Nobile Skrevet 7. januar 2024 #1 Skrevet 7. januar 2024 Synes det har vært utrolig mange drap de første dagene av januar med tette (og tidligere) relasjoner. 20
HanneH1980 Skrevet 7. januar 2024 #2 Skrevet 7. januar 2024 Skulle akkurat til å se om noen andre hadde skrevet om dette.. Ja, det har vært utrolig mye drap i løpet av årets første uke. Først var det tenåringsgutten i Sørfold i Nordland som hadde drept sin mor og stefar før han tok sitt eget liv. Så var det kvinnen som var funnet skutt i en bil, og samme dag det med saken i Stavern hvor mannen ble funnet død, og kvinnen er enda ikke funnet. I dag leser vi at det har vært drap på et hotell i Nord-Fron hvor en kvinne ble funnet død, og at det også har blitt funnet levninger etter en bilbrann i Øygarden kommune. I fjor var det visst høyeste antall drapssaker i Norge på 10 år, med 35 drepte: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/69E27o/drap-i-norge-i-2023 Med en så stygg start på året, blir jeg ikke overrasket om 2024 blir det året med høyeste antall drapssaker i Norge noensinne 😨 25 1 1
Lea Skrevet 7. januar 2024 #3 Skrevet 7. januar 2024 Ja enig. Veldig mange drap på kort tid. Trist😥 3
Gjest RedLights Skrevet 7. januar 2024 #4 Skrevet 7. januar 2024 (endret) Voldsomt mange drap på kort tid. Det er på tide at politiet tar varsler på alvor, og setter inn tiltak for å forebygge partnerdrap og familietragedier. Hva skal man gjøre for å forebygge partnerdrap og familietragedier som ikke er varslet på forhånd? Hvem er det som har ansvaret her for at det ikke skjer? Det er vanskelig å forutsi når det kommer helt ut av det blå. Tidslinje: • To drap og et selvdrap i Sørfold i Nordland. Mann dreper mor og stefar, før han tar sitt eget liv (2024-01-01) • Kvinne funnet drept i bil i Elverum. Gjerningsmannen døde av skadene etter selvmordsforsøket (2024-01-01) • Mann funnet død i Stavern. Kvinne fortsatt ikke funnet (2024-01-02) • Kvinne funnet død på hotell i Nord-Fron. Gjerningsmann er pågrepet og siktet (2024-01-06) • Kvinne funnet død i bilbrann i Øygarden. Gjerningsmann er pågrepet og siktet (2024-01-07) Endret 8. januar 2024 av RedLights
Pastels Skrevet 7. januar 2024 #5 Skrevet 7. januar 2024 Ja, det er litt apokalyptisk hele greiene. Gråt meg gjennom hele desember grunnet Israel-Palestina konflikten, og så startet voldsbølgen her hjemme etter jul. I tillegg til Jonas-saken hvor politiet åpenbart ikke tok truslene seriøst 😞 Jeg har barn, men tør ikke få flere barn rett og slett.. Blitt helt mørkeredd av hvilken grusomhet vi mennesker kan gjøre mot andre. 7 6
Topsi Skrevet 7. januar 2024 #6 Skrevet 7. januar 2024 6 drap på 7 døgn, forrige drapsrekord for januar var 5 drap for hele mnd. Helt utrolig tragisk 10
Lost little girl Skrevet 7. januar 2024 #7 Skrevet 7. januar 2024 Ja, det er helt sjokkerende. Tragisk start på 2024. 5
Catliner Skrevet 7. januar 2024 #8 Skrevet 7. januar 2024 Trist. Klikka for mange allerede på starten av året. 5
Gjest issoras Skrevet 7. januar 2024 #9 Skrevet 7. januar 2024 Tenkte det samme i dag, dette er skremmende og tragisk. Er det tilfeldig, er det en smitteeffekt eller ser vi konsekvensene av at høytiden har vært tøff? 🤷♀️
LullaSkrulla Skrevet 8. januar 2024 #10 Skrevet 8. januar 2024 Huff, ja, jeg tenkte akkurat på det. Så utrolig trasig! Så vidt jeg kan se er det menn som dreper, bortsett fra kanskje i en av sakene, og det får meg til å tenke på hvordan det går med menns psykiske helse generelt, men særlig etter pandemien. Nå er det nok mer sammensatt og komplisert enn som så, jeg kan for lite om tematikken, men det har vel vært en økende trend etter pandemien med voldsepisoder og annet fra menn. Utrolig trist uansett! 2 1
Suss81 Skrevet 8. januar 2024 #11 Skrevet 8. januar 2024 Men likevel så blir samtlige tråder hvor vi diskuterer menn og vold stengt. Nesten alle drapsmenn er menn. Men det kan man ikke si høyt for da må man jo inrømme at det er holdningene til menn som er problemet. 13 22
Fighter83 Skrevet 8. januar 2024 #12 Skrevet 8. januar 2024 Dårlig økonomi tvinger folk til å holde sammen selv om de absolutt ikke burde. Sikkert en del som låner penger her og der også. Tenker at dette bare vil bli verre utover året + all denne gjeng kriminaliteten som skjer nå for tiden. 1 2
Smascha Skrevet 8. januar 2024 #13 Skrevet 8. januar 2024 Ekspertane er ueinige om kvifor det har vore så mange drap no. Drapsforskar Vibeke Ottesen trur det er tilfeldig at året starta med så mange drap, medan leiar for Nasjonal eining for rettspsykiatrisk sakkunne, Svein Øverland, trur det er meir sannsynleg at det handlar om jula, der familiar er saman, sjølv om dei egentleg ikkje likar kvarandre: NRK/Uroa for auke i drap. I den artikkelen merka eg meg også denne grafen, og undrar meg på kva i alle dagar som skjedde i 2013 4
Prebs Skrevet 8. januar 2024 #14 Skrevet 8. januar 2024 Tenker dere at dette er ett unntak i historien, eller den nye normalen?
Druid Skrevet 8. januar 2024 #15 Skrevet 8. januar 2024 issoras skrev (11 timer siden): Tenkte det samme i dag, dette er skremmende og tragisk. Er det tilfeldig, er det en smitteeffekt eller ser vi konsekvensene av at høytiden har vært tøff? 🤷♀️ jeg vil tro vi ser konsekvensen av den økonomiske utviklingen vi har hatt og forventer. 5
NakenPanda Skrevet 8. januar 2024 #16 Skrevet 8. januar 2024 Smascha skrev (8 minutter siden): Ekspertane er ueinige om kvifor det har vore så mange drap no. Drapsforskar Vibeke Ottesen trur det er tilfeldig at året starta med så mange drap, medan leiar for Nasjonal eining for rettspsykiatrisk sakkunne, Svein Øverland, trur det er meir sannsynleg at det handlar om jula, der familiar er saman, sjølv om dei egentleg ikkje likar kvarandre: NRK/Uroa for auke i drap. I den artikkelen merka eg meg også denne grafen, og undrar meg på kva i alle dagar som skjedde i 2013 Hvis du hadde tatt med 2011 hadde alle andre år bleknet i sammenligning 1
Druid Skrevet 8. januar 2024 #17 Skrevet 8. januar 2024 NakenPanda skrev (4 minutter siden): Hvis du hadde tatt med 2011 hadde alle andre år bleknet i sammenligning Ja, men en terroraksjon er en anomalitet. Skulle man si noe om problemet, må man ta vekk ekstremitetene, ellers sier tallene ingenting. 20 6
asterix Skrevet 8. januar 2024 #18 Skrevet 8. januar 2024 Fighter83 skrev (1 time siden): Dårlig økonomi tvinger folk til å holde sammen selv om de absolutt ikke burde. Sikkert en del som låner penger her og der også. Tenker at dette bare vil bli verre utover året + all denne gjeng kriminaliteten som skjer nå for tiden. Druid skrev (10 minutter siden): jeg vil tro vi ser konsekvensen av den økonomiske utviklingen vi har hatt og forventer. Så dere mener at dårlig økonomi gjør at psykisk ustabile menn stalker, forfølger og til slutt dreper eksen din? 9 4
elisa1819 Skrevet 8. januar 2024 #19 Skrevet 8. januar 2024 Jeg tror dårlig økonomi er en sterkt medvirkende årsak til at folk klikker. Når vi liksom har vært så lykkelige i Norge tidligere, har vi egentlig bare vært rike, men det har demma opp for det svarte mørket som velter fram hos mange (menn) nå. Tror økonomi som faktor er undervurdert. 8
NakenPanda Skrevet 8. januar 2024 #20 Skrevet 8. januar 2024 (endret) Drap fra 70 tallet fram til 2012 hvor forrige starter, men vi har jo blitt mye mer folk siden 70 tallet så tror drap har stort sett gått ned i frekvens. Krigen samt ABB 2011 event er veldig spesielle men det var mye drap på 80 tallet Norden og spesielt Norge kommer veldig dårlig ut på mengden partner drap (ja stort sett menn som dreper kvinner) godt illustrert i filmen "90minutter" som er et dykk inn i de mørke avkroker av Norske menns drap av sine partnere. Endret 8. januar 2024 av NakenPanda 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå