AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #1 Skrevet 8. januar 2024 Jeg vil innen relativt kort tid (kanskje 1-2 år) motta en større pengesum. Den vil være på ca 3 millioner. Jeg har huslån sammen med min mann, det er per i dag på ca 3,5 mill. Studielån på 300-350 000 kr. Ikke bil- eller forbrukslån. Ikke kredittkort. Ingen annen gjeld. Jeg har en drøm om å redusere stillingen min, i alle fall mens ungene er små. Men da må jeg sikre meg økonomisk, både mtp løpende utgifter og mtp pensjon. Per i dag sparer jeg litt på sparekonto for å ha penger «i tilfelle» i hverdagen. Ellers setter jeg av noen hundrelapper i måneden i fond til ungene. Hva vil være lurt å gjøre med pengene så jeg kan sikre meg samtidig som jeg reduserer stillingen min? Anonymkode: 68be2...46c
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #2 Skrevet 8. januar 2024 Global index fond sier ekspertene. Anonymkode: b8f1e...a5f
Rucula Skrevet 8. januar 2024 #3 Skrevet 8. januar 2024 Jeg ville betalt ned huslånet. Fordi det er lett å spore (itilfelle du blir skilt). Og det vil redusere de månedtlige kostnadene med så mye at du fint kan jobbe redusert 4
Schmuhu Skrevet 8. januar 2024 #4 Skrevet 8. januar 2024 (endret) Grattis til litt midler på bok! Jeg mener at den beste løsningen vil være en rentetrapp kombinert med å lette litt på lånet. Det gir en grei gjennomsnittsavkastning samt ok forutsigbarhet og fleksibilitet. Hvor mye tap av inntekt betyr en redusert stilling? Hvor lenger ønsker du det? Det kan du regne på. Dette er penger som bør plasseres med kort eller veldig kort horisont. Trinn 1, veldig kort horisont og buffer, plasseres på sparekonto. Trinn 2, kort horisont, plasseres på en grei fastrentekonto, ikke mer enn ett år om gangen, slik at du kan ha forutsigbar tilgang. Trinn 3, langsiktig horisont, plasseres i fond og bolig. Her anbefaler jeg at du regner litt på renten du sparer ved å redusere lånet før du velger fond. Lykke til med sparing! Schmuhu Endret 8. januar 2024 av Schmuhu 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #5 Skrevet 8. januar 2024 15 minutter siden, Schmuhu said: Grattis til litt midler på bok! Jeg mener at den beste løsningen vil være en rentetrapp kombinert med å lette litt på lånet. Det gir en grei gjennomsnittsavkastning samt ok forutsigbarhet og fleksibilitet. Hvor mye tap av inntekt betyr en redusert stilling? Hvor lenger ønsker du det? Det kan du regne på. Dette er penger som bør plasseres med kort eller veldig kort horisont. Trinn 1, veldig kort horisont og buffer, plasseres på sparekonto. Trinn 2, kort horisont, plasseres på en grei fastrentekonto, ikke mer enn ett år om gangen, slik at du kan ha forutsigbar tilgang. Trinn 3, langsiktig horisont, plasseres i fond og bolig. Her anbefaler jeg at du regner litt på renten du sparer ved å redusere lånet før du velger fond. Lykke til med sparing! Schmuhu Hva er rentetrapp? Anonymkode: 0c39f...031
Rucula Skrevet 8. januar 2024 #6 Skrevet 8. januar 2024 Schmuhu skrev (17 minutter siden): Grattis til litt midler på bok! Jeg mener at den beste løsningen vil være en rentetrapp kombinert med å lette litt på lånet. Det gir en grei gjennomsnittsavkastning samt ok forutsigbarhet og fleksibilitet. Hvor mye tap av inntekt betyr en redusert stilling? Hvor lenger ønsker du det? Det kan du regne på. Dette er penger som bør plasseres med kort eller veldig kort horisont. Trinn 1, veldig kort horisont og buffer, plasseres på sparekonto. Trinn 2, kort horisont, plasseres på en grei fastrentekonto, ikke mer enn ett år om gangen, slik at du kan ha forutsigbar tilgang. Trinn 3, langsiktig horisont, plasseres i fond og bolig. Her anbefaler jeg at du regner litt på renten du sparer ved å redusere lånet før du velger fond. Lykke til med sparing! Schmuhu Husk at det skal være sporbart da
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #7 Skrevet 8. januar 2024 Rucula skrev (3 timer siden): Jeg ville betalt ned huslånet. Fordi det er lett å spore (itilfelle du blir skilt). Og det vil redusere de månedtlige kostnadene med så mye at du fint kan jobbe redusert Å betale ned på huslånet er vel ikke kun opp til meg, men det er absolutt en mulighet. Hadde jeg hatt pengene i dag ville vi med dagens renter betalt nesten 20 000 kr mindre på boliglånet. Anonymkode: 68be2...46c
PhilosopherSe7en Skrevet 8. januar 2024 #8 Skrevet 8. januar 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Å betale ned på huslånet er vel ikke kun opp til meg, men det er absolutt en mulighet. Hadde jeg hatt pengene i dag ville vi med dagens renter betalt nesten 20 000 kr mindre på boliglånet. Anonymkode: 68be2...46c Men mer skatt med samme inntekt🤷♂️ Alt i indexfond så kan du beregne rundt 4-6% avkastning etter skatt i følge advokaten nevnt senere i innlegget. Et tips kan være å få noen til å forvalte pengene for deg. En bekjent har rundt 8 millioner som forvaltes aktivt av en advokat. Hun hadde i 2023 utbetalt like under 700 000 i avkastning. Pengene er investert i fond, aksjer og eiendom. Selv hadde jeg latt pengene stå i aksjer/fond noen år til før jeg hadde vurdert å jobbe mindre bare for å la verdien øke raskt noen år og dermed også utbytte 1
newman01 Skrevet 9. januar 2024 #9 Skrevet 9. januar 2024 10 hours ago, PhilosopherSe7en said: Men mer skatt med samme inntekt🤷♂️ Alt i indexfond så kan du beregne rundt 4-6% avkastning etter skatt i følge advokaten nevnt senere i innlegget. Et tips kan være å få noen til å forvalte pengene for deg. En bekjent har rundt 8 millioner som forvaltes aktivt av en advokat. Hun hadde i 2023 utbetalt like under 700 000 i avkastning. Pengene er investert i fond, aksjer og eiendom. Selv hadde jeg latt pengene stå i aksjer/fond noen år til før jeg hadde vurdert å jobbe mindre bare for å la verdien øke raskt noen år og dermed også utbytte Advokat? Skal de være bedre til å forvalte penger enn en sykepleier? Finansielle skatteadvokater benyttes for å redusere skattekostnaden, sette opp holdingselskaper og strukturer for å utsette skatt og sikre en exitmulighet. Alternativt, om du tenker på juristene til McKinsey og KPMG kan de ofte sitte med god innsideinformasjon, men det er ikke ofte man får tak i den informasjonen
LadeJarl Skrevet 9. januar 2024 #10 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg vil innen relativt kort tid (kanskje 1-2 år) motta en større pengesum. Den vil være på ca 3 millioner. Jeg har huslån sammen med min mann, det er per i dag på ca 3,5 mill. Studielån på 300-350 000 kr. Ikke bil- eller forbrukslån. Ikke kredittkort. Ingen annen gjeld. Jeg har en drøm om å redusere stillingen min, i alle fall mens ungene er små. Men da må jeg sikre meg økonomisk, både mtp løpende utgifter og mtp pensjon. Per i dag sparer jeg litt på sparekonto for å ha penger «i tilfelle» i hverdagen. Ellers setter jeg av noen hundrelapper i måneden i fond til ungene. Hva vil være lurt å gjøre med pengene så jeg kan sikre meg samtidig som jeg reduserer stillingen min? Anonymkode: 68be2...46c Du betaler ned huslånet og boligmarkedet går i kjelleren..penger tapt.. Penger settes i banken og den globale økonomien imploderer når korthuset av gjeld faller...10 % inflasjon og 5 % bankrente , skattbar sådan 😬..Du mister 6% av pengene dine hvert år.. Pengene i globalt indexfond i en tid verden går igjennom det største skiftet i historien går aldri bra.. Fordi halvparten av de verdiene er investert i virksomheter som er borte før 2030...Sjansen for at disse fondene tjener nok penger til å holde følge med inflasjonen er tilnærmet null i et 10års perspektiv.. Så bottom line er denne..det finnes ikke et godt svar på spm. ditt...og de "trygge" investeringer som finnes er av typen du kan være helt trygg du taper penger på framover. Jeg ville plassert pengene i enkeltaksjer men det krever en innsikt du trolig ikke har. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #11 Skrevet 9. januar 2024 LadeJarl skrev (4 minutter siden): Du betaler ned huslånet og boligmarkedet går i kjelleren..penger tapt.. Hun er vel uansett ansvarlig for lånet. Om du eier et hus med et lån på 3.5 mill, eller eier samme hus uten lån så taper du like mye om husmarkedet går på en smell? Anonymkode: f002d...ecf 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #12 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg vil innen relativt kort tid (kanskje 1-2 år) motta en større pengesum. Den vil være på ca 3 millioner. Jeg har huslån sammen med min mann, det er per i dag på ca 3,5 mill. Studielån på 300-350 000 kr. Ikke bil- eller forbrukslån. Ikke kredittkort. Ingen annen gjeld. Jeg har en drøm om å redusere stillingen min, i alle fall mens ungene er små. Men da må jeg sikre meg økonomisk, både mtp løpende utgifter og mtp pensjon. Per i dag sparer jeg litt på sparekonto for å ha penger «i tilfelle» i hverdagen. Ellers setter jeg av noen hundrelapper i måneden i fond til ungene. Hva vil være lurt å gjøre med pengene så jeg kan sikre meg samtidig som jeg reduserer stillingen min? Anonymkode: 68be2...46c Har dere delt eller felles økonomi? Hvis dere har delt så er det å betale ned lånet et alternativ. Det å ikke ha et lån å betale på gir deg frihet til å tjene mindre. Hvis dere ikke har delt økonomi så ville jeg investert pengene i globale indeksfond. Da får du (på sikt) en forventet avkastning som kan bidra til å betale din del av lånet. Anonymkode: f002d...ecf 1
LadeJarl Skrevet 9. januar 2024 #13 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun er vel uansett ansvarlig for lånet. Om du eier et hus med et lån på 3.5 mill, eller eier samme hus uten lån så taper du like mye om husmarkedet går på en smell? Anonymkode: f002d...ecf Selvsagt men pengene er borte da i den forstand at de ikke er realiserbare.. Halveres salgsverdien på boligen kan den ikke selges for å få ut pengene så som jeg skrev...penger tapt..
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #14 Skrevet 9. januar 2024 Hvis fond ville jeg ha diversifisert litt. F.eks. 30 % globalt indeksfond (medium-høy risiko) 20 % norsk indeksfond (medium-høy risiko) 20 % teknologifond (høy risiko, f.eks. Nordnet Indeks Teknologi, lave gebyrer) 30 % rentefond (lav risiko) Anonymkode: 1c823...be5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #15 Skrevet 9. januar 2024 PhilosopherSe7en skrev (11 timer siden): Men mer skatt med samme inntekt🤷♂️ Alt i indexfond så kan du beregne rundt 4-6% avkastning etter skatt i følge advokaten nevnt senere i innlegget. Et tips kan være å få noen til å forvalte pengene for deg. En bekjent har rundt 8 millioner som forvaltes aktivt av en advokat. Hun hadde i 2023 utbetalt like under 700 000 i avkastning. Pengene er investert i fond, aksjer og eiendom. Selv hadde jeg latt pengene stå i aksjer/fond noen år til før jeg hadde vurdert å jobbe mindre bare for å la verdien øke raskt noen år og dermed også utbytte Dette var en dårlig deal. Jeg har selv investert 800 000 og hadde en avkastning på over 100 000 på de i 2023. Hadde jeg betalt noen for å forvalte pengene mine og fått mindre enn jeg greier selv så hadde jeg blitt skikkelig sur. Anonymkode: 654ae...1c0 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #16 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Har dere delt eller felles økonomi? Hvis dere har delt så er det å betale ned lånet et alternativ. Det å ikke ha et lån å betale på gir deg frihet til å tjene mindre. Hvis dere ikke har delt økonomi så ville jeg investert pengene i globale indeksfond. Da får du (på sikt) en forventet avkastning som kan bidra til å betale din del av lånet. Anonymkode: f002d...ecf Vi har delt økonomi med felles huslån. I dag bidrar vi med omtrent like mye til husholdningen. Setter av en sum penger til faste og variable utgifter, mat, kommende utgifter til barna og slike ting. Selv om jeg ser at det kanskje ville være fornuftig å vente noen år og la pengene vokse litt, så er «problemet» mitt at barna mine er små nå. Anonymkode: 68be2...46c
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #17 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Vi har delt økonomi med felles huslån. I dag bidrar vi med omtrent like mye til husholdningen. Setter av en sum penger til faste og variable utgifter, mat, kommende utgifter til barna og slike ting. Selv om jeg ser at det kanskje ville være fornuftig å vente noen år og la pengene vokse litt, så er «problemet» mitt at barna mine er små nå. Anonymkode: 68be2...46c Hvorfor er det et problem at barna er små? Anonymkode: 654ae...1c0
Bombasi Skrevet 9. januar 2024 #18 Skrevet 9. januar 2024 Jeg ville vært forsiktig med større beløp i fondinvestering i tiden vi lever i nå. Tidene er for usikre til det, og et krakk lurer rundt buskene fra mange forskjellige hold. Så med mindre du har tenkt til å se bort ifra beløpet i minst 10 år, så ville jeg tenkt andre muligheter. Skal du investere i fond så bør du investere et beløp der du har råd til å tape 30-50% i 4-7 års tid, som en slags worst-case-scenario. Betaler du ned på gjelden deres bør du lage en kontrakt med mannen om "særeie" på nedbetalingen av gjelden, ellers "gir" du han halvparten... Høyrentekonto er en sikker plassering av mye penger. Rentene er gode, men kanskje ikke god nok sett opp mot inflasjon, så pengene taper seg litt for hvert år. Likevel kan høyrentekonto være et godt valg i tiden vi lever i nå. Med 5% innskuddsrente tjener du 150 000,- i renteinntekter i året. Alternativet er at du gjør litt av alt. Noe i fond, noe i nedbetaling av gjeld og noe på høyrentekonto. For øvrig er ikke 3 mill så mye penger at du kan redusere stillingen din i dag.
newman01 Skrevet 9. januar 2024 #19 Skrevet 9. januar 2024 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Dette var en dårlig deal. Jeg har selv investert 800 000 og hadde en avkastning på over 100 000 på de i 2023. Hadde jeg betalt noen for å forvalte pengene mine og fått mindre enn jeg greier selv så hadde jeg blitt skikkelig sur. Anonymkode: 654ae...1c0 Tråden du svarer på og som du fremhever:; En bekjent har rundt 8 millioner som forvaltes aktivt av en advokat. Hun hadde i 2023 utbetalt like under 700 000 i avkastning. Det er ikke så altfor ille med 700k utbetalt avkastning på 8 mill, når staten tar 37,84% skatt på utbytte fra fond. Om man vektlegger ordet "utbetalt" da. Men om skatteregningen kommer året etter er det ikke fullt så imponerende... Eller om det bare er urealisert avkastning, før kostnader, gebyrer og skatt Endret 9. januar 2024 av newman01 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #20 Skrevet 9. januar 2024 Du må aldri finne på å la noen aktivt forvalte pengene slik noen nevner her - det er virkelig bortkastede penger. Ser man over hele linja, så finnes det vel en aktiv forvalter(bedrift) som har slått markedet over tid. Generelt har avkastningen over tid de siste 20 årene i globale fond lagt på. Husk at renteinntekter på penger stående i bank skattes av løpende - det skattes IKKE av penger i fond før du faktisk tar ut pengene. Snakk med banken din, de har mulighet til å rådgi deg ut fra DIN sistuasjon - men ikke lov å gi anbefalinger. Ettersom det ikk høres ut som du trenger de pengene her på kort sikt med lite gjeld m.m. så ville jeg tenkt å hatt størsteparten i globalt indexfond med middels risiko for å sikre avkastning. Da må du bare regne på hvor mye du taper i pensjon ved å gå ned i stilling, det kan utgjøre mange tusen. Her har det også betydning om du jobber i det offentlige eller det private. Anonymkode: 3439e...ffd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå