Gå til innhold

Finne blodtypen min i journal

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke Alme prøveresultater ligger der.

Anonymkode: 89546...396

Nei, men alle prøver jeg tar hos fastlegen ligger der. Det jeg tar på sykehus er noe annet. Men selv der får jeg jo epikrisen uten å snakke med legen 

Anonymkode: 17273...c9e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Blodtype blir nå tatt når en er gravid. Ble gjort da jeg gikk gravid årsak er at en må vite om en er redusert pluss eller minus. Ved enkelte blodtype må en få en sprøyte hvis barne har annen blodtype pga en da kan risikerer å ikke kunne få flere barn etterpå.

Blir å tatt hvis en er i forsvaret for da ska blodtype stå på dødstaggen en får til å ha rundt halsen

Anonymkode: 31676...1a5

Nei, det stemmer ikke. Jeg har gjennomført to svangerskap, blodet ble aldri typet da. De gjør det kun ved behov. Jeg spurte etter det. Fastlegen sa at hvis jeg kommer i en akutt situasjon så vil de sjekke da. Eller bruke universalblod.

De sjekker ikke antistoffer pluss/minus uten indikasjon heller. 

Anonymkode: ac71b...e9f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg logger bare inn på furst.no. har ofte lest der før fastlegen ringer 

Det er ikke alle prøver som går til Fürst. Da finner man ikke svar der, og må etterspørre de hos legen/legekontoret. 

Anonymkode: 920c7...ade

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Litt usikker på svaret over, men jeg trenger opplysningen om hvilken blodprøve pga behandling i utlandet. Det er ikke fordi jeg er spesielt nyskjerrig på det🧐

Men det ser ikke ut som svaret er å finne på helse norge, som egentlig var det eneste jeg lurte på😄

Anonymkode: 59631...0a8

Dersom du hugsar i kva samanheng du testa blodtypen din kan du lese gjennom journalen/epikrisa frå den hendinga og sjå :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nå er det absolutt ikke noe rakettforsking og finne blodtypen sin. Dette gjorde vi i naturfags timene når vi var 15/16 år... 

Kjøp deg et mikroskop og sett i gang apekatt! 🐒🐒🐒

Det er ikke hemmelig heller lille ape, men hvis saten aka vi som betaler skatt, skulle drevet og tatt prøver og undersøkelser bare for shits and giggles så hadde tallene for helse biten hvert enda mer blodrød enn hva de er. 

Alternativt så står man jo fritt til å bestille timer hos private og betale for og få vite "shits and giggles". 

Anonymkode: 3f40f...57a

Tja, ville ikke stolt på skolesvaret. Det svaret jeg fikk, og trodde og levde etter i mange år viste seg å ikke stemme da jeg ble blodgiver og fikk tatt skikkelig prøve. 

Anonymkode: 29948...76b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det stemmer ikke. Jeg har gjennomført to svangerskap, blodet ble aldri typet da. De gjør det kun ved behov. Jeg spurte etter det. Fastlegen sa at hvis jeg kommer i en akutt situasjon så vil de sjekke da. Eller bruke universalblod.

Så rart. Jeg er testet i 3 svangerskap 

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Og de skal teste for +/-

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke lov å skrive under som helsepersonell på KG.

Shoot me. Jeg ga ikke akkurat helseråd her.

Anonymkode: 8e2fd...a11

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Tull. Blodtype og antistoffscrenning gjøres av alle gravide så lenger jordmor/fastlege gjør jobben sin. 

Anonymkode: b7a9e...a49

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

🤣 ja....du kan så si.

Hvorfor skal du gå å vite den?

Om du mister blod og havner på sykehus så sjekker de blodtypen din om du trenger blod . 

Vi har nok ikke noe "nasjonalt register" over blodtyper. Det hadde vært ekstremt risikabelt . En sjekker blodtype, og evt antistoffer...hver gang du skulle trenge blod. 

Anonymkode: 5dab3...3b8

Jeg har foklart hvorfor☺️Men det var ikke meningen at det skulle bli 500 poster rundt hvorvidt jeg trenger den eller ikke…Jeg får tak i dette ila neste uke, enten via fastlege eller sykehus der det ble testet. De som mener det var meningsløst får ta det opp med legen som bestemte at jeg skulle undersøkes for hvilken type. KG ass. 

Anonymkode: 59631...0a8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tja, ville ikke stolt på skolesvaret. Det svaret jeg fikk, og trodde og levde etter i mange år viste seg å ikke stemme da jeg ble blodgiver og fikk tatt skikkelig prøve. 

Anonymkode: 29948...76b

Den testen stemte på meg, jeg fikk det bekreftet når jeg ble blodgiver.

Anonymkode: 401ff...56f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når var du gravid sist? Står på kortet mitt og jeg fødte senest i 2023

I 2008. Enten praktiseres det forskjellig ut fra hvor i landet du bor, eller så er det noe de har begynt med nå. For du mener ikke rhesus + eller -? For det tester de for.

Det er ikke alle prøver som går til Fürst. Da finner man ikke svar der, og må etterspørre de hos legen/legekontoret. 

Anonymkode: 920c7...ade

Legekontoret mitt sender ikke til fûrst men et annet sted, husker ikke navnet. Kommer nok an på hvem legekontoret har avtale med, ja.Jeg ringte legen min for å få svar på allergitest, fikk beskjed om hva jeg var allergisk mot, og å sjekke prøvesvaret selv på nett.

Tull. Blodtype og antistoffscrenning gjøres av alle gravide så lenger jordmor/fastlege gjør jobben sin. 

Anonymkode: b7a9e...a49

Ikke da jeg var gravid i alle fall, jeg spurte spesifikt om å få sjekke blodtypen min men det gjør de ikke pga det har ingen betydning for svangerskapet. De sjekker bare rhesus pluss/minus. Dette fra en lege som har 5 barn selv og som burde ha peiling.

Anonymkode: 9c69e...51f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nå er det absolutt ikke noe rakettforsking og finne blodtypen sin. Dette gjorde vi i naturfags timene når vi var 15/16 år... 

Kjøp deg et mikroskop og sett i gang apekatt! 🐒🐒🐒

Det er ikke hemmelig heller lille ape, men hvis saten aka vi som betaler skatt, skulle drevet og tatt prøver og undersøkelser bare for shits and giggles så hadde tallene for helse biten hvert enda mer blodrød enn hva de er. 

Alternativt så står man jo fritt til å bestille timer hos private og betale for og få vite "shits and giggles". 

Anonymkode: 3f40f...57a

Har det klikket for deg? Blodtypen blir gjort kjent for helsepersonell x antall ganger, men den blir aldri registrert i journalen slik at DU kan se den. Skal man vite det, må gå til private. Forstår du ikke at blodtypen din allerede er kjent, men at den holdes hemmelig for deg, med mindre du selv går inn for å få viten den.

Anonymkode: 9d1f1...9bf

AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Helt ape at slik info er "hemmelig". Men Norge er et apeland. I mer siviliserte samfunn, slik som Japan, vet alle blodtypen sin.

Anonymkode: 9d1f1...9bf

Så sivilisert med høyeste suicid rate og laveste fertility rate i hele verden 

Anonymkode: 2ebe9...615

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har blitt testet, eller forsøkt testet, for blodtype og rh faktor i 4 svangerskap. Ble stor ståhei når jeg sa nei takk til den prøven gitt (i de to siste svangerskapene). Så høyst standar her. 

Anonymkode: e460f...3c5

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Eh ja, og rh faktor har med oppfølging i svangerskap å gjøre. Rh - mødre skal ha tilbud om en injeksjon med anti-rhesus antistoffer (altså ikke blodoverføring som sådan). 
I norge er rh faktor testing en del av svangerskapsomsorgen, det er rutineprøve og står i alle veiledere. 

Anonymkode: e460f...3c5

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kjempedyr analyse, og ikke noe en sjekker uten at en virkelig må(ha/gi blod, operasjon, graviditet).  Hadde folk fått sjekket blodtypen i tide og utide måtte vi bygget mye blodbanker og laboratorier i dette landet. 

Tror vi som jobber på lab kan få konsentrere oss om de som virkelig trenger prøvesvar og blod. :)) 

Takk! Da er det enda en dyr prøve, som det var tidligere. Enig i det som med andre prøver, at en ikke skal ta bare for å ta, og enda mer når det er såpass dyrt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nettopp. Det er et skikkelig apeland. Ikke bare blodtypen er hemmelig, du får ikke innsyn i blodprøvene dine før legen har tid til å snakke med deg, for "du kan misforstå". Altså, det er min kropp og mitt blod, og jeg skal da får faen kunne vite hva verdiene mine er. Ikke minst for å kunne be om second opinion hvis legen har misforstått.

Det er da bare å logge inn på furstpasient.no så har man blodprøvesvarene der....

Anonymkode: 3a424...a89

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Meld deg som blodgiver, da før du denne informasjonen gratis. Samt sjekket andre forhold. Gjør en god tjeneste samtidig som du får en liten helsesjekk hver gang du gir blod, vinn vinn.

Anonymkode: 8ffb0...fa1

Tviler på at ts får gitt noe mer blod med det første etter å ha vært i utlandet for en eller annen form for behandling 😆

Anonymkode: 3a424...a89

AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (1 time siden):

Takk! Da er det enda en dyr prøve, som det var tidligere. Enig i det som med andre prøver, at en ikke skal ta bare for å ta, og enda mer når det er såpass dyrt. 

Ja, den blodprøven taes når du trenger å vite blodtypen, av medisinske grunner

Om "alle" skal sjekke blodtypen, pga nysgjerrighrt, dietter eller annet...så går do det utover kapasiteten på lab og svartiden til dem som VIRKELIG trenger å få typet blodet sitt. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...