Gå til innhold

Vektnedgang stoppet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pringle skrev (28 minutter siden):

Men klarer en vanlig person å bygge en halv kilo muskler på en måned?

Ville ikke dette i da, og enda større grad, ha vært tilfelle for tidligere generasjoner, som var mer utendørs, hadde det kaldere inne, og mindre klær? Eller går du faktisk i hi om vinteren?

Er det så utrolig at vi spiser mer enn vi liker å tro at vi gjør? 

Jeg kan ikke nok til å motsi deg, men det er ganske påfallende at jeg typisk sliter med vektoppgang på høsten. Av en eller annen grunn bygger jeg fettlager om høsten, og spising , stress og dårligere mosjon er helt sikkert faktorer som spiller inn. Jeg lurer på om det kan være noe med mørket og nedkjølingen som oppmuntrer til dårligere vaner. Jeg stammer sikkert fra tidligere generasjoner, huleboere som fetet seg opp før vårknipa.

Er det noen av dere som naturlig har lignende mønster, vektnedgang vår og sommer og oppgang fra september til januar?

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Grosny skrev (2 timer siden):

Jeg kan ikke nok til å motsi deg, men det er ganske påfallende at jeg typisk sliter med vektoppgang på høsten. Av en eller annen grunn bygger jeg fettlager om høsten, og spising , stress og dårligere mosjon er helt sikkert faktorer som spiller inn. Jeg lurer på om det kan være noe med mørket og nedkjølingen som oppmuntrer til dårligere vaner. Jeg stammer sikkert fra tidligere generasjoner, huleboere som fetet seg opp før vårknipa.

Er det noen av dere som naturlig har lignende mønster, vektnedgang vår og sommer og oppgang fra september til januar?

Jeg har ingen problemer med resonnementet ditt her - du tillegger vektoppgangen mer spising og mer stillesitting. Mørket og kulden kan gjøre en i dårlig humør, som igjen kan føre til at man får mer trang til å spise og mindre lyst til å bevege seg. Men man kan holde seg til fornuftige spise- og aktivitetsrutiner selv om man er litt grinete - det er selvfølgelig lettere å ta gode avgjørelser når man ikke er stresset, men mange ser stresset som en direkte årsak til vektøkning, og da steiler jeg. Istedenfor å finne andre utløp for stress, er det mange som bruker "stress" som unnskyldning for å spise mer, og tenker at det er greit, og når mange nok tenker at det er greit, blir det lett å tenke at det er greit. 

I halv-gamle dager var julen en tid hvor vi fråtset - ellers i året var det magert for de aller fleste. I våre dager er det like fett hver dag.

Det er uproblematisk å gå litt opp i vekt, om man går det ned igjen. Problemene oppstår når det bare går oppover.

Endret av Pringle
Hoppet over et trinn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de av dere som slier med vektnedgang kan dere gå i, den andre tråden "Hva har du spist idag", og se på de 3 eller 4 siste postene. Der har jeg lagt inn endel tips, som jeg har brukt når det kommer til vektnedgang. 

Om dere har spørsmål og eventuelt ønsker tips å hjelp i forhold til mat dere ønsker å redusere kaloriinholdet i også, så kan jeg sikkert være behjelpelig med det. 

Vil veldig gjerne dele, for de av dere som er interessert :) 

Anonymkode: b3d1f...c48

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror mange glemmer er at jo mindre man veier, jo mindre kalorier trenger man for å opprettholde vekten. 

Kanskje du, ts, er kommet så lavt ned i vekt at du må redusere inntaket litt mer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å måle deg i stedet for å veie deg, for en periode?

Kanskje kroppen endrer fasong/mål pga treningen, at du i realiteten er tynnere, men ikke lettere? 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/9/2024 at 5:31 PM, I Grosny said:

Jeg kan ikke nok til å motsi deg, men det er ganske påfallende at jeg typisk sliter med vektoppgang på høsten. Av en eller annen grunn bygger jeg fettlager om høsten, og spising , stress og dårligere mosjon er helt sikkert faktorer som spiller inn. Jeg lurer på om det kan være noe med mørket og nedkjølingen som oppmuntrer til dårligere vaner. Jeg stammer sikkert fra tidligere generasjoner, huleboere som fetet seg opp før vårknipa.

Er det noen av dere som naturlig har lignende mønster, vektnedgang vår og sommer og oppgang fra september til januar?

Det finnes vitenskapelige årsaker. En an dem er at sollys påvirker forbrenningen av fettceller. Om høst og vinter er det mindre sollys. 
 

https://www.buoyhealth.com/blog/weight-management/why-do-we-gain-weight-in-winter

 

https://amp.theguardian.com/news/datablog/2019/nov/16/winter-weight-gain-datablog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Carrie_S skrev (7 minutter siden):

Det finnes vitenskapelige årsaker. En an dem er at sollys påvirker forbrenningen av fettceller. Om høst og vinter er det mindre sollys. 
 

https://www.buoyhealth.com/blog/weight-management/why-do-we-gain-weight-in-winter

 

https://amp.theguardian.com/news/datablog/2019/nov/16/winter-weight-gain-datablog

Kan D-vitaminer ha noe å si? Er Tran slankedrikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, I Grosny said:

Kan D-vitaminer ha noe å si? Er Tran slankedrikk?

Det vet jeg ikke. Men lave nivåer av D-vitamin er noe man kan se hos overvektige. 
 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33792853/

 

edit: tok et raskt google søk og man ser at mer d vitamin øker metabolisme og forbrenning. 
https://www.hindustantimes.com/lifestyle/health/can-vitamin-d-aid-weight-loss-vitamin-d-rich-foods-to-add-to-your-diet-101667898504382-amp.html

 

After using vit D supplementation for 6 weeks, WT, WC, and body mass index (BMI) were decreased significantly and serum vit D increased significantly compared to control group (P < 0.001). Other factors including TC, TG, LDL-c, HDL-c, FBS, CRP, ins, IR, and waist to hip ratio (WHR) did not change significantly (P > 0.05).

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6071442/

Endret av Carrie_S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordensparadis skrev (På 11.1.2024 den 14.45):

Har du forsøkt å måle deg i stedet for å veie deg, for en periode?

Kanskje kroppen endrer fasong/mål pga treningen, at du i realiteten er tynnere, men ikke lettere? 

 

Ja måler meg en gang i måneden også når jeg veier meg. Ikke vært noen forandring der heller :( men er merkelig fordi jeg får mye kommenterer fra folk som ikke har sett meg på 1-2 måneder om at jeg ser tynnere ut, men i den perioden har jeg ikke gått ned hverken kg eller cm 

Anonymkode: 13da6...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.1.2024 den 18.55):

Jeg føler med deg! Føler jeg blir anklaget for å lyve støtt og stadig, men jeg loggfører alt av mat og drikke. 

I 2022 gikk jeg ned 60 kg. I 2023 gikk jeg ned bare knappe 10 kg!! Har fortsatt minst 10-15 kg igjen å gå ned, og de skulle ha forsvunnet i fjor men det skjedde ikke. Spiser 1200 kcal, som er alt for lite. Jeg forsøkte å øke til 1500-1700 i en måned, gikk opp 9 kg og det tok 3 måneder og gå ned de fordømte kiloene. Alle tips og råd er at man må stoppe opp, øke kalorier også gå tilbake til underskudd for å gå ned. Ren bullshit, for det funket ikke her.

Slengte baderomsvekten ned fra balkongen i sinne for et par uker siden. Spiste 0 i to uker.... gikk ikke ned et jævla gram!! Er så dritt lei kroppen som jobber imot, mat, kalorier og alt. Vurderer å bare gi opp! Ingen av råd og logisk tekning funker på min kropp. Er som om kroppen min ikke følger normale regler. Jeg har i tillegg hatt svingende stoffskifte i 2023, men jeg får ikke medisiner av fastlegen. For hver gang jeg drar dit, så er prøvene det motsatte fra sist, først lavt, så høyt også lavt igjen. Får bare beskjed om å komme tilbake om et par måneder og se hva prøvene sier, om å om igjen! 

Vurderer å gå privat og få sprøyter, saxenda/ozempic. Får man det med bmi på 22?

Anonymkode: 270b3...16e

Her er det noe meget feil!  Følges du opp av lege? 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja måler meg en gang i måneden også når jeg veier meg. Ikke vært noen forandring der heller :( men er merkelig fordi jeg får mye kommenterer fra folk som ikke har sett meg på 1-2 måneder om at jeg ser tynnere ut, men i den perioden har jeg ikke gått ned hverken kg eller cm 

Anonymkode: 13da6...784

Du kan legge på deg muskler der du trener, og gå ned i feks ansiktet. Det vises ikke på vekten eller på målebåndet, men det betyr ikke at forsndringen ikke er der. 
 

Vektnedgang er ikke lineært, og det er ikke alltid man slankes "jevnt over" fjøla. 
 

Stol på prosessen og fortsett. Er det kun vektnedgangen som er målet, ikke bedre helse, en sterkere kropp osv? 

Anonymkode: 53b04...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ligger på samme antall kalorier fortsatt? Kroppen din har jo blitt MYE mindre. Kan det tenkes at den nå trenger mindre kalorier? At du faktisk ligger på vedlikehold nå? 

Anonymkode: 2ddb6...829

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du ligger på samme antall kalorier fortsatt? Kroppen din har jo blitt MYE mindre. Kan det tenkes at den nå trenger mindre kalorier? At du faktisk ligger på vedlikehold nå? 

Anonymkode: 2ddb6...829

Nei. Lifesum mener jeg skal spise 2400 nå, sa mer før. Overvektsklinikken mente også mellom 2000-2500 nå. Men jeg spiser rundt 1800 🤔 men nå er de inne på om jeg har lipødem så da er det vel game over for å noensinne se normal ut.. 

Anonymkode: 13da6...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...