AnonymBruker Skrevet 7. januar #21 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (21 timer siden): Har en Bengalkatt uten papirer. Adoptert gjennom Dyrebeskyttelsen. Visste ikke at han var Bengal før vi fikk ham. Om jeg var interessert i rasekatt og aktivt var interessert i det ville jeg aldri betalt masse tusenvis av kroner for en angivelig rasekatt uten papirer. Anonymkode: 3b4ae...2cf Har den ikke stamtavle så er det en huskatt. Anonymkode: 8902f...baa 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Durinur Skrevet 8. januar #22 Del Skrevet 8. januar Dårlige eksempler med munchkin og scottish fold da, de begge disse ikke har egne raseklubber i Norge, og heller ikke anerkjennes som en rase av NRR. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #23 Del Skrevet 8. januar Katrin65 skrev (På 7.1.2024 den 2.57): Vet du det er nesten ikke vert og svare deg ,for den er diskeminerende , for det er ingen ting som heter Bakgårdoppdrett det er raseklubbene som har funnet på , for de ønsker og rakke ned på hobby oppdretteriene, for de merker at flere og flere kjøper deres katter ,og de liker ikke konkurranse, som de tenker det er . Useriøse raseklubber som er med på og fremme syke raser som lider seg gjennom livet , Flere kjøper katter uten denne papir lappen og er like fornøyd , Stamtavle er som sakt ikke en garanti for at katten er ekte og ingen garanti for at katten er frisk . Jeg har ingen ting i mot at de som kjøper katt hos meg tar en DNA test . Raser med og uten papirer er huskatter . Nydelige Slutt å avl på katter. Du bidrar til at enda flere blir hjemløse. Skal du først avle på noe, gå heller over til hund. Anonymkode: c53dc...732 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #24 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Slutt å avl på katter. Du bidrar til at enda flere blir hjemløse. Skal du først avle på noe, gå heller over til hund. Anonymkode: c53dc...732 Neeei, er mer enn nok dårlig og mangelfull hundeavl ute og går. Anonymkode: e2459...d9b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #25 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Neeei, er mer enn nok dårlig og mangelfull hundeavl ute og går. Anonymkode: e2459...d9b Er i alle fall sjans å tjene penger på det, spesielt om du går for puddel-blandinger. Bland hva som helst med puddel og selg for 30 000. Jeg lover deg, folk kjøper! Anonymkode: c53dc...732 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Firefine Skrevet 8. januar #26 Del Skrevet 8. januar (endret) Det er mye snobberi hos noen katteoppdrettere. 😎 Endret 8. januar av Firefine X Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #27 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er i alle fall sjans å tjene penger på det, spesielt om du går for puddel-blandinger. Bland hva som helst med puddel og selg for 30 000. Jeg lover deg, folk kjøper! Anonymkode: c53dc...732 Ikke nå lenger heldigvis. Det har vært flere saker i media om at oppdrettere ikke får solgt valpene sine nå etter coronaen. Felles for de jeg har sett er at de avlet blandingshunder. Anonymkode: 6e2d4...f93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #28 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ikke nå lenger heldigvis. Det har vært flere saker i media om at oppdrettere ikke får solgt valpene sine nå etter coronaen. Felles for de jeg har sett er at de avlet blandingshunder. Anonymkode: 6e2d4...f93 Jeg har sett endel slite med å bli kvitt rasehunder også. I bergen var det et flott puddelkull som tok lang tid å få solgt, og samme med belgisk fårehund. På sørlandet et sted solgte en vizla-valper til skampris for å bli kvitt de. Anonymkode: e2459...d9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 9. januar #29 Del Skrevet 9. januar On 1/6/2024 at 6:26 PM, Katrin65 said: Mangen irriterer seg over at katter uten stamtavle blir solgt til høye priser .(særlig medlemmer av raseklubber )Katter har høy egenverdi i seg selv. De kaller det useriøs bakgårds avl . Det er et levende vesen man har i mange år ,og har like stor verdi som de med en papirlapp . Alle bør verdsette kattene ,og sette en god pris på de ,så de ikke blir kastet etter folk gratis eller til en liten sum . Kjøper folk en katt som koster en del ,da er det godt gjennomtenkt og de tar godt vare på de også ,Jeg har katter som er reine Maine Cooner men uten papirer og jeg tar godt vare på de ,og jeg har et lite oppdrett ,Jeg har det som hobby ,og jeg har ikke noe interesse av og være medlem av noe raseklubb ,og mine kattunger er like verdifull selv om de ikke har noen papir lapp kalt stamtavle- Mine katter er rein Maine Coon og kan tåle en DNA test ,hvis kjøper ønsker og ta det. Raseklubber eier ikke samvittighet, der de er med på og få frem katter som lider seg gjennom livet som Scottish fold som er syke katter og så har vi Perser som er helt flate i ansiktet har ofte vanskelig for og puste og vanskelig for og spise skikkelig, og så har vi Munchkin katten med korte ben som lider av achondroplasi (dvergvekst ) alle kattene av denne typen ,og disse kattene er ikke så smidige og kommer ikke like lett opp over alt som andre katter .Dette er dyreplageri og bevisst få frem slike katter for folk synts de er søte , Alt for og tjene penger ,Raseklubbene er noen useriøse dyreplagere som er med på dette. Jeg driver seriøs avl og mine katter har det godt ,selv om de ikke har papirer ,så betyr ikke det at kattene ikke har det godt kattungene blir også helsesjekket ,og de er sunne og friske og tatt godt vare på . Folk velger selv om de vil kjøpe mine , nydelige katter som det heller ikke vanskelig og se at de er rein Maine Coon og har alle egenskapene i behold , . Så andre seriøse hobby oppdrettere ikke, la dere trakke på . ALLE KATTER ER LIKE VERDI FULL Mangen selger rase mix de er også de er også veldig populære . Gate mix er som oftest de friskeste og helt nydelige, de er også veldig populære Så jeg vil si til dere andre hobby oppdrettere som er glad i katter ,det er ikke galt og ikke tilhøre useriøse Raseklubber. . Nei, det gjør du ikke. Det du driver med er selve definisjonen på useriøs bakgårdsavl. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #30 Del Skrevet 9. januar Katt uten stamtavle er og blir en huskatt. Alle med IQ større en skostørrelsen sin skjønner det. Anonymkode: fc3ae...99d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #31 Del Skrevet 9. januar Jeg betaler mer enn gjerne en del for en katt. Men jeg betaler ikke det samme for en rasekatt med papirer som en katt uten papirer. Hele poenget med papirer er å kunne dokumentere at katten er renraset og at foreldre er av god helse. Noen som selger kattunger uten papirer, for samme pris som rasekatter, det anser jeg som useriøst oppdrett hvor eneste poenget er å tjene mest mulig penger. Men siden du hevder du driver seriøst, kan du da også dokumentere utgiftene du har med oppdrettet? At prisen du tar er en reell pris som ikke handler om at du skal ha mest mulig fortjeneste? Anonymkode: e372d...440 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #32 Del Skrevet 9. januar Om jeg skal betale masse tusenvis av kroner for en rasekatt, så skal jeg ha papirer på at katten, og stamfedrene til katten har vært testet for sykdommer, avlet for helse og er etisk avlet. (ingen uetisk innavl, riktig alder, etc). Det er jo derfor prisen på katten er såpass høy. Jeg får en garanti av at de jeg kjøper hos har tenkt nøye gjennom, og verifisert avlen de har holdt på med. Om jeg bare vil ha en pen katt så kan jeg betale litt, og hente hvilken som helst katt. Alle kan "lage" kattunger, kaster jo ikke tusenvis av kroner vekk på noen som bare lot katten være katt og skal tjene beng på kullet. Du må lengere ut på landet for å klare å overbevise meg at det å ikke være organisert i en klubb ikke er risikabelt for kjøper. Dette gjelder forsåvidt hunder også. At man brått fikk det for seg at det skal koste 27 tusen for en blandingshund er galskap i mitt hue. Anonymkode: 0c0ba...4c6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni #33 Del Skrevet 29. juni Dette var interessant. Ingen bør kjøpe fra en sånn type «oppdretter». Nedlatende og arrogant overfor de seriøse. Kan vi anta at samme holdning gjelder for kjøpere som tar kontakt hvis det skulle oppstå problem? I tillegg følger sjelden slike «oppdrettere» andre regler som kontakt/kvittering. Nekter for at kjøpsloven gjelder osv. Hele innlegget er rett og slett bare en stor bekreftelse på hvorfor man ikke skal kjøpe fra denne typen «oppdretter». Anonymkode: 242f7...a2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katrin65 Skrevet 7. juli Forfatter #34 Del Skrevet 7. juli (endret) Alle katter har egen verdi ,det er ikke en papirlapp som gjør den verdifull . Disse trakasseringene på nette av medlemmer av raseklubbene er utrolig sykt , og kalle seriøs avl, for bakgards avl hva nå det betyr ,jeg tror de aller fleste som selger katter uten stamtavle lever under veldig gode forhold . De fleste som driver med katter og også veldig glad i de . veldig leit ,Jeg ser mange av dere kommer med kritikk , men det er veldig rart at noen kan si at det er useriøst salg ,hvis man velger og ikke være registrert , Det er så mange med stamtavle som ikke er renraset mye bedrageri ,det hender ofte at oppdrettere ,mister katten ut i løpe tiden så skriver de likevel opp hankatten som var tenkt til avl . Jeg har hørt mange slike historier, og det er det mange andre som har også . Jeg er hobby oppdretter ved siden av jobben min og stortrives med det. Jeg vet at kattene mine er 100% Maine Coon , Alle rasekatter som er inne katter er huskatter med eller uten papir, og appslutt ingen katter er bare en vanlig huskatt ,alle er unik , . Når det gjelder hva vi tar for kattene våres så er det vi som eiere som bestemmer prisen ikke noen andre ,om vi skulle tatt mer enn de med stamtavle , så har de absolutt ingen ting med det det er bare eieren selv som bestemmer prisen, , Vi har masse .jobb med de og masse utgifter med de vi også . katten har som sakt stor verdi i seg selv som det de levende nydelige kattungene de er ,og som man kan glede seg over i mange år ,som blir en av familien . Folk velger selv hvilken katt de vil kjøpe , om de vil kjøpe en flott rasetypisk Maine Coon av meg eller en med papirer som kanskje bare er lureri og mange ganger ikke ser ut som den oppgitte rasen, den eneste måten er og dna teste kattungene med begge foreldrene samtidig , hvis man skal være sikker på at de er foreldrene eller far er den som er oppgitt ., og de må da få bekreftelse på positiv dna test , og det er mange av disse som får kattunger, tettere kull ,utenom om raseklubbens regler ,da selger de uten stamtavle det kullet . Når de kjøper kattunge av meg står det klart og tydelig at katten ikke er registrert , men det betyr ikke noe for kjøperne , de bedømmer selv kattungen de liker som fanger deres interesse , og kjøper den . Så det er ingen ting her som er bedrageri .. Vi lever ikke i et kommunist land der andre kan bestemme over hva folk skal gjøre og ikke gjøre , Selgere og kjøpere velger helt fritt hva de ønsker og ikke ønsker , En Maine Coon er en Maine Coon med eller uten papirer og jeg har ingen interesse av og lyve og si at de ikke er det ,for og tilfreds stille disse hysteriske folkene ,som vifter med papirlapper som mener ,ikke kjøp deres katter uten papir , kjøp våres de er bedre .De driver og sender trakasserende meldinger ,på finn annonsene ,og skal bestemme hva vi skal gjøre ,og ikke gjøre ,og det er ikke rart folk heller kjøper kattunger uten papirer ,Jeg har hørt av flere som har kjøpt katt av meg at de er sjokkert over mange av annonsene til andre som er registrerte ,hvordan de sverter andre på det groveste, og de ville ikke ha kjøpt av de .En stamtavle betyr ingen ting for kjøperne som kommer til meg , og de er heller ikke fan av utstilling osv . Det de liker er og se som betyr noe er at kattene lever under gode forhold og har det godt , og de får også fritt besøke de i vente tiden ,til de er leverings klar så lenge vi er hjemme , så kjenner kattungene de godt før de reiser så de ikke bare blir overlevert til noen de aldri har sett. ,Og så vil jeg til slutt si at en stamtavle betyr ikke at de blir mindre syk ,for det er ikke rett . Man trenger heller ikke stamtavle for og teste foreldrene og kattungene som registrerte . Kattene mine er friske og fine uten bemerkninger når de blir overlevert nye eiere . . De som kjøper katter uregistrert har like store rettigheter som registrerte om det skulle være noe kan de klage til forbruksrådet hvis ikke selger og kjøper ikke kommer til enighet om kjøper mener at han har rett og setter krav osv . Endret 7. juli av Katrin65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli #35 Del Skrevet 7. juli Katrin65 skrev (10 minutter siden): Alle katter har egen verdi ,det er ikke en papirlapp som gjør den verdifull . Disse trakasseringene på nette av medlemmer av raseklubbene er utrolig sykt , og kalle seriøs avl, for bakgards avl hva nå det betyr ,jeg tror de aller fleste som selger katter uten stamtavle lever under veldig gode forhold . De fleste som driver med katter og også veldig glad i de . veldig leit ,Jeg ser mange av dere kommer med kritikk , men det er veldig rart at noen kan si at det er useriøst salg ,hvis man velger og ikke være registrert , Det er så mange med stamtavle som ikke er renraset mye bedrageri ,det hender ofte at oppdrettere ,mister katten ut i løpe tiden så skriver de likevel opp hankatten som var tenkt til avl . Jeg har hørt mange slike historier, og det er det mange andre som har også . Jeg er hobby oppdretter ved siden av jobben min og stortrives med det. Jeg vet at kattene mine er 100% Maine Coon , Alle rasekatter som er inne katter er huskatter med eller uten papir, og appslutt ingen katter er bare en vanlig huskatt ,alle er unik , . Når det gjelder hva vi tar for kattene våres så er det vi som eiere som bestemmer prisen ikke noen andre ,om vi skulle tatt mer enn de med stamtavle , så har de absolutt ingen ting med det det er bare eieren selv som bestemmer prisen, , Vi har masse .jobb med de og masse utgifter med de vi også . katten har som sakt stor verdi i seg selv som det de levende nydelige kattungene de er ,og som man kan glede seg over i mange år ,som blir en av familien . Folk velger selv hvilken katt de vil kjøpe , om de vil kjøpe en flott rasetypisk Maine Coon av meg eller en med papirer som kanskje bare er lureri og mange ganger ikke ser ut som den oppgitte rasen, den eneste måten er og dna teste kattungene med begge foreldrene samtidig , hvis man skal være sikker på at de er foreldrene eller far er den som er oppgitt ., og de må da få bekreftelse på positiv dna test , og det er mange av disse som får kattunger, tettere kull ,utenom om raseklubbens regler ,da selger de uten stamtavle det kullet . Når de kjøper kattunge av meg står det klart og tydelig at katten ikke er registrert , men det betyr ikke noe for kjøperne , de bedømmer selv kattungen de liker som fanger deres interesse , og kjøper den . Så det er ingen ting her som er bedrageri .. Vi lever ikke i et kommunist land der andre kan bestemme over hva folk skal gjøre og ikke gjøre , Selgere og kjøpere velger helt fritt hva de ønsker og ikke ønsker , En Maine Coon er en Maine Coon med eller uten papirer og jeg har ingen interesse av og lyve og si at de ikke er det ,for og tilfreds stille disse hysteriske folkene ,som vifter med papirlapper som mener ,ikke kjøp deres katter uten papir , kjøp våres de er bedre .De driver og sender trakasserende meldinger ,på finn annonsene ,og skal bestemme hva vi skal gjøre ,og ikke gjøre ,og det er ikke rart folk heller kjøper kattunger uten papirer ,Jeg har hørt av flere som har kjøpt katt av meg at de er sjokkert over mange av annonsene til andre som er registrerte ,hvordan de sverter andre på det groveste, og de ville ikke ha kjøpt av de .En stamtavle betyr ingen ting for kjøperne som kommer til meg , og de er heller ikke fan av utstilling osv . Det de liker er og se som betyr noe er at kattene lever under gode forhold og har det godt , og de får også fritt besøke de i vente tiden ,til de er leverings klar så lenge vi er hjemme , så kjenner kattungene de godt før de reiser så de ikke bare blir overlevert til noen de aldri har sett. ,Og så vil jeg til slutt si at en stamtavle betyr ikke at de blir mindre syk ,for det er ikke rett . Man trenger heller ikke stamtavle for og teste foreldrene og kattungene som registrerte . Kattene mine er friske og fine uten bemerkninger når de blir overlevert nye eiere . . De som kjøper katter hos meg har like store rettigheter som registrerte om det skulle være noe kan de klage til forbruksrådet . Jeg har hatt Maine Coon siden 90 tallet. Jeg ville aldri ha kjøpt av deg. De Jeg har valgt å kjøpe av har jeg stolt 100 % på, og har fremdeles kontakt med de. Nå har det blitt så mye sykdom og elendighet med Maine Coon, pga mye kjøkkenoppdrett som du driver med. Enkelte av de seriøse oppdrettere har gitt seg,det florerer alt for mye rart i "rasen" nå. For meg så betyr stamtavle og alt den jobben som ligger bak veldig mye. Men det blir nok dessverre ikke flere Maine Coon her hos meg, når de to jeg har igjen, ikke er noe mer. Anonymkode: 2cf40...adc 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katrin65 Skrevet 8. juli Forfatter #36 Del Skrevet 8. juli (endret) Hei det er helt feil at det er mer sykdom med Maine Coon uten stamtavle enn de med ,det er bare tull . Kjøkken oppdrett ,bakgårds avl hva er det mer dere finner på for og sverte ved og bruke masse stygge ord . Det der med sykdom er bare oppdiktet tull og det vet du nok selv også, registrerte Maine Coon katter blir ikke mindre syke, Mine Maine Coon katter har aldri vært noe syk , og jeg har heller ikke fått noe tilbake melding at det har vært noe med kattungene heller som har vært solgt opp i gjennom årene heller , Vi har veldig mye jobb med de vi også ,så det der er bare tull , at de med stamtavle har mer jobb med de enn vi , det må være det at dere drar kattene med på den ene og den andre utstillingen ,med masse andre katter ,noe jeg ikke synts er rett ovenfor kattene. De må få være med sin flokk og ha det bra og med familien ,som viser at de bryr seg og setter pris på de, Ro og trygghet gir de sunneste kattene , Jeg har også hatt Maine Coon i mage år Koslige snille katter ,lett og få til og lære ,tar en beskjed ,Maine Coon katter er bare helt fantastiske katter ,og når de får kattunger så er det både spennende og koselig man blir utrolig glad i de også , Vi er også veldig nøye med hvem som får kjøpe de ,så vi vet de får det godt , Du hører til motstands gruppen av uregistrert avl , det hører jeg ,hvis dere har noe mer sykdommer med registrerte Maine Coon så har det så absolutt ingen ting med de Uregistrerte og gjøre , mener du og si at dere blander registrerte og uregistrerte ?så blir det masse rart i de og sykdommer ,det er slik du legger det frem . Det synd at ,de registrerte stamtavle kattene er så mye sykere nå , rart dere skylder på oss ,det rimer ikke . Mens de jeg kjenner som driver uregistrert oppdrett og oss ,har friske Maine Cooner og flotte rasetypiske . Lurer du ikke på hvorfor det er utrolig mange som heller velger uregistrerte enn registrerte selv om det kan være samme pris, eller dyrere ? Det er helt greit at du aldri ville kjøpt katt hos meg , Endret 8. juli av Katrin65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 8. juli #37 Del Skrevet 8. juli Fordelen med registrering er jo at man får registrert sykdommer, helsetester og avvik mange generasjoner bak i tid. Javisst kan man teste selv om kattene ikke er registrert, men det blir uansett ikke like godt som å ha et register der man kan se helsestatus på besteforeldre, oldeforeldre og tippoldeforeldre til de kattene man planlegger å avle på. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katrin65 Skrevet 9. juli Forfatter #38 Del Skrevet 9. juli Det er ikke nødvendig med stamtavle og registrering om man ikke intreserer seg for det ,det som er viktig i sykdoms bilde finner de i DNA prøver av foreldrene . Får og unngå innavl kan man også genteste begge foreldrene samtidig. Alle katter har med seg mange ulike gener, og er alle bærere av mange ulike sykdommer selv om de er helt friske. Dette er fordi de i tillegg til et sykdomsbærende gen også har en frisk variant av det samme genet, og individet blir dermed heterozygot for det genet. når man skiller mellom recessive og dominante genvarianter. Når sykdomsgener er dominante vil avkommet bli sykt dersom det arver sykdomsgenet fra én av foreldrene. For sykdommer som skyldes recessive gener må avkommet arve sykdomsgenet fra begge foreldrene for å bli sykt. Dersom avkommet kun arver ett recessivt sykdoms gen, blir det bærer av sykdommen og kan føre det videre til sine kattunger, uten selv å lide av den aktuelle sykdommen. Kattungene arver én kopi av hvert gen fra foreldrene . Man trenger ikke og vite om slekten langt bak , Beklager jeg er ikke enig , det er kun de som har interesse for dette som det betyr noe for . Mange som kjøper rasekatt med stamtavle tar bare vare på den kanskje i et skap ingen ting der betyr noe for de ,kun at de har kjøpt en rasekatt med stamtavle .Kjøperen kan også genteste kattene sine for arvelige sykdommer osv også hvis de ønsker det koster ikke så mye ,veldig forskjeldige priser , Ingen katter uansett ,stamtavle og gentester er garantert og ikke bli syk . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli #39 Del Skrevet 9. juli Slutt med oppdrett! Det er alt for mange katter allerede! Anonymkode: d3b58...bff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 9. juli #40 Del Skrevet 9. juli Veldig mange arvelige tilstander vises ikke på gentest. Det er ikke alt man har identifisert genene for. En god oppdretter ser på sykdomshistorie i flere generasjoner bakover. At man kan finne ut alt av en gentest stemmer ikke. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå