Gå til innhold

Min mor "lyver" om kreftbehandling.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Han går allikevel ikke rundt og sier han er under behandling for kreft, vel? Hvis han fortsatt går i behandling, så sier han antakeligvis noe sånt som at han går på medisiner fordi han har HATT kreft eller at han må behandles som en følge av at han har HATT kreft. Det blir litt det samme som å si "Jeg har hjerteinfarkt nå!" når du hadde hjerteinfarkt for 6 mnd siden og sliter med ettervirkningene av det.

Ærlig talt, det er da ekstremt unormalt å si "Jeg har brystkreft" hvis du har vært kreftfri i flere år, fordi det KAN komme tilbake på et tidspunkt. Man forholder seg til om man har kreft her og nå. Det er ingen som har protestert på at etterbehandling og bivirkninger av kreft er heftig. Jeg tror alle her har forståelse for det, men moren til Ts formulerer seg slik at folk rundt dem tror hun er døden nær. Det er dét som blir helt feil! 

Anonymkode: aacbd...fd8

Tja. Hva er feil med «Jeg får behandling for hjerteinfarkt»? Jeg ser ingenting feil med det. Om det er igår eller 6 mnd siden: om man går på medisiner, oppfølging eller hva enn, syns jeg det er innafor å si man får behandling for det. Jeg syns det er svært spesielt skulle definere hvordan man skal få uttrykke seg når man går gjennom, eller har gått gjennom, en sykdom. Det kan også likeså godt være at TS ikke kjenner til eller har fått vite hele historien til moren, eller bagatelliserer hvor mye det påvirker moren. I og med at hun presiserer at hun mener hun sykeliggjør seg selv hele tiden. Å være fri for kreft er ikke å være frisk. Moren har aldri sagt hun er døden nær. Jeg hadde aldri skjemmes over min mor for hvordan hun forteller sin historie eller hva hun sier til andre om sin diagnose. 

Anonymkode: f488f...e74

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For ca 4 år siden hadde min mor kreft. Det ble operert bort og hun fikk stråling. Alt var vellykket og hun er sånn sett fri fra kreften. Hun har aldri kommet seg tilbake i jobb, og skylder på "behandling" for kreft. "Behandlingen" er medisiner mot beinskjørhet. Sannheten er vel at min mor trives bedre som hjemmeværende,  og nå er hun såpass overvektig at det vil være tungt å gå tilbake til jobben.

Problemet er måten hun sykeliggjør seg selv på. I alle sosiale sammenkomster hvor folk spør om hun er tilbake i jobb, forteller hun at hun fortsatt er i behandling for kreft. I dag kom en kollega av meg (har felles bekjente med min mor) bort og spurte forsiktig om det gikk greit med min mor. Hun hadde hørt at hun var i behandling for kreft og var bekymret for at den var kommet tilbake med spredning. Det var toppen, jeg kjenner at jeg skjemmes over min mor.

Ønsker å ta opp med min mor at hun ikke kan gå rundt og si slik. Hun får skylde på psyken eller ettervirkning av kreft, alt annet enn å si at hun fortsatt er i behandling. 

Dagens utblåsning!

Anonymkode: 5dd4e...454

Senskader snakkes lite om, hun kan slite med blikk, kroppsspråk og holdninger hun får ved å fortelle det. Jeg tror ikke hun bruker senskader som unnskyldning til å være hjemme, jeg har sett disse senskadene selv. 

Anonymkode: b6285...734

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er trist at hun bekymrer andre ved å late som om kreften er tilbake, for det skulle vært nok å si at hun sliter med senskader fra kreft.

Likevel er det ikke vanskelig å forstå at hun ikke tør å si det når hennes eget barn ikke godtar den forklaringen.

Anonymkode: e410e...98f

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er trist at hun bekymrer andre ved å late som om kreften er tilbake, for det skulle vært nok å si at hun sliter med senskader fra kreft.

Likevel er det ikke vanskelig å forstå at hun ikke tør å si det når hennes eget barn ikke godtar den forklaringen.

Har ts sagt at moren har sagt at kreften er tilbake? Moren har sagt at hun er i behandling. Mange går på etterbehandling for å redusere risiko for tilbakefall.

Og folk oppfører seg rart rundt folk som har kreft, misforstår, tør ikke spørre eller ta ting opp med pasienten. Det er kanskje derfor de ender opp med å spørre ts?

Anonymkode: 7a0fa...07f

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ts sagt at moren har sagt at kreften er tilbake? Moren har sagt at hun er i behandling. Mange går på etterbehandling for å redusere risiko for tilbakefall.

Og folk oppfører seg rart rundt folk som har kreft, misforstår, tør ikke spørre eller ta ting opp med pasienten. Det er kanskje derfor de ender opp med å spørre ts?

Nettopp. Det står ingen steder at moren har sagt kreften er tilbake eller at hun er døden nær, og se hvor mange rare spekulasjoner som dukker opp. Til og med hos kollegaen, «for at kreften er tilbake med spredning». Jeg kan tenke meg hvor vanskelig det er å navigere i det virkelige liv. Og hvor belastende det er å være en kreftpasient og leve med senskadene. 

En annen ting jeg tenker er merkelig: hvorfor ikke bare spørre mor angående samtalen hun hadde med denne kollegaen, fremfor å skulle klistre henne til veggen fordømmende med hva hun burde si og ikke? «Jeg hørte du møtte Berit idag, hun nevnte hun var litt bekymret for at kreften er tilbake. Det gjorde meg litt urolig; så jeg ville bare sjekke om alt er i orden?». Lytte. Høre. Ivareta. Men ts er jo opptatt av å ivareta sitt eget omdømme tydeligvis. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det kan være hun er flau. Senvirkninger av kreft og kreftbehandling kan ha mange symptomer som fører til at et menneske kan bli svært begrenset.  Kanskje vil hun ikke snakke om det. Dumt å bekymre andre unødig ja, for sånn hun sier det blir jo andre bekymret for henne, men bortsett fra det så er det ikke vanskelig å forstå. 

Mange uføre skylder på en annen årsak enn hva de er uføre for; en årsak som ikke leder til ti nye oppfølgingsspørsmål og forventning av svært personlige og muligens intime spørsmål, for ikke å glemme "gode råd" fra hobbyleger og liksomhomopater som mener man blir frisk av bøffelte, neshornpulver og et isbad hver 14 dag...  

Anonymkode: 02402...e1a

Eller så kan det være at hun er lat. 
Faktisk.

Anonymkode: 46cae...9b5

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Eller så kan det være at hun er lat. 
Faktisk.

Anonymkode: 46cae...9b5

Og der bekrefter du hvorfor det er mange som syns det er enklere å bare forkorte en samtale og si «Jeg er fortsatt i behandling» enn å utdype mer noe som helst rundt hva de opplever. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis det for eksempel er brystkreft hun har så kan hun aldri si at hun er «helbredet» eller «frisk».  Det er ikke slik at man etter et tidsintervall på for eksempel fem år kan kalle seg «frisk».  Det kan alltid komme tilbake ved brystkreft. Dette er det mange som ikke skjønner, de forventer at man enten har eller ikke har kreft.

Og etterbehandling, som skal forhindre tilbakefall, kan være heftig. 

Alt etter som hvilken type kreft det er ja. Men jeg ble behandlet for 5 år siden, og har ikke større sjanse enn hvem som helst andre for å få kreft nå. 

Er enig med ts. Hun bør formulere seg på en sånn måte at det kommer klart frem at hun er kreftfri, men har en del senskader. 

Anonymkode: 57901...28b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Så omtenksomt og omsorgfullt barn din mor har. 😖

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

enig med ts. Hun bør formulere seg på en sånn måte at det kommer klart frem at hun er kreftfri, men har en del senskader. 

Hvorfor tenker du at hun har opplysningsplikt på detaljnivå om egen helse? 

Anonymkode: 651bd...262

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Som kreftrammet x 2 og som en som går på diverse medisiner: for å hindre tilbakefall og hemme hormoner, så kan jeg si at jeg også sier at jeg fortsatt er "under behandling". Og disse medisinene er noe faenskap! 

Man går inn på ett sykehus frisk, og får beskjed om at man (feks) har brystkreft, og man går ut der i fra syk! Jeg har ett liv som har blitt verre og verre, etter som årene og medisinene har gått. Det er helt innafor hva din mor sier, hun er faktisk fortsatt i behandling!

Om hennes helse kun beror på dette, kan ingen andre enn henne vite. 

Første gang jeg fikk brystkreft slapp jeg cellegift, men strålingen satt i - minst 3-4 år. Og for min del var det da dessverre på ny igjen, med brystkreft i det andre bryst og full pakke medisiner. De ødeleggere livet til damene, mye mer enn "folk" forstår. 

Endret av Kompis2
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

TS skrev «Hun hadde hørt at hun var i behandling for kreft og var bekymret for at den var kommet tilbake med spredning. Det var toppen, jeg kjenner at jeg skjemmes over min mor.» Jeg tolket det som at hun mener at moren har sagt at hun fortsatt har kreft.

Nå skrev jeg også at jeg forstår hvorfor hun sier at hun er under kreftbehandling, og ikke behandling for senskader, da TS mener moren bruker det som en unnskyldning når hun egentlig bare er lat (i følge TS).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre utrolig stigmatiserende og vanskelig sosialt å ikke være i jobb. Særlig diverse mer diffuse utmattelses- diagnoser er noe folk ofte får lite forståelse for, også ifra helsevesenet. Selv om det kan ha mange årsaker, som blant annet kreft. 
Jeg vil tro hun har prøvd seg frem og funnet et svar som fungerer bedre i sosiale lag, hvor hun slipper å få beskyldinger og anklager for at hun ikke greier å jobbe. Sånt er trist og lite hyggelig. Folk har gjerne mye meninger om ting de vet lite om. Se hvordan du selv spekulerer i årsaker her, og ser ned på din egen mor. Det er vel akkurat dette hun ønsker å få slippe. 

Hvorfor bryr det deg hva hun sier? Noen hvite løgner må være lov. Alle gjør det. Ingen har noen rett til å vite alt om andre, og særlig helse er noe som er privat. 

Anonymkode: 7e58a...8df

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Beinskjørhet kan fort være en konsekvens av kreftbehandling. Det virker som det er standard å starte slik behandling samtidig preventivt.

Sånn sett et hun fortsatt i behandling av sykdommen sin. Men hun burde kanskje tilpasse hvordan hun sier det.

"Jeg er ferdig med hovedbehandlingen, og det har så langt gått bra. Nå driver jeg med behandling av bieffekter av behandlingen"

Kreftbehandling er utrolig hard hestekur for kroppen. Det er nesten så man blir tatt livet av for å kverke kreften.

Anonymkode: 07ba2...486

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...