Gå til innhold

Vektnedgang stoppet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gått ned ca 50 kilo på et år.  Men de siste 4-5 månedene kun 2 kilo. Jeg gjør vel ikke så mye annerledes , trener styrke 4-5 ganger i uka og går flere turer. Kaloriinntak på rundt 1800. Blitt anbefalt av lege å spise 2000-2500, men da går jeg ikke ned da heller.. noe må jo være feil med meg ? Kan skjønne at folk blir demotiverte når ting stopper opp selvom man trener og passer kostholdet. 

Veier fortsatt 105 kilo (180 høy) så dette er absolutt ikke trivselsvekta og det er mer å ta av her 😅

Anonymkode: 13da6...784

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Innimellom har jeg hatt opptil 4 uker med vektstopp. Plutselig begynner jeg å gå nedover igjen. Jeg fikk beskjed fra legen at det var en naturlig reaksjon fra kroppens side, når den skal mye ned i vekt. 

Har gått ned nesten 40 kg. Har ca 10 kg igjen før jeg er på en sunn vekt. 

Anonymkode: 647bb...0c5

• Liker 5
Skrevet (endret)

Vektnedgangen går saktere etterhvert som du går nedover, fordi det er mindre fett å ta av, og kaloribehovet ditt er lavere, så hvis den har stoppet, er det fordi du ikke gjør noe annerledes. Du kan ikke ha like stort kaloriunderskudd med en mindre kropp, og likevel må du spise mindre for å fremdeles ha kaloriunderskudd. Du ligger garantert ikke på 1800 kalorier - din BMR alene er på rundt 1875, hvis du er kvinne, og 2200 hvis du er mann, så 2000-2500 er en bra anbefaling på hvor mye du burde innta per dag i gjennomsnitt, der du er nå. 

Litt leit om legen din ikke har forklart dette for deg. Men det er ikke så alment kjent. Man må egentlig grave fram dette selv. 

Hva som er "feil" med deg? Ikke noen produksjonsfeil, du er et menneske med "fabrikkinnstiling". Denne innstillingen var perfekt for hvordan forholdene var for inntil 50-100 år siden. I dag er verden annerledes. Du trenger derfor å bli mer nøyaktig/tålmodig/tøff/ærlig med deg selv, for å takle de utfordringene og fristelsene vi er utsatt for daglig. Det høres kanskje vanskelig ut, men det er ikke egentlig det, og det er alt som skal til, og det må til, hvis du skal videre ned i vekt og holde vekta etterpå.

Endret av Pringle
Glemte at det finnes menn også
  • Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Pringle skrev (8 timer siden):

Vektnedgangen går saktere etterhvert som du går nedover, fordi det er mindre fett å ta av, og kaloribehovet ditt er lavere, så hvis den har stoppet, er det fordi du ikke gjør noe annerledes. Du kan ikke ha like stort kaloriunderskudd med en mindre kropp, og likevel må du spise mindre for å fremdeles ha kaloriunderskudd. Du ligger garantert ikke på 1800 kalorier - din BMR alene er på rundt 1875, hvis du er kvinne, og 2200 hvis du er mann, så 2000-2500 er en bra anbefaling på hvor mye du burde innta per dag i gjennomsnitt, der du er nå. 

Litt leit om legen din ikke har forklart dette for deg. Men det er ikke så alment kjent. Man må egentlig grave fram dette selv. 

Hva som er "feil" med deg? Ikke noen produksjonsfeil, du er et menneske med "fabrikkinnstiling". Denne innstillingen var perfekt for hvordan forholdene var for inntil 50-100 år siden. I dag er verden annerledes. Du trenger derfor å bli mer nøyaktig/tålmodig/tøff/ærlig med deg selv, for å takle de utfordringene og fristelsene vi er utsatt for daglig. Det høres kanskje vanskelig ut, men det er ikke egentlig det, og det er alt som skal til, og det må til, hvis du skal videre ned i vekt og holde vekta etterpå.

Får høre akkurat dette overalt og det er jo feil.. det med at jeg garantert ikke spiser så og så mye kalorier. Jo det er sant - loggfører alt jeg putter i munnen på Lifesum og veier mat.. derfor lurer jeg jo på hva som er feil med meg siden jeg spiser rundt 1800 og trener styrke 1,5 time + 1 times gåtur.. det tilsier jo stort underskudd 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

50kg på 1 år er kjempe bra jobba det. 

Helt vanlig at vekten stopper opp en stund. Et vektplatå kan vare alt i fra uker til mnd. 

Jo mer vekt du mister jo vanskeligere blir det å fortsette vektnedgangen - selv med underskudd av kalorier. 

En eventuell muskelvekst spiller også en aktiv rolle her. 

Når jeg har nådd vektplatå, har jeg fortsatt samme tralten jeg har hatt. Latt kroppen stabilisere seg for en periode, deretter økt aktivitetsnivået med minst 50% fra hva jeg hadde før platået. 

Anonymkode: de1f8...e99

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle får vektplatåer.

Anonymkode: c9b72...e58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Får høre akkurat dette overalt og det er jo feil.. det med at jeg garantert ikke spiser så og så mye kalorier. Jo det er sant - loggfører alt jeg putter i munnen på Lifesum og veier mat.. derfor lurer jeg jo på hva som er feil med meg siden jeg spiser rundt 1800 og trener styrke 1,5 time + 1 times gåtur.. det tilsier jo stort underskudd 

Jeg føler med deg! Føler jeg blir anklaget for å lyve støtt og stadig, men jeg loggfører alt av mat og drikke. 

I 2022 gikk jeg ned 60 kg. I 2023 gikk jeg ned bare knappe 10 kg!! Har fortsatt minst 10-15 kg igjen å gå ned, og de skulle ha forsvunnet i fjor men det skjedde ikke. Spiser 1200 kcal, som er alt for lite. Jeg forsøkte å øke til 1500-1700 i en måned, gikk opp 9 kg og det tok 3 måneder og gå ned de fordømte kiloene. Alle tips og råd er at man må stoppe opp, øke kalorier også gå tilbake til underskudd for å gå ned. Ren bullshit, for det funket ikke her.

Slengte baderomsvekten ned fra balkongen i sinne for et par uker siden. Spiste 0 i to uker.... gikk ikke ned et jævla gram!! Er så dritt lei kroppen som jobber imot, mat, kalorier og alt. Vurderer å bare gi opp! Ingen av råd og logisk tekning funker på min kropp. Er som om kroppen min ikke følger normale regler. Jeg har i tillegg hatt svingende stoffskifte i 2023, men jeg får ikke medisiner av fastlegen. For hver gang jeg drar dit, så er prøvene det motsatte fra sist, først lavt, så høyt også lavt igjen. Får bare beskjed om å komme tilbake om et par måneder og se hva prøvene sier, om å om igjen! 

Vurderer å gå privat og få sprøyter, saxenda/ozempic. Får man det med bmi på 22?

Anonymkode: 270b3...16e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Måler dere også midje mm? Vekt er en bitte-liten den av det store bildet. 

Anonymkode: 6929d...ac4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er også viktig å forsto at kroppen trenger næring for å utføre jobben sin i forbindelse med vektnedgang. Spiser du altfor lite over tid vil du forstyrre kroppen, og det kan stoppe opp. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev noe lignende for noen måneder siden og fikk en del svar i retning av at jeg spiste mer enn jeg trodde osv. For alle kropper er like, så det må være jeg som jukset. Jeg ble så lei at jeg bestemte meg for å spise akkurat det samme i flere uker, verken mer eller mindre. Og kaloriinntaket var så lavt at hvis alle kropper hadde en "fabrikkinnstillingene" så skulle jeg sultet i hjel. Jeg gjorde ikke det, vekten holdt seg stabil.

Noen henviste til konsentrasjonsleire og mente menneskene der var gode eksempler på at ALLE mennesker gikk ned like mye, dersom man ikke fikk mat. Men når jeg leste mer om det, så viste det seg at noen fanger overlevde i mange år innenfor disse leirene. De reflekterte selv over at de spiste det samme, og jobbet like hardt, som alle som døde. Likevel var det en kjent sak at ca 2-3 stykker pr 1000 fanger ikke sultet ihjel... Så vi er visst ikke like like vel. Jeg antar at jeg har en av disse kroppene som har evnen til å holde på vekt selv i ekstreme situasjoner.

Jeg har egentlig ingen råd om hvordan man skal komme ut av det. Jeg har øket kaloriinntaket litt, fordi jeg etterhvert ble mye svimmel. Jeg har ikke gått mer ned i vekt, og jeg har heller ikke gått opp. 

Anonymkode: d39f4...5af

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er også viktig å forsto at kroppen trenger næring for å utføre jobben sin i forbindelse med vektnedgang. Spiser du altfor lite over tid vil du forstyrre kroppen, og det kan stoppe opp. 

Det gir ikke mening. Da hadde ikke mennesker død av avmagring og ekstrem undervekt hadde ikke eksistert. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg må visst inn og presisere litt, for det ble noen misforståelser her.

Med "fabrikkinnstilling" mener jeg hvordan man tenker og føler, hvordan hjernen reagerer på situasjoner man møter, og hva man så gjør uten å tenke seg om - ikke hvordan kroppen responder på ting man gjør med den.

At alle kropper er like, er det svært få som påstår. Men at alle menneskekropper fungerer etter samme prinsipp, det kan man ta for gitt. Noen er større, eller mer fysisk aktive, og forbruker derfor mer energi, og man må uansett justere matinntak ut fra tilbakemeldingene man får når man måler resultater over tid. Noe variasjon ut over dette er det selvfølgelig, men de er innenfor hva man må regne som normalt, ikke så store at de går på tvers av fysiske lover. Det meste man får av forvirrende tilbakemelding når man prøver å gå ned i vekt, kommer av garbage in, garbage out-prinsippet.

Jeg blir fryktelig nysgjerrig - er det virkelig sånn at dere heller vil at noe skal være galt med kroppene deres, enn med metodene dere bruker?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Pringle skrev (6 minutter siden):

Jeg må visst inn og presisere litt, for det ble noen misforståelser her.

Med "fabrikkinnstilling" mener jeg hvordan man tenker og føler, hvordan hjernen reagerer på situasjoner man møter, og hva man så gjør uten å tenke seg om - ikke hvordan kroppen responder på ting man gjør med den.

At alle kropper er like, er det svært få som påstår. Men at alle menneskekropper fungerer etter samme prinsipp, det kan man ta for gitt. Noen er større, eller mer fysisk aktive, og forbruker derfor mer energi, og man må uansett justere matinntak ut fra tilbakemeldingene man får når man måler resultater over tid. Noe variasjon ut over dette er det selvfølgelig, men de er innenfor hva man må regne som normalt, ikke så store at de går på tvers av fysiske lover. Det meste man får av forvirrende tilbakemelding når man prøver å gå ned i vekt, kommer av garbage in, garbage out-prinsippet.

Jeg blir fryktelig nysgjerrig - er det virkelig sånn at dere heller vil at noe skal være galt med kroppene deres, enn med metodene dere bruker?

Hvordan forklarer du at noen av de som var i konsentrasjonsleire ikke sultet på lik linje med resten? Jukset de og fikk i seg mer kalorier enn de trodde?

• Liker 1
Skrevet
On 1/8/2024 at 3:49 AM, AnonymBruker said:

Gått ned ca 50 kilo på et år.  Men de siste 4-5 månedene kun 2 kilo. Jeg gjør vel ikke så mye annerledes , trener styrke 4-5 ganger i uka og går flere turer. Kaloriinntak på rundt 1800. Blitt anbefalt av lege å spise 2000-2500, men da går jeg ikke ned da heller.. noe må jo være feil med meg ? Kan skjønne at folk blir demotiverte når ting stopper opp selvom man trener og passer kostholdet. 

Veier fortsatt 105 kilo (180 høy) så dette er absolutt ikke trivselsvekta og det er mer å ta av her 😅

Jeg vet ikke om du er mann eller kvinne. Hvis du er kvinne, kan det ha med hormoner å gjøre. Hvis du for eksempel har stått i en stressende situasjon, kan du legge på deg eller ikke gå ned i vekt selv om du spiser lite. Under stress skiller kroppen ut kortisol, som kan føre til fettlagring. Så har man også dem som lider av stoffskifteproblematikk, pcos, endometriose og slikt, de vil også ha problemer med å gå ned i vekt på samme måte som en person uten disse hormonelle forstyrrelsene. 

Jeg ville sett på hva du spiser, eller enn å telle kalorier. Jeg går ikke ned i vekt av å telle kalorier. Jeg gikk ned i vekt da jeg kuttet raske karbohydrater, og spiste mer sunt fett og protein - og da spiser jeg flere kalorier enn jeg gjorde. Hvis du for eksempel spiser mat som får blodsukkeret ditt til å stige raskt, må kroppen din bruke mer insulin for å få blodsukkeret ned igjen. For mye insulin i kroppen kan føre til fettlagring. Drikker du nok vann? Eller bare sukkerfri brus? Sover du nok om natten? For lite søvn kan også hindre vektnedgang. Er mange faktorer som påvirker her, så er ikke så enkelt som at du går ned hvis du spiser lite kalorier. 

Periodisk faste er for øvrig noe annet du kunne sett på. En jeg kjenner brukte det da hen kom til et vektplatå, og da gikk vekten ned igjen. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
12 minutter siden, Pringle said:

Jn.

At alle kropper er like, er det svært få som påstår. Men at alle menneskekropper fungerer etter samme prinsipp, det kan man ta for gitt.

Nei, det kan man ikke ta for gitt. Hormonelle lidelser, som jeg har vist til i mitt innlegg, gjør at kropper ikke fungerer etter samme prinsipp. Dessuten har man sett at tarmflora også har betydning for om man har lett for å legge på seg eller lett for å gå ned i vekt. Slanke mennesker har annerledes tarmflora enn friske mennesker. Det at alle kropper fungerer likt er debunked for lenge siden, det er mer komplisert. 

Endret av Carrie_S
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan forklarer du at noen av de som var i konsentrasjonsleire ikke sultet på lik linje med resten? Jukset de og fikk i seg mer kalorier enn de trodde?

Det er fryktelig vanskelig å gjengi og tallfeste hva man har spist, over tid, i ettertid. Prøv selv å huske hva du spiste i går (og du har ikke lov å notere). Det er derfor man måler i sanntid.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Pringle skrev (1 minutt siden):

Det er fryktelig vanskelig å gjengi og tallfeste hva man har spist, over tid, i ettertid. Prøv selv å huske hva du spiste i går (og du har ikke lov å notere). Det er derfor man måler i sanntid.

Det var ikke så fryktelig vanskelig for de i konsentrasjonsleirene å huske hva de spiste, altså, for de fikk stort sett det samme hver eneste dag. Hvis den daglige suppeporsjonen inneholdt en potetbit, så husket de på det i flere dager...

Det er ikke så vanslig å huske hva man spiser i dagens samfunn heller. Det finnes utallige apper ment for formålet. Man kan loggføre hver eneste ting man putter i munnen.  

Du svarte ikke på spørsmålet...

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg føler med deg! Føler jeg blir anklaget for å lyve støtt og stadig, men jeg loggfører alt av mat og drikke. 

I 2022 gikk jeg ned 60 kg. I 2023 gikk jeg ned bare knappe 10 kg!! Har fortsatt minst 10-15 kg igjen å gå ned, og de skulle ha forsvunnet i fjor men det skjedde ikke. Spiser 1200 kcal, som er alt for lite. Jeg forsøkte å øke til 1500-1700 i en måned, gikk opp 9 kg og det tok 3 måneder og gå ned de fordømte kiloene. Alle tips og råd er at man må stoppe opp, øke kalorier også gå tilbake til underskudd for å gå ned. Ren bullshit, for det funket ikke her.

Slengte baderomsvekten ned fra balkongen i sinne for et par uker siden. Spiste 0 i to uker.... gikk ikke ned et jævla gram!! Er så dritt lei kroppen som jobber imot, mat, kalorier og alt. Vurderer å bare gi opp! Ingen av råd og logisk tekning funker på min kropp. Er som om kroppen min ikke følger normale regler. Jeg har i tillegg hatt svingende stoffskifte i 2023, men jeg får ikke medisiner av fastlegen. For hver gang jeg drar dit, så er prøvene det motsatte fra sist, først lavt, så høyt også lavt igjen. Får bare beskjed om å komme tilbake om et par måneder og se hva prøvene sier, om å om igjen! 

Vurderer å gå privat og få sprøyter, saxenda/ozempic. Får man det med bmi på 22?

Tuller du? Nei man får ikke det. 
BMI kravet er generelt 30. Noen på 27-30 kan få hvis de i tillegg er syke (høyt blodtrykk/kolesterol). 
Og du har en BMI på 22, altså normal vekt (ikke overvekt), og skal ned 15 kg til? 🤨

Anonymkode: d3404...464

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

AnonymBruker skrev (På 8.1.2024 den 3.49):

Dette går bra , du går jo fortsatt ned selv om det ikke er mye, og du blir også tynnere fordi styrketrening bygger muskler. De veier litt. Hvis du på en måned går ned en halv kilo, så blir du en hel kilo tynnere dersom styrketreningen bygger en halv kilo med muskler.

Da  er  det  verre med meg som har gått opp igjen i høst. Jeg tror høsten er ekstra vanskelig, at det er noe hormonelt, at man skal bygge fettlager før vinteren.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Skrevet
I Grosny skrev (2 timer siden):

Dette går bra , du går jo fortsatt ned selv om det ikke er mye, og du blir også tynnere fordi styrketrening bygger muskler. De veier litt. Hvis du på en måned går ned en halv kilo, så blir du en hel kilo tynnere dersom styrketreningen bygger en halv kilo med muskler.

Men klarer en vanlig person å bygge en halv kilo muskler på en måned?

Sitat

Da  er  det  verre med meg som har gått opp igjen i høst. Jeg tror høsten er ekstra vanskelig, at det er noe hormonelt, at man skal bygge fettlager før vinteren.

Ville ikke dette i da, og enda større grad, ha vært tilfelle for tidligere generasjoner, som var mer utendørs, hadde det kaldere inne, og mindre klær? Eller går du faktisk i hi om vinteren?

Er det så utrolig at vi spiser mer enn vi liker å tro at vi gjør? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...