bur, og har hele huset alene hjemme. Bur på valpen både om natten og etterhvert opp mot en arbeidsdag alene hjemme? Den voksne var på soverommet når han var valp, både om natten og når han var alene, men redd for at det kan bli stressende for de å være på ulike rom? Målet er jo selvfølgelig at valpen også skal få være i hele huset både om natten og alene, men må være trygg på at ikke de herjer/plager hverandre og at ikke huset blir tygd ned av valpen😅 Anonymkode: f1c48...36e
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #2 Skrevet 8. januar 2024 Eldstehunden sov i senga fra dag 1, og den yngste gjorde også det. De fikk hver sin faste plass (men jeg måtte gjerne holde valpen til den sovna så den ikke krøp bort til den voksne hunden, som ville ligge i fred etter en lang, slitsom dag med en ivrig valp 😅). Jeg satte opp en gate inn til kjøkkenet, hvor valpen var når de var hjemme alene, så hadde den voksne hunden tilgang til resten av huset frem til valpen var gammel nok til at den ikke lenger var en plageånd Anonymkode: 59de5...fc6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #3 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Eldstehunden sov i senga fra dag 1, og den yngste gjorde også det. De fikk hver sin faste plass (men jeg måtte gjerne holde valpen til den sovna så den ikke krøp bort til den voksne hunden, som ville ligge i fred etter en lang, slitsom dag med en ivrig valp 😅). Jeg satte opp en gate inn til kjøkkenet, hvor valpen var når de var hjemme alene, så hadde den voksne hunden tilgang til resten av huset frem til valpen var gammel nok til at den ikke lenger var en plageånd Anonymkode: 59de5...fc6 Dette skjønte jeg ikke noe av før etter tre lesninger - da gikk det opp for meg at du putta inn det engelske ordet «gate», det som heter grind på norsk. Jeg leste det som norsk gate, og så for meg at du hadde gjerdet inn en slags passasje eller vei til kjøkkenet 😂 Anonymkode: 5c41d...a64
Hmmmmmm Skrevet 8. januar 2024 #4 Skrevet 8. januar 2024 Jeg lot de begge være alene en halv dag først, så økte jeg til hele dager. På natta delte vi hundene, jeg og min datter. Slik at begge fikk sove i senga. Brukte aldri bur. Valpen var krevende for den voksen hunden, men når de var alene så gikk de å la seg på hver sin plass. Hadde kamera så jeg kunne høre og se de. Nå er valpen 14 mnd, fortsatt litt slitsom. Men de kan nå sove begge i samme seng med meg. Setter bare opp en pute i mellom🤭
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #5 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Dette skjønte jeg ikke noe av før etter tre lesninger - da gikk det opp for meg at du putta inn det engelske ordet «gate», det som heter grind på norsk. Jeg leste det som norsk gate, og så for meg at du hadde gjerdet inn en slags passasje eller vei til kjøkkenet 😂 Anonymkode: 5c41d...a64 Sorry 😅 Anonymkode: 59de5...fc6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #6 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan gjorde/gjør dere det om natten og når man begynner å øve på å være alene hjemme? Har en voksen hund som aldri har brukt bur, og har hele huset alene hjemme. Bur på valpen både om natten og etterhvert opp mot en arbeidsdag alene hjemme? Den voksne var på soverommet når han var valp, både om natten og når han var alene, men redd for at det kan bli stressende for de å være på ulike rom? Målet er jo selvfølgelig at valpen også skal få være i hele huset både om natten og alene, men må være trygg på at ikke de herjer/plager hverandre og at ikke huset blir tygd ned av valpen😅 Anonymkode: f1c48...36e Har alltid valpen på soverommet, de voksne der de trives best. Valp har jeg med meg på jobb opptil første året etter hva de trenger. Noen trenger ikke så mye, andre trenger mer. Anonymkode: 860a9...eed
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #7 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Dette skjønte jeg ikke noe av før etter tre lesninger - da gikk det opp for meg at du putta inn det engelske ordet «gate», det som heter grind på norsk. Jeg leste det som norsk gate, og så for meg at du hadde gjerdet inn en slags passasje eller vei til kjøkkenet 😂 Anonymkode: 5c41d...a64 Det trodde jeg også 😅 Anonymkode: ebc61...b0f
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #8 Skrevet 9. januar 2024 Et helt hus blir mye. Det holder med et rom. Feks badet. Anonymkode: d38f6...6ae
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #9 Skrevet 9. januar 2024 her har hunden tilgang til gang hvor det er teppe og et åpent bur + et eget soverom med en matte under skrivepult og en seng. Er det et helt hus kan det være at de må sjekke, vokte på flere forskjellige steder. Tror det er tryggere for de å ha et litt mindre område. Anonymkode: ed99e...6bf
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #10 Skrevet 9. januar 2024 Vi hadde grind mellom stue og kjøkken. Først var valpen i bur, men etterhvert fikk hun være på kjøkkenet når de var alene. Eldste fikk gå fritt i stua! I starten sov yngste i bur på soverommet og eldste nede. Av en eller annen grunn begynte eldste å hoppe opp på kjøkkenbordet og kom seg ikke ned igjen 😂 Endte derfor med at hun bjeffet og vekte huset. Vi byttet derfor plass på de for å slippe det. Eldste var løs på soverommet om natta, mens yngste fikk være løst på kjøkken. Anonymkode: 06ecb...c74
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå