Gå til innhold

AI genererte drittbilder overalt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Begynner å bli lei. På Facebook, i sosiale medier, i reklame, på hobbysider jeg følger- dukker de opp. Fake AI genererte møkkabilder KUN laget for at en eller annen idiot skal tjene penger på klikk. Jeg er allerede lei. Ingenting føles virkelig ut lenger. Føler ikke jeg kan stole på noe.

Jeg er glad i historie. Historiske bilder er kjempespennende. Men nå infiltreres nettet av fake historiske bilder med fake historier. Man tror det er sant i starten! Men så blir man bare skuffa gang etter gang...

Fake AI genererte kjendisbilder. Fake bilder av katter med unike utseender. Fake annonser av fake møbler som ikke eksisterer en gang. Fake interiørbilder. Fake julenisser. Fake landskapsbilder. Fake nyheter. Fake bøker.

Alt.er.fuckings.fake.

Jeg har et par bekjente som driver firma. Nå spammer de sidene sine med AI genererte reklameannonser. Jeg ser det så tydelig. Foreløpig har de et helt eget gjenkjennbart AI utseende.  Med fake folk. Fake illustrasjoner. Jeg blir uvel. Jeg hater de AI genererte trynene deres.

Jeg er også glad i kunst, design og bøker. Og spesielt her er det nesten umulig å se forskjellen på et vakkert motiv laget av et ekte menneske, og et fake motiv laget av en noob hjemme i stua. Og det værste er at jeg sitter med en uggen følelse av at folk flest kanskje ikke bryr seg om det er ekte eller fake? Så lenge det er pent og matcher tapeten? Så lenge det er billig?

Satt å så på YouTube her om dagen. Syntes bakgrunnsmusikken var litt rar. Begynte å høre på teksten og innså at ingenting gav mening. AI-generert musikk??

Akkurat nå har jeg mest lyst til å koble meg fullstendig av nettet. Hobbysidene jeg følger er ødelagte. Skal heller begynne å gå tur i skogen og høre på gamle LP plater og bli en gammel hippie.

/rant over.

Anonymkode: 71573...8b7

  • Liker 10
  • Hjerte 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig, sjekk dette julebildet fra Sporveien...

Fant det på reddit først

 

noen-andre-som-har-lagt-merke-til-sporveiens-ai-julereklame-v0-60dgi3pucw1c1.jpg

Anonymkode: f85e7...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, fake AI-bilder, hva er greia med det? Jo, det er egentlig bilder som er laget av kunstig intelligens for å se ut som ekte fotografier, selv om de egentlig ikke er det. Det er ganske sprøtt hvordan AI kan lage bilder som ser så ekte ut!

Men her er greia: disse fake AI-bildene kan brukes til både gode og dårlige ting. Noen kan bruke dem til å spre løgner og manipulere bilder, og det er jo ikke så kult. Derfor er det viktig å være skeptisk og ikke ta alt for god fisk når du ser et bilde.

Hvis du vil unngå å bli lurt av fake AI-bilder, kan du prøve å bruke verktøy som omvendt bildesøk. Da kan du sjekke om bildet har blitt brukt andre steder på nettet. Og hvis det ser litt rart ut, med rare proporsjoner eller uklarheter, så kan det være en indikasjon på at det er fake.

Husk at det er viktig å være smart når vi bruker teknologi som AI, og å være bevisst på at noen kan misbruke det. Så la oss være på vakt og ikke la oss lure av falske bilder!

[Teksten er lagd av chatgpt]

Anonymkode: 2df70...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker AI bilder og at jeg kan uttrykke meg uten å kaste vekk penger på en kunstner som tar x-antall dager på å gi meg resultat. Nei takk, den tid er over

AI er kommet for å bli. Get with the times folkens. Er du som kunstner redd? Vel....lag bedre kunst da. Konkurrer

Anonymkode: 72d90...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævla slitsomt! Burde vært et symbol som tydelig indikerte at dette er Ai

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg elsker AI bilder og at jeg kan uttrykke meg uten å kaste vekk penger på en kunstner som tar x-antall dager på å gi meg resultat. Nei takk, den tid er over

AI er kommet for å bli. Get with the times folkens. Er du som kunstner redd? Vel....lag bedre kunst da. Konkurrer

Anonymkode: 72d90...4ba

Det er greit at du er utålmodig, men jeg elsker å skape noe, å lære mens jeg gjør det. Å lage noe med ai vil ikke bli en god stund du kan nyte prosessen av i den graden du kan ved å male, tegne, lage en sang, gå ut å ta bilder av naturen selv. Det kan heller ikke gi deg kunnskapen, ferdighetene eller mestringsfølelsen.

Du som person konkurrerer ikke mot noen som er kreativ ved talent eller øving med ai, du bruker bare et hjelpemiddel som ikke krever noe av deg. 

Hva skal mennesker bruke tiden på, om vi ikke skal bruke verken kroppen eller hodet selv? Når skal livet leves og hvordan? Kommer ikke til å slitte med hobbyene mine. 

Anonymkode: 5e121...45f

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K.B. skrev (5 minutter siden):

Jævla slitsomt! Burde vært et symbol som tydelig indikerte at dette er Ai

God ide, det burde bli en lov om det, som det skal eller er det ved redigerte bilder. 

Anonymkode: 5e121...45f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker AI ❤️

Anonymkode: 751d7...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg elsker AI bilder og at jeg kan uttrykke meg uten å kaste vekk penger på en kunstner som tar x-antall dager på å gi meg resultat. Nei takk, den tid er over

AI er kommet for å bli. Get with the times folkens. Er du som kunstner redd? Vel....lag bedre kunst da. Konkurrer

Anonymkode: 72d90...4ba

Hvis du tror ai KI-genererte bilder er kunst så har du en så primitiv estetisk forståelse at jeg blir litt trist på dine vegne. KI-bilder er knapt nok kitch.

Du uttrykker deg ikke noe mer ved å skrive inn kommandoer til en KI enn du gjør når du skriver inn tall på en kalkulator.

Men en kan jo få greie bakgrunnsbilder til PCen av det da, så sånn sett har det jo en slags funksjon.

Ingen alvorlige kunstnere er redde for denne teknologien.

Anonymkode: b4c7c...7cd

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ble triggered av kommentaren min

Anti-AI disipler

Anonymkode: 72d90...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (10 timer siden):

Jævla slitsomt! Burde vært et symbol som tydelig indikerte at dette er Ai

Enig. Samme som de bloggerne skulle klistre på. En jævla stor lapp der det står at det er fake!

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg håper AI blir regulert snart og at softwaren blir tvunget til å legge på både et visuelt stempel men også et stempel låst inn i filkoden.

Jeg synes det er leit å se at folk synes det er så morsomt at de selv kan lage ai kunst også le av kunstnere og fortelle dem at de må lage bedre kunst. Trist for hele menneskeheten.

Naturfotografer med utstyr for 100.000+ som er villig til å reise langt for å ta gode bilder av vår verden slik den er. Som kanskje har dedikert hele sitt liv til faget sitt. Har stolthet, kunnskap, etiske leveregler. Vil snart bli bytta ut med en hvilken som helst idiot i den interne markedsføringsavdelingen (sporveien I'm looking at YOU), som ikke har noen moralske skrupler. Som ikke har noen tanker om konsekvensene det har for hele den kreative bransjen, måten vi ser verden på.

Ai stjeler bilder fra ALLE fotografer som noensinne har lagt ut bilder på nett. De har aldri takket ja til det. Hadde de hatt muligheten, så ville de aldri gått med på det.

Hater AI.

Anonymkode: 71573...8b7

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Enig, sjekk dette julebildet fra Sporveien...

Fant det på reddit først

 

noen-andre-som-har-lagt-merke-til-sporveiens-ai-julereklame-v0-60dgi3pucw1c1.jpg

Anonymkode: f85e7...472

Koselig bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Honey Dew skrev (1 minutt siden):

Koselig bilde

Nei nissen har jo 6 fingre... 

Anonymkode: f85e7...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei nissen har jo 6 fingre... 

Anonymkode: f85e7...472

Ja, og så da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (Akkurat nå):

Ja, og så da?

De kunne betalt en grafisk designer for å gjøre det ordentlig. Ikke fake tull. 

Anonymkode: f85e7...472

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det som er mest skremmende er hvor tydelig det blir at verden er befolket med altfor mange idioter. Når 300 000 faller helt i staver over at det finnes rosa pandaer og otere som kan sykle, så blir jeg skikkelig deprimert.

Men det verste er bildene som er direkte historieforfalskning. Det florerer av AI-manipulerte bilder av f.eks rockestjerner som poserer med andre storheter da de var unge. Stort sett er det noe i bildet som avslører at det er fake, men altfor mange går på limpinnen. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjdnner at jeg misliker AI på generelt grunnlag. Jeg liker at noe er ekte, at det er laget av noen. Jeg takler heller ikke musikk med autotune og den slags, som også blir en uekte uncanny valley-greie. Gi meg et ordentlig bilde, en ordentlig tegning eller en ordentlig stemme.

Anonymkode: 6dc1a...d9f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg elsker AI bilder og at jeg kan uttrykke meg uten å kaste vekk penger på en kunstner som tar x-antall dager på å gi meg resultat. Nei takk, den tid er over

AI er kommet for å bli. Get with the times folkens. Er du som kunstner redd? Vel....lag bedre kunst da. Konkurrer

Anonymkode: 72d90...4ba

Det finnes plenty av kunstnere som lager bedre kunst. 

Her er én av min mange, ekstremt talentfulle kolleger jeg har hatt glede av å jobbe med.

https://www.artstation.com/artwork/9NN09O

Tenk deg hvilket talent og hvor mange timer som skal til for å lage noe slikt. Dine lame prompts vil aldri kunne matche dette. Og OM det skulle gjøre det så er det dessverre fordi AI stjeler fra eksisterende kunst.

Det gir iallfall MEG en helt annen følelse av å kikke på hans bilder enn de glorete kitchy AI-greiene.

Anonymkode: 58137...b3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Noen ble triggered av kommentaren min

Anti-AI disipler

Anonymkode: 72d90...4ba

Jeg ble ikke triggered, jeg synes synd på deg.

Anonymkode: b4c7c...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...