Gå til innhold

Folk var mer moderne enn oss på 1900-tallet!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det høres kanskje ut som en rar ting å si? "Menneskeheten blir jo mer moderne for hver generasjon?"

Nei! Det er ingen automatikk i det.

Modernitet forutsetter at mennesket dyrker den ene egenskapen som skiller dem fra dyrene: det cerebrale.

Det er ingenting cerebralt over vår tid. Vi diskuterer alt på et helt overfladisk nivå, vi ser elendige filmer, vi leser (i beste fall) middelmådige bøker, journalistene våre har ingen språkbevissthet, akademikere blir beskyldt for å være hovne når de uttaler seg om sine fagfelt. Hva skjedde?

Hvorfor er vi så fiendtlig innstilt til menneskeheten? Hvorfor er vi tilfreds med middelmådighet?

 

Anonymkode: 3f40c...830

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg elsker å reflektere og å diskutere større spørsmål. Jeg tenker og reflekterer selv veldig mye på konsepter og tendenser og generelt det jeg ser på nett og ute i samfunnet. 

Jeg velger ikke engang å bruke tid på dette, det bare skjer enten jeg vil eller ikke. 

Men hver gang jeg forsøker å prate med noen om ting jeg tenker på så orker de ikke å prøve å forstå eller reflektere eller de sier at jeg snakker for avansert. 

Anonymkode: fe9d8...841

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden er så tilrettelagt for oss nå, at vi har rett og slett blitt late. Vi blir bombardert med nyheter og elendighet fra alle verdens kriker og kroker konstant. Vi skal holde oss oppdaterte på andres liv og hverdag gjennom sosiale medier konstant. Det pøser ut middelmådige filmer og serier hvor de samme kjendisene er gjengangere konstant. Det er hele tiden NOE. Vi jobber stort sett alle 100 % for å klare holde hodet over vann i dagens økonomiske situasjonen. Vi blir slitne mentalt og gidder ikke forholde oss til noe lenger. Det er en større forskjell mellom rik og fattig enn det kanskje noengang har vært. Før i tiden produserte de rike produkter som det faktisk var behov for, og som gjorde hverdagen for alle bedre. Nå produseres bare produkter som til stadighet må erstattes og blir verre for hver sesong. Det produseres ingenting av kvalitet lenger. Kapitalismen har overtatt fullstendig, og for at vi skal overleve hverdagen med full jobb, økonomiske nedgangstider og elendighet ute i verden, bruker vi fritiden på å numme hjernen med enda mer meningsløs underholdning mens vi kjøper stadig flere meningsløse dupeditter for at de rike skal bli stadig rikere...

Anonymkode: 5833d...317

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...