AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #1 Skrevet 6. januar 2024 Hei! Har hatt hyperemesis siden uke 7, og er nå i uke 21. Legen min sier at det er mulig at det vil vare resten av svangerskapet. Jeg har ennå ikke gått opp i vekt, bare ned. Har prøvd ulike medisiner, men ingen har hjulpet med selve kvalmen. Det begynner å bli psykisk tungt å takle den daglige kvalmen og oppkastet. Dere som har gjennomgått hele eller store deler av svangerskapet med hyperemesis, hvordan taklet dere det? Tips og nettressurser taes imit med takk! Anonymkode: aaa88...b5f 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #2 Skrevet 6. januar 2024 Har du prøvd Xonvea og? Anonymkode: 75684...2af 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #3 Skrevet 6. januar 2024 Ja, det har jeg. Anonymkode: aaa88...b5f
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #4 Skrevet 6. januar 2024 En ting jeg har hørt hjelper er å reise bort, visstnok fordi man da klarer å slappe av såpass at kroppen roer seg. Men forstår jo at det er veldig vanskelig når man er så kvalm. De jeg kjenner som har hatt hyperemis ble bedre etter 4-5 måneder, men det er jo dessverre ingen garanti for at det gjelder deg. Anonymkode: 16e3d...6be
Millinea Skrevet 6. januar 2024 #5 Skrevet 6. januar 2024 Støtter den over, jeg spiste litt ute, hos venner, og mye hjemme hos mamma og pappa. Hjemme så luktet alt hærk, spesielt kjøleskapet, vannet, mannen, huset generelt.. Og da kom alt i retur, bare tanken på å gå i kjøleskapet fikk meg til å kaste opp.. Syns det var lettere å holde på maten borte og fikk litt annet enn kvalmen å tenke på, og andre lukter. Er på slutten nå, holder meg hjemme, kvalmen er der fremdeles, men mer håndterbar uten at det går så ille utover livskvalitet og psyke. Føler med deg ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #6 Skrevet 6. januar 2024 Jeg fikk væske intravenøst til slutt. Jeg var super dehydrert og alt som jeg fikk i meg spydde jeg opp igjen. Skikkelig ond sirkel. Fikk noen tabletter mot kvalmen, men det funket ikke. Etter tre dager på sykehus, var jeg en helt annen person. Stor takk til jordmor som så hva jeg trengte for å få et levelig svangerskap. Jeg hadde gått ned ca 10 kg og nærmet meg halvgått svangerskap, så da var det greit å få gjort noe med det. Jeg var så "tørr" at fem stk måtte prøve å sette veneflon før de lykkes.. Anestesilegen klarte det til slutt😅 Anonymkode: 9a8f9...dc1 2
Topsi Skrevet 6. januar 2024 #7 Skrevet 6. januar 2024 Er det mulig å få lov å føde litt tidligere hvis det ikke går over?
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #8 Skrevet 6. januar 2024 2 minutter siden, Topsi said: Er det mulig å få lov å føde litt tidligere hvis det ikke går over? Det er i såfall ikke før uke 38, som er lenge til. Anonymkode: 4a465...73d
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #9 Skrevet 6. januar 2024 Topsi skrev (Akkurat nå): Er det mulig å få lov å føde litt tidligere hvis det ikke går over? Det vet jeg ikke, har ikke fått tilbudet, det er fortsatt altfor tidlig for meg uansett. Når begynte dere som hadde hyperemesis å legge på dere og få tydelig mage? Anonymkode: aaa88...b5f
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #10 Skrevet 6. januar 2024 Jeg har hatt dette 3 ganger, siste var helt grusomt og jeg ble lagt inn flere ganger. Jeg kastet opp til fødsel, men har klart til slutt å gå opp i vekt. Kosthold var elendig og eneste jeg fikk i meg var sjokolademelk. Dette er psykisk helt utmattende, og jeg tenkte at dette orker jeg ikke, jeg ba min mann om å få lov å dø og jeg vurderte sterkt å søke om å avslutte svangerskapet. Jeg kom meg gjennom på et vis, det hjalp at mannen ble sykemeldt og tok seg av ungene. Han måtte dusje meg, lage mat til meg (kunne ikke gå i kjøleskapet). Jeg har skjønt i ettertid at jeg var veldig veldig deprimert og tilbud til oss som opplever dette er dårlig. Jeg fikk også beskjed av en jordmor at vi bryr oss ikke om mor, spiller ingen rolle hvordan du har det bare barnet har det bra. Så har du en jordmor du går til? Er hun grei? For da ville jeg snakket litt med henne og fortalt at dette er vanskelig. Jeg skulle ønske jeg gjorde det tidligere. Så eneste kvalmestillende som fungerte var Zofran, de er dyre men fungerer veldig bra. Hør om du kan få de? Anonymkode: 5da02...4b0 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #11 Skrevet 6. januar 2024 Topsi skrev (37 minutter siden): Er det mulig å få lov å føde litt tidligere hvis det ikke går over? Jeg ble ikke satt igang før uke 39, selv om de egentlig lovet meg det før Anonymkode: 5da02...4b0
Topsi Skrevet 6. januar 2024 #12 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ble ikke satt igang før uke 39, selv om de egentlig lovet meg det før Anonymkode: 5da02...4b0 Det er trist, synes en burde kunne få det fra uke 36 ihvertfall 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #13 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har hatt dette 3 ganger, siste var helt grusomt og jeg ble lagt inn flere ganger. Jeg kastet opp til fødsel, men har klart til slutt å gå opp i vekt. Kosthold var elendig og eneste jeg fikk i meg var sjokolademelk. Dette er psykisk helt utmattende, og jeg tenkte at dette orker jeg ikke, jeg ba min mann om å få lov å dø og jeg vurderte sterkt å søke om å avslutte svangerskapet. Jeg kom meg gjennom på et vis, det hjalp at mannen ble sykemeldt og tok seg av ungene. Han måtte dusje meg, lage mat til meg (kunne ikke gå i kjøleskapet). Jeg har skjønt i ettertid at jeg var veldig veldig deprimert og tilbud til oss som opplever dette er dårlig. Jeg fikk også beskjed av en jordmor at vi bryr oss ikke om mor, spiller ingen rolle hvordan du har det bare barnet har det bra. Så har du en jordmor du går til? Er hun grei? For da ville jeg snakket litt med henne og fortalt at dette er vanskelig. Jeg skulle ønske jeg gjorde det tidligere. Så eneste kvalmestillende som fungerte var Zofran, de er dyre men fungerer veldig bra. Hør om du kan få de? Anonymkode: 5da02...4b0 Det du beskriver høres helt forferdelig ut. Er glad du tross alt kom deg gjennom det. Har ikke prøvd zofran, får undersøke litt. Har en forståelsesfull og flink fastlege, men hun er som alle fastleger veldig travel, har ikke begynt å dra til jordmor ennå. Har opplevd den holdningen fra venner og familie, at det ikke er så farlig med meg så lenge babyen har det bra. Anonymkode: aaa88...b5f 2
Topsi Skrevet 6. januar 2024 #14 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det du beskriver høres helt forferdelig ut. Er glad du tross alt kom deg gjennom det. Har ikke prøvd zofran, får undersøke litt. Har en forståelsesfull og flink fastlege, men hun er som alle fastleger veldig travel, har ikke begynt å dra til jordmor ennå. Har opplevd den holdningen fra venner og familie, at det ikke er så farlig med meg så lenge babyen har det bra. Anonymkode: aaa88...b5f 1 av 5 med hyperemesis orker ikke mer og tar abort, det er av avgjørende betydning for baby at mor har det bra 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #15 Skrevet 6. januar 2024 Jeg hadde hyperemesis med min andre, og det ble ikke flere barn, for å si det sånn. Her vises behandlingstrappen for hyperemesis: https://relis.no/artikler/28037/. Den er nok utdatert nå og Xoneva er førstevalget, men den viser alle medisinene som er trygge. Har du forsøkt alle? Jeg fikk heldigvis hjelp av medisiner - det tok toppen av den ekstreme kvalmen og gjorde at jeg gikk fra å ligge i et helt mørkt rom og sove og kaste opp til at jeg klarte å ligge på sofaen i stua og være sammen med eldste. Jeg føler virkelig med deg og håper at det er én av disse du ikke har prøvd og at den kan gi effekt! Anonymkode: c7246...fa8 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #16 Skrevet 6. januar 2024 Topsi skrev (9 minutter siden): 1 av 5 med hyperemesis orker ikke mer og tar abort, det er av avgjørende betydning for baby at mor har det bra Ja, kunne ønske det var mer fokus på dette. Føler meg alene med kvalmen og stresset rundt oppkast og når det kommer og når det slutter hver dag. Anonymkode: aaa88...b5f 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #17 Skrevet 6. januar 2024 Topsi skrev (1 time siden): Det er trist, synes en burde kunne få det fra uke 36 ihvertfall Uke 36 er jo prematur, babyen er ikke ferdig før uke 37. Tilogmed ved risikosvangerskap setter de sjelden i gang før i uke 38-39. Anonymkode: d81cf...84f 2 1
Topsi Skrevet 6. januar 2024 #18 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Uke 36 er jo prematur, babyen er ikke ferdig før uke 37. Tilogmed ved risikosvangerskap setter de sjelden i gang før i uke 38-39. Anonymkode: d81cf...84f Såvidt prematur ja... kan godt si uke 37, men jeg forstår ikke hvorfor mor skal gå enda flere uker med kvalme og oppkast mår baby har det helt fint med å bli født noen få uker før termin.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #19 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Har hatt hyperemesis siden uke 7, og er nå i uke 21. Legen min sier at det er mulig at det vil vare resten av svangerskapet. Jeg har ennå ikke gått opp i vekt, bare ned. Har prøvd ulike medisiner, men ingen har hjulpet med selve kvalmen. Det begynner å bli psykisk tungt å takle den daglige kvalmen og oppkastet. Dere som har gjennomgått hele eller store deler av svangerskapet med hyperemesis, hvordan taklet dere det? Tips og nettressurser taes imit med takk! Anonymkode: aaa88...b5f For meg ble det bedre etter uke 26. Taklet det med at det bare var sånn. Fikk lite til ingen hjelp av legen, legen jobbet egentlig i mot meg. Jeg var ung og uerfaren, legen var vel det samme og han hadde lest at kvalme gir seg innen uke 14 så derfor ble jeg presset i jobb. I motsatt ende sto sjefen min å presset tilbake, som renholder for private hjem tok det seg dårlig ut at jeg spydde på toalettene til de jeg vasket hos. Heldigvis hadde jeg en flott person på nav som hjalp meg mot legen. Mitt eneste fokus på det verste var å finne noe som smakte godt på vei opp også. Anonymkode: c358b...042 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #20 Skrevet 6. januar 2024 Topsi skrev (7 minutter siden): Såvidt prematur ja... kan godt si uke 37, men jeg forstår ikke hvorfor mor skal gå enda flere uker med kvalme og oppkast mår baby har det helt fint med å bli født noen få uker før termin. Jeg er selv heftig medisinert for hyperemesis, i tillegg til en annen ting som gjør at dette er et risikosvangerskap. Vært sykmeldt 100% siden uke 7. Likevel er igangsettelse før termindato noe de kun vurderer, og ikke noe de garanterer. Babyens beste før den gravide. Jeg er 32 uker nå, så fortatt noen uker igjen. Vil såklart bli ferdig, men å ønske å føde en prematur baby fordi DU ikke holder ut et veldig spesielt.. Anonymkode: d81cf...84f 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå