AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #1 Skrevet 5. januar 2024 Skjønner selvsagt at man kan ha lederstillinger i helsevesenet, men hva annet kan være aktuelt? Det lyses ikke ut flust av slike lederstillinger her i området, så greit å vite hva annet man kan jobbe med før man søker på studiet. Noen erfaringer? Anonymkode: 28c40...8fa
Bombasi Skrevet 5. januar 2024 #2 Skrevet 5. januar 2024 Har ingen erfaringer med Helseledelse. Men master i Helseledelse er likefullt en ledelsesutdanning, som er bygget opp på akkurat samme prinsipper som annen ledelse. Om du f.eks lærer om endringsledelse gjennom ØKAD eller Helseledelse, så er det likefullt endringsledelse det er snakk om. Så selv om Helseledelse høres spisset ut, så antar jeg at det ikke er det, og at du sitter igjen med en solid utdanning innenfor ledelse generelt. Og skulle du ikke få lederjobb innenfor helsesektoren, så kan du fint søke på lederjobber i andre sektorer med utdanningen. Uten at jeg vet sikkert, så antar jeg at Helseledelse også har vanlige fag som inngår i HR og administrasjon, og at du sådan også kan søke på jobber innenfor disse feltene. Tror for øvrig at en master i Helseledelse stiller seg knappet tyngre enn en bachelor i Administrasjon og ledelse. I det minste likestilt.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #3 Skrevet 5. januar 2024 Bombasi skrev (14 minutter siden): Har ingen erfaringer med Helseledelse. Men master i Helseledelse er likefullt en ledelsesutdanning, som er bygget opp på akkurat samme prinsipper som annen ledelse. Om du f.eks lærer om endringsledelse gjennom ØKAD eller Helseledelse, så er det likefullt endringsledelse det er snakk om. Så selv om Helseledelse høres spisset ut, så antar jeg at det ikke er det, og at du sitter igjen med en solid utdanning innenfor ledelse generelt. Og skulle du ikke få lederjobb innenfor helsesektoren, så kan du fint søke på lederjobber i andre sektorer med utdanningen. Uten at jeg vet sikkert, så antar jeg at Helseledelse også har vanlige fag som inngår i HR og administrasjon, og at du sådan også kan søke på jobber innenfor disse feltene. Tror for øvrig at en master i Helseledelse stiller seg knappet tyngre enn en bachelor i Administrasjon og ledelse. I det minste likestilt. Spennende, takk for svar! Høres jo ut som en solid og allsidig utdanning Anonymkode: 28c40...8fa
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #4 Skrevet 5. januar 2024 Du må vel ha en utdanning innen helse som feks sykepleie itillegg for å få lederstilling innen helse. Der jeg har jobbet har bachlor i sykepleie vært et krav i alle lederstillinger. Anonymkode: a229e...aa1
Bombasi Skrevet 5. januar 2024 #5 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Spennende, takk for svar! Høres jo ut som en solid og allsidig utdanning Anonymkode: 28c40...8fa Ja, det er en allsidig utdannelse, og er ikke såå spisset som tittelen kanskje viser. Klipper dette fra Helseledelse NTNU, som understreker det jeg skrev: "En master i helseledelse gir deg kompetanse til å arbeide i lederstillinger i helse- og sosialtjenestene. Du vil evne å igangsette tiltak og endringsprosesser, og evaluere tiltakene ved hjelp av samfunnsvitenskapelige metoder. Masterprogrammet kvalifiserer deg til lederroller i offentlig og privat sektor, samt i frivillige organisasjoner. Dette kan være jobber innenfor sykehus, kommuner, NAV m.m., samt arbeid med forskning, fagutvikling, prosjektledelse, eller i vitenskapelige stillinger ved universiteter og høgskoler. Lederstillinger i andre sektorer vil også være velegnet. Aktuelle oppgaver her kan være saksutredning, analysearbeid og konsulentarbeid." https://www.ntnu.no/studier/mhled/jobbmuligheter
Bombasi Skrevet 5. januar 2024 #6 Skrevet 5. januar 2024 For øvrig ønsker jeg å si at i det offentlige er det ikke nødvendigvis retningen på utdannelsen som betyr noe, men graden. Det vil si at mange offentlige institusjoner, avdelinger og organisasjoner etterspør folk med en grad, som viser at du innehar et visst kompetansenivå. Forsvaret er en slik organisasjon. Her etterlyses folk med bachelor eller mastergrad til "konsulent"-jobber, og om du har bachelor eller master i ledelse, helseledelse, IT eller multebærplukking har ingen relevans. Så ikke se deg blind på retningen av studien, men tenk grad. Og en mastergrad står seg ALLTID godt når man søker rundt på jobber. En mastergrad i ledelse kan tilogmed skaffe deg jobber du ikke engang har utdanning innenfor... fordi du har mastergrad.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå