Gå til innhold

Slå av varmepumpe nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal jeg slå av varmepumpen helt nå? Nå som det er så kaldt. Varmepumpa er ny, kjøpt og innstalert i høst.

Anonymkode: f4fdf...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorfor i all verden skal du slå den av når det er kaldt? Skal du sitte inne og fryse?

Anonymkode: d1e4d...1d4

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor i all verden skal du slå den av når det er kaldt? Skal du sitte inne og fryse?

Jeg bruker ikke varmepumpa nå, jeg fyrer. Diskuterte med en i går som sa at han har fått beskjed om å slå av sin nå, nå som det er så kaldt, men han har gammel varmepumpe. 🤷‍♀️ Derfor jeg spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vel ikke ha gjort det, hvis det er fordi det er så kaldt.

Vi har fått beskjed om å heller sette den på en lav temperatur og la den småjobbe litt, for det å slå den helt av kan føre til bakterier og mugg i innedelen, mens utedelen kan fryse til.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (2 minutter siden):

Ville vel ikke ha gjort det, hvis det er fordi det er så kaldt.

Vi har fått beskjed om å heller sette den på en lav temperatur og la den småjobbe litt, for det å slå den helt av kan føre til bakterier og mugg i innedelen, mens utedelen kan fryse til.

Må også legge til: foreldrene mine har en ganske ny varmepumpe, de skrudde den av i fjor høst når de var på ferie. Når de kom hjem og skrudde den på, lukta det plutselig kloakk i hele huset. Fikk varmepumpe-folka til å titte på den, og da hadde vannet/kondensen i innedelen produsert bakterier som lukta jævlig. Det tok en ukes tid.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig med de andre, jeg fikk også beskjed om å la varmepumpen stå for grunnvarmen, selv når jeg fyrer med ved.

Anonymkode: a7ad1...7e2

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Når jeg fikk installert varmepumpe fikk jeg streng beskjed om å aldri skru av varmepumpa. Hver gang jeg har hatt service ol. har jeg også spurt om dette, og får alltid det samme spørsmålet; Aldri skru den av.

Anonymkode: 2c613...b04

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bålkaffe skrev (2 minutter siden):

Må også legge til: foreldrene mine har en ganske ny varmepumpe, de skrudde den av i fjor høst når de var på ferie. Når de kom hjem og skrudde den på, lukta det plutselig kloakk i hele huset. Fikk varmepumpe-folka til å titte på den, og da hadde vannet/kondensen i innedelen produsert bakterier som lukta jævlig. Det tok en ukes tid.

Auch!🥴 Det var lei lesing men tusen takk for nyttig info, da skal jeg IKKE slå den av. Takk🩷

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig med de andre, jeg fikk også beskjed om å la varmepumpen stå for grunnvarmen, selv når jeg fyrer med ved.

Anonymkode: a7ad1...7e2

Takk, da lar jeg den være :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg bruker ikke varmepumpa nå, jeg fyrer. Diskuterte med en i går som sa at han har fått beskjed om å slå av sin nå, nå som det er så kaldt, men han har gammel varmepumpe. 🤷‍♀️ Derfor jeg spør.

Da kan du trykke på «mode» til vifte vises på displayet, så vil den hjelpe med å spre varmen fra vedovnen din.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når jeg fikk installert varmepumpe fikk jeg streng beskjed om å aldri skru av varmepumpa. Hver gang jeg har hatt service ol. har jeg også spurt om dette, og får alltid det samme spørsmålet; Aldri skru den av.

Takk for info :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmepumpe bør stå på hele tiden og stå for grunnvarme og sørge for en jevn temperatur. Sørg for at du setter deg ordentlig inn i innstillingene/bruksanvisningen slik at den bruker minst mulig strøm. På noen programmer kan den f.eks ende med å kjøle ned igjen dersom det blir varmt under fyring, og da bruker du unødvendig strøm.

Bruk gjerne ved som tilleggsvarme når du er hjemme, nå som strømmen er så dyr kan det lønne seg, men ellers vil det ofte ikke være noe poeng fordi ved er dyrere sett opp mot varmen man får.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra artikkel i Aftenposten:

Ikke skru av varmepumpen. Den skal alltid stå på og selv justere hvor mye varme den avgir, avhengig av hvilken temperatur den er innstilt på.

Ikke sett varmepumpen på «auto». Sørg for at du aktivt velger at varmepumpen skal varme ved å velge symbolet som ser ut som en sol.

Ikke still temperaturen mye opp og ned. Senker du temperaturen veldig mye, er det ikke sikkert varmepumpen kan levere nok effekt når temperaturen skal opp igjen en iskald vintermorgen. Og du blir avhengig av andre varmekilder for raskt å få opp varmen.

Varmepumpe i sprengkulden: Dette bør du passe på (aftenposten.no)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Om man drar på ferie i opptil 1 måned da? 

Anonymkode: 17050...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Om man drar på ferie i opptil 1 måned da? 

Anonymkode: 17050...c17

Jeg er mye på farten, og kan være borte en måned eller to. Da senker jeg kun innetemperaturen, slår ikke av.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrudde av den her i huset i dag tidlig da den ikke produserer varme akkurat nå. Gammel modell (rundt 20 år tenker jeg) som ikke klarer allverden av kald uteluft. Har gjort jobben ganske bra, men ny skal kjøpes inn til sommeren, det har vært planen i flere måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Da fryser jeg i hjel rett og slett siden jeg ikke kan fyre med ved.

Anonymkode: fd53d...520

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk å ta ut og støvsuge filtrene ofte. Og når man gjør det, kan man skru den av.

Anonymkode: c86fb...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanino
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Skal jeg slå av varmepumpen helt nå? Nå som det er så kaldt. Varmepumpa er ny, kjøpt og innstalert i høst.

Er ikke poenget med varmepumpe og ha den på ? Eller har jeg misforstått noe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kanino said:

Er ikke poenget med varmepumpe og ha den på ? Eller har jeg misforstått noe ?

Det er liten grunn til å ha den på om det blir såpass kaldt ute at den ikke virker (altså at den ikke kan produsere mer varme enn strømmen man putter inn i den tilsier).  Noen varmepumper har da en backup hvor de fungerer som en vanlig panelovn om uteluften blir for kald. Da kan man la den stå på eller bestemme seg for om det er like greit å bruke vanlige panelovner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...