Gå til innhold

Hva syns du om fransk pop-musikk?


Ellie Italia

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er så nydelig. Denne sangen er en av mine favoritter, Slimane skal også være med i Eurovision for Frankrike:

 

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ellie Italia skrev (1 time siden):

Jeg syns det er så nydelig. Denne sangen er en av mine favoritter, Slimane skal også være med i Eurovision for Frankrike:

 

 

Nå er jo Frankrike et land med rike kulturtradisjoner, og fransk film burde være godt kjent, så selv om jeg må innrømme at mitt kjennskap til fransk pop-musikk ikke er noe å skryte av da jeg er en av dem som føler at ting var bedre i gamle dager og foretrekker Beatles eller Elvis fremfor det som produseres idag, har jeg sans for fransk filmkunst, og musikken som ble laget i forbindelse med dette - vet likevel ikke om dette kan gå inn under begrepet "fransk pop-musikk".

Har selv aldri vært i Paris, men i forbindelse med en påbegynt (men aldri fullført) ungdomsroman jeg en gang hadde idéen til, leste jeg så mye om byen at jeg kunne leve meg inn i hovedpersonens skritt i byens gater i en fordums tid; i et strøk som antagelig nå har blitt offer for moderniseringens knyttneve. Men det er noe eget ved franskmenn og kulturen deres.

Yann Tiersens melodi til "Den fabelaktige Amélie fra Montmartre" er det mang en hobbypianist som har på repertoaret sitt; en annen bidragsyter til fransk filmmusikk var Francis Lai - kanskje musikken hans er litt vel romantisk sett med våre øyne, men tittelmelodien til "Love Story" høres rimelig fransk ut hvis man kan si det slik; her er en pianoversjon av den:

Fiimmusikken til "Bilitis" er en annen klassiker signert Francis Lai i typisk 70-talls stil med vakkert pianospill - her er hele soundtracket:

Lykke til videre med intersssen din for Frankrike.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: c7b42...c00

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker sangen Slimane skal synge i EsC i år. Spesielt etter jeg så videoen hvor teksten kommer opp på engelsk.

Men nå er vi en Fransk-Norsk familie, så ikke så rart jeg liker fransk musikk ☺️

Anonymkode: b8723...479

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellie Italia skrev (1 time siden):

Jeg syns det er så nydelig. Denne sangen er en av mine favoritter, Slimane skal også være med i Eurovision for Frankrike:

 

 

Helt enig, den sangen er utrolig fin

Anonymkode: b8723...479

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra fransk musikk! Og ikke bare fra Frankrike, mye bra quebeqois også 🤓

Anonymkode: 97d7b...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøver å utforske det litt, fordi jeg prøver å lære meg språket. Digger denne her:

er mye bra, og mye rart.

Anonymkode: d588b...e46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt så veldig mye på fransk musikk, men liker denne 80 talls perla.

 

 

Anonymkode: 80f11...1d5

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra Shaka Ponk så er fransk musikk ganske ukjent for meg, bare så synd de bare spiller nesten lokalt.. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Mye bra fransk musikk! Og ikke bare fra Frankrike, mye bra quebeqois også 🤓

Anonymkode: 97d7b...11f

Jeg har vært i Quebec, men la ikke merke til noe lokal musikk der. Er det verdt å sjekke ut altså? Mener de spilte mye Gims da jeg var der. Han er også bra! En legende i Frankrike. Dsv får jeg ikke med meg konserten hans i Oslo. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg kom over enda en nydelig fransk sang, hør på denne da 😍

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drita kjedelig med sånn følsom musikk🤮

Desireless fra 80/90 tallet er litt kult, men de hadde vel én one hit wonder

Anonymkode: 58e5e...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...