Gå til innhold

Kan dødsstraff være det mest forsvarlige?

Anbefalte innlegg

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Faren er jo at han da får spredd budskapet sitt å får andre til å fortsette "jobben" hans når de kommer ut.

Anonymkode: fbf5a...0a2

Men det kommer aldri til å skje, de er jo redd for at han skal bli utsatt for ting. 

Anonymkode: 955a6...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 8.1.2024 den 0.59):

Man hører ofte om at dødsstraff bryter mot menneskerettighetene og er galt.  Men hva med situasjoner som Breivik? Leser at han sliter med selvmordstanke blant annet fordi han risikerer å sitte i fengsel livet ut og uten mulighet til å danne menneskelige relasjoner. https://rett24.no/articles/breivik-mener-han-har-soningsskader--er-suicidal-og-ma-medisineres

Kan ikke det mest humane være å ende livet til de som har gjort så alvorlige forbrytelser at de risikerer å sitte isolert i fengsel resten av livet? 

Hva om du selv ble dømt til livstid i isolasjon. Ville du ikke foretrukket muligheten til å ende livet ditt? 

Anonymkode: 27c40...8a4

Dødsstraff er dyrere for skattebetalerne og en enkel utvei for den kriminelle og bryter menneskerettighetene. Så dødsstraff og slik primitiv hevn mentalitet den begrunnes med skal vi ikke gjeninnføre.

Anonymkode: 2d305...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Dødsstraff er dyrere for skattebetalerne og en enkel utvei for den kriminelle og bryter menneskerettighetene. Så dødsstraff og slik primitiv hevn mentalitet den begrunnes med skal vi ikke gjeninnføre.

Anonymkode: 2d305...e86

Det er dette jeg mener er dobbelt bokholderi. På den ene siden så sier du at dødsstraff bryter menneskerettighetene og er en primitiv hevn. På den andre siden sier du at dødsstraff er en "enkel utvei for den kriminelle". Hvordan kan det både være en enkel utvei og bryte menneskerettighetene samtidig?

Og om dødsstraff bryter menneskerettighetene og er en primitiv hevn samtidig som det er en "enkel utvei" sammenlignet med livstid. Så må det betyr at livstid er verre og i så fall burde også livstid regnes som brudd på menneskerettighetene og som primitiv straff. 

Anonymkode: 27c40...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Breivik bør avlives.

Anonymkode: 9acba...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er galt å ta et liv. Det er ikke noe bedre om myndighetene gjør det enn om et enkeltmenneske tar det på seg, drap er etisk feil.

Dessuten, som kristen må jeg si at det bryter mot det femte bud, «du skal ikke slå ihjel», så da er det jo i hvert fall for meg åpenbart galt med dødsstraff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for dødsstraff og spesielt for ABB. Hvis jeg ikke husker feil så koster ABB staten 15 mill i året. Det er penger som kunne vært brukt til helt andre ting. Gjerne dødsstraff på drapsmenn generelt også. 

Jeg ønsker også dødsstraff for praktiserende pedofile, barn og dyremishandlere og voldtektsforbrytere.

Alle disse personene fortjener ikke å leve og staten ville spart mange millioner årlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...