Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere! Jeg er en kvinne i slutten av 30-årene med to barn som begynner å bli store. Jeg har den siste tiden kjent på et savn etter en jentegjeng der vi kan ha forening sammen og dra på hytteturer osv. 

Flyttet til plassen vi bor for 10 år siden og jeg har en og annen venn her, men ikke en gjeng. 

Opplever det litt vanskelig å bli kjent med andre i voksen alder. Henger litt sammen med barna og deres foreldre, men blir ikke det samme.

Så mitt spørsmål er: 

Er det vanlig at de fleste i min alder har store vennegjenger, og hvordan kan jeg få flere venner? 

Anonymkode: 6d77d...dac

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hei dere! Jeg er en kvinne i slutten av 30-årene med to barn som begynner å bli store. Jeg har den siste tiden kjent på et savn etter en jentegjeng der vi kan ha forening sammen og dra på hytteturer osv. 

Flyttet til plassen vi bor for 10 år siden og jeg har en og annen venn her, men ikke en gjeng. 

Opplever det litt vanskelig å bli kjent med andre i voksen alder. Henger litt sammen med barna og deres foreldre, men blir ikke det samme.

Så mitt spørsmål er: 

Er det vanlig at de fleste i min alder har store vennegjenger, og hvordan kan jeg få flere venner? 

Du har bodd der i 10år, så skal du plutselig få en vennegjeng. Hvordan skal det bli mulig?

Det kommer ut en slik tråd nesten hver dag på KG, vi bor i Norge. Det er vanskelig for Nordmenn å omgås, må gjerne alkohol til. Du må ta litt iniativ selv, så får du se hvordan dette går. Merker du at det bare går en vei så lar du være...

Mange tror de skal ha vennegjenger som de h ar sett på tv-serier etc...lever i en illusjon. Folk er stort sett kjedelige og ganske ordinære. Går ikke glipp av så mye.

Anonymkode: 4e2fc...42a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mange nye venner (en slags «gjeng») i perioden når barna var så små at de fortsatt trengte oppsyn. Denne gjengen har jeg holdt på og har jevnlig vinkveld eller går tur med. Nå som barna er større ville jeg ha forsøkt å skaffe en vennegjeng gjennom feks gruppetrening som du går fast på, eller en annen type hobby som møtes fast.

Anonymkode: 16e1e...0eb

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du har bodd der i 10år, så skal du plutselig få en vennegjeng. Hvordan skal det bli mulig?

Det kommer ut en slik tråd nesten hver dag på KG, vi bor i Norge. Det er vanskelig for Nordmenn å omgås, må gjerne alkohol til. Du må ta litt iniativ selv, så får du se hvordan dette går. Merker du at det bare går en vei så lar du være...

Mange tror de skal ha vennegjenger som de h ar sett på tv-serier etc...lever i en illusjon. Folk er stort sett kjedelige og ganske ordinære. Går ikke glipp av så mye.

Du har definitivt ingen vennegjeng 😂 Makan til surt svar. Ja, nordmenn er og har vært reserverte, men kanskje vi kan bli bedre. Erkjennelsen om at vi ønsker sosial omgang med flere kan være et fint første skritt på veien til å velge er mer sosialt liv. 

Selve gjengen kan det være du må bygge stein for stein, men finn hobbyer, gå på utstillinger og boklanseringer, dyrk en hobby, lær er språk, ta opp fag, reis i grupper og inviter folka du treffer på fest. Vær hyggelig og avslappet og ellers deg selv og skap vennskap med folk som er like deg og også ulike. I alder og ellers. Vår åpen: Kan frivillighet være noe? Kor? Matlaging?  

Husk å ha det gøy på veien - Lykke til!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Tumelodijo skrev (1 minutt siden):

Du har definitivt ingen vennegjeng 😂 Makan til surt svar. Ja, nordmenn er og har vært reserverte, men kanskje vi kan bli bedre. Erkjennelsen om at vi ønsker sosial omgang med flere kan være et fint første skritt på veien til å velge er mer sosialt liv. 

Selve gjengen kan det være du må bygge stein for stein, men finn hobbyer, gå på utstillinger og boklanseringer, dyrk en hobby, lær er språk, ta opp fag, reis i grupper og inviter folka du treffer på fest. Vær hyggelig og avslappet og ellers deg selv og skap vennskap med folk som er like deg og også ulike. I alder og ellers. Vår åpen: Kan frivillighet være noe? Kor? Matlaging?  

Husk å ha det gøy på veien - Lykke til!

Nei, venninnegjenger er ikke noe å være en del av :) Holder meg til noe får nære.

Er lite sosialt å delta i en gjeng der alle skal følge flokken. Der man er en kuet sau.

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er alle dere som svarer så surt til ts? Er dere ensom? Lei? Kjeder dere? Hva vil dere med det dere skriver? Såre? 

For å få til en gjeng kan kan man ta med de man kjenner, invitere og på den måten blir venner kjent med venners venner. Da dannes det etterhvert en gjeng hvis man finner tonen. 
Jeg har blitt kjent med mange via felles venner, og det tar ofte tid.

Jeg har ulike gjenger jeg er i, men er ikke så ofte med da jeg har en travel hverdag. Men vi er mange, og en av oss er flink å organisere. 

Anonymkode: 33e19...eb9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også bodd på et nytt sted noen år nå, uten å få meg en gjeng her. Det er ikke så enkelt. Jeg har en gjeng barndomsvenner som jeg er mye med. Men det hadde vært fint å ha noen nærmere. Jeg har ingen råd, men tenkte jeg skulle si at det er flere av oss sol synes det er vanskelig, ts. 

Anonymkode: dbe67...6b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvem er alle dere som svarer så surt til ts? Er dere ensom? Lei? Kjeder dere? Hva vil dere med det dere skriver? Såre? 

Anonymkode: 33e19...eb9

Vi er realitetsorienterte, og prøver å få mennesker ut i fra deres boble. Ser ut som at mange har høye forventninger til hvordan ting er, og skal være - istedenfor å være fornøyd med det de har.

Det er ganske vanlig å ikke ha en vennegjeng, og det er heller ingenting å hige etter. Bedre å ha noen svært få nære venner enn en hel saueflokk.

Anonymkode: 3b4cf...f5a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er heldig som har flere vennegjenger. En hvor eldste venninne er fra første leveår da våre mødre var venninner. Så har vi blitt kjent med flere i løpet av barne- og ungdomsskole. Vi møtes ganske ofte og er definitivt hverandres nærmeste.

Så har jeg en venninnegjeng som er fra da jeg holdt på med idrett før. Her bor vi mer spredt så møtes ikke like ofte, men sist nå i desember. 

Så har jeg en venninnegjeng fra barselgruppa med siste barnet. Vi er egentlig en kjerne på 3 stk men er en del med andre fra barselgruppa i tillegg. 

Også har vi nabogjengen her i gata. Vi er 7 familier med barn som er mye sammen. Vår og sommer blir det nesten hver dag. Både med og uten barn.

Eldste barnet driver med idrett, og vi har blitt en mammagjeng som møtes på kamper osv der også. Har helt ærlig ikke kapasitet til å være så mye mer sosial enn jeg er, for det er ganske mye, men her kunne jeg nok helt sikkert fått i gang noe om jeg ønsket. Bare sånn for å gi ideer 😊

Ville altså prøvd via barna eller aktivitet! Har dere naboer du kan bli kjent med?

Anonymkode: 4e425...42d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er heldig som har flere vennegjenger. En hvor eldste venninne er fra første leveår da våre mødre var venninner. Så har vi blitt kjent med flere i løpet av barne- og ungdomsskole. Vi møtes ganske ofte og er definitivt hverandres nærmeste.

Så har jeg en venninnegjeng som er fra da jeg holdt på med idrett før. Her bor vi mer spredt så møtes ikke like ofte, men sist nå i desember. 

Så har jeg en venninnegjeng fra barselgruppa med siste barnet. Vi er egentlig en kjerne på 3 stk men er en del med andre fra barselgruppa i tillegg. 

Også har vi nabogjengen her i gata. Vi er 7 familier med barn som er mye sammen. Vår og sommer blir det nesten hver dag. Både med og uten barn.

Eldste barnet driver med idrett, og vi har blitt en mammagjeng som møtes på kamper osv der også. Har helt ærlig ikke kapasitet til å være så mye mer sosial enn jeg er, for det er ganske mye, men her kunne jeg nok helt sikkert fått i gang noe om jeg ønsket. Bare sånn for å gi ideer 😊

Ville altså prøvd via barna eller aktivitet! Har dere naboer du kan bli kjent med?

Har bare gamle naboer der jeg bor😓 Har fått en del venner via barna, men blir liksom ikke en gjeng om du forstår. Jeg er veldig sosial og utadvendt, så kjenner dette er et savn 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har også bodd på et nytt sted noen år nå, uten å få meg en gjeng her. Det er ikke så enkelt. Jeg har en gjeng barndomsvenner som jeg er mye med. Men det hadde vært fint å ha noen nærmere. Jeg har ingen råd, men tenkte jeg skulle si at det er flere av oss sol synes det er vanskelig, ts. 

Anonymkode: dbe67...6b1

Takk for støtten🥰 Ja, det er litt vanskelig og ensomt, selv om jeg selvsagt er takknemlig for det jeg har:) 

AnonymBruker
Skrevet

De vennene du har, kan du ikke invitere de til noe felles? Vinkveld eller hyttetur eller noe? Tror du de hadde gått overens? 😊

Anonymkode: 3b868...0c7

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror sånne store vennegjenger er mye mindre vanlig enn man tror, og kanskje ikke noe å trakte etter heller…

Veldig mye kan se ut som vennegjenger fra utsiden, men så er det slik at flere par treffes når den og den inviterer, noen egentlig ikke liker hverandre en gang, noen var med den og den gangen.

De jeg kjenner som har veldig klart definerte gjenger, hvor det nærmest er vedtatt at «vi fem» eller «vi tjueen» er en gjeng, fra barndom, skole eller studietid, synes det er mest slitsomt… Masse forventninger, lite rom for fleksibilitet og nye bekjentskaper, og kanskje henger man igjen i gamle roller.

Jeg har masse venner, men ingen klart definerte gjenger. Mer sånn tråder av relasjoner. Selvfølgelig litt sånn at flere kjenner hverandre. Men litt mer sånn organisk, hvor noen møtes gjennom meg, jeg møter noen gjennom andre venner, vi er i samme bransje osv. osv. Noen kommer til og andre fader mer ut, litt etter livssituasjon.

Så jeg ville tenkt mer på muligheten til å bli kjent med venners venner, enn på det å skaffe seg en klar gjeng. Fokusert mer på kjemi, aktivitet og det å ha det hyggelig sammen.

Det går helt fint å invitere til vinkveld, hyttetur, middag og fest uten mål om at det skal bli en gjeng. Kanskje finner noen tonen og det blir til at man gjør noe lignende igjen, kanskje blir du invitert tilbake og møter mennesker der, og så baller det på seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har bare gamle naboer der jeg bor😓 Har fått en del venner via barna, men blir liksom ikke en gjeng om du forstår. Jeg er veldig sosial og utadvendt, så kjenner dette er et savn 

Men du kan jo lage en gjeng? Barselgruppen min var i utgangspunktet ikke en gjeng, jeg inviterte dem hjem til meg på treff og cafe osv. Det tok lang tid fra vi startet å møtes til vi kunne kjenne på å faktisk være venner.

Størstegutten som nå er tretten begynte på ny ungdomsskole nå i høst, og der ble vi invitert på mamma-kveld hjemme hos en mor i klassen. Det var voldsomt fancy da, hun er godt stilt, men vi var alle enige i at vi kunne møtes på en cafe, restaurant eller bestille pizza hjemme hos noen neste gang for å gjøre det mer lavterskel 😊 Forøvrig gjorde vi dette også på barneskolen, arrangerte mamma-kveld på en restaurant hvor vi møttes og spiste litt, snakket, tok en øl og det var generelt sett veldig lavterskel og utrolig hyggelig. 

Jeg er også med i FAU nå, og der er det også en mulighet for å invitere med en gjeng hvis man ønsker. Jeg kunne foreslått å spise kveldsmat etter et møte en dag for eksempel, og ta der derifra.

Dette er jo bare mine plattformer hvor jeg har hatt og har muligheten, du har sikkert dine egne. Poenget er egentlig bare at man gjerne kan finne slike muligheter om man er den som faktisk inviterer med eller foreslår å møtes. Det kommer ikke gratis, man må definitivt belage seg på å være initiativtaker en god stund 😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...