Gå til innhold

Middager - vektnedgang

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Driver og setter opp ukesmeny framover. Liker best "norsk" mat og pasta. Ikke overvettes glad i supper. 

Dere andre som skal ned i vekt - hvordan ser deres ukesmeny ut? Jeg prøver å ligge på litt under 2000 kcal om dagen - er en del aktiv og har tenkt å bruke tid på vektnedgang.

Anonymkode: 3708e...53e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ligger på omtrent det samme kaloriinntaket som deg, målet mitt er å holde vekten, men jeg spiste omtrent likt da jeg gikk ned i vekt, så det går jo ut på det samme.

Jeg har vanligvis suppe (sorry) eller gryterett på mandager, lager dobbel porsjon, tar den andre halvparten på onsdag.

Tirsdag, torsdag og fredag varierer jeg mellom svin, kylling, fisk - ofte fet fisk en dag og hvit fisk en annen.

Lørdag er det gjerne pannekaker eller pizza, med grønnsaker ved siden av om det ikke er i retten.

Søndag gjør jeg det litt "finere" og serverer meg selv noe med storfe eller lam. Potetmos, og rosenkål eller pastinakk bakt i ovn, er en gjenganger.

Tilbehøret varierer/roterer jeg også, mellom ris, potet (kokt, mos, båter), pasta, søtpotet(mos), byggryn, risnudler osv. Grønnsaker likeså, det går mye i fryst som spinat, erter og aspargesbønner, hermetisk som wokmix eller maiskorn. Sper på med ferske grønnsaker som paprika, rettich, agurk, sopp. Bruker mye passata (tomat), løk, gulrot. 

AnonymBruker
Skrevet

Var akkurat i ferd med å lage en lignende tråd for middagstips:) Dog spiser jeg ikke så mye typisk norsk mat, men kanskje det kan glede noen andre. For deg TS er nok Torsdag det mest typisk norske alternativet:D

Kommende ukes meny:

Mandag: Fiskeburger med bakte, honningglaserte gulrøtter

Tirsdag: Bakt søtpotet med ruccola, feta, ristede pinekjerner, tomat og krydder

Onsdag: Wraps med kikerter strekt i krydder. Har inni persille, rødløk og sitronsaft

Torsdag: Fiskegryte: https://www.godtlevert.no/oppskrift/14977/hjemmelaget-fiskegryte-med-torsk-gulrotter-purrelok-og-flatbrod

Fredag: Hjemmelagde kjøttboller og tzatziki + tabbouleh

Lørdag: Enchiladas med salat og rømme

Søndag: Rester

Anonymkode: 9ac39...dc1

AnonymBruker
Skrevet

Siden du er glad i pasta ville jeg prøvd ut zoodles. Da sparer du mye kalorier. Bruk aubergine, gulrot, squasj, rødbeter eller en blanding av de. Selv er jeg fan av squasj. Det kan også brunes som lasagneplater. Tomatbaserte sauser gir mindre kalorier enn fløtebaserte. 

Bytt ut kjøttdeig med karbonadedeig. Evt svin eller kyllingkjøttdeig. 

Bruk alternativ som gir mindre kalorier. Tacosalat uten nachoschips/lefse eller bruk salatblad som lefse. Aubergine eller squasj som pastaplater i lasagne. Fløtegratinerte poteter kan gjøres lettere ved å bruke 1/3 poteter og 2/3 grønnsaker i skiver, f.eks aubergine, tomat, squasj, paprika, beter. Lettprodukter som lettmelk, lettere matfløte, drømmelett, lettere ost. Mindre smør og olje ved steking. 

Kutt ned på potet og ris. Kutt enten helt ut, eller bare en potet eller 3ss ris. Mye grønnsaker i stedet. F.eks dampet brokkoli, gulrot, sukkererter, blomkål. Løk, sopp, paprika surret sammen i stekepannen. En blandet salat. Blomkålris eller mos av grønnsaker (gulrot, brokkoli, blomkål). 

Spis en porsjon middag. Tilsett mer grønnsaker om du er mer sulten. F.eks 1 laksefilet, 1 kotelett, 1 kyllingfilet. Halve tallerkenen med grønt. Søk gjerne etter nye oppskrifter. Mye man kan bruke grønnsaker til. 

Anonymkode: 276e5...834

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Siden du er glad i pasta ville jeg prøvd ut zoodles. Da sparer du mye kalorier. Bruk aubergine, gulrot, squasj, rødbeter eller en blanding av de. Selv er jeg fan av squasj. Det kan også brunes som lasagneplater. Tomatbaserte sauser gir mindre kalorier enn fløtebaserte. 

Bruk alternativ som gir mindre kalorier. Tacosalat uten nachoschips/lefse eller bruk salatblad som lefse. Aubergine eller squasj som pastaplater i lasagne. Fløtegratinerte poteter kan gjøres lettere ved å bruke 1/3 poteter og 2/3 grønnsaker i skiver, f.eks aubergine, tomat, squasj, paprika, beter. Lettprodukter som lettmelk, lettere matfløte, drømmelett, lettere ost. Mindre smør og olje ved steking. 

Kutt ned på potet og ris. Kutt enten helt ut, eller bare en potet eller 3ss ris. Mye grønnsaker i stedet. F.eks dampet brokkoli, gulrot, sukkererter, blomkål. Løk, sopp, paprika surret sammen i stekepannen. En blandet salat. Blomkålris eller mos av grønnsaker (gulrot, brokkoli, blomkål). 

Spis en porsjon middag. Tilsett mer grønnsaker om du er mer sulten. F.eks 1 laksefilet, 1 kotelett, 1 kyllingfilet. Halve tallerkenen med grønt. Søk gjerne etter nye oppskrifter. Mye man kan bruke grønnsaker til. 

Høres forferdelig ut, altfor likt sånn som jeg holdt på da jeg hadde spiseforstyrrelse. Hvor lenge klarer du å holde deg til dette uten å miste livsgnisten?

Anonymkode: 9f4bc...a91

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Høres forferdelig ut, altfor likt sånn som jeg holdt på da jeg hadde spiseforstyrrelse. Hvor lenge klarer du å holde deg til dette uten å miste livsgnisten?

Anonymkode: 9f4bc...a91

Jeg tenker litt sånn også, på 8.året, tynn og sprek og full av gnist. Man kan være kostholdsbevisst og ikke spiseforstyrret, 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tre spiseskjeer ris er du seriøs? Det er fullt mulig å gå ned i vekt ved å spise pasta, poteter,ris, brød og så videre

Anonymkode: d44f2...550

• Liker 2
Skrevet

Prøver ikke direkte å gå ned i vekt, men ligger rundt samme kaloriinntak som deg. Her er ikke helga med, da vi er borte til middag begge dagene. 

Mandag - hjemmelagede falafler stekt i airfryer med hummus, grønnsaker og pitabrød

Tirsdag - laks, ris og grønnsaker med soyasaus

Onsdag - hjemmelaget sushi

Torsdag - torsk med sprøstekt bacon, ertepuré og poteter

Fredag - Fiestaform ala Hanne Lene

Vi spiser stort sett fisk eller vegetar i hverdagen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Tre spiseskjeer ris er du seriøs? Det er fullt mulig å gå ned i vekt ved å spise pasta, poteter,ris, brød og så videre

Anonymkode: d44f2...550

Helt enig i det, at man kan spise alt, spiser en del potet selv. 😊Men tre spiseskjeer ris kunne jeg tatt også, fordi jeg blir mettere av mer kjøtt og fisk og grønt, og det blir da bedre i sum. Spiser 1400 kalorier per dag ca og da blir det litt slik avveining hva man vil «bruke» kaloriene på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...