Gå til innhold

En helomvending i kostholdet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å endre totalt på kostholdet (og livsstilen min) fra å ha en del prosessert mat til mer uprossesert. Men jeg vet ikke hvor jeg skal begynne - for jeg kan ikke bare ta bort matprodukter, de må erstattes av noe og jeg må sørge for at kroppen får alle de næringsstoffene som den trenger. Kostholdet mitt idag er ikke helt ute å kjører, men det er en del matvarer som ikke er helt "greie" å ha så mye av i kostholdet. Sånn som kjøttdeig, pizza, hamburgerrygg, glutenfrie produkter, laktosefrie produkter, sjokolade, potetgull, smågodt osv. Jeg spiser en del frukt og grønt, men vil som sagt endre ganske drastisk på kostholdet. Tenker mer bønner, nøtter, frø, fisk og enda mer grønnsaker. Spiser ikke økologisk pga økonomi - de varene jeg ser på butikken er ganske dyre, om det er feil gjerne irettesett meg på det. 

Har du noen tips og råd til hvordan jeg kan komme meg i gang med dette? Noen personer jeg kan følge på sosiale medier, bøker osv?  Jeg føler meg så grønn på retter med bønner for eks. Bruker å ha bønner i salat, men sliter da med at  proteininnholdet blir for lavt i det måltidet. 

 

 

 

Anonymkode: 8ffa8...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Marit Kolby er vel guru nr.1 på dette temaet, så du burde sikkert kjøpe kokeboka hennes og følge henne på insta!

Anonymkode: efaf5...592

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo egentlig ganske enkelt. Hva trenger man ikke i et kosthold? F.eks godteri, sjokolade, pizza. Det trengs ikke å byttes ut med noe. Billige proteinkilder er f.eks egg, kylling (kjøp stor økonomipakker og fordel over mange måltider), linser. Bruk gode råvarer som digge grønnsaker og suppler med frukt når du vil ha litt snacks. 
Når MÅ man ha glutenfri og laktosefri? Se om du f.eks kan bare glutenfritt selv. Velg bra laktosefri alternativer som feks mandelmelk. 

Anonymkode: 4591e...ed7

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du bytte ut kjøttdeig? Det er jo minimalt prosessert.

Anonymkode: d98a5...564

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor vil du bytte ut kjøttdeig? Det er jo minimalt prosessert.

Anonymkode: d98a5...564

Helt enig. Skulle til å spørre om det samme. Ikke bare er det minimalt prosessert (og i samme kategori som frosne eller oppkuttede grønnsaker), men det er også utrolig sunt og inneholder mye næring. Mange tror at man kun trenger kjøtt for proteiner, men kjøtt inneholder vitaminer og mineraler som er mye mer tilgjengelig for opptak enn fra grønnsaker, som betyr at vi tar opp mer av det som finnes i matvaren. For eksempel tar vi opp ca 20% jern fra kjøtt, og bare ca 1% jern fra spinat.

Anonymkode: 5aaf7...16d

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en gradvis forandring. En helomvending fungerer sjelden mer enn 3 uker. Bytt ut en og en matvare over tid, og introduser nye måltider over tid. Middag er et fint sted å starte. 

Anonymkode: 22c50...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i forslag om gradvise endringer. For meg ser et ut som det å kutte ut godteri ville vært et fornuftig sted å begynne. 
I salaten kan du bytte ut bønner med quinoa. Ingenting galt med kjøttdeig, det er minimalt prosessert og har mye viktig næring. Gode alternativ til pålegg: kokt egg, avokado, hummus, gulost, snøfrisk. 

Bytt ut pizza med wraps. Hvis du bruker prosesserte wraps, så er ikke det verdens undergang så lenge det du fyller med er "rent". Kjøttdeig, avokado, mye grønt, stekt sopp osv. I hvertfall et sunnere valg enn frossenpizza. 

Anonymkode: 989c7...c25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le litt ikke av ts. 

Men har utgitt bøker om  kosthold som  jeg ler av i dag.  Ikke av teksten, men av undertekstene. '

I  dag ville ikke forlaget utgitt, alt er på nett nå.

Middelshavskost er mitt råd, eller ren lavkarbo..      

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...