Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Samme hvordan en snur og vender på det, og samme hvor mye strømstøtte som overføres, REGNINGENE STIGER BRATT. Vi blir aldri kvitt dette. Med mindre vi klarer å kvitte oss med politikerne. Her i huset slo vi forrige rekord med over 3000 kr. Tenk hvis vi gikk tilbake til kvartalsvise regninger! Trippel regning hver fjerde måned. De fleste skjønte vel hvorfor det ble montert nye målere for månedlig avlesning. Dette er en langsiktig politisk plan. Det er jo for å kamuflere hvor helsikes dyrt det faktisk er blitt.
Politikerne er en råtten og kynisk gjeng som spekulerer bevisst i å skattelegge livsnødvendige varer, som strøm, da kan ingen slippe unna. Spesielt ikke i Norge, hvor vi er mer avhengig enn noen andre land pga klima.

Anonymkode: e2af0...5db

Ja, en er glad en tok høyde for alt dette ved å inststallere vedovn og sikre gratis tilgang til ved livet ut.

Anonymkode: 13c0d...6d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Samme hvordan en snur og vender på det, og samme hvor mye strømstøtte som overføres, REGNINGENE STIGER BRATT. Vi blir aldri kvitt dette. Med mindre vi klarer å kvitte oss med politikerne. Her i huset slo vi forrige rekord med over 3000 kr. Tenk hvis vi gikk tilbake til kvartalsvise regninger! Trippel regning hver fjerde måned. De fleste skjønte vel hvorfor det ble montert nye målere for månedlig avlesning. Dette er en langsiktig politisk plan. Det er jo for å kamuflere hvor helsikes dyrt det faktisk er blitt.
Politikerne er en råtten og kynisk gjeng som spekulerer bevisst i å skattelegge livsnødvendige varer, som strøm, da kan ingen slippe unna. Spesielt ikke i Norge, hvor vi er mer avhengig enn noen andre land pga klima.

Anonymkode: e2af0...5db

Du tror virkelig at månedlig avlesning forandrer hva vi betaler?

Det har i etterkant vist seg at de gamle fysiske målerene som ble installert på 70 tallet og fremover har under rapportert bruk ettersom de ble eldre, samt at med manuell avlesning bløffet folk om hvor mye de brukte for å dytte vinterforbruket over i billigere deler av året. 

De som har klaget på de automatiske målerene har uten unntak vært folk med disse gamle målerne som nå måtte betale hva de faktisk brukte. De er ingen konspirasjon mot forbrukerne, det er bare økte kostnader overtid.

Snittkostnaden på strøm over tid har vært ca 50 øre inkl moms, den er nå 120 øre der staten dekker ca 30 øre. Det er fremdeles billigste strømmen i Europa og nett leien har ikke økt like mye.

Folk liker bare å syte om at de ikke lengre kan ignorere kostnader til det som helt klart er det landet i Europa som bruker mest strøm per person, og samtidig var billigest. Den tiden er over og vi må få ned forbruket av energi som resten av verden. 

Endelig kan vi sette korrekt pris på gamle rønner som forbuker altfor mye strøm. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ja, en er glad en tok høyde for alt dette ved å inststallere vedovn og sikre gratis tilgang til ved livet ut.

Du varmer kanskje vannet med vedovn også?

Dessuten man skal ha tid å bruke til å ordne ved og som vi alle vet tid er penger.

Endret av NakenPanda
Skrevet

Enebolig på 177 kvm fra 1954, cirka 130 kvm varmes opp og varmepumpa står på 27 grader døgnet rundt, har elbil som kun lades hjemme (kun 3 ganger i desember). Forbruk 2559 kWh, nettleie og avgifter 1407 - strømstøtte 1017, strømregning totalt ble 3004,-

Skrevet
NakenPanda skrev (31 minutter siden):

Du tror virkelig at månedlig avlesning forandrer hva vi betaler?

Det er ikke det vedkommende du svarer mener. Det hun mener er at om vi gikk tilbake til kvartalsvise regner på strøm vil folk kunne få regninger som er på 10000-20000.

Vi har selv hatt måneder hvor vi har betalt over 8000 i strøm og ja vi bor i et gammelt og trekkfullt hus med leilighet i kjelleren som og må varmes opp.

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (16 minutter siden):

Du varmer kanskje vannet med vedovn også?

Dessuten man skal ha tid å bruke til å ordne ved og som vi alle vet tid er penger.

Forbruket til vannet er minimalt i forhold til oppvarming av hele huset. En 12 kw vedovn og 2 viftekanaler sørger for lave og behagelige strømregninger. Det går glatt 150-200 sekker ved om vinteren.

Tid til ved har jeg nok av. Liker å stå med det også, en fin syssel.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Forbruket til vannet er minimalt i forhold til oppvarming av hele huset. En 12 kw vedovn og 2 viftekanaler sørger for lave og behagelige strømregninger. Det går glatt 150-200 sekker ved om vinteren.

Tid til ved har jeg nok av. Liker å stå med det også, en fin syssel.

Vann er normalt en god del av strømregningen, men som du sier når du har stort hus og fyrer for kråkene er vel ved en bedre løsning, dog kanskje ikke for de fleste. Mange har ikke en gang denne muligheten

Jeg har ikke tid til å bruke masse tid på å samle inn ved som de fleste vil jeg tro , men det er jo prioriteringer.

Jeg synes snømåking er fin syssel, men naboene er ikke enig 🙂

Endret av NakenPanda
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (1 minutt siden):

Vann er normalt en god del av strømregningen, men som du sier når du har stort hus og fyrer for kråkene er vel ved en bedre løsning, dog kanskje ikke for de fleste. Mange har ikke en gang denne muligheten

Jeg har ikke tid til å bruke masse tid på å samle inn ved som de fleste vil jeg tro , men det er jo prioriteringer.

Jeg fyrer ikke for kråkene. Viftekanalene har flere ventiler som kan stenges og åpnes alt etter hvor man vil styre varmen. Inntakene sitter i taket rett over vedovnen og kanalene ligger på loftet, trukket i isolasjon.

Jeg har lagt opp livet slik at jeg har tid til alt jeg vil. Noe annet ville vært uutholdbart.

Skrevet
fru Alving skrev (11 minutter siden):

Det er ikke det vedkommende du svarer mener. Det hun mener er at om vi gikk tilbake til kvartalsvise regner på strøm vil folk kunne få regninger som er på 10000-20000.

Vi har selv hatt måneder hvor vi har betalt over 8000 i strøm og ja vi bor i et gammelt og trekkfullt hus med leilighet i kjelleren som og må varmes opp.

Det er allurat det hun mener, hun mimrer tilbake til kvartale betalinger selv om hun er dårlig til å telle måneder, hun mener at denne overgangen er politikernes skyld og at økte kostnader er en villet politikk og at de er ute etter oss forbrukere.

Rett fra klassiske Facebook konspirasjons grupper som vil tilbake til "som det var" da alt var bra og hun kunne bruke strøm som hun ville med minimale kostnader. Hun er sikkert mot vindkraft også.

8000 i strøm for et hus på n måned betyr kun at dere bruker for mye strøm har for stort hus og/eller ikke tar ansvar å gjøre noe med det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fyrer ikke for kråkene. Viftekanalene har flere ventiler som kan stenges og åpnes alt etter hvor man vil styre varmen. Inntakene sitter i taket rett over vedovnen og kanalene ligger på loftet, trukket i isolasjon.

Jeg har lagt opp livet slik at jeg har tid til alt jeg vil. Noe annet ville vært uutholdbart.

Vil også legge til at dette er den absolutt enkleste og billigste løsningen for å varme huset. En overdimensjonert vedovn (for det rommet den står i) og 1-2 viftekanaler på skråloftet til de rom i huset en vil ha varmen ut i.

Og ikke gnål om at "dette er ikke for alle". Det er selvsagt for dem som har mulighet til et slikt oppsett, hvilket som igjen er veldig mange.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

175 sekker ved er vel 11000-12000 kWh for en vintersesong på kanskje 6 måneder, det er relativt mye ja.  

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (Akkurat nå):

175 sekker ved er vel 11000-12000 kWh for en vintersesong på kanskje 6 måneder, det er relativt mye ja.  

Det kan gå mer enn 200 sekker også. Jeg sparer ikke.

Skrevet

1414 kWh i desember.

1598,- strøm og 480 i nettleie. Da er strømstøtte inkl.

Bor i Trøndelag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vil også legge til at dette er den absolutt enkleste og billigste løsningen for å varme huset. En overdimensjonert vedovn (for det rommet den står i) og 1-2 viftekanaler på skråloftet til de rom i huset en vil ha varmen ut i.

Og ikke gnål om at "dette er ikke for alle". Det er selvsagt for dem som har mulighet til et slikt oppsett, hvilket som igjen er veldig mange.

For deg er det nok det mest økonomiske jeg ser den, men det bygges ikke mange hus der folk bor tett med vedovn nå så framover vil stadig færre ha denne muligheten og enda færre har muligheten til gratis ved så den tror jeg ikek noe på.

For meg hadde det vært enklere hvis jeg hadde hatt ved fyringsmulighet å outsource det til noen som selger og preparere veden for meg da mine timer er verdt mer en å hogge ved. I tillegg er det billigere med strøm enn ved for de fleste av oss ettersom prisen på ved har gått opp med prisen på strøm som man kan forvente.

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (1 minutt siden):

For deg er det nok det mest økonomiske jeg ser den, men det bygges ikke mange hus der folk bor tett med vedovn nå så framover vil stadig færre ha denne muligheten og enda færre har muligheten til gratis ved så den tror jeg ikek noe på.

For meg hadde det vært enklere hvis jeg hadde hatt ved fyringsmulighet å outsource det til noen som selger og preparere veden for meg da mine timer er verdt mer en å hogge ved. I tillegg er det billigere med strøm enn ved for de fleste av oss ettersom prisen på ved har gått opp med prisen på strøm som man kan forvente.

Norge gror igjen, flere har mulighet til å få gratis eller svinbillig ved nå enn før. Bare å gidde. 

En velger selv hvordan huset en bygger skal innredes og se ut. Med litt vett og omløp i skallen legger man opp til andre muligheter enn strømfyring. Jeg hadde aldri noensinne gått for et hus der jeg ikke var sikret alternative varmekilder som monner.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Norge gror igjen, flere har mulighet til å få gratis eller svinbillig ved nå enn før. Bare å gidde. 

En velger selv hvordan huset en bygger skal innredes og se ut. Med litt vett og omløp i skallen legger man opp til andre muligheter enn strømfyring. Jeg hadde aldri noensinne gått for et hus der jeg ikke var sikret alternative varmekilder som monner.

Det gror ikke igjen i Oslo dessverre, i tillegg prøver de å kutte ned på vedfyring iht svevestøv så enkelt er det ikke, skulle gjerne hatt backup varme kilde fra ved jeg, men i morderne leilligheter er ikke dette noe som finnes. Bygge eget hus her er 15 mill ++ så ikke for de fleste.

Jeg har kjøpt gassovn med noen flasker som backup, men det hjelper jo ikke på strømregninga.

Endret av NakenPanda
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (5 minutter siden):

Det gror ikke igjen i Oslo dessverre, i tillegg prøver de å kutte ned på vedfyring iht svevestøv så enkelt er det ikke, skulle gjerne hatt backup varme kilde fra ved jeg, men i morderne leilligheter er ikke dette noe som finnes. Bygge eget hus her er 15 mill ++ så ikke for de fleste.

Jeg har kjøpt gassovn med noen flasker som backup, men det hjelper jo ikke på strømregninga.

Derav uttrykker "dem som har mulighet"

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er selvsagt for dem som har mulighet til et slikt oppsett, hvilket som igjen er veldig mange.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Derav uttrykker "dem som har mulighet"

Det er ikke veldig mange som du sier det, over halvparten har ikke tilgang til dette så flertallet kan ikke gjøre dette, og mindre skal det bli framover, vedforbruket er gått kraftig ned siste 10-15 årene. 

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (14 minutter siden):

Det er ikke veldig mange som du sier det, over halvparten har ikke tilgang til dette så flertallet kan ikke gjøre dette, og mindre skal det bli framover, vedforbruket er gått kraftig ned siste 10-15 årene. 

Norge er pakket med hus. Jo det gjelder veldig mange. Kort fortalt alle eneboliger med pipe og et skråloft. Har man ikke pipe, kan dette ettermonteres også i mange leiligheter.

Vedforbruket har gått ned pga billig strøm og folks giddaløshet. Nå snur det, iallefall det med strøm. De giddaløse har sikkert ikke noe imot dyr støm.

AnonymBruker
Skrevet

Vedfyring skal bli ulovlig etterhvert, så kos dere. 

Anonymkode: 0859d...779

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...