Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Praksisveileder kan absolutt være referanse ja, men du må jo høre med vedkommende først. 

Jeg har vært referanse for den ene studenten min. Samtidig er det noen som sier kategorisk nei til å være referanse for studentene sine. 

Studievenner ville jeg ikke spurt, da framstår man bare useriøs. med mindre du søker jobb på studentkroa. 

Anonymkode: 552c3...b7f

AnonymBruker

Ja, du kan bruke mange ulike personer som referanse. 
Det bør være noen som du enten har samarbeidet med, eller som på en eller annen måte kjenner deg i en profesjonell setting. 
Praksisveileder er ypperlig! 
En du har skrevet oppgave med kan være bra, men da bør det i så fall være noen som vet hva det vil si å være referanse. 
Jeg skrev bachelor med en voksen medstudent som tidligere hadde hatt personalansvar, og brukte henne som referanse. Men jeg spesifiserte det når jeg oppga henne som referanse også, at det var "tidligere leder på ***, som jeg har skrevet bachelor pluss andre oppgaver med" 
Jeg oppga også veileder på bacheloroppgave som referanse, i tillegg til praksisveilederen min. 

Anonymkode: bbc32...52d

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Kan man ta andre enn kollega eller leder? Feks praksisveileder, en man har skrevet store oppgaver med og kjenner godt og vet hvordan man jobber, eller andre?

Anonymkode: 08116...439

Jeg har alltid brukt sjef/den med personalansvar som referanse. Men, har arbeidetsstedet vært veldig dårlig så har jeg fortalt ny arbeidsgiver hvorfor jeg ikke ønsker å bruke den som referanse. 

Anonymkode: 85928...5e5

Hvis det er din første jobb kunne praksisveileder vært et alternativ.

Hvis du skal bytte jobb vil det være rart at du ikke har referanser fra jobben eller relatert til jobb. Jeg har brukt en samarbeidspart som referanse (i tillegg til kollega). Jeg ville ikke sett positivt på referanse fra en du har skrevet oppgave med (selv om oppgaven var stor var stor) dersom dette var din eneste referanse. 

Hvis du er usikker kan du si i søknaden at referanser oppgis på forespørsel og så kan du diskutere hvem de kan få referanse fra i intervjuet. 

Det er klart man kan, men det bør gjerne være en god grunn til at man ikke bruker ledere eller kolleger.

Hvis man har omfattende arbeidserfaring, men ingen relevante referanser derfra som man kan bruke, hadde jeg vært skeptisk hvis jeg skulle ansette.

Hvis man rett og slett ikke har relevant arbeidserfaring, er det klart man kan bruke andre.

Annonse

AnonymBruker

Skal bytte jobb. Har spurt to nåværende kollegaer om å være referanse, men de kjenner meg ikke SÅ godt som andre gjør selv om jeg ikke tviler på at de vil snakke meg opp. Har ikke involvert nåværende leder i prosessen, vet jo ikke om jeg får jobbene jeg søker på.

Ønsker ikke å bruke min forrige leder som referanse da hun er en meget spesiell dame og jeg ikke tror hun ville gitt meg noe god omtale rett og slett.

Anonymkode: 08116...439

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...