Gå til innhold

Finne blodtypen min i journal

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har dere helsekortet fra en graviditet så står det der.

Anonymkode: a7354...e1d

Nei, det kan hende det var vanlig før men ikke nå lenger i alle fall. Det eneste de sjekker er om man er rhesus pluss eller minus fordi det kan skape trøbbel om mor er minus og baby pluss. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nå er det absolutt ikke noe rakettforsking og finne blodtypen sin. Dette gjorde vi i naturfags timene når vi var 15/16 år... 

Kjøp deg et mikroskop og sett i gang apekatt! 🐒🐒🐒

Det er ikke hemmelig heller lille ape, men hvis saten aka vi som betaler skatt, skulle drevet og tatt prøver og undersøkelser bare for shits and giggles så hadde tallene for helse biten hvert enda mer blodrød enn hva de er. 

Alternativt så står man jo fritt til å bestille timer hos private og betale for og få vite "shits and giggles". 

Anonymkode: 3f40f...57a

Det gjorde vi også, så hvis jeg husker riktig og resultatet ble riktig er jeg A+. 

Man kan også kjøpe tester på nett, f.eks her

Om man kan stole på resultatet kan jeg ikke garantere.

Anonymkode: 9c69e...51f

AnonymBruker
Skrevet

Meld deg som blodgiver, da før du denne informasjonen gratis. Samt sjekket andre forhold. Gjør en god tjeneste samtidig som du får en liten helsesjekk hver gang du gir blod, vinn vinn.

Anonymkode: 8ffb0...fa1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er syk og bruker kredittkort for å betale medisiner, så både mikroskop og egne tester utgår. Særlig siden svaret ligger i journal et sted😔Ts.

Anonymkode: 59631...0a8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Meld deg som blodgiver, da før du denne informasjonen gratis. Samt sjekket andre forhold. Gjør en god tjeneste samtidig som du får en liten helsesjekk hver gang du gir blod, vinn vinn.

Anonymkode: 8ffb0...fa1

Haha ja? kan jeg be om å få sjekket d-vit mm?😂

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dubhar vært gravid står det på graviditeter ditt. Og gjør det det, står det registrert i journalen din. 
kan jo bare spør legen ved neste besøk?

Anonymkode: 08aeb...7db

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Litt usikker på svaret over, men jeg trenger opplysningen om hvilken blodprøve pga behandling i utlandet. Det er ikke fordi jeg er spesielt nyskjerrig på det🧐

Men det ser ikke ut som svaret er å finne på helse norge, som egentlig var det eneste jeg lurte på😄

Du kan be om kopi av fastlege-journalen din. Den ligger ikke på helsenorge. Den skal ha alle epikriser fra sykehus og om prøveresultatene ble sendt til fastlegen ligger det der. Ellers kan du be om kopi av journalen din på sykehuset der du tok prøven om det ikke ble gjort hos fastlegen.

Anonymkode: 24438...ffb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvis dubhar vært gravid står det på graviditeter ditt. Og gjør det det, står det registrert i journalen din. 
kan jo bare spør legen ved neste besøk?

Anonymkode: 08aeb...7db

Jeg har aldri vært gravid. Må spørre fastlege via pasientsky. Evt bli bloddonor😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri vært gravid. Må spørre fastlege via pasientsky. Evt bli bloddonor😊

Ber du om kopifavoritt journalen din kan legesekretærene gjøre det for deg. De ordner det med en gang.

Anonymkode: 24438...ffb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor sjekker de blodtype hver gang man er gravid? Det er jo fullstendig molbo.

Anonymkode: 89546...396

De sjekker blodtype hver gang man skal ha blodoverføring (en blodprøve som sjekker dette er gyldig i 4 dager, så må man ta en ny), hver gang man skal igjennom et risikoinngrep (f.eks operasjon, fødsel etc). En slik prøve heter en "pretransfusjonsprøve", og dobbeltkontrollerer at 1) Det er riktig blodtype registrert på deg (det kan være fatalt å få feil blod), og 2) at du ikke har utviklet antistoffer siden sist. Det kan skje med alle.

Så nei, spesielt molbo er det ikke. 

Anonymkode: 296b4...d81

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har selv slitt veldig med å komme gjennom telefonen på mitt legekontor de siste dagene. Hvis folk ringer for å spørre om blodtypen sin så skjønner jeg hvorfor.

Anonymkode: b5346...fe9

🤣 ja....du kan så si.

Hvorfor skal du gå å vite den?

Om du mister blod og havner på sykehus så sjekker de blodtypen din om du trenger blod . 

Vi har nok ikke noe "nasjonalt register" over blodtyper. Det hadde vært ekstremt risikabelt . En sjekker blodtype, og evt antistoffer...hver gang du skulle trenge blod. 

Anonymkode: 5dab3...3b8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke du, men ts,  mener jeg 

AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (11 timer siden):

Skulle til å si samme som over, er det tatt? Det har ihvertfall vært en dyr prøve å ta, og noe en ikke tok om en ikke skulle igjennom operasjon, være blodgiver eller annet «nyttig». 

Jeg vet min pga operasjon, men husker fastlegen sa for mange år siden at de ikke tok den testen «bare fordi», pga det var en dyr test, og mange hadde ville tatt den pga blodtypedietten, og en så dyr test ble ikke tatt pga en trenddiett. Dette er år siden da.

Kjempedyr analyse, og ikke noe en sjekker uten at en virkelig må(ha/gi blod, operasjon, graviditet).  Hadde folk fått sjekket blodtypen i tide og utide måtte vi bygget mye blodbanker og laboratorier i dette landet. 

Tror vi som jobber på lab kan få konsentrere oss om de som virkelig trenger prøvesvar og blod. :)) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Helt ape at slik info er "hemmelig". Men Norge er et apeland. I mer siviliserte samfunn, slik som Japan, vet alle blodtypen sin.

Anonymkode: 9d1f1...9bf

På hvilken måte mener du det er "hemmelig "?

Anonymkode: 17273...c9e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Nettopp. Det er et skikkelig apeland. Ikke bare blodtypen er hemmelig, du får ikke innsyn i blodprøvene dine før legen har tid til å snakke med deg, for "du kan misforstå". Altså, det er min kropp og mitt blod, og jeg skal da får faen kunne vite hva verdiene mine er. Ikke minst for å kunne be om second opinion hvis legen har misforstått.

Jeg logger bare inn på furst.no. har ofte lest der før fastlegen ringer 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, det kan hende det var vanlig før men ikke nå lenger i alle fall. Det eneste de sjekker er om man er rhesus pluss eller minus fordi det kan skape trøbbel om mor er minus og baby pluss. 

Det gjorde vi også, så hvis jeg husker riktig og resultatet ble riktig er jeg A+. 

Man kan også kjøpe tester på nett, f.eks her

Om man kan stole på resultatet kan jeg ikke garantere.

Anonymkode: 9c69e...51f

Når var du gravid sist? Står på kortet mitt og jeg fødte senest i 2023

AnonymBruker
Skrevet

Nr. 1: Blodtypen er ikke hemmelig. Den er som regel bare ikke tatt. Den tas for eksempel ved operasjoner med blødningsfare, hvis man trenger blodoverføring og hvis man skal gi blod. 

Nr. 2: Gravide sjekker blodtypen sin fordi det er relevant å vite om de er Rh+ eller Rh-. Er de Rh- og gravide med et barn med Rh+, kan de danne antistoffer som kan bli problematisk neste gang kvinnen prøver å få barn. 

Hvis du vet prøven er tatt, så er det bare å ringe å spørre der den er tatt. Men det er jo strengt tatt ikke viktig informasjon å ha. De må teste deg på nytt uansett om du skulle trenge blod. 

Med vennlig hilsen, 

Bioingeniør 

Anonymkode: 8e2fd...a11

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Nettopp. Det er et skikkelig apeland. Ikke bare blodtypen er hemmelig, du får ikke innsyn i blodprøvene dine før legen har tid til å snakke med deg, for "du kan misforstå". Altså, det er min kropp og mitt blod, og jeg skal da får faen kunne vite hva verdiene mine er. Ikke minst for å kunne be om second opinion hvis legen har misforstått.

Eller så har du bare en kjip fastlege. Min sender alltid resultatene mine til meg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Litt usikker på svaret over, men jeg trenger opplysningen om hvilken blodprøve pga behandling i utlandet. Det er ikke fordi jeg er spesielt nyskjerrig på det🧐

Men det ser ikke ut som svaret er å finne på helse norge, som egentlig var det eneste jeg lurte på😄

De burde jo uansett teste deg på NYTT i utlandet. Blodtypen skal ALLTID kontrolleres. Jeg hadde ikke latt meg behandle et sted som godtok informasjon om min blodtype fra et annet sykehus. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg logger bare inn på furst.no. har ofte lest der før fastlegen ringer 

Ikke Alme prøveresultater ligger der.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nr. 1: Blodtypen er ikke hemmelig. Den er som regel bare ikke tatt. Den tas for eksempel ved operasjoner med blødningsfare, hvis man trenger blodoverføring og hvis man skal gi blod. 

Nr. 2: Gravide sjekker blodtypen sin fordi det er relevant å vite om de er Rh+ eller Rh-. Er de Rh- og gravide med et barn med Rh+, kan de danne antistoffer som kan bli problematisk neste gang kvinnen prøver å få barn. 

Hvis du vet prøven er tatt, så er det bare å ringe å spørre der den er tatt. Men det er jo strengt tatt ikke viktig informasjon å ha. De må teste deg på nytt uansett om du skulle trenge blod. 

Med vennlig hilsen, 

Bioingeniør 

Ikke lov å skrive under som helsepersonell på KG.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...