Gå til innhold

"Equal rights, equal fights"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er deres tanker om dette sitatet? Det refererer til likestilling, og hvordan dette nå i dag gjør det sosialt akseptabelt for menn å forsvare seg fysisk mot farlige damer

Anonymkode: 636af...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitatet er morsomt komponert, med enderim i de to setningsleddene.

Det har en umiddelbar emosjonell appell, ettersom et av de mest sentrale politiske prosjektene i vår tid handler om likestilling. Ordene rights og fights er ikke originale i denne sammenhengen, sitatet spiller på leserens holdninger (eller: fordommer) til denne politiske debatten. Som slagord er sitatet tvetydig og kan dermed tas i bruk av begge partene.

Venstresiden kan f.eks. ilegge det betydningen "flere rettigheter, mer deltakelse", da ordet kamp er blitt en slags hedersbetegnelse på deres meritter. For venstresiden virker sitatet frigjørende.

Høyresiden kan derimot tolke det som "flere rettigheter, mer isolasjon". Fights blir i denne betydningen brukt mer negativt enn i det forrige eksempelet, og ligger nærmere betydningene håndgemeng eller fremmedgjøring.

Alt i alt et morsomt og catchy sitat, men for upresist til å være godt, og noe uoriginalt i formspråket.

Terningkast 3.

Anonymkode: 665c0...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var barn het det: «du skal ikke slå den som er mindre enn deg», den er god, kjønn er likegyldig.

Anonymkode: c83c6...5dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Venstresiden kan f.eks. ilegge det betydningen "flere rettigheter, mer deltakelse", da ordet kamp er blitt en slags hedersbetegnelse på deres meritter. For venstresiden virker sitatet frigjørende.

Høyresiden kan derimot tolke det som "flere rettigheter, mer isolasjon". Fights blir i denne betydningen brukt mer negativt enn i det forrige eksempelet, og ligger nærmere betydningene håndgemeng eller fremmedgjøring.

Anonymkode: 665c0...17a

Tror ingen bruker det slik du antyder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (54 minutter siden):

Tror ingen bruker det slik du antyder. 

TS spurte ikke om hvordan man bruker sitatet, vedkommende spurte hva jeg tenkte om det.

Anonymkode: 665c0...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når jeg var barn het det: «du skal ikke slå den som er mindre enn deg», den er god, kjønn er likegyldig.

Anonymkode: c83c6...5dd

Dum regel. Dette er ikke en universell løsning som funker for et hvert menneske i bokstavelig talt alle
scenarioer i hele verden, i hele ditt liv

Anonymkode: 636af...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg betyr det at man ta kampen (juridisk, politisk, ikke voldelig) for det man synes er viktig. Hvis en gruppe ikke deltar, vil deres hensyn ikke bli ivaretatt, og resultater skal vil få skjevheter. I slagordet ligger at de som har makt må være med å ivareta svakere parters rettigheter.

Til slutt, og overordnet, at alle må være med å arbeide for et godt og inkluderende samfunn.

Anonymkode: 2ead1...2e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS spurte ikke om hvordan man bruker sitatet, vedkommende spurte hva jeg tenkte om det.

Anonymkode: 665c0...17a

Og jeg kommenterte at jeg ikke tror tolkningen din medfører riktighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (Akkurat nå):

Og jeg kommenterte at jeg ikke tror tolkningen din medfører riktighet. 

Bare å lese hovedinnlegget og de andre kommentarene her det.

Anonymkode: 665c0...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare å lese hovedinnlegget og de andre kommentarene her det.

Anonymkode: 665c0...17a

Hva prøver du å få fram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen angriper deg har du rett til selvforsvar, uansett kjønn. Men er jo litt umusikalsk å banke ei 45 kilos jente som er 160 cm på sokkelesten, om du selv er 80 kg og 190 cm. 

Anonymkode: 7bc69...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (Akkurat nå):

Hva prøver du å få fram?

At de illustrerer poengene mine vel! Hvorfor går du sånn etter meg?

Anonymkode: 665c0...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva er deres tanker om dette sitatet? Det refererer til likestilling, og hvordan dette nå i dag gjør det sosialt akseptabelt for menn å forsvare seg fysisk mot farlige damer

Anonymkode: 636af...988

Selvsagt har alle lov til å forsvare seg selv. Kjønnet avhenger da ikke av dette. Men husk at det er forskjell på å forsvare seg, og angripe.

Anonymkode: 11124...c61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...