AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #1 Skrevet 7. januar 2024 Det har vært noen tråder her inne hvor foreldre forteller at barna har lært engelsk fra YouTube eller andre plattformer. Hvor mye tid bruker barna på dette? Er det voksne sammen med barna, eller lærer de helt på egenhånd? Hva ser de på? Selv har jeg ikke eksponert barnet mitt for engelsk i det hele tatt, har tenkt at andre ting er viktigere, men det hadde jo vært fint å «snakke flytende» engelsk i en alder av 6 år… Anonymkode: 05439...6a8
Tomas77 Skrevet 7. januar 2024 #2 Skrevet 7. januar 2024 (endret) 21 minutter siden, AnonymBruker said: Det har vært noen tråder her inne hvor foreldre forteller at barna har lært engelsk fra YouTube eller andre plattformer. Hvor mye tid bruker barna på dette? Er det voksne sammen med barna, eller lærer de helt på egenhånd? Hva ser de på? Selv har jeg ikke eksponert barnet mitt for engelsk i det hele tatt, har tenkt at andre ting er viktigere, men det hadde jo vært fint å «snakke flytende» engelsk i en alder av 6 år… Anonymkode: 05439...6a8 Nå er våre barn halvt engelske så de har det annet sted fra men merker at mange av vennene har lært seg You Tube engelsk. Der er det stor variasjon, masse kvalitetsstoff fra BBC ligger ute som Numberblocks, Nick Copes Podcast, Octonauts, Go Jetters, Ben & Holly osv. Det er også masse ræl av typen Hong Kong unger som åpner leker med vræling av Oh myyy gaaaaawwwd. Endret 7. januar 2024 av Tomas77 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #3 Skrevet 7. januar 2024 25 minutter siden, Tomas77 said: Nå er våre barn halvt engelske så de har det annet sted fra men merker at mange av vennene har lært seg You Tube engelsk. Der er det stor variasjon, masse kvalitetsstoff fra BBC ligger ute som Numberblocks, Nick Copes Podcast, Octonauts, Go Jetters, Ben & Holly osv. Det er også masse ræl av typen Hong Kong unger som åpner leker med vræling av Oh myyy gaaaaawwwd. Kan man se BBC i Norge? Anonymkode: 05439...6a8
Myml1 Skrevet 7. januar 2024 #4 Skrevet 7. januar 2024 Vet om flere foreldre som skryter av at ungene kunne engelsk før skolealder,men for meg er ikke det noe å skryte av,det er heller noe som er flaut. At ungene at sett på mye skjerm at de har lært et helt nytt språk er jo ingenting å skryte av . Mine barn ser skjerm, men i begrenset mengde. Å det å surfe youtube på pad bedriver de med kanskje 4 ganger i året. 16 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #5 Skrevet 7. januar 2024 Myml1 skrev (4 minutter siden): Vet om flere foreldre som skryter av at ungene kunne engelsk før skolealder,men for meg er ikke det noe å skryte av,det er heller noe som er flaut. At ungene at sett på mye skjerm at de har lært et helt nytt språk er jo ingenting å skryte av . Mine barn ser skjerm, men i begrenset mengde. Å det å surfe youtube på pad bedriver de med kanskje 4 ganger i året. De trenger faktisk ikke se mye skjerm for å lære engelsk. Min femåring har på ingen måte mye skjermtid, men har likevel lært seg forbausende mye engelsk. Barn tar nye språk på en helt annen måte enn vi voksne klarer. Anonymkode: e0100...e5c 17
Tomas77 Skrevet 7. januar 2024 #6 Skrevet 7. januar 2024 12 minutter siden, AnonymBruker said: Kan man se BBC i Norge? Anonymkode: 05439...6a8 Ikke på åpen kanal eller Web på grunn av rettigheter. Det er mulig med VPN som f.eks. Nord som gjør at du får IP adresse i UK som igjen gir tilgang til deres Iplayer app der alt ligger.
Sofakona Skrevet 7. januar 2024 #7 Skrevet 7. januar 2024 Våres kunne masse engelsk når han var 5 år..vi så på.mye barnesanger på engelsk og nå er han 11 år og snakker bedre engelsk en meg da han spiller med mennesker/ venner på pc og snakker engeSlk med de. Har en datter på 5 som også lærer seg engelsk ord nå... ofte trenger de ikke mye skjerm tid for å lære seg ting da de er som svamper
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #8 Skrevet 7. januar 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: De trenger faktisk ikke se mye skjerm for å lære engelsk. Min femåring har på ingen måte mye skjermtid, men har likevel lært seg forbausende mye engelsk. Barn tar nye språk på en helt annen måte enn vi voksne klarer. Anonymkode: e0100...e5c Hvor lite er lite? Ser ikke barnet på norsk tv i det hele tatt, da? Mitt barn har lært seg farger og noen strofer, men det er jo et godt stykke igjen før hen kan bruke språket. Anonymkode: 05439...6a8 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #9 Skrevet 7. januar 2024 1 minutt siden, Sofakona said: Våres kunne masse engelsk når han var 5 år..vi så på.mye barnesanger på engelsk og nå er han 11 år og snakker bedre engelsk en meg da han spiller med mennesker/ venner på pc og snakker engeSlk med de. Har en datter på 5 som også lærer seg engelsk ord nå... ofte trenger de ikke mye skjerm tid for å lære seg ting da de er som svamper Noen har kanskje bedre språkøre enn andre…Hva ser 5-åringen din på? Anonymkode: 05439...6a8
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #10 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvor lite er lite? Ser ikke barnet på norsk tv i det hele tatt, da? Mitt barn har lært seg farger og noen strofer, men det er jo et godt stykke igjen før hen kan bruke språket. Anonymkode: 05439...6a8 Vil anslå hun kanskje har 30-45 min skjermtid dagen (som vel er vanlig barnetvtid for mange), noen dager blir det ikke noe fordi vi er opptatt med andre ting. Hun er lite interessert i norsk barnetv, noen få programmer fra NRK super som fenger, men ellers liker hun videosnutter med engelsk tale hvor det enten er dialog mellom barn, lære om farger, tall, begreper osv. Jeg er selv overrasket over hvor mye hun har plukket opp og klarer å bruke, f.eks i rollespill når hun leker selv og bruker engelsk. Ellers leser vi selvfølgelig en del bøker på norsk, viktig det også. Men hun kan ofte spørre meg hva det og det heter på engelsk. Anonymkode: e0100...e5c 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #11 Skrevet 7. januar 2024 Vi gikk faktisk aktivt inn for å lære yngstemann engelsk helt fra han var liten, og satt på alle filmer på engelsk, leste engelske bøker og sang engelske barnesanger. Han har ikke mer skjermtid enn noen andre , men han snakker nå flytende i en alder av 7 år. Han har ett godt ordforråd både på norsk og engelsk, og leser like bra på begge språk. Mulig han har godt språkøre, men han lærte seg det ganske raskt, og han snakker ikke «YouTube» engelsk. Anonymkode: 8f3fd...476 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #12 Skrevet 7. januar 2024 18 minutter siden, AnonymBruker said: Vi gikk faktisk aktivt inn for å lære yngstemann engelsk helt fra han var liten, og satt på alle filmer på engelsk, leste engelske bøker og sang engelske barnesanger. Han har ikke mer skjermtid enn noen andre , men han snakker nå flytende i en alder av 7 år. Han har ett godt ordforråd både på norsk og engelsk, og leser like bra på begge språk. Mulig han har godt språkøre, men han lærte seg det ganske raskt, og han snakker ikke «YouTube» engelsk. Anonymkode: 8f3fd...476 Dere snakker kanskje litt engelsk sammen også? Sånn at han får praktisert det. Har han gode ferdigheter på begge språk? Anonymkode: 05439...6a8
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #13 Skrevet 7. januar 2024 Jeg har ganske godt språkøre, kanskje datteren min har det samme. For vår del - jeg visste ikke om nrk super. Mye av det som var på norsk på youtube var skikkelig dårlig. Hun har sett på litt forskjellig, men favorittene har vært graces world og elsia and annia (basically noen som leker med dukker og filmer det, ganske profesjonelt og ordentlig ). Jeg støtter også opp under språklæringen og vi har mange samtaler på engelsk. Hun har lært engelsk på youtube, ja. Men hun kan kommunisere helt fint med engelsktalende fra England og de som har engelsk som andrespråk i andre land. Jeg synes ikke det er flaut at hun har lært engelsk på youtube, jeg passer på hva hun ser på. Eneste jeg angrer på var at jeg ikke introduserte et mer gøyalt språk.. men det er aldri for sent 😉 Anonymkode: 492f5...177 5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #14 Skrevet 7. januar 2024 Ungen min og meg såg en del på FGTeve/funnelvision (en familie i usa)på YouTube, og peppa gris på engelsk. Engelsken hennes er veldig god, både muntlig og skriftlig. Hun lærte seg også raskt å lese, så vi kunne se på programmer tekstet på engelsk (med et tredje språk muntlig) tidlig. Selv merker jeg ikke om jeg leser engelsk eller norsk. Vi ser enda på de, nå over ti år senere. Jeg føler nesten jeg har fulgt oppveksten til de fire barna deres og har sett utviklingen i familien. Anonymkode: 9fffa...42d
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #15 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Vi gikk faktisk aktivt inn for å lære yngstemann engelsk helt fra han var liten, og satt på alle filmer på engelsk, leste engelske bøker og sang engelske barnesanger. Han har ikke mer skjermtid enn noen andre , men han snakker nå flytende i en alder av 7 år. Han har ett godt ordforråd både på norsk og engelsk, og leser like bra på begge språk. Mulig han har godt språkøre, men han lærte seg det ganske raskt, og han snakker ikke «YouTube» engelsk. Anonymkode: 8f3fd...476 Samme har vi gjort med barnet vårt. Går siste året i barnehagen, snakker flytende engelsk, med bedre uttale enn oss foreldre 😂 barnet kan lese litt på både engelsk og norsk Anonymkode: 0d6c8...b24
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #16 Skrevet 7. januar 2024 Min så en del på YouTube- videoer, og har spilt en del Fortnite. 11 nå og best i klassen på engelsk sa læreren i sist samtale. Fikk høyeste nivå i engelsk på nasjonal prøve nå i 5. klasse Anonymkode: 03fa2...2b5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #17 Skrevet 7. januar 2024 Her har gutten lært seg engelsk, og snakket ganske flytende i en alder av 5år; gjennom Peppa Pig og YouTube. Du vet, Peppa gris brukes i språkopplæring for mange språk, den er dubbet i det uendelige. Vet den brukes i voksenopplæring, og for utenlandske barn som kommer til Norge, blandt annet. Youtube er en suveren læringsarena, og engelsk blir en naturlig del av det barnas inntrykk. Hvor mye de ser på, og hva de ser på, er jo opp til dere foreldre? Her har vi en skjermtid som passer for oss og våre barn, og at de velger å bruke den på YouTube (vi har innstilt kun opp til 6år, likevell om barna er eldre) og da engelsk språklig innhold, er for oss ikke noe verre enn at de ser på andre ting. Som sagt, han snakker nå flytende engelsk, 7år, og har et veldig godt ordforråd. Uttalelse er også ti ganger bedre enn min (som er typisk norsk-engelsk, hehe). Han har ikke sittet timesvis hver dag, men med Peppa Gris på engelsk fra han var 2år, og deretter YouTube har for oss vært en suksess. Å kunne godt engelsk er i dag viktig. Skal også sies at vi snakker jevnlig engelsk her hjemme med han, i hverdagslige situasjoner og i lek. Nettopp for å stimulere, og han legger om helt naturlig. Anonymkode: 454f0...4ef 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #18 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her har gutten lært seg engelsk, og snakket ganske flytende i en alder av 5år; gjennom Peppa Pig og YouTube. Du vet, Peppa gris brukes i språkopplæring for mange språk, den er dubbet i det uendelige. Vet den brukes i voksenopplæring, og for utenlandske barn som kommer til Norge, blandt annet. Youtube er en suveren læringsarena, og engelsk blir en naturlig del av det barnas inntrykk. Hvor mye de ser på, og hva de ser på, er jo opp til dere foreldre? Her har vi en skjermtid som passer for oss og våre barn, og at de velger å bruke den på YouTube (vi har innstilt kun opp til 6år, likevell om barna er eldre) og da engelsk språklig innhold, er for oss ikke noe verre enn at de ser på andre ting. Som sagt, han snakker nå flytende engelsk, 7år, og har et veldig godt ordforråd. Uttalelse er også ti ganger bedre enn min (som er typisk norsk-engelsk, hehe). Han har ikke sittet timesvis hver dag, men med Peppa Gris på engelsk fra han var 2år, og deretter YouTube har for oss vært en suksess. Å kunne godt engelsk er i dag viktig. Skal også sies at vi snakker jevnlig engelsk her hjemme med han, i hverdagslige situasjoner og i lek. Nettopp for å stimulere, og han legger om helt naturlig. Anonymkode: 454f0...4ef Han leser også godt engelsk, og med rett uttalelse av ord (rett engelsk uttalelse på bokstaver). Anonymkode: 454f0...4ef 1
Gjest Kanino Skrevet 7. januar 2024 #19 Skrevet 7. januar 2024 (endret) Myml1 skrev (1 time siden): Vet om flere foreldre som skryter av at ungene kunne engelsk før skolealder,men for meg er ikke det noe å skryte av,det er heller noe som er flaut. At ungene at sett på mye skjerm at de har lært et helt nytt språk er jo ingenting å skryte av . Mine barn ser skjerm, men i begrenset mengde. Å det å surfe youtube på pad bedriver de med kanskje 4 ganger i året. Noen barn trenger ikke å bli begrenset fra skjermtid da noen klarer å regulere dette selv. At dine barn ikke mestrer dette selv hvor du må sette skjermbegrensninger er ikke noe å skryte av. At du prøver å skryte deg selv opp i skyene som er nødt for å begrenser skjermbruken er bare flaut. Barn lærer ufattelig mye av f.eks Youtube og diverse andre apper. De lærer når de er hjemme. Helt fantastisk synes jeg og det er absolutt noe å skryte av at de kan både skrive bokstaver, lese enkelte ord og ikke minst snakke et annet språk skikkelig bra og mange ganger bedre enn foreldrene før skolestart er absolutt noe å være stolt av Endret 7. januar 2024 av Kanino
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #20 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her har gutten lært seg engelsk, og snakket ganske flytende i en alder av 5år; gjennom Peppa Pig og YouTube. Du vet, Peppa gris brukes i språkopplæring for mange språk, den er dubbet i det uendelige. Vet den brukes i voksenopplæring, og for utenlandske barn som kommer til Norge, blandt annet. Youtube er en suveren læringsarena, og engelsk blir en naturlig del av det barnas inntrykk. Hvor mye de ser på, og hva de ser på, er jo opp til dere foreldre? Her har vi en skjermtid som passer for oss og våre barn, og at de velger å bruke den på YouTube (vi har innstilt kun opp til 6år, likevell om barna er eldre) og da engelsk språklig innhold, er for oss ikke noe verre enn at de ser på andre ting. Som sagt, han snakker nå flytende engelsk, 7år, og har et veldig godt ordforråd. Uttalelse er også ti ganger bedre enn min (som er typisk norsk-engelsk, hehe). Han har ikke sittet timesvis hver dag, men med Peppa Gris på engelsk fra han var 2år, og deretter YouTube har for oss vært en suksess. Å kunne godt engelsk er i dag viktig. Skal også sies at vi snakker jevnlig engelsk her hjemme med han, i hverdagslige situasjoner og i lek. Nettopp for å stimulere, og han legger om helt naturlig. Anonymkode: 454f0...4ef Synes det er helt topp, jeg. Man kan fint bruke youtube some en læringsarena. Det er en del søppel der, men man passer jo på uansett hva barna ser på . Vi har hatt masse gode erfaringer med youtube, og det er mye der som er fint for barna 😊 Sønnen min på to har lært alle dyrenavna på engelsk (forståelsen, ikke uttalen utenom horse ). Også alle dinosaurnavna på engelsk. Datteren min snakker god engelsk med ikke norsk aksent, uttalen er veldig fin - eneste kjipe er at hun sier engelsken på skolen er kjedelig fordi de snakker om farger og teller til ti.. Anonymkode: 492f5...177 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå