Gå til innhold

Har alle fordommer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!  

Er ei jente som vanligvis blir omtalt som en svært empatisk og snill person. Jeg er snill med alle, og hjelper alle rundt meg. Når noen komplimenterer meg er dette ofte noe av det første som kommer frem. Jeg er generelt sett glad i-, og flink med mennesker

Likevel merker jeg at jeg at jeg u-ønsket har noen fordommer mot visse folk. Jeg hater meg selv for det, fordi jeg føler det gjør meg til en dårlig og unyansert person. Jeg oppfører meg aldri dårlig mot disse jeg har fordommer mot så klart, men jeg har liksom disse fordomsfulle tankene i blant og synes dette er vel så dårlig. Er det vanlig? Har ALLE fordommer? Gjør det meg til en dårlig person at jeg har fordommer? 

K18

Anonymkode: c73e0...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en drøss fordommer som jeg lever veldig fint med.

Anonymkode: 1e74b...ea7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har nok fordommer, men alle gir ikke uttrykk for sine fordommer. 

Anonymkode: 019e3...6f0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi et mennesker og ikke roboter, det er normalt å ha fordommer. Vi kan ikke like eller skjønnne alt 

Anonymkode: 989ce...55e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har fordommer. Vi bruker ofte bare noen millisekunder på å plassere folk i bås bare ut i fra hvordan de er kledd, hvordan de ser ut, eller hvordan de snakker eller går. Det går helt automatisk.

Men vi kan jo allikevel undertrykke det førsteinntrykket vi får av folk, og ha et åpent sinn.

Anonymkode: ef196...4dc

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har fordommer, selv de mest "tolerante" sv og rv folka kan være veldig fordumsfull.

Anonymkode: ed6f0...2e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fordommene, i kombinasjon med å utfordre dem, som gjør deg nyansert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen er perfekte. Alle har fordommer. Den selvinnsikten kommer med alderen.

Anonymkode: ea054...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke døm deg selv så hardt, ts ❤️

Du er fremdeles ung, du er i utvikling, ting du mener nå er det ikke sikkert du mener om 2-5-10 år.

Alle har noen fordommer. Men fordommer kommer i mange grader de også, fra milde fordommer som egentlig er uvesentlige, til alvorlige, som f.eks. rasisme.

Og det aller viktigste, det er å være bevisst sine fordommer. Når du er bevisst dem, da blir du slik som du sier du er nå - at du aldri lar de fordommene du er bevisst at du har gå utover de du har fordommer mot. Da handler du ut fra at du er bevisst på at du vet at det du mener kanskje ikke er riktig, eller at du er åpen for å lytte eller forstå, eller i det minste ikke lar egne fordommer gå utover dem. Det står i sterk kontrast til de som er rasistiske og f.eks. ytrer dette både verbalt, viser med blikk og kroppsspråk at de er rasistiske og ser ned på andre, og enda verre, kanskje utøver vold mot de de er rasistiske mot.

Du er ung, ts, du er reflektert, du reflekterer over hvem du er, hvem du vil være, hvilke holdninger du har osv. Det tyder på at du er en oppegående ung kvinne som har alle rette forutsetninger.  Og derfor tenker jeg at du vil fortsette å være en god person mot andre gjennom livet og ikke la dine fordommer skade andre, men heller kanskje vil forsøke å forstå.

Jeg blir også beskrevet av andre slik du beskriver deg, empatisk, en som alltid stiller opp, oppegående, intelligent. Men jeg har også mine fordommer. Noen fordommer har forsvunnet helt gjennom livet, fordi jeg har valgt å ikke la egne fordommer stenge meg av, men har vært villig til å lære, lytte og forsøke å forstå - noe som har ført til at jeg innså at noen av mine fordommer kun baserte seg på min manglende kunnskap om akkurat det. Så er det noen andre fordommer som sikkert vil bestå resten av livet mitt. Ikke alvorlige fordommer, og jeg behandler de det gjelder like bra som andre, fordi jeg er klar over egne fordommer og klar over at det kan være ting jeg ikke vet om dem. Det å minne meg selv på at uansett hvor godt jeg tror jeg kjenner noen eller hvor mye jeg tror jeg vet om noen, så vet jeg aldri alt om dem, og da er det lett å behandle disse minst like godt som jeg behandler andre.

Med din evne til å reflektere, din selvinnsikt og dine gode egenskaper ellers + at du ikke oppfører deg dårlig mot de du har fordommer mot, ts, så er du et godt menneske som velger å gjøre godt.

Vær glad i deg selv ❤️

Anonymkode: 10ccc...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...